Luottotiedottomille kysymys

• Viestiketjun aloittaja pussi
  • Ensimmäinen viesti
pussi
Ensinnäki ei siis ole mikään teitä halventava kysymys tai en hauku.

Minulta lähti juuri luottotiedot kun en saanut kelan kanssa sovittua miten maksan opintotuen takaisin jota maksettiin liikaa. Ja tuli kirje nyt jossa luki että "ulosottomenettelyssä todettu varattomuus tai muu este" sekä että merkintäpoistuu joskus vuonna 2014. Mutta eikös kuitenkin merkintä näy useammanvuoden vielä? :eek: Olen kuullut että 5 tai 10 vuotta kestää että luottotiedot palautuvat, onko näin? ja miksi minulla lukee 2014?

Itkettää vaan koko ajan ku ensin kauhee taistelu että saisin sovittua maksun kaikille hyväksi mutta ei se ole onnistunut, koska kela ei ole tullut asiassa yhtään vastaan ja väittää etttei ole saanut lappujani jota olen sinne lähettänyt (vaikka varsin hyvin tiedän että nbe ovat menneet perille) Miten asunnon kanssa sitten ? Vaikuttaako minun merkintäni jos esim haemme puolisoni kanssa asuntoa ja puolisoni on päävuokralaisena mutta minun nimeni kuitenkin tulee vuorkasopimuspaperiin?

Ja kuinka nyt maksan sen laskun ja kenelle ? Ei tullut mitään uutta laskua tai mitään lue kenelle minun pitäisi maksaa tuo ja onko mitään mahodllisuutta maksaa osissa niinkuin kelan kanssa alunperin piti?

Eikä kiitos sitten mitään "oot paska kun en osaa raha-asioitas hoitaa" yms muuta paskaa

Tuosta luottohäiriömerkinnän pituudesta sen verran, että itselleni oli merkattu päättyväksi joulukuussa muutama vuosi takaperin. Kaikki ulosotossa olleet velat sain hoidettua vuotta aikaisemmin, ja näin ollen myös merkintä poistui. En tiedä onko yleinen käytäntö, mutta näin ainakin mun kohdalla.

Asunto kaupungilta saatiin miehen kanssa, ei mitään ongelmaa. Yksityisellä sektorilla voi olla hankalampaa - tosin, jos puolisosi on päävuokralaisena, ongelmia tuskin ilmenee.

En usko, että voit Kelalle sitä enää maksaa. Asia lienee edennyt jo pidemmälle. Soittaisin Kelaan huomenissa ja kysyisin kuinka edetä. Sieltä varmasti osaavat neuvoa missä ollaan menossa.

Nämä on aina ikäviä asioita, jotka valitettavasti vaikeuttavat elämää tavalla tai toisella. Mutta sinnikkyydellä myös hoidettavissa. Tsemppiä! :hug:

ota rennosti vaan
No mä ymmärän hyvin sua, toisin kun monet muut. Joskus kaikki ei aina vaan mene hyvin vaikka kuinka yrittäisi parastaan ja koittaisi sopia, ja sitten luottotiedot lähtee. Mutta lohdutan sen verran, että mulla ei kyllä ainakaan mitenkään ole vaikuttanut merkinnät elämääni. Ollaan saatu asunto (myös miehelläni merkinnät), eikä muitakaan vaikeuksia ole ollut. Soneralta sain jopa nettiliittymän, olen ollut heidän asiakas jo vuosia (siis puhelimen kautta, netin otin vasta hiljakkoin, samalla sain kytkynä tietokoneen). Ainoa mikä nyt ei onnistu niin on osamaksulla tilaaminen, sellaista en tosian harrasta muutenkaan, kun en postimyynnistä mitään osta. Ja kukaan ei mieheni lisäks merkinnöistä tiedä, joten ei sillä nyt mitään polttomerkkiä otsaan tule, et on luottotiedot menneet. elämä jatkuu, etkä ole siinä asiassa yksin. Aattele, jopa monilla rikkailla julkkiksilla on merkinnät, vaikka ois varmaan ollu paremmat mahkut hoitaa raha-asiansa.

phiuh
Soita ulosottovirastoon heti huomenna. Miehelläni on vähän sama tilanne tällä hetkellä, ja hänelle sanottiin että ulosottoon voi maksaa korkeintaan kolmessa erässä sen velan itse sovittuna, ja jos siihen ei pysty, niin alkavat ulosmittaamaan palkastasi osaa kunnes velka on maksettu. Parhaiten saat nyt selvitettyä asian ulosoton kanssa suoraan, älä turhaan soittele kelaan tai saat asiasi vaan entistä enemmän solmuun, ei heitä kiinnosta sun raha-asiat, kuten jo selvästi olet huomannut.

ap.
Kiitos kommenteista ja kannastuksista. Ei minunkaan merkinnästä tiedä kuin puolisoni ja en halua muiden edes tietävän. Varsinkaan kummankaan vanhemmat, rupeisivat vaan turhaa hössöttämään ja en nyt todellakaan mitään ylimäärästä häslinkiä halua elämääni.

Täytyy sitten soitella jonnekkin suuntaan. NIIIN ja mies kyllä saa käydä viemässä mun päivärahahakemuksen kelaan, minä en sinne enää astu ! Niin ja en ole edes edelliskuun rahaa vielä saanut.. ei kyllä yhtäis huvittais mennä sinne istumaan täysin turhaan..

"vierailija"
phiuh on oikeassa, enää et pystykään hoitamaan asiaa kelan eli alkuperäisen velkojan kanssa, sinun pitää hoitaa asia ulosottoviraston kanssa ja siellä yleensä ollaan ymmärtäväisiä, kunhan vain olet rehellinen kaikissa käänteissäsi sinne päin, ei siellä tyhmiä olla ja kokemuksesta kyllä huomaavat, milloin velallinen yrittää vain kiemurrella pois vastuustaan. Velan hoitaminen tähän astisine perintäkuluineen, plus koko ajan juoksevat viivästyskorot, pienissä erissä sopii yleensä ulosottorivastolle, maksuhäiriömerkintä pysyy vaikka vuosikausia vähintään niin kauan kunnes koko velka on maksettu ja siihen vähän jotain lisää byrokraattista päälle, kysy sieltä ulosottovirkailijalta.

Yhteistyössä