Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Verikokeessa käyty ja tulos negatiivinen niinkuin tiesinkin. Pas päästään tekemään heti seuraavaan kiertoon, eli nyt odottelen menkkoja alkaviksi. Ovulaatiotesteillä etsitään sitten ovista ja kun plussa tulee niin kuulemma 6 päivää siitä eteenpäin on sitten siirto. Olin ihan että häh! Eikös se pitäis siirtää ovisen aikaan eikä viikkoa myöhemmin, mutta kuulemma blastoilla näin. Onko muilla kokemusta? Luget alkaa parii päivää ennen siirtoa ja sitten se Gonapeptyl seuraavana päivänä siirrosta. Yhden kerran käyn ultrassa sitten limakalvoa katsomassa... Kahta blastoa eivät kuulemma mielellään siirrä. :(

Pahoittelut Rouva K33 mikäli veritestikin negaa... Sitten vaan uutta putkeen. Eikös teillä vielä ollut yksi pakkasessa?
Johkulille suuren suuret voimahalit! Olen lukenut ketjua taaksepäin ja liian pitkään olet joutunut täällä olemaan. Sinulle todella olisin toivonut plussaa. Onneksi teillä jo suunnitelmat tulevan varalle. Olet oikea voimanainen kun olet jaksanut näin pitkään tätä polkua kulkea. Toisaalta, eipä niitä kauheasti vaihtoehtoja ole jos lapsen haluaa. Jaksettava on. Voimia vielä!!:heart:

Plussatuulia kaikille vielä piinassa eläville. Toivon että edes muutama plussa tähän harmaaseen syksyyn saataisi.

Ajattelin varata seuraavaa hoitoa silmälläpitäen akupunktion/vyöhyketerapian itselleni. Niitä siis googlailemaan. Saa vinkatakkin jos osaatte suositella jotain kivaa paikkaa pääkaupunkiseudulla.

-Weeru
 
Voi tätä nega-aaltoa, miksi pitää olla näin vaikeaa :kieh: Jaksamisia jokaiselle, perässä taidan tulla minäkin :( Täällä pp9 ja tuhrua sekä alavatsan polttelua. Mulla käytössä Crinone, joka välillä "kasaantuu" ja ne ollut pp 3 jälkeen värillisiä. En tiedä johtuuko tuhru siitä vai onko menkat alkamassa. Ne hoidot, joissa oon plussannut ei ole kyllä tuhrua ollut, joten ei tämä kovin hyvältä näytä. Näin vuoden piinailutauon jälkeen en muistanut miten raastavaa tää voikaan olla. Paree kai alkaa suunnitella uutta reissua Tsekkeihin...
 
Voi mitä kurjia uutisia täällä :(. Pahoittelut negan saaneille, ei löydy oikein edes sanoja. RouvaK toivottavasti veritesti oli +??

Fanni:älä luovuta vielä, tarkistin että mulla on ollut 2 onnistuneessa hoidossa (tosin toinen meni kesken) juurikin noina päivinä (pp9 ja pp10) tuhrua ja kuukautiskipua! Siirretty 2 tai 3 päiväset alkiot.

Plussatuulia tähän ketjuun!!

Itsellä nt-uä viime pe ja kaikki hyvin, epätodelliselta edelleen tuntuu.

P 12+6
 
  • Tykkää
Reactions: fanni_
:wave: Hei kaikille!

Ajattelin kanssa liittyä keskusteluun, olen kolmekymppinen nainen. Raskautta yritetty jo nelisen vuotta, ei yhtään raskautta tai lasta ennestään. Femarilla useita kiertoja kokeiltu (ah, niitä vaihdevuosioireiden täyttämiä kuukausia :) ). Sitten kolme inssiä. Sitten ivf:t kokeiltu kahdesti maksimiannoksilla ilman kunnollista vastetta. Follikkeleja löytyy mutta eivät vastaa hoidoille. Olen henkisesti (ja kohta fyysisestikin) siirtymässä lahjamunasoluhoitoihin. Yksityislääkäri vielä meinaa kokeilla jotain super kuuria stimuloimaan noita nukkuvia munasarjoja. Ei vaikuta todennäköiseltä tuo toimivuus. Raskaita ovat hoidot mutta päivä kerrallaan mennään!

