Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Meillä vielä haaveissa sisaruksen yrittäminen ja haluaisin heti Ovumialta vastauksen mun sähköpostiin! Eilen siis lähetin... :D Edellisestä on jo viikkoja, lähetin sille ihmiselle joka on toiminut meidän yhteyshenkilönä, mutta nyt lähetin ihan yleiseen info-osoitteeseen jos viimein joku vastais. Ja mä siis inhoan puhelimessa puhumista ja välttelen sitä aina kuin mahdollista, siksi sähköposti. Kysyin siis olisko mahdollusuutta tiedustella meidän luovuttajan halukkuutta luovuttaa uudelleen tai jos se ei onnistu, niin miten päästäisiin uudelleen jonoon. Täytän kesällä sen 47v, niin jokainen hukkaan kuluva hetki hermostuttaa.
 
Meillä vielä haaveissa sisaruksen yrittäminen ja haluaisin heti Ovumialta vastauksen mun sähköpostiin! Eilen siis lähetin... Edellisestä on jo viikkoja, lähetin sille ihmiselle joka on toiminut meidän yhteyshenkilönä, mutta nyt lähetin ihan yleiseen info-osoitteeseen jos viimein joku vastais. Ja mä siis inhoan puhelimessa puhumista ja välttelen sitä aina kuin mahdollista, siksi sähköposti. Kysyin siis olisko mahdollusuutta tiedustella meidän luovuttajan halukkuutta luovuttaa uudelleen tai jos se ei onnistu, niin miten päästäisiin uudelleen jonoon. Täytän kesällä sen 47v, niin jokainen hukkaan kuluva hetki hermostuttaa.

Luulisin että pääsette varmaan samalla tavalla jonoon kuin edelliselläkin kerralla, eli lääkärin vastaanoton kautta? 🙂
 
Luulisin että pääsette varmaan samalla tavalla jonoon kuin edelliselläkin kerralla, eli lääkärin vastaanoton kautta?
No sitten ei kyllä millään ehdi, matkaa parisataa kilsaa ja poika koko ajan flunssassa, niin ei tässä minnekään pääse. :/ Enkä tajua miksei vois vaan postittaa uutta hoitosopimusta kun kaikki asiat on ennallaan. Paitsi tietty siksi, että vois taas laskuttaa lääkärikäynnistä.
 
Niin ja viime kerralla jonoon pääsi kun oli käynyt lahjasoluneuvonnassa, mutta sehän on kertaluontoinen juttu. Vai miten teillä @Ramiina kävi, jouduitteko sinne uudelleen? Ja mikä klinikka?
Lahjasoluneuvonta tapahtui meillä etänä, mutta ennen hoitosopimuksen tekemistä käytiin lääkärin tutkimuksissa, ultrassa ja verikokeissa. En tiedä pitääkö neuvontaa käydä uudelleen (ilmeisesti ei), mutta oletan että ainakin gynekologin tutkimus ja labrat pitää joka tapauksessa ottaa uudestaan ennen kuin mitään hoitoja aletaan tehdä. Hoitosopimusta tuskin voidaan asiakkaita henkilökohtaisesti tapaamatta tehdä, vaikka kyseessä olisikin vanha asiakas. Sinänsä ymmärrän kyllä miksi näin (julkisella puolella varmaan ihan sama käytäntö tässä, eli syynä tuskin pelkkä rahastus).
 
Lahjasoluneuvonta tapahtui meillä etänä, mutta ennen hoitosopimuksen tekemistä käytiin lääkärin tutkimuksissa, ultrassa ja verikokeissa. En tiedä pitääkö neuvontaa käydä uudelleen (ilmeisesti ei), mutta oletan että ainakin gynekologin tutkimus ja labrat pitää joka tapauksessa ottaa uudestaan ennen kuin mitään hoitoja aletaan tehdä. Hoitosopimusta tuskin voidaan asiakkaita henkilökohtaisesti tapaamatta tehdä, vaikka kyseessä olisikin vanha asiakas. Sinänsä ymmärrän kyllä miksi näin (julkisella puolella varmaan ihan sama käytäntö tässä, eli syynä tuskin pelkkä rahastus).
Olin just kesäkuussa suunnittelukäynnillä, niin tuskin nyt on tarvetta ultrata kun silloinkaan eivät olisi edes halunneet mua paikan päälle. Ja mitään verikokeita musta ei ikinä ole otettu, mieheltä tietysti tarvitaan uudet infektionäytteet (ja spermanäyte), mutta sehän on voimassa niin vähän aikaa ettei viimeksikään otettu kuin suunnittelukäynnillä vasta.
 
