Luovutan, en jaksa enää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paska joulu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja vielä noista jouluverhoista. Mulle se on ehdoton perinne ja en kyllä mielenrauhaa saisi jos kesäverhot roikkuisi keittiönikkunassa. En mä joka huoneeseen vaihda mutta mulle koristeet ja jouluverhot on tärkeitä. Ei varmasti kaikille ole mutta mulle on. Mutta ne on nyt kaikki ikkunassa ja heti tuli hyvä mieli :)

Joulu on stressaavaa kaikille, joilla on ehdottomia perinteitä, joita ei voi rikkoa. Rikkoo siinä sitten itsensä ja perherauhan, kun alkaa hermoilemaan.

Meillä ei ole aikatauluja eikä ehdottomia perinteitä. Jouluruoka syödään klo 14-18 välillä miten ehditään valmistaa. Kaupasta ostetaan valmiina lähes kaikki. Koti meillä on aina siisti. Jouluvaloja aletaan laittaan ensimmäisestä adventistä lähtien ja lisätään joulua kohden tonttujuttuja ja ihan fiiliksen mukaan miten jaksetaan. Kuusi haettiin ja koristeltiin eilen. Jouluverhoja meillä ei ole eikä kesäverhoja. Kaikki verhot sellaisia, joita voi pitää miten vain eli ei siis mitään teemoja näy esim. tähtiä.

Toivottavasti tulee hyvä joulu teille. Meillä mies on osallistunut jouluun sen verran, että on ollu mukana pari kertaa jouluostoksilla ja kuusen haussa. Muuten se on minun ja lasten hommaa ja ilman stressiä.

Pidän kodin sellaisena, ettei joulua tarvi paljon järjestää. Meillä on kaksi pientä lasta jotka saavat kaaoksen päivässä. Siivoan joka päivä illalla sotkut päältä päin. Yläkerta meillä on ykeensä kaaos, mutta ei se haittaa. Nytkään en ehtinyt sitä siivota kun tein laatikoita ja yliarvioin jaksamiseni.

Jouluverhoja ei ole ja jouluvaloista en paljoa välitä. Verhot on neutraalit ja sopii joka juhlaan. Punainen pöytä ja kaunis kukka, päältäpäin siivottu keittiö ja olohuone. Joulukuusi sisälle ja valot ja pallot. Lyhdyn laitoin pihalle. Joulukoristeet ostettu olohuoneeseen sopivalla tyylillä joten mitään muuta ei tarvitse muuttaa. Lakanat piti vaihtaa mutta sitäkään en ehtinyt eikä haittaa ollenkaan. Kyllähän niitä vaihdan muutenkin.

no, me vietettiin joulu jo eilen ja sotkuisessa kodissa, lapset avasivat paketit. Tänään vain syötiin valmislaatikoita ja valmiskinkkua, lähdemme huomenna reissuun ja takastullessa tulee uudenvuoden vieraat, joten arvaa mitä olemme tänään tehneet koko päivän? No siivonneet. Niin juuri, jouluaattona

Höh, no ehkä voisit pistää asiat mittasuhteisiin. On lapsia jotka makaa tuolla sairaalassa letkuissa niin joulun kun arjenkin. Mutta tokihan tuo on "helvetti" kun jouluaatto ei mene niin kun toivoit. :/

just just. Sä et itse ole tainnut koskaan joutua laittamaan asioita niin paljon mittasuhteisiin niinkuin minä elämässäni. Tietenkin voi aina olla huonomminkin, pitäisikö sentakia siis olla aina vain tyytyväinen vaikkei olisikaan?!

Ja luit kyllä nyt vääri tai halusit tajuta väärin. Mä en sillä helvetillä pelkkää joulua tarkoittanut vaan sitä miten kovassa paineessa olen ollut vähintään vuoden. Että sen rinnalla tämä joulu ei mitään olekaan mutta saahan sitä varmaan unelmoida että edes yksi päivä vuodessa saisi olla rennosti, levähtää ja vaan nauttia elämästä.

Mutta hyvää joulua sinullekin! Ehkä se elämä opettaa vielä sinullekin mikä on siperia...