Tässä ketjussa näköjään löytyykin suoraan ulkomailla käyneitä. Tätä ajatteltiin mieheni kanssa kokeilla seuraavaksi. En todellakaan halua jäädä Suomen jonoihin ja minusta luovuttajan henkilötiedot saavat pysyä aina anonyyminä. Puhumattakaan, että luovuttaja saa kunnon korvauksen lahjastaan ulkomailla. Suomessa lääkäri alkoi puhumaan myös siitä, että psykologilla pitäisi käydä ennen luovutusta. Mitä ihmettä?!? Täytyykö minun psyykkinen vointini arvioida, jos olen "aikuinen ihminen" ja päättänyt hankkia lapsen :O? Jos olen päättänyt johonkin alkaa, niin olen päättänyt, ei siinä mitään psykologia tarvita. Ihmeellistä, kuinka vaikeaksi tuo lahjasoluhomma Suomessa on tehty. (En nyt tarkoita arvostella niitä, jotka psykologilla käyvät, tarkoitan vaan, että sen pitäisi olla vapaaehtoista).

No tästä se alkaa, ajattelin ehkä ensisijaisesti tuota Viron Elite Klinikkaa kokeilla, onko sieltä kellään tuoreita kokemuksia? Pietarista olen myös kiinnostunut, onko totta, että siellä saa valita sopivan näköisen luovuttajan? Tuoreita kokemuksia?
 
Anteeksi kun tulen huutelemaan tänne asiattomasti muista ketjuista, mutta halusin kommentoida Armiinille, että siinä psykologin lahjasoluneuvonnassa ei arvioida psyykkistä vointia vaan kyseessä on lakisääteinen lahjasoluneuvonta, joka on määritetty hedelmöityshoitolaissa Suomessa. Siksi se on pakollinen, laki on mitä on.

Olen käynyt tällä palstalla kurkkimassa kun meillä on luovutetut siittiöt käytössä ja jossain vaiheessa saattaa olla luovutetut alkiot ajankohtainen asia.
 
  • Tykkää
Reactions: Rouva K33
Pahoittelut kaikille negan saaneille ???? Olikos joku nyt Reprofitissa/-iin alkioadoptiossa käyneitä tai menossa ?

Olikos se nyt niin,et jos menkat tulee myöhäs niin sillä ei ole merkitystä siirtoajankohdalle jos kyseessä lääkkeelliseen (progynova,lugesteton) kiertoon tehtävä alkioadoptio. Vai siirretäänkö siinäkin siirtoa mielummin pidemmälle? Tarkoitan siis sitä,et jos kuukautiskierto on normi sen 28-30 päivää niin siirto jotain kp 17-20. Onko se pidemmässä kierrossa parempi tehdä esim. vaikka kp 20-22 tai vielä pidemmälle.

Itselläni nyt esim. viime kierto venyi 40 päivään ja oli suunnitelmissa mennä nyt siirtoon. Mikä päivä nyt sit olisi mahdollisesti paras?
Paulannahan (kylhän hää taitaa tääl viel välillä pyörähtää )näistä on ainakin aikas hyvin jyvällä käsittääkseni ????
 
Esemila, käytkö suomen päässä limakalvo ultrassa ennen kuin lähdet alkiota hakemaan? Luulis että lääkkeellisessä siirrossa ei niin väliä jos kierto venyy... Mulla ainakin siirtopäivää venytettiin melkein viikolla kun luovuttajalla oli kuukautisen myöhässä... Jatkoin vain zumenonin syöntiä sitten.

