Lusikalla syöminen

Kuinka ootte saaneet lapsen tottuun syömään itse lusikalla? Ja minkä ikäisenä se on lähtenyt sujumaan?
Meillä on tyttö reilun vuoden, eikä osaa ollenkaan syödä itse lusikalla. Eihän tässä mitään kiirettä kyllä vielä ole oppia itse syömään, mutta mietin vaan mitkä olisi hyviä keinoja opettaa lasta tähän puuhaan :/
Normaalia "löysää" ruokaakin vetelee vaan sormilla suuhunsa, syöttämällä ei saa paljon mitään tytön suuhun! Pelkään että tottuu liikaa syömään vaan sormilla ja siitä jää paha tapa.
Oliskos hyviä neuvoja???

Kannattaa ostaa tämä lastenaterinsetti ja katsoa että siinä on se lusikka pikkasen mutkalla normaalia enemmän varresta, niin tavara ei sitten kippaa lusikasta pois, kun vie suuhun. Ei meillä ollut mitään ongelmaa, halusi itse alkaa harjoittelemaan syömistä. Erityisesti teen välillä sellasta ruokaa joka on hyvän paksuista, eli sakea keitto tehosekoittimessa vauvanruoaksi, sillä on helppo harjoitella. Meillä neiti 1,7v ja syö vieläkin lihanpalat yms. ennemmin sormin.

kuu
Lusikalla syöminen on aika vaikea juttu, puolitoistavuotias syö paaaaljon paremmin haarukalla kuin lusikalla. Haarukan saa sopivasti tökättyä könttiin ja vietyä suuhun ilman että tippuu matkalla. Vasta nyt lähiaikoina alkanut lusikoiminenkin sujua siistimmin (tai edes jollain lailla).

Myö kannatetaan siis haarukoimista :) *erilainen perhe?*

Miskan äiskä
Ei monikaan tasan 1v. vielä syö itse lusikalla kovinkaan hyvin eikä myös vähän vanhempi. Meillä poika halus alkaa syödä itse viikkon 1v. synttäreiden jälkeen ja se lähti oikeestaan heti sujumaan tosi hyvin. Pojalla oli ollu jo noin 8kuisena oma lusikka kädessä ja huito sillä ruokailun aikana, joten oli tottunu pitämään lusikkaa kädessä. Meillä poika syö ihan tavallisella pikkulusikalla, ei olla tarttettu mitään vänkyrälusikoita avuksi. Haarukkaa poika käyttää jos on makaroniruokaa, mutta sen kanssa saa olla varovaisempi, ettei tökkää väärään paikkaan. Vain harjoittelu auttaa asiaan ja aika, kyllä se siitä lähtee sujumaan.

peesaan edellistä. yksilöllistä, mutta vain harjoittelemalla oppii (eli lusikka kauniiseen käteen) ja sillä ettei pelkää sotkua, koska SITÄHÄN TULEE JA PALJON!!! Sitte ruokailun päätteeksi kerkee siivota... =)

Jossakin näillä sivuilla oli vinkki, että liha-perunasoselaatikko pysyy hyvin lusikassa/haarukassa, joten sillä kannattaa treenata. =)

Terveisin nimimerkki
Meillä syötiin juuri kyllästymiseen asti (pari kolme päivää) liha-perunasoselaatikkoa... ;)

Ps. Ei meidänkään poika (1 v. 1,5 kk) vielä hallitse lusikkatouhuja, vaan sormilla mieluiten napostelee kaiken. Haarukkaa kokeilemme mekin seuraavaksi (iltaruokana on tänään liha-makaronilaatikkoa). :)

Yhteistyössä