Olin just kesäkuussa suunnittelukäynnillä, niin tuskin nyt on tarvetta ultrata kun silloinkaan eivät olisi edes halunneet mua paikan päälle. Ja mitään verikokeita musta ei ikinä ole otettu, mieheltä tietysti tarvitaan uudet infektionäytteet (ja spermanäyte), mutta sehän on voimassa niin vähän aikaa ettei viimeksikään otettu kuin suunnittelukäynnillä vasta.
Ahaa… no siinä tapauksessa ymmärrän että sähköposteihin vastaamattomuus mietityttää. Ite varmaan soittaisin ja kysyisin suoraan asiasta, siitä tuskin tulee mitään laskua perästä. 🙂
 
No sitten ei kyllä millään ehdi, matkaa parisataa kilsaa ja poika koko ajan flunssassa, niin ei tässä minnekään pääse. :/ Enkä tajua miksei vois vaan postittaa uutta hoitosopimusta kun kaikki asiat on ennallaan. Paitsi tietty siksi, että vois taas laskuttaa lääkärikäynnistä.
Eri klinikka niin en tiedä onko eri toimintatavat, mutta mä aikoinaan (toukokuu 2020) soitin klinikalle ja laittoivat siitä samantien uudestaan jonoon. Pitkä odotus siitä toki tuli mutta sitten kun löytyi luovuttaja (huhtikuu 2021) niin asiat etenivät suht nopeasti. Kun en enää asu Helsingissä niin hoitosuunnittelu ennestään tutun lääkärin kanssa toteutui etänä ja kävin täällä Pohjanmaalla sitten ottamassa uudet infektionäytteet. Sain jopa kinuttua ne kunnalliselta puolelta. Ja kun uusi kierto ja tukilääkitys oli alkanut niin kävin täällä ultrassa yksityisellä ja välitin tiedot ultrasta klinikalle. Niiden tietojen mukaan sovittiin siirtopäivä ja itse siirtokäynti oli ainoa kerta kun kävin Helsingin klinikalla. Hoitosopimus postitettiin mulle allekirjoitettavaksi ennen sitä ja palautin sen myös postitse. En näe miksi ei voisi onnistua samalla tavalla vaikka eri klinikka, etenkin jos olet niille jo tuttu. Mutta suosittelen myös soittamista, asiat kyllä etenevät yleensä nopeammin sillä tavalla ja saa enemmän infoa.
 
Siis voi ketutus maksimus! Oli kyllä niin turha matka eilen Tampereelle! Voitteko uskoa että meidän (mun) taustoilla ehdotettiin että mitä jos kokeilisi ihan vaan Clomifenilla tai vastaavalla ovulaatioinduktiota..? Siis mitä aktuaalista v*ttua?? Mulle tehtiin 6 kiertoa sitä jo joskus yli 11 vuotta sitten, enkä edes raskautunut. Olen saanut 14 keskenmenoa, käynyt ivf:n omilla muniksilla joissa on jotain vikaa mitä ei ole tutkittu, ei saatu edes siirtoon alkiota kun kaikki kuoli maljalle, tehty 2 siirtoa luovutetuilla muniksilla, toinen meni kesken ja toisesta syntyi lapsi koska oli se intralipid ja alapäähän laitettavien proge kapseleiden lisäksi piikkeinä progea. Ja tää ehdottaa ovulaatioinduktiota..? Joo, säästetään rahaa ja mennään takas Viroon.. Ihme puoskareita Suomen lapsettomuuspoleilla lääkärit.. Sori tää purkaus, mutta oikeasti olin niin pöyristynyt sen käynnin jälkeen, ja edelleen!
 
Onko teillä kokemusta lääkkeiden vaihtamisesta ERA-testin jälkeen? Mulle tehtiin viime kierrossa tuo lääkkeelliseen kiertoon (Progynova/Terolut). Tulos oli, että ikkuna on 12h myöhemmin kuin normaalisti.
Tämän mukaan tehtiin PAS tähän kiertoon, mutta sain loppukiertoon Terolutin tilalle Cyclogestin, koska viime kierrossa tiputtelu tuli Terolutin läpi aivan liian aikaisin.

