Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@Iid@ Mahtavaa! Onnea Tuhannesti :love:

@kirsillevauva Voi ei!!! Olen niin pahoillani. Voimia sinne surun keskelle! :cry:

Olen ollut myös taka-alalla pettymysteni kanssa. (Ei tullut muuten luomukaksosia, kuten arvata saattoi) Keskenmeno ja sen suru + aikaisemmat pettymykset istuu edelleen kovasti. Mitä lähemmäksi seuraava siirto tulee, sen suuremmaksi kasvaa pelko seuraavasta epäonnistumisesta. Mun pitäisi saada jokin positiivinen muudi päälle, mutta kuten tiedätte vaikeaa se on.

@nyuu @Aallotar19 @Silmu75 Samoja ajatuksia tämä prosessi herättää- lohdullista sinänsä. Toivotaan, että me kaikki nyt onnistutaan!

@Silmu75 Aikaisemmin teillä oli täällä keskustelua pakastetuista soluista. Meillä käytettiin miehen pakkasukkoja, mutta donorin solut oli tuoreet. Silti päästiin ihan kohtuulliseen hyvään blastomäärään. Tosin nyt niistäkään on enää 2 jäljellä.:confused:
 
  • Tykkää
Reactions: Silmu75
@nyuu, minulla oli selvästi liian lyhyt väli raskauksien välillä (suht sama kuin sinulla), sillä olin ihan paniikissa :( Nyt olen tästä viisastunut, ja pidän kunnon tauon. Pudotan noita hormonikiloja ja keskityn viettämään kesää. Maanantaina suunnittelen lääkärin kanssa uusia keinoja. Joskun syksyllä/loppuvuonna uuteen siirtoon.

Kiitoksia kaikille myötätunnosta ja toivotaan, että @Iid@ saa pitää vauvan :)
 
Listaus:


@kirsillevauva, ikä 45-vuotta, yritys aloitettu 12/2013/ Dextra/ 4. lapsi (ensimmäinen lahjasolulapsi), km 2/2019 (8+0)/km 6/2019 (5+5)
@nyuu, 23-vuotta, esikoista yritetään, yritys alkanu 6/2016 ja takana 3x ivf/icsi, yksi lahjiskierros ja toinen kierros alkaa nyt! (km 3/2019)
Piikkinen, 1. lahjasoluhoito, (3 omasolu IVF takana), ikä 42, yritys aloitettu 2017, 2. lapsi
@Aallotar19 (ikä 45), yritys aloitettu 12/2017, enkelipoika 09/2018 (rv 27), 1. lahja-alkiohoito.
Seesam78 ikä 40 vuotta, esikoista yritetään. Yritys aloitettu 5/2014. Kolme tuloksetonta ICSIä omilla soluilla. 1. lahjamunasoluhoito.
@Plusyks, 42v, yritys aloitettu 10/2016, 1.lapsi, 1.donorhoito 2.PAS, takana 2x omasolu-IVF. (km 4/2019)

Plussanneet:

@Ramiina, ikä 34, yritys aloitettu 2005, Elite-Klinik, 2. IVF, 1. Pas. 1. lapsi, la29.9.2019

@Rusakkonen , ikä 46-vuotta, yritys aloitettu 1/2017/ 1. lapsi/ 2. lahjasoluhoito (taustalla nelja omasolu-IVF:aa), la 30.12


@IiDa, 1. lahjasoluhoito/ ikä 46-v/ yritys aloitettu 4/2016/ 2. lapsi, la 10.2
 
Viimeksi muokattu:
Selviääkö tästä pahasta olosta ikinä :( sydäntä puristaa ja ihan oksettaa kun on niin kamala olo. Mä pelkään niin paljon testipäivää, pelkään niin paljon uutta pettymystä joka pitäis jaksaa ottaa vastaan. Itkettää ja oon niin yksin... mä yritän ajatella että nyt on uusi luovuttaja, uudet erinomaiset alkiot ja nyt vielä ei oo mitään syytä suruun et itketään kun se on ajankohtaista. Mut en vaan voi, tää ei oo mitenkää omasta itsestä kiinni vaan nyt on jo niin kamala paniikki.

Ja odottaminen ja tauko ei oo mikään ratkaisu, mitä pidemmälle tätä venyttää ni sitä raskaammaksi käy. Ei sitä onnistumista tule jos ei yritä, mutta ei myöskään sitä murskaavaa pettymystä.

