Luulin meneväni niskapoimu-ultraan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apsi Deisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Apsi Deisi

Aktiivinen jäsen
03.06.2007
7 211
0
36
Kävin tänään ultrassa, kätilö aikansa katseli ja näytti sikiötä. Oli lopettamassa kun kysyin että eikö niskapoimua mitata? Kätilö tähän että kunta on maksanut sulle tän alkuraskauden ultran, että kun et veriseulaan mennyt niin ei pääse niskapoimu-ultraankaan. Ja mä olin näin :o :o

No ei se mitään, kätilö kyllä kertoi ettei mitään turvotusta ole, kaikki hyvin. Mut on kyllä neuvolassa mennyt puurot ja vellit sekaisin. Mä olin eka tässä kunnassa jolla oli mahdollisuus veriseulaan, se tuli siis tänne vasta vuoden vaihteesta. Neuvolantäti moneen kertaan mulle sanoi että niskapoimu-ultra on jokatapauksessa haluan veriseulaa tai en. Maanantaina kyllä soitan sinne, etteivät puhu puuta heinää seuraavillekin odottaville äideille.

Mie en mennyt veriseulaan, koska se olisi alkuraskauden tukilääkityksen vuoksi kuitenkin hälyttänyt. Onneksi kunta tarjosi myös np-ultran. Viime raskaudessa oli tarjolla vain veriseula, itse maksettiin np.

Mutta tuossa pn joku väärässä kätilö tai terkka.

Minä kävin kyllä np-ultran vaikka en käynyt veriseulassa. Ei kai ne nyt toisiaan pois sulje? Tuohan on selvää kiristystä, että jos et ota tätä niin et saa tätä toista :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja humps:
Mie en mennyt veriseulaan, koska se olisi alkuraskauden tukilääkityksen vuoksi kuitenkin hälyttänyt. Onneksi kunta tarjosi myös np-ultran. Viime raskaudessa oli tarjolla vain veriseula, itse maksettiin np.

Mutta tuossa pn joku väärässä kätilö tai terkka.

No juu, joku on väärässä. Epäilen että se terkka, koska tuntuivat muutenkin olevan tän uuden systeemin kanssa jotenkin pyörryksissä. Mä en veriseulaa halunnut koska sellaista riskilukua ei ole olemassakaan joka mua ei olisi huolestuttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Apsi Deisi:
Alkuperäinen kirjoittaja horus harmaana:
Mutta saithan sä lopulta sen np ultran. Vaikka eihän se np ultra edes kerro välttämättä yhtikäs mitään.

Mitään niskaturvotusta ei mitattu.

Ai sori,ymmärsin että mitattiin. Mutta kätilö siis katsoi vaan silmämääräisesti että turvotusta ei näy.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis mitä! Eikö Janakkalalaiset enää pääse np ultraan? Mä en nyt ihan tajunnut? Onko tuo verikoe tullut korvaamaan koko ultran? Ihme touhua....

Eiköhän kyse ole tarkemmista seuloista. Pelkkä np kun on 60% tarkka. Kun taas np yhdistettynä veriseulaan antaa noin 80 % tuloksen. Eli näin saadaan kiinni enemmän trisomia tapauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja horus harmaan:
Alkuperäinen kirjoittaja horus harmaana:
Mutta saithan sä lopulta sen np ultran. Vaikka eihän se np ultra edes kerro välttämättä yhtikäs mitään.

Mitään niskaturvotusta ei mitattu.

Ai sori,ymmärsin että mitattiin. Mutta kätilö siis katsoi vaan silmämääräisesti että turvotusta ei näy.

Juu silmämääräisesti katsoi.

Siis mitä! Eikö Janakkalalaiset enää pääse np ultraan? Mä en nyt ihan tajunnut? Onko tuo verikoe tullut korvaamaan koko ultran? Ihme touhua....

Kiitos että kerroit kaikille missä mä asun. Ja pääsee jos ottaa sen veriseulan myös.