En tajunnut lääkärissä kysyä, että päteekö tuo ERAn tulos, vaikka keltarauhashormoni vaihtui toiseen valmisteeseen? Kaipa ne toisaalta klinikalla tietävät...

Täällä nyt ensimäinen lahja-alkio siirretty maanantaina, vielä pitäisi 6vrk malttaa odottaa testiä...
 
  • Tykkää
Reactions: Adelieamanda
Täällä nyt ensimäinen lahja-alkio siirretty maanantaina, vielä pitäisi 6vrk malttaa odottaa testiä...
Täällä menin hätäpäissäni tekemään testin jo tänä aamuna. Mulle siirrettiin siis maanantaina 5vrk blastokysti, jolle oli tehty alkionkuoren avaus. Laskeskelin, että saattaisi kuitenkin näkyä jo testissä tänään su-aamuna. Olo oli sellainen, että menkat tekisi tuloaan, joten ajattelin että valmistaudun pettymykseen jos vähitellen jo testaan.
Sieltä tuli kuitenkin digitaaliseen testiin 1-2 viikkoa raskaana!

Onko täällä kenelläkään kokemuksia, jos noin aikaisin tulee kuitenkin jo selkeä plussa, onko pysynyt matkassa?
Aika sekavat tunnelmat täällä, en oikein tiedä mitä ajatella. Yritän olla toivomatta liikaa, vielähän se tuosta voi hiipua, kun klinikalla antoivat testipäiväksi vasta ens viikon perjantain.
 
Täällä menin hätäpäissäni tekemään testin jo tänä aamuna. Mulle siirrettiin siis maanantaina 5vrk blastokysti, jolle oli tehty alkionkuoren avaus. Laskeskelin, että saattaisi kuitenkin näkyä jo testissä tänään su-aamuna. Olo oli sellainen, että menkat tekisi tuloaan, joten ajattelin että valmistaudun pettymykseen jos vähitellen jo testaan.
Sieltä tuli kuitenkin digitaaliseen testiin 1-2 viikkoa raskaana!

Onko täällä kenelläkään kokemuksia, jos noin aikaisin tulee kuitenkin jo selkeä plussa, onko pysynyt matkassa?
Aika sekavat tunnelmat täällä, en oikein tiedä mitä ajatella. Yritän olla toivomatta liikaa, vielähän se tuosta voi hiipua, kun klinikalla antoivat testipäiväksi vasta ens viikon perjantain.
Onneksi olkoon! Minulle tuli 5-päiväisen blastokystin jäljiltä haamuviiva tikkuun alle 3 vrk siirrosta (siirto oli pe-ip klo 14 muistaakseni ja maailman huonoiten näkynyt haamu tuli tikkuun ma-aamuna klo 8 vahvistuen samana iltana) :) Myös sille oli tehty alkiokuoren avaus, eli selkeästi saman tien siirron jälkeen läntännyt itsensä kiinni kohtuun!

Nyt tuo haamuviiva on rv 36+0, painoarvio oli viimeksi 2,5 kg ja se tuhoaa mun elämän potkimalla 24/7.
 
Päivitystö meidän tilanteeseen: ei tarvinnut tehdä mitään, että pääsi uudelleen jonoon. Tai siis ottaa klinikalle yhteyttä tietty. :D Kysytään meidän lahjoittajaa uusintakierrokselle, mutta meidät laitettiin jo jonoon siltä varalta ettei se onnistu. Varmaan sitten jossain vaiheessa pitää tehdä uusi hoitosopimus ja tutkia spermanäyte, mutta tärkeintä että ollaan sentään jonossa, niin ehkä tässä vielä ehtii ennen kesää.
 
Sain neljän viikon vitkuttelun jälkeen varattua itselleni huomiseksi ultran. Kammottaa suorastaan mennä sinne, kun on niin vaikeaa uskoa hyviin uutisiin. Olen voinut viimeisen viikon vähän "liian" hyvin, ja vaikka se voi toki olla seurausta ihan vain ajan kulumisesta, kun nyt alkoi viikko 11, niin silti. No, ainakin olen sitten viisaampi.