En usko että me saadaan ikinä elävää vauvaa syliin asti. Ja se tuntuu pahalle. Kuitenkin uskoa on aina ollut, edes hiukan. Nyt tää on ettei lopettaakaan viitsi kun haluaa että kaikkensa on yrittänyt.
 
@nyuu: Voimia piinailuun. Se on kyllä ihan kamalaa ja mitä enemmän on pettymyksiä takana, sen vaikeampaa säilyttää tyyneys ja usko, että kaikki voikin mennä hyvin. Nyt teillä tosiaan uusi luovuttaja, erinomaiset alkiot ja sinä olet vielä nuori, joten mahdollisuudet on oikeasti hyvät. Pidän täällä kovasti peukkuja teille. :love:

@kirsillevauva: Kiitos listan päivittämisestä! :) Meillä yritys alkanut 4/2016 ja nyt laskettu aika on 10.2. Kyllä täälläkin pelkoja on. Heti jos menee liian pitkään ilman oireita, huolestun. Nyt on vähemmän kuvotusta kuin aiemmin, mutta tissit on tajuttoman kipeät ja nännit tummuneet. Pari kertaa olen kyllä oksentanutkin, joten onhan sitä huonoa oloakin ollut. :D Taustasta sen verran että me ei lähdetty kokeilemaan omilla muniksilla ollenkaan IVF:ää, koska lääkäri oli sitä mieltä, että yli 42- vuotiaana ei kannata. Välillä ehkä hiukan harmittaa, ettei edes kerran yritetty. Luomuna vaan tahkottiin kolme vuotta ja hiukan hormoneilla lopulta buustattiin, sillä seurauksella, että kierrot meni ihan sekaisin.No, nyt ainakin tällä hetkellä näyttää hyvältä. Eka ultra heti juhannuksen jälkeen.

Ihanaa kesäviikonloppua kaikille! <3
 
Oliko sulla @nyuu jo siirto siis? Toivotaan, että tämä toinen kierros yllättää iloisesti. :love:

Meillä on ens viikolla se lahjasoluneuvonta, en kamalasti odota muuta kuin sitä että saadaan tietää tarkempi jonotilanne. Muuten oon yrittänyt hillitä malttamatonta luonnettani ja alistua siihen, että tää nyt on tällainen prosessi mikä vie aikansa.
 
  • Tykkää
Reactions: nyuu ja Iid@
@Iid@ Tietääkseni onnistumisprosentit omilla soluilla on hoidoissakin aika vaatimattomat kun ikää on yli 40v. Mieleen jäi yksi amerikkalainen tutkimus, jossa 43-vuotiaista 1.6% tuli raskaaksi ja keskenmenoprosenttikin oli yli 50%... Se nyt ehkä oli huonoin mahdollinen tulos, mutta joka tapauksessa kauas jäädään lahjasolujen prosenteista.

Nyt voitte sijoittaa ne säästyneet rahat vauvahankintoihin. :love:
 
Ei ollu siirto vielä, ensi viikolla vasta. Sekin on karseeta et nyt jo on näin hermoraunio ni mitä sitten:cautious: Kahdessa edellisessä siirrossa oon saanu sellasen hyvän fiiliksen boostin kahdeksi, kolmeksi päiväksi siirron jälkeen. Muistaakseeni pp6 alkoi viime siirrossa se ahdistus vasta jonka seurauksena tein seuraavana aamuna sen haamuplussan. Kunpa nytkin ois edes ne alkupäivät helpompaa ja parempi olo jos ei samanlaista toiveikkuutta...