Kyllä täällä ainakin on niin, että jos ei veriseulaa halua, niin myöskään niskaturvotusta ei mitata, vaikka muuten ultrassa käykin silloin.

No näin tämä taitaa nyt myös täällä mennä. Antoivata vaan neuvolassa asiasta väärää tietoa.

Kiitos että kerroit kaikille missä mä asun. Ja pääsee jos ottaa sen veriseulan myös.

Anteeksi *nolona*, en ajatellut asiaa sen tarkemmin... Olin vaan niin hämmästynyt, koska en tollakaan ole ymmärtänyt th:n puheista, että veriseulakin on otettava... Anteeksi kömpelyyteni. Hämmästyin niin, että sormet juoksivat näppäimillä ajatusta nopeammin....

Anteeksi *nolona*, en ajatellut asiaa sen tarkemmin... Olin vaan niin hämmästynyt, koska en tollakaan ole ymmärtänyt th:n puheista, että veriseulakin on otettava... Anteeksi kömpelyyteni. Hämmästyin niin, että sormet juoksivat näppäimillä ajatusta nopeammin....

No ei sen puheista sitä varmaan voi ymmärtääkään jos se ei itsekkään sitä tiedä. Tai tälläinen kuva mulle nyt asiasta jäi. Silloin tosiaan mulle sanoi että np-ultra on jokatapauksessa, näin ei kuitenkaan nyt ollut. Kätilö sanoi että kunta ei enään maksa pelkkää np-ultraa.

No ei sen puheista sitä varmaan voi ymmärtääkään jos se ei itsekkään sitä tiedä. Tai tälläinen kuva mulle nyt asiasta jäi. Silloin tosiaan mulle sanoi että np-ultra on jokatapauksessa, näin ei kuitenkaan nyt ollut. Kätilö sanoi että kunta ei enään maksa pelkkää np-ultraa.

Täytyy antaa palautetta!Pakkohan ihmisetn olisi saada oikeaa tietoa. Inhoan verikokeita ja joskus 10v sitten täällä kuulemma otettiin noita veritestejä, mutta ne lopetettiin, koska antoivat niin paljon vääriä hälyytyksiä. Ja nyt sitten näköjään se verikoe olisi "pakko" ottaa taas, ihme touhua.

Varmaan kätilö silmäräämäisesti ainakin katsoo niskaturvotuksen vaikka ei sitä virallisesti mittaisikaan. Sanookohan jos näyttää epänormaalilta.....

Täytyy antaa palautetta!Pakkohan ihmisetn olisi saada oikeaa tietoa. Inhoan verikokeita ja joskus 10v sitten täällä kuulemma otettiin noita veritestejä, mutta ne lopetettiin, koska antoivat niin paljon vääriä hälyytyksiä. Ja nyt sitten näköjään se verikoe olisi "pakko" ottaa taas, ihme touhua.

Varmaan kätilö silmäräämäisesti ainakin katsoo niskaturvotuksen vaikka ei sitä virallisesti mittaisikaan. Sanookohan jos näyttää epänormaalilta.....

Kyllä varmasti sanoo, jos epäilee jotain. Ja silmämääräisesti sen nyt sitten katsoi ja sanoi ettei mitään turvotusta näy.

Eihän tossa nyt oo mitään järkeä.Jos siis ultra joka tapauksessa on, niin samahan se on miksi sitä kutsutaan. Yhtä paljonhan se maksaa. Ja eihän se oo ku yks mitta jonka mittaamisessa ei kauaa mene. Ottaahan ne alkiosta muitakin mittoja. Toihan on ihan älyvapaata. Eriasia jos ei halua että sitä mitataan.
En mäkään mihinkään veiseulaan menny ja ihan normaalisti se niskapoimu mitattiin.
Kuulostaa kiristykseltä. Kunta haluaa karsia down-lapsosia todenteolla. Toisaalta en edes haluais tietää jos turvotusta olis, mutta ihan kiva on tietää että sitä ei ole.

