Lyhennetty työaika? Tietoja, kokemuksia!!!!!!!!!!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KamP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KamP

Vieras
Onko minulla mahdollisuus tehdä 75% työaikaa, vaikka minulla ei osittaiseen hoitorahaan oikeutettuja lapsia. (lapset esikoulussa, ja kolmannella.)

Yritin googlettaa ja kysyä kelasta, voiko lyhennettyä tehdä omasta tahdosta, niin että en saa siis puuttuvaa osaa muualta....
Onko minulla siihen oikeus?????

Ei ole mitään lakisääteistä oikeutta, mutta työnantajasi kanssa voitte sopia ihan millaisesta työajasta tahansa. Eli kysy työnantajaltasi mahdollisuutta tehdä lyhennettyä työviikkoa.

Vielä on kyllä pakko todeta, etten tajua, miksi niin harva ymmärtää tämän asian... ihan joka ikisellä vanhemmalla on lakisääteinen oikeus osittaiseen hoitovapaaseen kunnes lapsi lopettaa toisen kouluvuoden. Eli eskarilaisen kanssa sulla on vielä monta vuotta tuo oikeus.

Voit vanhempainvapaasi jälkeen jäädä osittaiselle hoitovapaalle, jolloin lyhennät palkattomasti päivittäistä työaikaasi tai viikkotyöaikaasi. Voit puolisosi kanssa olla osittaisella hoitovapaalla saman jakson aikana mutta eri aikoina (esim. toinen lyhentää työaikaansa aamusta ja toinen iltapäivästä).

Kela tukee perhettä maksamalla osittaisen hoitovapaan ajalta osittaista hoitorahaa. Hoitorahaa ei makseta koko hoitovapaan ajalta vaan ainoastaan alle 3-vuotaista lapsista sekä koulunsa aloittaneista ensi- ja toisluokkalaisista (poikkeuksena sairaat ja vammaiset lapset).

Osittainen hoitovapaa loppuu, kun

* lapsen 2. lukuvuosi päättyy (31.7.)
* pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluvan lapsen 3. lukuvuosi päättyy (31.7.)
* sairas tai vammainen lapsi täyttää 18 vuotta (hoitorahaa maksetaan vain lapsen 3. lukuvuoteen asti).

Kela maksaa osittaista hoitorahaa osittaisen hoitovapaan ajalta seuraavasti:

* alle 3-vuotiaan sekä ensi- ja toisluokkalaisen vanhemmille (31.7.)
* pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluvan lapsen vanhemmille sen vuoden heinäkuun loppuun, jolloin lapsen 3. lukuvuosi loppuu
* oppivelvollisena esiopetukseen osallistuvan lapsen vanhemmille, kun lapsi aloittaa koulun vuotta säädettyä myöhemmin.

Yhteistyössä