Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@Plusyks Voi ei, olen pahoillani puolestasi/puolestanne ❤ Koita jaksaa, uskon että vielä teidän vuoro tulee, vaikkei se nyt lohduta, tiedän.
Ja mitä tulee ristiäisiin, en menisi itse. Kieltäydyin kerran kaverin synttäreistä, kun hän oli tehnyt päivää aikaisemmin abortin. En vaan voinut mennä sinne juhlimaan, tietäen että hän vuotaa ulos abortoitua vauvaa, kun itse sain keskenmenoja tuon tuosta. Lapsettomuus on tosi raskasta ja täytyy pakostakin ajatella itseään, jos susta tuntuu pahalta mennä katsomaan vauvaa ja raskaana olevaa, niin älä mene. Me täällä ainakin ymmärrämme, vaikka he eivät ymmärtäisi ❤
 
Etsin äsken miehelle linkin Ovumian esitietolomakkeeseen, ja huomasin että siellähän on esitietolomake spermatutkimukseenkin. Mutta puolet kysymyksistä oli sellaisia, joihin on vaikea ellei mahdoton vastata ENNEN näytteen antoa. :D Onkohan se kuitenkin tarkoitus täyttää vasta esim. heti näytteen jätettyään? Eikä muuten sieltä laboratoriosta annettu mitään valmistautumisohjeita, kun taas muualla monessa paikassa tuntuu lukevan, että edellisestä siemensyöksystä tulisi olla 2-5vrk.

Meinasin muuten ajattelemattomuuttani varata sen labra-ajan omalla nimelläni. :LOL:
 
@Silmu75 ovumialla eivät oo olleet niin tiukkoja noiden miesten näytteiden kans. Meilläkin mies VAHINGOSSA oli käynyt kädellä ennen hedelmöitystä, ja jouduin soittamaan klinikalle että mitäs nyt tehdään (puheluita joita en koskaan uskonut tekeväni: anteeksi mutta mieheni vahingossa kävi runkkaamassa, mitäs tehdään:ROFLMAO:o_O). Sanoivat et 24h pidättäytymisaika on ihan ok! Mut kyllä mä menisin sillä kahdella päivällä mitä muut klinikat suosittelee.

Mut toisaalta, tuon ”vahingon” jälkeinen siittiönäyte 24h pidättäytymisajalla oli parempi kuin tämä kahdenpäivän aikainen! Että mene ja tiedä!
 
Etsin äsken miehelle linkin Ovumian esitietolomakkeeseen, ja huomasin että siellähän on esitietolomake spermatutkimukseenkin. Mutta puolet kysymyksistä oli sellaisia, joihin on vaikea ellei mahdoton vastata ENNEN näytteen antoa. :D Onkohan se kuitenkin tarkoitus täyttää vasta esim. heti näytteen jätettyään? Eikä muuten sieltä laboratoriosta annettu mitään valmistautumisohjeita, kun taas muualla monessa paikassa tuntuu lukevan, että edellisestä siemensyöksystä tulisi olla 2-5vrk.

Meinasin muuten ajattelemattomuuttani varata sen labra-ajan omalla nimelläni. :LOL:
Katsoin sita mainitsemaasi linkkia, loysin https://www.ovumia.fi/miehen-esitietolomake/ - tassa ei ole mitaan kysymyksia, joiden tayttamiseen vaadittaisiin spermatesti tai joiden suorittamiseen spermatestin tulos jotenkin auttaisi.

Kannattaa pitaa varmaankin vain tuo 2vrk pidattaytymista miehen ian takia (mahdollinen oksidaatio), ettei sen enempaa ainakaan - @nyuu jos miehen naytteessa on oksidaatiovikaa, niin oksidaatio tosiaan kasvaa pidattaytymisajan kasvaessa.
 
@nyuu Joo kyllä tässä kaikkea vähän outoa joutuu sanomaan ja tekemään! :LOL: Jo se sperma-analyysi oli jotenkin hankala saada sanottua aikaa varatessa. Mutta kohta varmaan keskustelee kaikesta kuin ei olisi koskaan muuta tehnytkään.

