luteaalivaiheen pituus ja oligoterazoospermia

Hei,
onko 10 päivää riittävän pitkä luteaalivaiheelle? Aloitimme vauvan yrityksen heinäkuussa -11..
Minulla on nyt ollut luteaali parissa kierrossa 10 päivää, ja yhdessä kierrossa 11päivää. Yksi kierto oli pitkä (62päivää) sekä ovuloimaton. Teen ovulaatiotestejä ja lisäks mittaan aamulämpöjä.

Minulla ja miehellä on yksi luomuvauva jo, jonka saimme 08/10. Silloin luteaalivaiheeni oli
11-14 päivän väliltä. Kiertohäiriöitä minulla oli jo tuolloin, ja lievän pco-diagnoosin sain.
Haluaisin myös kysyä samassa viestissä, minkälaiset on mahdollisuudet uudelleen raskautua
"luomusti", kun miehen sperma tutkittiin -09 syksyllä (ennen raskautumistani) ja diagnoosi
oli oligoterazoospermia.

Lääkärin lausunto:" Näytteen siittiömäärä on alentunut. Siittiöiden
liikkuvuus on normaali. Normaalirakenteisten siittiöiden osuus on lievästi alentunut.
Siittiövasta-aineiden määrä on lievästi koholla. Pesutestaustulos on alentunut. Tämän näytteen
perusteella sperman hedelmöittymiskyky arvioidaan alentuneeksi. Suosittelen IVF-hoidon
harkintaa."

Kannattaako siis meidän odottaa se vuosi ennenkuin taas aloitamme tutkimukset alusta?
Vai voimmeko aloittaa jo aiemmin tutkimukset?
Tutkimukset jäivät meiltä viimeksi kesken, kun raskauduinkin "ihmeen kaupalla".

Kiitos paljon, jos ehditte vastaamaan!
 
Hei "kendra"!

Kiitos kysymyksestäsi, ja pahoittelut että vastaus on näin viivästynyt!

Kymmenenkin päivää saattaa olla ihan riittävä aika luteaalivaiheelle, joskin ehkä juuri siinä rajalla. Teillä on kuitenkin jo yksi onnistunut raskaus takana, joten toinenkin on aivan mahdollinen.
Miehesi siemenneste kannattaisi tutkituttaa ainakin jossain vaiheessa uudelleen ja senkin vastauksen perusteella miettiä milloin kannattasi hakeutua jälleen tutkimuksiin. Koska teillä on vasta varsin lyhyt aika toisen yritystä takana, voitte vielä yrittääkin jonkin aikaa "luomusti" mutta koska tiedossa saattaa olla raskaaksi tuloa heikentäviä seikkoja, ei liene järkevää kovin kauaa odotella. Toisinaan taas toinen raskaus saattaa alkaaa helpomminkin, koska kohtukin ikäänkuin "muistaa" miten tullaan raskaaksi.

Onnea yritykselle!
 

Yhteistyössä