Armiina, niinkuin viiva84 tuossa kirjoittikin on psykologi käynti Suomessa pakollinen lahjasoluja käytettäessä. Miksi koet sen noin negatiivisesti? Ettekö aio mahdolliselle tulevalle lapselle kertoa kuinka hän on saanut alkunsa? Minulle psykologi käynti oli todella tarpeen ja sieltä sai tosi hyviä neuvoja kuinka esim kertoa hoidoista läheisille. On tutkittu että lahjasolulapset ovat (kuten kaikki lapset) tietyssä iässä kiinnostuneita alkuperästään ja se on kasvun kannalta tärkeää olla lapselle avoin lahjasolu taustasta. Mikäli asian salaa voi siitä tulla koko perheelle myöhemmin taakka ja pahimmillaan paljastuessaan aiheuttaa kriisin koko perheessä... Näitä juttuja siellä pohditaan. Jokainenhan tekee tietenkin omat ratkaisut, mutta suosittelen kyllä käymään psykologilla... On lahjasolujen käyttö kuitenkin sen verran iso juttu että siitä on hyvä ammattilaisen kanssa puhua. Itse tosiaan sain siitä ihan hurjasti irti!!=)

RouvaK33 iiiiso hali. Ei ole sanoja... Toivotaan että BEST IS YET TO COME!!!

Fannille jaksuja loppu piinailuun. Mä niin tiedän ton fiiliksen kun järki ja kroppa jo kertoo että ei onnistunut, mutta se pieni toivon kipinä vielä kuiskuttelee että jospa jospa vaan... Malta vielä hetki, kohtahan sulla jo testin aika. Siirrettiinkö sulla blasto? Sori en muista!:confused:

Täällä odotellaan menkkoja alkaviksi... Kauankohan menee että alkavat. Vikat lääkkeet otin eilen. Tissikipu ainakin kadonnut totaalisesti! Pitää ens hoidossa muistaa että se todellakin JOHTUU LÄÄKKEISTÄ EIKÄ OLE RASKAUSOIRE. :LOL:

-Weeru
 
  • Tykkää
Reactions: Rouva K33
Weeru ja viiva84: No ajattelinkin, että tuo kommentti psykologista saattaa kuulostaa vähän kärjistetyltä! Tuosta lakisääteisyydestä meidän lääkäri ei maininnut. Kai se sitten Suomessa on pakko mutta edelleen en ole siitä samaa mieltä päättäjien kanssa. Psykologi ei ole sen lainoppineempi kuin minäkään. Jos lääkäri antaisi minulle paperille kirjoitettuna lakitekstin pystyisin sen siitä varmastikin ymmärtämään. Toisaalta myönnän, että en usko sen keskustelun hyötyyn kohdallamme. Meillä on kotona ja läheisteni kanssa tästä asiasta hyvin avoin ilmapiiri. En salaile tai häpeä tässä mitään, vaikka välillä huonoina päivinä itseäni olen syyttänyt. Mutta avoimuuden kautta mielestäni tästä olen päässyt niskan päälle. Asia on märehditty puhki ja valmis siirtymään eteenpäin!

Hetkeäkään tässä suvussa ei tuo pysyisi salassa, joten asiaa ei olisi lapselta aikomustakaan pimittää :) . Miten tuon nyt muotoilisikaan paremmin... Haluaisin suunnata jo ajatukset eteenpäin, en jauhaa ventovieraan kanssa miltä minusta on tämä prosessi välillä tuntunut. Vastaus siihen on, että varmasti yhtä vaikealta kuin kaikilta teiltä muiltakin täällä kävijöiltä... Mutta suruun ei jäädä meillä rämpimään aikaansa pidemmäksi. Minun motto tän homman kaa on ollut laulun sanoin: "kipu kuolee huutamalla, alastomana lattialla...". Silloin itketään, kun itkettää ja nauretaan kun naurattaa. Myös näiltä palstoilta olen saanut kaivattua vertaistukea ja tietoa paljon!

Mimosa2013: Minul on tehty yksi lyhyt kaava ilman kunnon vastetta, ei kerättävää ja yksi flair up, josta kerättiin kaksi solua (lähinnä kerättiin, koska halusin tietää solujen morfologian, joka oli huono). Kumpikin olivat huonon näköisiä, eivät hedelmöittyneet. Silti lääkäri meinasi, kokeiltaisi vielä joku tehokkaampi protokolla. Katsottiin myös labroja, olen todistetusti veren kromosomistoltani nainen, jipii! Olettaisin, että et ole ihan yhtä toivoton kuin minä... Tuohon mielipiteeseen lienee vaikuttavan vahvasti oletko yksityispuolella vai esh:n puolella...
 