Löysin kyllä @Rusakkonen sen varsinaisen esitietolomakkeenkin, jäin vain miettimään pitääkö tuo toinenkin täyttää kun ei kukaan siitä mitään sanonut. Mutta ehkä ei, tai jos tosiaan siinä näytteen antamisen jälkeen. Näyte klo 12, ensikäynti klo 13, ei kai miehellä niin kauaa mene. ;)

Pitääkin kysyä sitten tuosta pidättäytymisajasta ennen hedelmöitystä (jos nyt sinne asti päästään), että mitä ne suosittelee.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Pidattymisajalla on merkitysta myos tuohon naytteeseen, kylla ne sen 2-5 paivaa Sinulle sanoo, jos kysyt. Nykyinen Ovumian laakari sanoi meille saman, kuin mita jo omasta tapauksestamme tiesimme, etta ei kannata enempaa kuin 2 paivaa pitaa oksidaatioriskin takia. Koska miehesi on viisikymppinen (omani on 46), on esimerkiksi oksidaation riski suurempi; siksi sanoin, mita sanoin.

Perustesti ei muuten nayta siittioiden oksidaatiota tai defragmentaatiota; niista pitaa pulittaa 300-450 euroa lisaa kipale. Perustesti nayttaa maaran ja liikkuvuusprosentin. Niita tuskin teille suositellaan tassa vaiheessa, kun ette viela ole ivf:lla tai lahjasoluilla yrittaneet.
 
@Rusakkonen kiitos! <3 samoin sinne! Millaisissa tuntemuksissa menet? Ja hei teetkö kotitestiä vai käyks verikokeessa sit kun sen aika koittaa?

@Silmu75 joo mä luulen et toi 2 päivää on se aika ideaali :)

Omaa: täällä nyt jännitetään tätä kiertoa. Jos kierto lyhenee (nyt kp5 menossa), niin käy huonosti ja siirto jää kesäkuun menkkoihin. Ollaan menossa japaniin kahdeksi viikkoa siis ja ideaali siirtopäivä sattuis just tohon reissun päälle. Tai oikeastaan just sille päivälle kun tullaan takasin, ja yhtään ultraa ei pystytä tekemään reissun aikana. Kätilö kuulosti siltä et pitkä zumejen popsiminen ois pahasta, mut sit taas oon kuitenkin kuullu ettei sillä ois mitään väliä kun kuitenkin lääkkeellisessä sitä omaa kiertoa ei ooo_O on tää niin ärsyttävää. Oon oikeesti vähän surullinen siitä että kolme vuotta ollu pelkkiä hoitoja ja lapsentekoa, ja nyt kun ois eka kunnon irtiotto ja loma ni sittenkin menee ihan pilalle koko homma. Ei näköjään sais elämästä yhtään edes yrittää nauttii.

Sanoinko jo täällä et sain nyt sit seuraavaan siirtoon disperinin! Oon lukenut siitä hyvii kokemuksia, kunpa meilläkin auttais! Ensisijaisesti se määrättiin nyt mulle kai ton pitkän lentomatkan takia.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Listaus:


@kirsillevauva, ikä 45-vuotta, yritys aloitettu 12/2013/ Dextra/ 4. lapsi (ensimmäinen lahjasolulapsi), km 2/2019 (8+0)
@Rusakkonen , ikä 46-vuotta, yritys aloitettu 1/2017/ 1. lapsi/ 2. lahjasoluhoito (taustalla nelja omasolu-IVF:aa)
@nyuu, 23-vuotta, esikoista yritetään, yritys alkanu 6/2016 ja takana 3x ivf/icsi, yksi lahjiskierros ja toinen kierros alkaa nyt! (km 3/2019)
Piikkinen, 1. lahjasoluhoito, (3 omasolu IVF takana), ikä 42, yritys aloitettu 2017, 2. lapsi
@IiDa, 1. lahjasoluhoito/ ikä 46-v/ 2. lapsi
@Aallotar19 (ikä 45), yritys aloitettu 12/2017, enkelipoika 09/2018 (rv 27), 1. lahja-alkiohoito.
Seesam78 ikä 40 vuotta, esikoista yritetään. Yritys aloitettu 5/12. Kolme tuloksetonta ICSIä omilla soluilla. 1. lahjamunasoluhoito.
@Plusyks, 42v, yritys aloitettu 10/2016, 1.lapsi, 1.donorhoito 2.PAS, takana 2x omasolu-IVF. (km 4/2019)

