lyöminen osa kasvatusta - puuttuisitteko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mites te
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mites te

Vieras
Lapseni (kohta 7v) kertoi erään muun juttelun yhteydessä minulle että hänen ystävänsä perheessä äiti lyö lasta jos lapsi on tehnyt jotain väärin. Tuon perheen lapset leikkivät meilläkin usein, ja myös itse kuulin nyt lapsen toteavan ettei hän tykkää kun äiti läpsäisee. Myös perheen siskosten kesken näin kun isosisko vahti pikkusiskoaan, ja kun tämä teki jotain luvatonta, niin kiellettiin mutta isosisko myös läpsäisi päähän. Ei lujasti mutta kuitenkin..

Itse en hyväksy, mutta yllätin itseni ajattelemasta, että jos kyseessä olisi suomalainen perhe niin jollain tavalla puuttuisin asiaan, keskustelisin vanhempien kanssa, kysyisin neuvolasta neuvoa, tms.. Nyt kyseessä on maahanmuuttajat, kumpikaan vanhemmista ei juuri hyvin puhu suomea joten en voi heidän kanssaan asiaa oikein ottaa puheeksi. Eivät puhu myöskään englantia. Useinhan myös eri kulttuurissa läpsäisy on normaali osa kasvatusta, vaikka mielestäni se on väärin.
Asia vaivaa kovasti, miten itse toimisitte???

No jotenkin pitäisi saada kerrottua heille että tuo on laitonta. Olisin varmaan neuvolaan tai lastensuojeluun yhteydessä tai lasten päiväkotiin jos sellaisessa ovat. Hankala kai tuota ottaa puheeksi jos ei ole yhteistä kieltä, mutta mielestäni puuttua täytyy ihan yhtä lailla olivat sitten mistä hyvänsä kotoisin.

Oikeastaan tuossa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin se että teet itse omalla nimelläsi ls-ilmon. Päiväkodin kautta asiaa ei voi hoitaa, jos päiväkodissa ei ole havaittu asiaa eikä lapsi ole siellä puhunut mitää, siis jos on päiväkodissa hoidossa.

Ymmärrän, että ajatukset menevät solmuun kun huomion "kasvatuskulttuurin". Lasta ei kuitenkaan suomessa saa lyödä, joten mielestäni sinun pitää ehdottomasti puuttua siihen. Jos et kykene itse keskustelemaan vanhempien kanssa, soita lasuun.
Ja ajattele ettei se mikään rangaistus ole vanhemmille, vaan toivon mukaan löytävät paremman tavan kasvattaa lapsiaan.

Lastensuojelua mä itsekin mietin vaihtoehtona, mutta miltähän heistä tuntuu jos yhtäkkiä selviää että olen heistä tehnyt ilmoituksen, kuitenkin päivittäin tässä pihapiirissä törmäämme ja ihan ystävällisissä merkeissä, tuntuisiko se että tavallaan selän takana olisin toiminut? Mutta vaikea lähteä selittämäänkään ilman kieltä :(

En tiedä, tuo on minulle vaikea kysymys. Kun tilanne on joka tapauksessa se, että on menty kieltämään jotain, mitä puolet porukasta kuitenkin edelleen kaikessa hiljaisuudessa soveltaa. Niin jotenkin koen hiukan hankalana koko kuvion alun perinkin: kun tehdään ihmisistä lainsuojattomia, he pelkäävät joutuvansa virkakoneiston kanssa tekemisiin. Silloin he eivät uskalla hakea apua vaikka kokisivat itse sitä tarvitsevansa, ja vanhemmuudesta tulee entistäkin epävarmempaa. Asialla voi olla vakavampiakin seurauksia jos perhe joutuu silmätikuksi, ja hysteerisessä ilmapiirissä niin voi käydä helpommin, joten en ole ollenkaan ihastuksissani. Antti Korhosen kohtelu kuuluu mielestäni saman ilmiön piiriin. Kun ollaan hyvällä asialla, tarkoitus pyhittää keinot, ja kokonaisuutena pahuus lisääntyy eikä vähene. Tulee noitavainon piirteitä.

Ja lisäksi olen omin silmin nähnyt sen järkytyksen, jota ranskalainen isä kokee täällä. Sopeutuminen tänne on riittävän vaikeaa ilmankin, että tehdään tehohyökkäys jonkun kevyen läpsimisen takia. Riski on kuitenkin isompi vielä, että ei osata lukea toista kulttuuria ja ylitulkitaan käytöstä. Sitä paitsi arvostan ranskalaisittain ritualisoitua kevytväkivaltaa, koska se antaa lisää keinoja olla mättämättä liian kovaa sitten kun kerran keittää. Ja pointti on kuulemma se, että tarkoituskaan ei ole sattua vaan pysäyttää, eikä sitä kuulemma koko ajan tehdä vaan silloin kun tilanne vaatii eikä normaali viestintä mene perille (lapsi juoksenteli suuressa väkijoukossa eikä kuunnellut yhtään kieltoja).

Ranskalainen on tietysti sitäkin järkyttyneempi, koska hänen mielestään meillä ei ole kulttuuria ollenkaan ja heillä on, ja taitaa olla osittain siinä oikeassakin. Jos sen sijaan puhutaan maahanmuuttajista, jotka ovat jo valmiiksi alemmuudentuntoisia ja alttiita uhoamaan (osa muslimeista), tehdään mielestäni enemmän pahaa kuin hyvää, kos kevyeen läpsimiseen puututaan rajusti. Puhuminen olisi hyvä, mutta ls-ilmoa pidättelisin mahdollisimman pitkään, jos kysymys ei ole läpsimistä kummemmasta. Jos nämä perheet alkaa tämän takia vetäytyä entistä enemmän sisäänpäin, seurauksena voi olla paljon pahempia asioita. Enkä usko, että he lopettavat väkivallan käyttöä silloin, vaan vain opettelevat kätkemään sen ja ehkä kieltävät lapsia puhumasta kantaväestölle.

No tuossa oli paljon niitä ajatuksia joita ristiriitaisesti täällä pohdin, ja tosiaan jos kyse olisi suomalaisesta perheestä, olisi minulle päivänselvää puuttua asiaan jollakin tavalla. Mutta nyt juuri pelkään sitä että joutuuko perhe silmätikuksi turhaan, tai että seuraako esim ls-ilmoituksesta jo niin paljon ongelmia perheelle etteivät ne ole mittasuhteissa tapahtuneisiin..

Yhteistyössä