Paljon on negoja, välillä tuntuu että tosiaan luovutetuilla vaikeampaa raskautua!
Armiina, samoilla linjoilla kanssasi. En jaksanut tuota jonoa ja psykologi-juttuja suomessa ja lähdettiin ulkomaille Pietariin. Mulla teini-ikäinen tyttö IVF:stä ja vuosi sitten yritettiin omilla soluilla. Mulla FSH 21 ja munasarjat ei reagoineet max annokseen edes. hypättiin luovutettuihin suoraan samassa hoitokierrossa ja aikaa miettiä asiaa oli tasan vuorokausi. Nyt siitä on vuosi eikä mulla ole tullut asiasta mitään ongelmaa, se on täysin läpikäyty juttu ja olen sinut sen kanssa. Olen kohta 36 enkä myöskään jaksa lähteä puimaan näitä juttuja ventovieraiden kanssa. Miehen ja ystävien kanssa saan tarpeeksi puhua.
Ollaan oltu tyytyväisiä Pietariin. Siellä voi luovuttajan valita kahdella eri tapaa, kalliimpi on itse valikoitu, varmaan tapahtuu catalogi-tyyppisesti, en tiedä. me on valittu halvempi, eli lääkäri valitsi mun kuvan perusteella ja saatiin joko hylätä tai hyväksyä luovuttaja, jolta oli siis pakastetut munasolut. Saimme tietää hänestä hiusten ja silmien värin, mitat, luonteenpiirteitä, koulutuksen, harrastukset ja montako lasta. Kaikki sujui hyvin ja meillä on nyt 2.luovuttajan solut menossa.
Tsemppiä jatkoon, kuten myös muille jotka luovutussoluhoitoja miettivät!
 
Mielenkiintoista pohdintaa psykologilla käynnistä ja kertomisesta lapselle ( tästä kirjoiteltu myös jossain vaiheessa PALSTALLA : Luovutettujen munasolujen / alkioiden avulla raskautuneet. Joskiinnostusta, käykää lukemassa. Oliskos ollut keskustelussa joskus viime keväänä.
Itselle ei ongelma luovutetuilla raskautuminen, mutta miehelläni meni kauemmin asian hyväksymiseen, ehkä siksikin, että pitkään yritimme luovutetuilla munasoluilla mutta hänen spermallaan. Nyt siis raskaana olen ja molemmat ovat luovutetuilta. Valita saimme pituuden, painon, hiusten värin, silmien värin, koulutuksen, veriryhmien, lapsiluvun mukaan mm. Hyvin osui nappiin nämä :) saa sitten nähdä miltä vauvat näyttää :)
Itse pidän tärkeänä sitä, että lapsi ei saa tietää biologisia vanhempiaan, näin siis ulkomaan hoidoissa. Se on minulle jotenkin luontevampi vaihtoehto. Tottakai kerromme aikanaan miten lapsi/ lapset alkunsa saaneet, muttame olemme heidän vanhemmat, äiti ja isä :heart:
Itse nuotempana joskus mietin myös munasolujen luovuttamista ja jos olisin sen tehnyt, en haluaisi, että joku päivä tulisi lapsi ovelleni kertomaan, että hän on saanut alkunsa minun munasoluista. Tämä siis minun mielipide ja saa olla erimieltä :)

Piinailijoille toivotan plussatuulia:heart:, ainenkin fanni vielä piinailee. Neganneille :hug: ja voimia jatkaa eteenpäin.

Esemila: en tiedä kierron pituuksista sen kummemmin kuin, että itselleni sopi parhaiten siirto kp 21, silloin plussat tuli. Siirtoja tehtiin myös kp 19. Jotenkin uskon, että tuo parikin päivää kohdallani oli hyväksi, minun limis oli aina kp 14 n. 7-8 mm, eli ehti sitten vielä paksuuntua ennen siirtoa :) Onnea seuraavaan siirtoon, milloin se on ??