Hienoa @Silmu75 että teillä hommat etenee eikä tarvinnut mitään uusia psykologikäyntejä tai muuta!
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Hei, tulen tänne untuvikkona kyselemään tyhmiä, kun en kehdannut lääkäriltä kysyä tarkemmin. Eli omilla soluilla en ole raskaaksi tullut, joten harkitsen lahjasoluvaihtoehtoa. Lääkärin kanssa keskustelin alustavasti ja ensimmäinen yritys tulisi olemaan tuoresiirto jos lahjasoluilla haluan yrittää, mutta en ymmärrä miten oma kiertoni saadaan täsmäämään lahjoittajan kiertoon. Lääkäri puhui lääkkeellisestä ”vaihdevuosien” tapaisesta, jonka aikana tuoresiirron voi tehdä riippumatta siitä miten pitkä aika oman kierron alusta on mennyt. Onko todella mahdollista, että oma edellinen kierto on alkanut esim. 30 päivää aiemmin ja sitten tehdään onnistunut tuoresiirto? Miten tämä on mahdollista, luulisi että kohdun limakalvot ei ole niin pitkään ”vastaanottavassa” tilassa? Hävettää, kun en ymmärrä lisääntymisen biologiasta tämänkään verran. Onko tuoresiirto aina ensimmäinen vaihtoehto mitä kokeillaan lahjasoluhoidossa?
 
Viimeksi muokattu:
No niin, kannatti mennä, kaikki oli hyvin. Koko vastasi viikkoja, syke vahva ja kovasti heilui menemään. Nyt ehkä uskaltaa pari päivää hengähtää.
Oon niin iloinen sun puolesta ja antaa itsellekin hieman toivoa tuollaiset onnistumiset!!! <3 Mulla on nyt alkanut Zumenolit ja jos limakalvo paksuuntuu hyvin niin siirto parin viikon päästä.
 
  • Rakkaus
Reactions: Florie
Hei, tulen tänne untuvikkoja kyselemään tyhmiä, kun en kehdannut lääkäriltä kysyä tarkemmin. Eli omilla soluilla en ole raskaaksi tullut, joten harkitsen lahjasoluvaihtoehtoa. Lääkärin kanssa keskustelin alustavasti ja ensimmäinen yritys tulisi olemaan tuoresiirto jos lahjasoluilla haluan yrittää, mutta en ymmärrä miten oma kiertoni saadaan täsmäämään lahjoittajan kiertoon. Lääkäri puhui lääkkeellisestä ”vaihdevuosien” tapaisesta, jonka aikana tuoresiirron voi tehdä riippumatta siitä miten pitkä aika oman kierron alusta on mennyt. Onko todella mahdollista, että oma edellinen kierto on alkanut esim. 30 päivää aiemmin ja sitten tehdään onnistunut tuoresiirto? Miten tämä on mahdollista, luulisi että kohdun limakalvot ei ole niin pitkään ”vastaanottavassa” tilassa? Hävettää, kun en ymmärrä lisääntymisen biologiasta tämänkään verran. Onko tuoresiirto aina ensimmäinen vaihtoehto mitä kokeillaan lahjasoluhoidossa?
Mulla on niin vähän kokemusta hoidoista kun on vaan kaksi siirtoa tehty etten osaa vastata. Mulla on ne tehty lääkkeelliseen kiertoon molemmat ja pakastetuilla alkioilla. Miksiköhän sulle pohditaan tuoresiirtoa, oon jotenkin kuvitellut, että yleensä nämä lahjasolusiirrot olisi pakastetuilla alkioilla. Suosittelen kysymään vastausta Redditin infertility-palstalta jos täältä ei tule vastausta :)
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
Kiitos @Pompelis !! ❤ Toivon _niin_ että sullakin nyt tärppää! Tosi vaikeaa sanoa, mikä kaikki tähän on vaikuttanut, vai oliko vain parempi alkio, mutta ilmeisesti kuitenkin täytyy uskoa, että onnistuminenkin on mahdollista.

Mäkään en @PumpuliNumpuli oikein osaa sanoa. Mulla kyllä suunniteltiin viime keväänä ekaa siirtoa tuoresiirroksi mutta lääkkeelliseen kiertoon (ei sit tehty kun olin kumminkin ovuloinut). En siis tiedä, mikä se aikajänne on, mutta progesteronilla se ajoitetaan kun ensin pidetään estrogenilla ja mahdollisesti muilla lääkkeillä luonnollinen kierto pois.
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli

Yhteistyössä