LUUPIIKKI KANTAPÄÄSSÄ :( Kauankohan kestää parantua?

Luupiikki ei parane, oireet vaan helpottuu. Piikki ärsyttää kantakalvoa joka aiheuttaa tulehduksen. Kantakalvon tulehduksen paranemiseen menee fysiatrin mukaan kolme kuukautta- puoli vuotta. Siihen auttaa venyttelyt, sekä kannan alle laitettava silikoninenkorotus jossa on ns. pisara (tyhjäkolo). Sitä pitää käyttää koko tuon ajan aina paitsi nukkuessa tai saunoessa/uidessa, myös siis sisätiloissa. Tiedän että on tuskallista olla tekemättä mitään, mutta jos haluaa parantua täytyy vaan purra hammasta. Leikkaukseen mennään enää harvoin, onnistumisprosentti on huono. Kortisonia voi pistää kahdesti ja silloinkin varoen, ettei osu jänteeseen, jolloin tila voi paheta

Alkuperäinen kirjoittaja Vaka Vanha Väinämöinen;22698121:
D-vitamiini auttaa. Nostaa annosta niin kauan, että vaiva poistuu.

Ihan oikeastiko D vit auttaa.
Minulla vaiva alkoi pikkuhiljaa ja viime syksystä asti se on rajoittanut elämää ihan kauheasti. Olin 10 pv sairauslomalla, fysioterapiaa olen saanut, jatkuvasti venytellyt, hieronut ym. Alkaa jo niin tuskastua tähän. Lääkäri ei ole määrännyt rtg-kuvausta, ei ultraa, koska ajattelen olisi siellä piikki.

Mulla vaivasi alkuvuodesta. Sitten jouduin pieneen operaatioon ja muutaman päivän pakkolepoon. Samaan aikaan vaihdoin kunnollisiin työkenkiin ja käytin muutaman viikon vain korkokenkiä. Vaiva helpotti, mutta välillä tunnen vieläkin, ettei ole ihan kunnossa. Mutta ei enää vaivaa lenkillä ym.

Urheilen ja ensikerran tuli vaiva kun otin pikajuoksu vetoja piikkareilla ja lopussa pysäytin liian nopeaan
jolloin rasitus tulee kantapäähän kun pikajuoksu piikkareissa ei ole vaimennusta,pitäisi pysähtyä rullaten.
Nyt tuli toisen kerran kun juoksin useamman pitkän vedon näillä piikkareilla ja kun tulee maitohapot ei
jaksa enää juosta päkiällä jolloin taas kantapää rasittuu,pitäisi tällöin käyttää keskimatkan piikkaria jossa
on vaimennusta. Kiitos hyvistä neuvoista kaikille luulen että kylmällä hautominen n.2 min kerrallaan on myös hyväksi,näiden lisäksi. Yritin teipata ja panna pehmusteita jalkaterän keskelle mutta tuntuu ettei se auta, joten koetan näitä muita konsteja viimeksi meni koko kesä paranellessa.

Minulla on ollut luupiikki jo kohta vuoden ja yhä vain kipeä. Olen hieronut sitä,saanut kortisonia ja tulehduskipu lääkettä. Silikonipohjallisetkin ostin ja kantapään alle laitettavan tuen. Olen venytellyt jalkapohjaa ja pohjejännettä,mutta ei auta! On tosi tuskallinen vaiva.

Vuoden päivät on vaivannut, kerran sain kortisonia mutta ei auttanut. Kengillä on tosi paljon merkitystä.
Itsellä kaikista dorkimman näköset junttilenkkarit on parhaat:-) Silikonipohjalliset ei auttanu mulla. Vältän 6 päivää viikosta kävelyä että pääsen viikonloppuna pelaamaan 1h salibandya joka onnistuu uusilla hyvillä sisäpelikengillä. Lenkki vaihtui uimiseen.

Mulla yleislääri totesi tänään rtg-kuvista luupiikin.
Maanantaiksi aika ortropedille.
Marraskuusta saakka vaivannut mutta sisulla selvitty tähän asti.Toivottavasti ortosta on enempi apua kuin yleislääkäristä jolta en saanut edes kunnollisia kipulääkkeitä että pärjäis töissä ens viikkoon.

itselläni oli luupiikki pari vuotta,eikä mistään apua.sit huomasin netistä englanninkieliseltä sivulta että korkokengät auttaa...niin kävin ostaan heti kahdet talvisaapikkaat n 7 cm koroilla. Kun olin niillä kävellyt n 2 viikkoa,huomasin että luupiikin kipu alkoi hellittää..2 kuukauden kuluttua luupiikkiä ei enää ollut. Oliko sattumaa vai ei,en voi tietää...mutta suosittelen edes testaamista,kun kerran muukaan ei auta. Koron ansiosta jalkaan tulee "veto", joka vie luupiikin pois. Olihan se mahtava tunne kun ensin oli 2 vuotta vaivalloisesti kävellyt,ja mietin jo että kohta joudun turvautuun rullatuoliin...ja ikääkin itselläni vasta 40-vuotta...Kokeilkaa ja paranemisia!

[QUOTE="anni";28103937]itselläni oli luupiikki pari vuotta,eikä mistään apua.sit huomasin netistä englanninkieliseltä sivulta että korkokengät auttaa...niin kävin ostaan heti kahdet talvisaapikkaat n 7 cm koroilla. Kun olin niillä kävellyt n 2 viikkoa,huomasin että luupiikin kipu alkoi hellittää..2 kuukauden kuluttua luupiikkiä ei enää ollut. Oliko sattumaa vai ei,en voi tietää...mutta suosittelen edes testaamista,kun kerran muukaan ei auta. Koron ansiosta jalkaan tulee "veto", joka vie luupiikin pois. Olihan se mahtava tunne kun ensin oli 2 vuotta vaivalloisesti kävellyt,ja mietin jo että kohta joudun turvautuun rullatuoliin...ja ikääkin itselläni vasta 40-vuotta...Kokeilkaa ja paranemisia![/QUOTE]

Täh! Mä oon kävellu korkkareis 15 vuotiaasta ja nyt täytän 48. Ikinä en oo ollu ylipainoinen ja kausittain kova liikkumaan. Ny en kesällä /syksyllä oo käyny lenkillä, kun puutarhatöitä niin paljon. Eilen tuntui, että kantapää on "väsynyt" ja nyt kipu paikallistunut niin, että arvelen luupiikiksi. Korkkarit aina, paitsi lenkillä ja pihahommissa...? Mitä teen. istumatyö on, joyen ei mtn liikaa. Siis painoa, liikkumista, seisomista jne. Hirvittää

Mulla löydettiin 3kk sitten luupiikki röntgenkuvien ansiosta. Eikä vaiva oo vieläkään parantunut. 3 kortisonipiikkiä laitettu ja auttaa aina tietyn aikaa, mutta lääkäri miettiinyt leikkausta koska en tahdo oikein parantua näköjään. Kaikki konstit käytössä, myös lääkkeet, mutta ei tunnu helpottavan. Kamala vaiva ja niin jumalattoman pitkäikäinen!

Mulla ollu jo vuosikaudet, välillä parempi ja välillä huonompi. Olen saanut särkylääkettä, kortisonipiikkejä, tukipohjalliset, jumppavinkkejä, teippauksia..mistään ei pitempiaikaisa apua. Leikkausta ei ole kukaan koskaan edes ehdottanut. Olen vaan alistunut tähän.

Yhteistyössä