T. Paulanna ja pavut, huomenna 19.raskausviikko lähtee käyntiin, eli puoliväli alkais olla, uskon näiden tuplien syntuvän n. rv 34-36 viimeistään
 
Tervetuloa uusille!
Meilläkään ei hoitoja omilla kauaa katseltu. Soluja tuli aina vähän , alkiot huonoja/monitumaisia jne.
Psykasta. Mä en kokenut psykakäyntiä mitenkään jaaritteluna tms. Aika oli 20min peruskäynti, puhuttiin lähinnä siitä mitä lahjasolukuvioon liittyy. Ei siellä kukaan kyselly tai arvostellu mun/meidän henkistä vointia tms. Lähinnä ehkä "tsekattiin" että molemmat puoliskot on samaa mieltä ja tietää mihin ryhtyy :)

Jonot. Ainakin Treen Fertinova taitaa mainostaa ettei jonoja oo.. :)

Ulkomaat.. Mua siellä taas puhuttelee lähinnä ehkä se hinta. Esim fertinovalla maksaa hoito n.7000€ plus oheiskulut. Huhhuh. Pieni hinta lapsesta mut entä jos taas paukuu negaa. Kauaa ei kukkaro kestä :(. Mies ei innostu ulkomaista, epäilee hoitojen sujumista, eettisyyttä ja sitä et onko asiat niinku ne sanoo. Mut pitää katsoa saisko miestä ylipuhuttua.
 
juu vielä toivoa jäljellä siltikin

niin meilläkin käytössä lahjamunasolu ja ei mielestäni nyt mielettömän kauan ole odoteltu ja toiseksi teki ihan hyvää käydä läpi tämä ja sitten vielä juteltiin toistamiseen kun ensimmäiset oltiin käytetty ja lähdettiin uudensatsin kokeiluun ja takana keskenmeno tuosta kuinka käytiin läpi sekin siellä ja omia perheeseen liittyviä juttuja niin ei se psykologi niin paha myöskään miltä kuulostaa siellä sanoo omat mielipiteensä ei siellä mitään juu sanota ollaanko me valmiita mihkään.
 
Pp11 ja huomenna testipäivä. Ajatukset oikeastaan jo seuraavissa stepeissä, en jaksa uskoa plussaan. Luonnollisestikin sitä miettii mitä voisi tehdä toisin. Joku aikaisemmin pohti voiko pasilla onnistua. Itsellä tuoresiirrot sekä omilla että luovutetuilla on mennyt juurikin näin, viime hoitokierroksella hcg oli tuoresiirrossa hiukan koholla, mutta niin matala, että lääkäri uskoi sen menevän kesken ja niin kävikin, hiipui pois 4-5 päivän jälkeen. Pakastetuissa sen sijaan tuli useampi vahva plussa. Kaikki toivo siis niihin, onneksi meillä vielä 5 blastoa odottamassa ;) Aikaisemmin minulla on ollut lääkkeitä käytössä ainoastaan Estradot ja crinone, nyt siis lisäksi Prednison 5 mg ja aspiriini. Nyt pohdituttaa onko niistä hyötyä, mutta kaipa pitää luottaa vain lääkäriin. Niin ja taas uusi pohdinta 1 vaiko 2 :)

Lähdemme uuteen yrityksen heti kun se vain onnistuu, Suomessa on tehty yleensä heti alkavaan kiertoon. Te jotka olette käyneet Brnossa pasissa montako päivää olette varanneet reissuun? Kuinka tarkasti siirtopäivä pystytään sopimaan heti kierron alussa? Limiksen kanssa ei ole ongelmia, vaan aina kasvanut melko samalla lailla. Minulla ei ole töiden puolesta mahdollista tällä kertaa lomailla, vaan tulee enemminkin pikakäynti. Lennot on tietty silloin kalliimmat, etenkin jos ei voi varata kuin muutamaa päivää ennen. Vinkkejä vastaanotetaan miten saa sujuvimmin käynnin hoidettua kohtuukustannuksin. Toistaiseksi Finskin lento Wieniin ja bussilla Brnoon + yöpyminen (pakko kai yöpyä) ja takaisin on kai sujuvin vaihtoehto :confused:

Psykologikäynnistä. Minun mielestä se oli hyödyllinen, etenkin kun oltiin silloin Suomessa hoidoissa. Sai varmuutta lapselle kertomiseen ja koko lahjasoluasiaan. Mutta nyt kun olemme ulkomailla hoidoissa olen sitä mieltä, että anonyymi lahjoittaja on meille sopivampi. Jos lapsi joskus meille suodaan kerromme hänelle taustasta, mutta on jollain tavoin helpotus, että luovuttaja on anonyymi.
 