Plussanneet:

@Ramiina, ikä 34, yritys aloitettu 2005, Elite-Klinik, 2. IVF, 1. Pas. 1. lapsi, la29.9.2019
 
Kylläpä tuntui kurjalta ottaa @Plusyks pois plussanneista ja laittaa merkintä keskenmeno :( Miten voit? Itse olin ainakin noin viikon ihan romuna keskenmenon jälkeen ja olin saikulla tösitä. Itsekin jossittelit sitä, että miksi tapahtui. Meillähän näkyis syke ja sen jälkeen keskenmenon riski on kanssa muutaman prosentin luokkaa.

Kunpa nyt @Rusakkonen plussaa <3
 
Luin vain iltapäivälehtien jutut Ellenin jutusta ja jäin ihmettelemään miten 6,5 vuoden hoidot voi maksaa ”vain” 30 000. Siis kun itse lähinnä jännitän, että saako 20 000:lla edes kahta yritystä... Kun jos oikein käsitin, niin viime vuodet - monikossa! - oli kokeiltu lahjasoluhoitoja.
 
Luin vain iltapäivälehtien jutut Ellenin jutusta ja jäin ihmettelemään miten 6,5 vuoden hoidot voi maksaa ”vain” 30 000. Siis kun itse lähinnä jännitän, että saako 20 000:lla edes kahta yritystä... Kun jos oikein käsitin, niin viime vuodet - monikossa! - oli kokeiltu lahjasoluhoitoja.
Varmaan yhdistelma virheellisia laskentoja ja journalistista vapautta; naita juttuja on varmaan sellaisen journalistin vaikea ymmartaa, joka ei tieda naista mitaan. Taikka sitten hoitoja on tehty todella suurin aikavalein. Minulla kun ovat 1.5 vuoden hoidot (4 IVF, 2 lahjasoluhoitoa ja muutama PAS plus alun perin jotain Letrozoleja) laakkeineen maksaneet arviolta ainakin noin 50K. Tosin minulle ei tule Kela-korvauksia ja matkatkin jotain maksavat, mutta silti. Eika ollut mitaan saastorahoja tililla tata odottamassa. Varmaan suurin osa hoidoista meni heilla Kelan piikkiin, ja ehka osa oli inseminaatioita yms. Onneksi ovat nyt tyytyvaisia ja adoptiolapsi kasittaakseni tulossa, jutussahan kuvattiin tilannetta 6.5 vuoden kriisiajaksi; sellaista ei kylla toivoisi kenellekaan.
 
Kiitos @Silmu75!

Kauheata jotenkin tassa pohdiskella toisen ihmisen hoitoja, mutta ehka julkkiksista saa hiukan puhua... Tajusin juuri, etta Suomessahan alle nelikymppinen voi saada neljakin IVF:aa PAS:eineen ilmaiseksi, niin se kai varmaan selittaa asian hanen tapauksessaan. Jos munasoluja tuli paljon ja myos kaikkin inssit yms. koetetaan, varmaan voi menna se 6.5 vuotta.

Lontoon Bridge-klinikka (esimerkiksi) hoitaa tulevia aiteja 54-vuotiaiksi (siis kunhan vauva syntyy ennen 55 vuoden ikaa), joten mahdollisuuksia hoitoon kylla on, jos kukkaroa riittaa (tuon jalkeenkin viela maailmalla hoidetaan esim Italiassa, Brasiliassa ja olikos se nyt Marokossa, mutta saattaa joutua maksamaan aivan maltaita).

