Lyhyen vain pitkän kaavan mukaan?

Hei! TAYS:n IVF -jonossa ollaan. Syyskuussa pitäisi tapahtua. Voisiko joku kertoa, millä perusteella lääkärit päättävät käytetäänkö pitkää vai lyhyttä kaavaa? Tulosten suhteen nillä ei kai ole suurta eroa?
 
Hei!
Minulle valittiin lyhyt kaava koska meissä kummassakaan ei ole mitään isompaa vikaa ja myös siksi että olen vielä nuori (27), ensimmäisen IVF:n aikaan olin 26-vuotias. Nyt kun suunniteltiin alustavasti kolmatta ja viimeistä hoitoa (kunhan pakkanen on tyhjä, viisi alkioo pakkasessa) niin lääkäri sanoi että jatketaan varmaan sillä lyhyellä kaavalla koska munasoluja on saatu ihan kiitettävä määrä aijemmissa keräyksissä. Keskimäärin 20kpl / keräys.
 
Lyhyttä kaavaa käytetään - ainakin meillä Britanniassa - yleensä vanhemmille naisille, joilla on kohonnut FSH-taso ja joiden munasarjojen vaste on heikompi, ja pitkää sitten taas nuoremmille, jotka yleensä reagoivat paremmin stimulaatioon. Vaikkakin kyllä nuoremmillakin naisilla voi munasarjojen vaste olla huono.

Itse olen tehnyt kolme ICSI-hoitoa, joista kaksi ensimmäistä lyhyen kaavan mukaan. Juuri päättyneen hoidon lääkärimme kuitenkin päätti tehdä pitkän kaavan mukaan, varmaankin siitä syystä että kaksi ensimmäistä eivät tuottaneet tulosta. Molemmat kaavat tuottivat samanlaisen vasteen ja kypsiä munasoluja kerättiin kaikilla kerroilla suurin piirtein sama määrä (4-5) ja jokaisella kerralla saatiin yhteensä vain kolme (hyvälaatuista) alkiota, jotka kaikki siirrettiin. Positiivista tulosta kyllä odotellaan yhäkin....

Onnea sinulle hoitoihin!
SlinkyCat
 
Ja minulle tehtiin kaksi kertaa lyhyen kaavan mukaan (orgalutran + puregon) suuremman hyperstimulaatioriskin takia (pco). Synarelaa ei haluttu käyttää, koska silloin ei olisi ollut omaa hormonitoimintaa lainkaa, joka olisi suojellut, jos hyperstimulaatio olisi uhkannut.
 
Moikka Ellastiina

Samaa asiaa olen miettinyt... Kysyin myös hoitajalta viime käynnillä syytä, miksi mulle nyt tehdään ivf lyhyen kaavan mukaan, kun ensimmäinen hoito tehtiin pitkällä ja kypsiä munasoluja saatiin 11, mikä oli lääkärin mielestä hyvä saalis.

Nyt kuitenkin hoitaja sanoi, että lääkäri on kai ajatellut että tällä lyhyellä kaavalla saataisiin vielä enemmän munasoluja. Mä olen kuitenkin jo 36-v, että saattavat tosiaan sen takia suosia "vanhoilla" lyhyttä, niin kuin SlinkyCatkin tuolla mainitsee. Kuukautiseni ovat aina olleet tosi säännölliset, enkä onneksi sairasta pco:ta.

terveisin Jäyhis
 

Yhteistyössä