luottotiedoton ja asunnon vuokraus/puhelinliittymän hankinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pelottaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:D No kerropas harava, mitä ihmeellistä niiltä asunnonostajilta siellä maalla oikein mahdetaankaan vaatia, kun niitä asuntoja ei "noin vaan ihmisille myydä"? Mitä siis vaaditaan rahan lisäksi?

Ei pyhä yksinkertaasuus. Ku ihmisiltä on monelta menny työpaikka!!!! Ei silloon osteta mitää asuntoa/taloa.

Ei saa jättää, mutta ei se pidä paikkaansa, tiedän kyllä. Meilläkin miehen veli asui puoli vuotta ennenkun sai asunnon kaupungilta. Mekin saatiin kun olin vielä raskaana 2 viikkoa ennen la:ta asunto kun mies tiesi tarkan osoitteen missä on vapaa asunto. Ja olen myös todistanut kun joku soitti kaupungin asuntotoimistoon ja kysy onko vapaita asuntoja niin ei se tantta edes katsonut mistään, sano vaan suoraan ei oo. Täällä päin saa aika pitkälti rukoilla polvillaan kämppää, oli luottotiedot tai ei. Ja niitä vapaita asuntoja kyllä on joka kulmassa.

Luottotiedottomuus vaikuttaa myös siihen että autoon ei saa muuta vakuutusta kuin pakollisen liikennevakuutuksen ja sekin pitää maksaa aina vuodeksi etukäteen.
Tätähän aloittaja ei kysynyt mutta kun tosiaan jotkut väittää että ei vaikuta mihinkään kun ei oo luottotietoja... ehkä ei vaikuta jos majailee mamman nurkissa ja mamma maksaa puhelimet jne. eikä autoon olisi koskaan varaa muutenkaan.

Luottotiedottomuus vaikuttaa myös siihen että autoon ei saa muuta vakuutusta kuin pakollisen liikennevakuutuksen ja sekin pitää maksaa aina vuodeksi etukäteen.
Tätähän aloittaja ei kysynyt mutta kun tosiaan jotkut väittää että ei vaikuta mihinkään kun ei oo luottotietoja... ehkä ei vaikuta jos majailee mamman nurkissa ja mamma maksaa puhelimet jne. eikä autoon olisi koskaan varaa muutenkaan.

Tääkin on niin tapauskohtaista. Minä sain ihan normisti liikennevakuutuksen neljässä erässä ja vvo:lta vuokrakämpän ilman mitään ongelmia. Normaalin takuuvuokran 250e maksoin. Nyt olen jopa kahdesta eri paikasta saanut laskulle tilattua tavaraa. Ehkäpä monessa paikassa tarkistavat vain ettei heidän firmalleen ole velkaa?

Muuttaessani nykyiseen VVO:n asuntooni olin vielä luottotiedoton. Jouduin maksamaan hieman korkeamman takuuvuokran. Autovakuutukseni on ihan normaali,neljässä erässä maksan. Kyllä luottotiedottomuus jotain asioita vaikeuttaa, ostokset on tehtävä käteisellä esimerkiksi. Ja esimerkiksi veronpalautukset menevät aina suoraan ulosottoon, palkasta samoin lomarahoista osa menee ulosottoon jne. Kyllä siitä kuitenkin selviää, ainakin itse selvisin. Tosin en enää halua samaan tilanteeseen ikinä. Tsemppiä aapeelle:)

Etä nämä kommentoijat ovat joilla faktat on täysin hukassa..

Toisen asuntoni vuokrasin Helsingin keskustasta arvoalueelta. Vuokrat on kovat, eikä kaikki asunnot siksi heti mene tai ei löydy sopivaa vuokralaista.

Autoon ei yleisesti saa muuta kuin pakollisen liikennevakuutuksen. Tosin kun ostin uuden auton käteisellä, myivät mielellään laajan kaskon eikä luottotietoni kiinnostaneet.