Rahalla vauvaa ei saa, ja on pakko hyvaksya, etta saattaa olla, ettei sita koskaan tule kaytetyista rahoista huolimatta. Vauvaa ei voi ‘tehda’; Luojan armosta tulee, jos tulee. Olisihan se kivaa tietaa etukateen, etta jos tassa ei pitaisi/kannata olla yrittamassa, mutta kun niinkaan ei voi elaa. Paatan siis vain luottaa, etta lopulta meillekin vauva tulee ja jos ei tule, niin sitten on tarkoitettu jotain muuta... uskon yha, etta tulee nyt tai sitten joskus!!! :)
 
Kiitos @Silmu75!

Kauheata jotenkin tassa pohdiskella toisen ihmisen hoitoja, mutta ehka julkkiksista saa hiukan puhua... Tajusin juuri, etta Suomessahan alle nelikymppinen voi saada neljakin IVF:aa PAS:eineen ilmaiseksi, niin se kai varmaan selittaa asian hanen tapauksessaan. Jos munasoluja tuli paljon ja myos kaikkin inssit yms. koetetaan, varmaan voi menna se 6.5 vuotta.

Lontoon Bridge-klinikka (esimerkiksi) hoitaa tulevia aiteja 54-vuotiaiksi (siis kunhan vauva syntyy ennen 55 vuoden ikaa), joten mahdollisuuksia hoitoon kylla on, jos kukkaroa riittaa (tuon jalkeenkin viela maailmalla hoidetaan esim Italiassa, Brasiliassa ja olikos se nyt Marokossa, mutta saattaa joutua maksamaan aivan maltaita).

Rahalla vauvaa ei saa, ja on pakko hyvaksya, etta saattaa olla, ettei sita koskaan tule kaytetyista rahoista huolimatta. Vauvaa ei voi ‘tehda’; Luojan armosta tulee, jos tulee. Olisihan se kivaa tietaa etukateen, etta jos tassa ei pitaisi/kannata olla yrittamassa, mutta kun niinkaan ei voi elaa. Paatan siis vain luottaa, etta lopulta meillekin vauva tulee ja jos ei tule, niin sitten on tarkoitettu jotain muuta... uskon yha, etta tulee nyt tai sitten joskus!!! :)
No niin tietysti, enhän mä yhtään ajatellut julkista puolta kun se ei itselle ole enää vaihtoehto - niin sitä tulee sokeaksi, että näkee asiat vain omasta tilanteestaan käsin.
 
Hmm no mä vähän epäilisin kävisivätkö julkisilla. Jos ovat pyytäneet ultrakuvia siirroista jne niin tuskinpa vaan yksikään julkinen suostuisi. Tietty mä vertaan vaan naistenklinikkaan joka on maailman nihkein pulju mitä on :D ja jos menivät hoitoihin heti tavattuaan?

En tiedä, mua kans ihmetytti toi alhainen hinta. Meilläkin kuitenkin menny jo 20000€. Mä veikkaan et kuitenkin ovat vähän varakkaampia (oletettavasti) kuin tällanen keskivertopulliainen niin eivät oo niin pennin päälle laskeneet. Mut en tietty tiedä! Oon tosi surullinen heidän puolestaan ettei edes lahjat auttaneet, se ois heille suotu <3 mietin et onko julkkiksilla jotain kanavaa mitä kautta laittaa kiitosta. Et ihana et joku kertoo ääneen että vaihtoehtoja on ja kaikilla hoidot ei vaan auta. Kunpa nyt nopsaan saisivat adoptiolapsukaisen <3

(Vähän offtopic mut vitsit et Ellen on muuten kaunis! Tuli ihan yllärinä mulle et hän on sen ikäinen mitä on!)
 
Täällä varattu huomiselle lääkäri. Olin niin väsynyt töissä, että meinasin itkeä. Loma ei auttanut yhtään, sielläkin väsytti ihan hulluna. Vähän pelkään, etten saa kunnon tutkimuksia työterveydestä, mutta yritän nyt sieltä ensin. haluan ainakin d-vitamiinin, jodin ja B12-vitamiinin tutkituttaa kasvissyönnin takia. Tää ruokavalio on sikaankee ja masentaa ihmistä jo senkin takia (fodmap).
 
@Rusakkonen, onko pahoinvointia tai muuta lupaavaa? Vuotaako?