Ja eikai nuorella iällä oo lahjahoidoissa mitään hyötyä? Muutakun et on enemmän aikaa tahkota hoitoja jos huvittaa mut onnistumismahiksiin ei ikä vaikuta:alien:

@Iid@ mä ymmärrän ton tunteen tosta jossittelusta. Mut uskon et ootte säästyny nyt monelta sydänsurulta <3 kuitenkin pieni massussa on ihan yhtä rakas ja oma kuin se omilla soluilla aikaan saatu:love: mut mekin käytiin hampaat irvessä toi viimeinen ivf omilla soluilla lähinnä sen takia et saadaan sinetti sille polulle ettei myöhemmin ois jääny miettinään oisko omilla kuitenkin onnistunut. Nyt vaan harmittaa et tuli pidennettyy omaa surua ja tuhlattua ne neljätonnia:eek: hyvä pointti @Silmu75 lla et voitte nyt niillä neljällä tonnilla hemmotelle itteänne sekä pienokaista kun hän tänne saapuu:love:
 
Heippa kaikille. Minun on aika siirtyä muilta keskustelupalstoilta tänne. 3 ivf hoitoa kunnallisella takana, tuloksena vain 5 siirtoa ja 2 kemiallista...meidän alkiot ovat huonoja, kuolevat aina 4 päivän jälkeen..1 ivf vain tuoresiirto-nega, 2 ivf tuore siirto kemiallinen ja 2 pas-kumpikin nega. Nyt 3 ivf tuore siirto kemiallinen ja yksi alkio pakkasessa. Siihen ei ole kyllä enään mitään uskoa. Aina saatu n 11 munasolua, hedelmöittyy hyvin mutta paljon fragmentaatiota ja tosiaan harva jaksanut blastoiksi asti...kokeilin ex miehen kanssa 1 ivf hoidon jo 12v sitten ja ihan sama tulos, alkiot huono laatuisia...:unsure:
Nyt ajatukset lahja lahjasoluhoitoon ja tavallaan helpottava ajatus ettei enään omaa kroppaa tarvi rasittaa ja toivoa turhaa joskos olisikin joku alkio tällä kertaa hyvä..:(
Olen laittanut kyselyjä Helsingin Dextraan ja Viron Tarttoon sekä Tsekin klinikalle. Onko täällä kukaan nyt hoidossa Viron Tarttoossa?
Meillä toki menee varmaan ensi vuoden puolelle hoito, että saadaan rahaakin säästettyä..mutta nyt jo alan tutkimaan mikä klinikka olisi meille hyvä :) mielelläni kuulisin teidän klinikoista (y)

Ja me ollaan aloitettu hoito taival 01/2017, jonka aikana myös molemmat munajohtimet poistettiin..pitkä taival takana siihen nähden että vain 5 siirtoa päästy tekemään :(
 
@lapsettomuuta10v Me oltiin Elite Kliinikillä Tartossa. Nyt siis alkoi juuri viimeinen raskauskolmannes tänään :love: Pieni prinsessa potkuttelee masussa ❤ Jos päädytte sinne, niin suosittelen ottamaan verikokeita ja alapäänäytteitä, joita ylilääkäri suosittelee. Meille tehtiin eka siirto ilman testejä, raskauduin, mutta meni kesken niin kuin aina (14 keskenmenoa). Ennen toista siirtoa otimme näytteet joissa selvisi että minulla on liikaa tappajasoluja. Viikko ennen siirtoa sain suoneen tiputettuna intralipidiä, ja siirtopäivänä, sekä plussattua rv 13 asti joka viikko. Mulla on samaa kuin sulla, omista muniksista alkiot ei elä yli 4 päivää, ne tavallaan taantuvat. Syytä ei koskaan ole löydetty. Nyt tiedetään että syy voi ehkä piileä siihenkin tappajasoluissa. Siksi siis suosittelen vahvasti Tarton klinikkaa, sekä niitä testejä (y) 14 vuotta, 14 keskenmenoa, ja nyt vihdoin tässä :love:

Niin ja Helsingin Dextrassa kävin aina joka viikko tiputuksessa, ihania ihmisiä siellä ❤

Me valitsimme alunperin Viron, koska halusimme täysin nimettömän luovuttajan. Siellä saa myös enemmän tietoa luovuttajasta, eikä ole jonoa/odotusaikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: lapsettomuuta10v
@Ramiina Kiitos vastauksesta, ihana kuulla että olette niin pitkällä jo :love:
Otitteko te kalliimman vai sitten edullisemman "munasolupaketin"? Kun siellähän tarjotaan myös 5 takuu munasolua 3500e?
Laitoin s-posti Tarttoon ja sieltä tulikin lista labroja joita ottaa..saako näihin lähetettä kummalliselta vai tuleeko hakea lähete yksityiseltä? Siinä olikin melkoinen lista niitä testejä (y)

Se vielä, minkähän niminen se bakteeri on ja otettiinko se testi verestä vai suoraan alakerrasta?
 