Mikkelissä vaativat sen vesikokeenkin jos meni np- ultraan. Terveydenhoitaja vielä sanoi, että verikoe on vapaaehtoinen, mutta soittivat sairaalasta perään, että verikokeeseen on tultava. Kävin antamassa, mutta en koskaan kuullut tuloksia.

Kaivoin ton neuvolasta saadun sikiöseulanta opuksen ja siellä on perällä kaavio josta tosiaan käy ilmi että jos ei osallistu veriseulaan niin ultra on ns.tavallinen alkuraskauden ultra. En lukenut tuota paperia sen paremmin, se kaavio tosin neuvolantädin kanssa käytiin läpi ja hän puhui kokoajan np-ultrasta.

Apsi, eksyin tähän pinoon vaikka minulla ei tuo nt-ultra olekaan vielä ajankohtainen :), en edes neuvolaan olen vielä ollut yhteyksissä....
Olen se, joka tässä taannoin oli tilannut samasta paikasta kanssasi edukkaita raskaustestejä ;) ;). Plussaahan tuo näytti ja olisinkin kysynyt sinulta, tehdäänkö meidän kunnassa tk:ssa vielä ihan alkuraskauden ultria? Joskus viikolla 6-7?
Haluaisin päästä kurkistamaan, onko masussa oikeasti ketään :D

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Mikkelissä vaativat sen vesikokeenkin jos meni np- ultraan. Terveydenhoitaja vielä sanoi, että verikoe on vapaaehtoinen, mutta soittivat sairaalasta perään, että verikokeeseen on tultava. Kävin antamassa, mutta en koskaan kuullut tuloksia.

Niistä tuloksista kerrotaan vain jos on jotaki hälyyttävää =)

Pelkkä np-ultran tulos antaa liikaa vääriä hälytyksiä, sen vuoksi varmasti sitä ei haluta mitata yksistään ilman verikoetta. Yhdistelmä on (tämänhetkisistä mittaustavoista) optimaalisin: saadaan mahdollisimman moni tapaus kiinni ja samaan aikaan vääriä hälytyksiä on mahdollisimman vähän.

Sen kautta ymmärrän, että ultra on sitten pelkkä ultra jos verikokeeseen ei halua.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

Niistä tuloksista kerrotaan vain jos on jotaki hälyyttävää =)

Turussa saa tuloksen joka tapauksessa, oli hälyyttävää tai ei.

Siis niinh'n se menee, että pelkästä verikokeesta ei ole mitään iloa, eli jos ottaa verikokeen, pitää mennä myös np-ultraan. Mutta pelkästä np-ultrasta ilman verikoetta on taatusti hyötyä. Sillä jos se np-turvotus on suuri, niin voi silloin kehottaa menemään myös verikokeelle. Jos se on normaali, riski Downin syndroomaan on pienempi.

Ei siitä ole kuin vuoden verran kun verikoe tuli mahdolliseksi esim. Turussa. Aiemmin täällä pääsi verikokeelle jos niskaturvotus antoi siihen aihetta. En käsitä, miksei muka kannata mitata turvotusta, vaikkei verikoetta antaisikaan. Mutta toisaalta nyt kun se verikoe on aika monessa kunnassa mahdollinen niin, että sen saa jokainen haluava, niin mä kyllä ottaisin sen turvotusmittauksen tueksi, jolloin tulos on varmempi.

Alkuperäinen kirjoittaja malttamaton:
Apsi, eksyin tähän pinoon vaikka minulla ei tuo nt-ultra olekaan vielä ajankohtainen :), en edes neuvolaan olen vielä ollut yhteyksissä....
Olen se, joka tässä taannoin oli tilannut samasta paikasta kanssasi edukkaita raskaustestejä ;) ;). Plussaahan tuo näytti ja olisinkin kysynyt sinulta, tehdäänkö meidän kunnassa tk:ssa vielä ihan alkuraskauden ultria? Joskus viikolla 6-7?
Haluaisin päästä kurkistamaan, onko masussa oikeasti ketään :D

Juu kyllä se tehtiin.

Yhteistyössä