Viimeksi muokattu:
fannille :hug: jos nyt negaa huomenna saat.
Lento Prahaaan halvempi kuin Wieniin ( näin mitä silloin omaan hoitoon katselin ) ja sieltä pääsee bussilla tai junalla Brnoon ( bussi nopeampi ! ) .Kp 1 voit laskea siirtopäivän, mikä hyvä sijoittua kp 19-21 välille ( näin minua informoitiin ) ja muista, että Brnossa voidaan siirto tehdä myös lauantaisin.
Jos lennät aamusta ja sieltä bussilla parissa tunnissa Brnoon ja siirton jälkeen takas, selviät jopa päivässä, jos lennot saat :)
 
Weeru vielä pahoittelut. Onneksi pääset heti jatkamaan.

Rouva 33 voi ei. Onnea sinullekin sitten seuraavaan siirtoon.

Armiina tervetuloa mukaan.

Jumrahuitti kiitos. Sinulle peukutukset, jotta nyt tulisi +.
 
Viimeksi muokattu:
Fanni, voi että, oli niin lupaavat oireet noi mahan polttelut. Toivon nyt kuitenkin viimeiseen asti että kaikki hyvin huomenna! Mä menisin Brnoon varan vuoksi edellisenä päivänä jo ennen siirtoa, jos vaikka on lennot myöhässä tms. Nyt kun mentiin niin jäätiin jumiin (prahasta menossa) tietöiden takia, oli tosi hidasta ja yhdessä kohtaa paikoillaan 45 min...

Täällä pp9 ja negaa epäilen. Viime viikolla oli yhtenä päivänä turvotusta ja nippailuja mutta sen jälkeen ollut hiljaista kuin huopatossutehtaalla oireiden suhteen. Täysin normaali olo.
 
Viimeksi muokattu:
täällä tänään testipäivä. negaa tietenkin. tämä oli 10. siirto, 9. lahjamunasolulla. aika monta...nyt sitten jonoon 1. alkioadoptioon eli molemmat solut luovutettuja. hieman pettynyt, kun lääkärit eivät tiedä mistä kyse. miehen siittiöiden fragmentaatio on 60 %, kun viitearvot 15 %. tästä ei tiedetä vaikuttaako kiinnittymiseen, tästä ollaan menossa HUSsiin vielä konsultoinnille. hedelmöittyy ja jakautuu kuitenkin jopa pitkäviljelyssä mutta 10:kään alkiota ei ole johtanut raskauteen.
 
Pahoittelut neganneille :( Mites Fanni?

Johkuli. Oon tosi surillinen sun puolesta. Ihan älyttömän pitkä taival tarvottuna :(. Ootteko harkinnu koskaan esim Tsekkejä? Voi kumpa.. Varmaan tosi pelottavaakin lähtee alkioadoptiohoitoon. Itse ainakin ajattelisin, että entäs jos sekään ei toimi..että jos kaikki kortit on sit pöydässä :(. Hui. Iso halaus. Fragmentaatiolla voi olla kuulemma isokin merkitys. Alkiot voi olla kauniita mut jotain häikkää sit vaan on. Mun tekis mieli pistää mies ko.kokeeseen mut se ei halua eikä näe sitä tarpeelliseks. Varmaan jännittää tulosta liikaa. Koska kuitenkaan ei halua lähtee luovarisiittiöihin.. Huoh. On nää vaan isoja ja vaikeita juttuja :(
 
kiitos teille !

juu, meille sanottiin 1. klinikalla, että ei ole vaikutusta fragmentaatiolla, eikä edes otettu testiä. 2. klinikalla otettiin, mutta jatkettiin silti hoitoa omilla siittiöillä, että ei ole kuulemma tietoa siitä, vaikuttaako. ovat vaan näissä molemmissa sanoneet, että kun näyttää hedelmöittyvän ja jakautuvan jne.
 

Yhteistyössä