Viimeksi muokattu:
Luovuttajan ominaisuuksista: ensikäynnillä lääkäri lähti käväisemään jossain ja meidät jätettiin täyttämään toiveita luovuttajasta. Me katottiin miehen kanssa toisiamme, että eikö tää tunnu jotenkin rodunjalostukselta. o_O Ei sitten laitettu mitään toiveita, mutta ilmeisesti lain mukaan ne voi sitten tarjota vain mun näköistä luovuttajaa eli ruskea tukka ja siniset silmät. Eiköhän sillä värityksellä luulis löytyvän muutamia.

Ovumiahan on pari viikkoa kiinni heinäkuussa, mutta mietin että niinköhän ihmiset haluaa muutenkaan kamalasti kesällä luovuttaa. Siis että saattaa vähän pidentää jonotusta tää ajoitus. Vaan onhan tässä jo vuosia odoteltu niin pientä siihen nähden.

On sulla @nyuu ehkä pienenpieni etu meihin vanhempiin nähden, mä näin ainakin sellaisen taulukon onnistumisprosenteista, että alle 35v 54% ja esim. 43-44v 52%. Onhan se pari prosenttiakin jotain. (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Seesam78
@lapsettomuuta10v Otimme sen 5490€, eli täysluovutus. Meillä hedelmöittyi 7, joista tuoreena siirrettiin 2 jotka meni kesken, jäi siis 5 pakastimeen, ne sulatettiin tätä siirtoa varten ja niistä selvisi ne 2 jotka nyt laitettiin, eli loput menehtyi.

Menimme yksityiselle niihin alkutesteihin, kerroin mitä Viron lääkäri haluaa testata ja ne otti ne kokeet, joiden tulokset sain paperilla ja lähetin kuvana sähköpostilla Viroon.

Se on tappajasolu, ei bakteeri. Ja sen voi testata verestä sekä alapäästä. Suomessa ei niitä testejä edes oteta mitkä Virossa otettiin, ei kuulu Suomen labratesteihin.
 
Puhuin lääkärin kanssa. Sovittiin, että pudotan painoa. Nyt painoindeksi 40 (sairaalloinen ylipaino), mitataan tukostaipumus-joku? elokuussa ja miehestä otetaan kromosominäyte. Jos paljastuu, että miehen kromosomeissa vikaa, onkin kalliimpi juttu alkaa tutkimaan alkioita... :( Lääkäri suhtautui varovaisen positiivisesti siihen istralipido-hoitoon. Kertoi, että Englannissa suhtaudutaan täysin vastahankaan, ja kokeellinen hoito, jonka hyötyjä ei ole todettu.

Mutta positiivisempi olo, kun suunnitelma tehty :) Arvelisin hoidon olevan syyskuussa, jos paino tippuu suunnitellusti 2-3 kiloa kuussa.

Kommentoin muiden juttuja illalla, nyt pakkaa aikataulut päälle
 
Sain potilastietoni sairaalasta kun aikoinaan poistettiin endometrioosia laparoskopialla ja ensikäynnillä lääkäri ihmetteli, että eihän sitä kohdusta pitäis löytyä. No ei ollut löytynytkään, itte oon käsittänyt väärin. :oops: Munasarjakysta se alkuperäinen löydös ultrassa oli, ja leikkauksessa poistettu endometrioosia pikkulantion alueelta. Kohdulle ei siis ole tehty yhtään mitään, kohtu ja munasarjat näyttäneet normaaleille.

Nyt mulla on varovaisen toiveikas olo kiinnittymismahdollisuuksia ajatellen, vaikka tiedän kyllä että endo voi vaikuttaa. Mutta jos mun kohtu onkin ihan kunnossa! Koko päivän oon miettinyt, että voiko hoidoissa mitenkään onnistua kun ei rahat riitä mihinkään erikoistutkimuksiin ja alkiodiagnostiikkaan, niin hyvä että yks toinen huoli edes vähän helpottaa.
 
@Silmu75, hyvä että on huojentuneempi olo. Tuo miehen kromosomitestaus oli 260 e, joten tässä konkurssissa ei tunnu enää. Ihmettelen, miksi ei tehty jo aiemmin...?