Mä kyllä pelkäisin adoptoida. Töissä aika hankalista tapauksista kuullut, jos lapsi isompana adoptoidaan ja paha kiintymyshäiriö. Sitä voi olla mahdoton korjata. Just tänään kävi yksi, jonka lapsi oli jouduttu sijoittamaan. Toki niin käy muillekin lapsille, mutta tuttu perheneuvolan psykologi sanoi, että keskimäärin adoptoiduilla lapsilla voi olla aika pahoja ongelmia. Tässä tietty vaikuttaa lapsen kiintymyskokemukset ja ikä jne. Tämä ei ollut kannanotto adoptiota vastaan, vaan yksi näkökulma, vähän inhorealistinen. Mun serkkukin on adoptoitu ja on mulle tosi rakas <3
 
Kiitos kaikille viesteistä! Olette ihania!

Olipahan ikimuistoinen pääsiäinen kamaluudessaan. Kipuja ja vuotoa oli paljon. Kyyneleitä varmaan vielä enemmän. Kaikki ne päässä pyörivät ajatukset ja tunteet...miksi ja miksi...heräänkö kohta tästä painajaisesta...

Ristiäisissä käytiin tosi pikaisesti, olin etäinen ja taustalla. Miehen tuella selvisin nippanappa.

Tänään soitin neuvolaan ja peruin ajat. Olin liikuttunut, kun terkka tarjosi julkisen palveluja. Ja yritänkin saada nyt verikokeita sinne, kilpirauhasarvot ja ferritiini ainakin...jos jotain sais verorahoillakin...

Puhuitte noista maksuista... mietin Ellenin kohdalla kans, että ihmeen vähän on heillä rahaa mennyt, mut sitten kans tuli mieleen että ovat julkisella varmasti aloittaneet... Meillä on taottu näitä hoitoja yksityisellä aktiivisesti reilu pari vuotta ja rahaa on palanut sen mukaisesti.. Välillä se hirvittää, mutta ei tätä voi rahassa mitata...ja oon samoissa ajatuksissa kuin @Rusakkonen siitä, että pahinta tässä on se ettei tiedä lopputulemaa. Mutta toisaalta sekin olisi kauheeta jos tietäisi tulevan... Muistan silloin reilu kaks vuotta sitten mun ekan keskenmenon jälkeen (luomu) kun allekirjoitettiin ivf sopimuksia, silloinen lääkäri sanoi, että ei tarvitse rastittaa sitä lahjasolukohtaa, kun on päivän selvää että onnistun omilla... Niinpä niin, onneksi en silloin tiennyt tulevasta. Tässä edelleen tyhjin sylin.

Se on jännä, miten ihminen on aika muovautuva ja kestää ihmeen paljon niinkuin nämä meidän kaikkien supernaisten tarinat täällä osoittavat. Tästäkin on lähdettävä uuteen yritykseen.

@Rusakkonen Teille nyt se plussa joka pysyy !!!

@nyuu ja @kirsillevauva Olikse niin että piti odottaa yhdet omat menkat ennenkuin pääsee uuteen siirtokiertoon?

PS. Ai niin.. Katsoitteko sunnuntaina sen maikkarin Studio - ohjelman? Siellä Kaija Stormbom 54v lapsen saanut kertoo tarinaansa (ei kovin avoimesti kuitenkaan). Ja sitten siinä on myös koskettava 10 v hoitoja käyneen naisen haastattelu. Tallenne on netissä.
 
@Plusyks, joo pitää odottaa, että saa negatiivisen raskaustestin ja seuraavista kuukautisista hoito. Itsellähän oli kaksi lääkkeelistä tyhjennystä ja lopulta vielä kaavinta, eli seuraa tarkaan, että lähtee raskaushormoni laskemaan. Se kaavinta oli melko traumaattinen kokemus. pelkäsin, että kuolen siihen (tiedän, ettei ollut realistinen pelko...). Seuraavien kuukautisten odotus tuntuu ikuisuudelta! Kohta kuukausi kaavinnasta ja menkkoja ei näy.
 

Yhteistyössä