"Joululistalta" on poistettu nyt siisti ja kaunis koti, jouluverhot, koristeet, valot, joululahjat, joulukuusi ja jouluruoat. Pakko kysyä, että mitä jää jäljelle?

Mitä eroa on joululla ja helmikuun kolmannella päivällä? Tai joululla ja heinäkuun neljännellä päivällä?

Joulu on juhla, eikä siihen juhlantuntuun riitä monellekaan pelkästään se, että perhe on läsnä. Aika monella meistä se perhe kun on läsnä ihan joka päivä, joten mikä on joulussa se erityinen juttu, joka tekee siitä erityisen juhlan?

Joulun tekee siisti ja kaunis koti, joulukoristeet, perhe ja ystävät, jouluvalot, joululaulut, kiireettömyys, kynttilät, juhlavaatteet, kinkunostoreissu, lahjat, jouluruoka, joulupukki, joulukortit, joulukuusi, lumi, piparin tuoksu ja toisen huomioon ottaminen. Varmasti moni muukin asia, mutta nämä tuli nyt ensimmäisinä mieleeni.

Jos juhlavaatteille kaatui kahvit, piparit paloivat uuniin ja joulukortitkin jäi lähettämättä, voi joulu silti olla lämminhenkinen ja mukava. Ja vaikka kaikki ulkoinen olisi kuinka kohdillaan, mutta jokin "sisäinen" puuttuu, joulu saattaa jäädä tunnetasolla tulematta tupaan.

Sitä sisäistä joulutunnetta ei kaada ikkunoilta puuttuvat jouluverhot. Kuten tässäkin ketjussa on tuotu esiin, joku viettää joulunsa huomattavan kurjissa oloissa, jonka rinnalla ne puuttuvat jouluverhot ovat pikkujuttu. Mutta jos ne verhot uupuvat ikkunoilta siksi, että puoliso ei auta niiden ripustamisessa, vaikka hän tietääkin niiden merkitsevän toiselle paljon, tilanne onkin jo aivan eri. Tällöin kyse ei ole enää verhoista, vaan jostakin aivan muusta.

Järjestän joulun vuodesta toiseen lähes yksin. Saan apua siivoukseen ja vähän ruoanlaittoonkin, mutta kaiken muun teen itse. Siivoan, koristelen, kutsun suvun koolle, laitan jouluvalot sekä ulos, että sisälle, laitan joululevyn soimaan, koen kiirettä, sytytän kynttilät, puen kauniit vaatteet lapsille, ostan kinkun, suunnittelen lähipiirille ostettavat lahjat, jotka myös ostan, teen jouluruokaa, sovin joulupukin kyläilyajankohdan, teen ja postitan joulukortit, haen joulukuusen, toivon valkeaa joulua, leivon lasten kanssa pipareita ja koitan tehdä kaikille muistorikkaan ja lämminhenkisen joulun.
Aikansa se tuntui mukavalta, sillä tykkään tehdä ja touhuta. Kun tarvitsin apua, sitä pyysin. Mutta en saanut. Vuosi vuoden jälkeen etenimme samalla kaavalla, mutta tänä jouluna tuli stoppi vastaan.

Siivosin vain vähän. Ruokaankaan en panostanut. En ole koristellut, en sytyttänyt valoja, enkä kutsunut ketään luoksemme. En laittanut joulumusiikkia soimaan, en kokenut kiirettä. En sytyttänyt kynttilöitä, lapset olivat iltapäivään saakka yöpuvuissaan. En ostanut kinkkua, en ostanut lähipiirille lahjan lahjaa, joulupukin käynnistä sentään sovin. En postittanut kortteja, en hakenut kuusta. Toivoin valkeaa joulua, mutta piparitaloa emme tänä jouluna tehneet. Joulumme on varmasti muistorikas, mutta lämpö karkasi tuvasta jo viikko sitten, kun huomasin, että fakta tosiaan on se, että jos minä en tee, niin ei tee kukaan muukaan.

Perhe on paikalla, joulu kuitenkaan ei.