@Plusyks, onko teillä selvinnyt keskenmenon syy? Mitä lääkäri sanoi? Minultahan nyt tutkitaan joku laskimotukostaipumus, joka voi vaikuttaa keskenmenoihin.

@lapsettomuuta10v, tervetuloa tälle puolelle. Pitkän tien olette käyneet! Toivottavasti pääsette pien hoitoon. Itse suosittelen myös ajattelemaan jonon pituutta, jonotettiin luovuttajaa Dextrasta 6kk, joka tuntui ikuisuudelta :(

@nyuu, miten saisit kierroksia alas? Kävely, rentouttava musiikki, meditointi, rukoilu? Mielenterveystalossa on ainakin hyviä rentoutuslevyjä ja youtubestakin löytää. Itse tein NLP-tekniikalla harjoituksen äsken terapiassa keskenmenosta ja oli kyllä hyvää tekevä <3.

Paino oli tippunut viikossä 2 kiloa, kun lähtee ne hormonikilot, joten jotain positiivista tässä maanantaissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Iid@ ja Silmu75
@kirsillevauva Minäkin oon miettinyt niitä kromosomitestejä, mutta ovat kyllä liian kalliita. Mutta siis voihan vika olla myös lahjasoluissakin, jos kerran nuorella naisellakin voi olla jopa puolet munasoluista kromosomeiltaan poikkeavia. Lueskelin tutkimustuloksia tuosta alkiodiagnostiikasta, ja niiden mukaan ne vähentävät keskenmenoja (tietysti, kun ne poikkeavat alkiot jäävät siirtämättä) MUTTA eivät lisää lapsen saamisen todennäköisyyttä. En ole varma miten se pitäisi tulkita, mutta mä tulkitsen sen niin, että ilmankin voi onnistua.

Toisaalta jos nyt olis vaikka 10 alkiota, joista vain yksi normaali ja ilman diagnostiikkaa se sattumalta osuu siirtovuoroon vasta viimeisellä kerralla, niin olishan ne tutkimukset tulleet sittenkin halvemmiksi. Vaikeita asioita! Luotan kuitenkin siihen, että lääkäri suosittelee lisätestauksia jos näkee ne jossain vaiheessa tarpeellisiksi ja mietitään sitten mitä tehdään.
 
Kerroin vihdoin siskolle tästä hoitohommasta vaikken oikeastaan aikonut vielä. Mutta ihan kiva kun voi jonkun läheisen kanssa jutella. Sitten siirron jälkeen en kyllä halua, että kukaan tuttu utelee onko oireita... Toivottavasti saan töissä sumplittua niin etten joudu kertomaan mihin tarvitsen vapaata, tai sitten korkeintaan pomolle. Sitä kun ei kiinnosta kuin sen omat asiat. :D
 
Meniköhän kaikki nyt pieleen :( ihmettelin aamulla töissä miksi on niin kovat menkkakivut. Iltapäivällä olin ottamassa lääkkeitä kun hoksasin että teroluteja oli lääkerasiass kolme; olin aamulla ottanut kaksi zumenonia ja disperinin! Eli aamuterolut jäi :( klinikalta sanottiin ettei haittaa mutta itteäni vaivaa! Kivut oli niin kovat ja kuitenkin yli 12h väli tuli lääkkeiden otosta.


Lisäks olen flunssassa... sekin.
 
@kirsillevauva Hyvä, että otit nyt aikaa itsellesi ja saat kropalle vähän lepoa. Nämä hormonilääkkeet eivät nyt ihan kevyemmästä päästä ole, tuntuvat niin päässä kuin kropassa. Puhumatta henkisestä puolesta. Toipumisia siis sinulle ja voimien keräilyä tuleviin hoitoihin.
Meillä projekti etenee. Luovuttajalla punktio perjantaina. Alkion siirto olisi ensi viikon keskiviikkona. Olen vetänyt zumenonia 2,5 viikkoa ja vatsan turvotus alkaa olla infernaalinen. Perjantaina alkaa lugesteron-putki; 3 kpl aamuin illoin. Aiemmissa hoidoissa luggeja oli 3 kpl per vrk. Aikamoinen määrän nousu. Nyt varpaat ja sormet ristiin että luovuttajalla olis hyvä saalis muniksia.
 
  • Tykkää
Reactions: Silmu75 ja Iid@

Yhteistyössä