Ulosottomies ei vie veronpalautuksia jos ei ole hänelle velkaa. Itse olen velkani maksanut mutta kaikki maksuhäiriömerkinnät poistuvat vasta parin vuoden päästä.

Asunnon vuokraus - onnistuu huonosti, yksityiseltä ei ollenkaan
Puhelinliittymä - ei saa, paitsi tietysti prepaidin

Vaikka palstalla joskus väitetäänkin, että luottotiedottomuus ei paljon elämään vaikuta, niin kyllä se vaan vaikuttaa.

Nimim. Oppia ikä kaikki - luottotiedottomuus elämäni suurin virhe

Niin, se joko vaikuttaa tai ei vaikuta. Jos puolison luottotiedot ovat kunnossa, voi hänen avullaan oikaista monta mutkaa: puhelin voi olla puolison nimissä, asunnon voi vuokrata vain puolison nimiin, jne. Sitten taas, jos on perheen ainoa aikuinen, tilanne on vähän hankalampi.

Mutta mites kaupungin asuntojen suhteen - voivatko luottotiedot estää asunnon saamisen jopa kunnalta? Kuulostaa nimittäin vähän oudolta, yleensä kai on ajateltu, että ainakin kaupungin asunnon saa.

No kyllä sanoisin, että on kokemusta, olin ilman luottotietoja kahdeksan vuotta, nyt vuoden olen ollut "kuivilla", Kyllä minulla ainakin veronpalautus meni suoraan ulosottoon, vaikkei verovelkoja ollutkaan. Kotiin tuli vain ilmoitus veronpalautuksen käytöstä ulosottoon.. aika outoa, ellei tuolla toisella kirjoittajalla ole mennyt. Ulosotostahan saa kyllä maksuvapaan kuukauden, että en sitä tiedä, jos sen ajoittaisi joulukuulle, että jäisikö sitten veronpalautus itselle. Ja tuohon puhelinliittymään, että saahan sellaisenkin jos maksaa takuu summan. Tai prepaid on tietysti helpoin vaihtoehto.

Yllä kirjoittaneelle: olen maksanut velat ulosottomiehelle, joten enää veronpalautuksiani ei ulosmitata. Luottotiedoissa merkinnät säilyy silti jonkun aikaa maksamisen jälkeenkin

Ihan sama vaikka asuisitte kuussa. Yksityinen päättää itse, kenelle kämppänsä vuokraa ja minun omistamissani asunnoissa eivät luottotiedottomat retkut majaile.

Onko sinusta luottotiedoton AINA retku ? Nim. 18v. asti töitä tehnyt, ollut jopa yrittäjäkin. Luottotiedot vain menivät muutaman todella huonon päätöksen takia pikkuhiljaa... Ja kyse ei ole mistään pikavipeista tms. vaan silkasta huonosta tuurista lähinnä. Edelleen töissä,maksan veroni ja hoidan lapsemme ja mielestäni EN ole mikään retku vaan kunnon kansalainen !

Onko sinusta luottotiedoton AINA retku ? Nim. 18v. asti töitä tehnyt, ollut jopa yrittäjäkin. Luottotiedot vain menivät muutaman todella huonon päätöksen takia pikkuhiljaa... Ja kyse ei ole mistään pikavipeista tms. vaan silkasta huonosta tuurista lähinnä. Edelleen töissä,maksan veroni ja hoidan lapsemme ja mielestäni EN ole mikään retku vaan kunnon kansalainen !

Ei kannata pahoittaa mieltään jonkun pöljän takia. Varsinkin kun tietämättömyys johtuu tyhmyydestä, eikä pelkästään siitä, että itsellä ei ole kokemusta asiasta. Oikeastaan kannattaa sääliä kirjoittajan kaltaisia putkinäköjä.

Itse olin luottotiedoton ja maksuhäiriömerkintäinen yhdeksän vuoden ajan vuosikymmeniä toimineen perheyrityksen kaatumisen takia. Enkä todellakaan pidä itseäni retkuna!

Yhteistyössä