Luottaako lääkäriin?? Sikiön painosta...

  • Viestiketjun aloittaja HelP!
  • Ensimmäinen viesti
HelP!
Kävin juuri synnytystapa-arviossa... Muuten ok reissu, mutta sikiön paino/kokoarvio jäi mietityttämään!

Edellinen mittaus tehtiin viikolla 33+, silloin oli arvio 2100g, nyt viikolla 35+ arvio oli 2300g !! Siis sikiölle olisi tullut kahdessa viikossa vain 200g lisää painoa! Eikö se ole tosi vähän?? Lääkärin mielestä kaikki oli kunnossa, mutta mietityttää...

Samoin mietin napavirtausta... silloin 2 viikkoa sitten se oli päälle 60, nyt vain päälle 45. Kuulemma normaalia, mutta...

Minulla on vallimainen istukka, siksikin pelkään, että saako vauva nyt varmasti riittävästi ravintoa.

Tietääkö kukaan näistä jutuista? Onko muilla sikiön painokäyrä kääntynyt laskuun loppuraskaudesta. Pari viikkoa sitten se oli siis keskikäyrän ylä, nyt alapuolella.
 
eieieieiei
Lääkäreihin ei kannata missään nimessä luottaa. Eikä muutenkaan terveydenhuollon ammattilaisiin. Arpomalla saaneet keharikouluista tutkintopaperinsa, ne ei tiedä mistään mitään. Esim. kaksPlus tai vaikka google on paljon luotettavampi tiedonlähde kuin ykskään lääkäri/hotisu ikinä!
 
jessica
Joo, älä vaan luota. Mä just tältä palstalta luin karmean kokemuksen kun joku kertoi käyneensä lääkärin vastaanotolla, ja lääkäri oli tarkistanut lääkeasioita Pharmaca Fennicasta!!! Siis _ai-van_ järkyttävää!!
 
ff
200 grammaa viikossa painoa on hyvinkin optimaali ja normaali kasvuvauhti sikiölle noilla viikoilla. tulet saamaan todennäköisesti ihan normikokoisen vauvan, kolme ja puolkilosen suunnilleen. älä nyt huoli, luota lääkäriin. kaikki varmasti hyvin!
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja :
ultralla ei aina saa tarkkaa arviontia voi heittää paljonkin, ymmärrän huolesi haleja.
Oliko sama lääkäri molemmissa ultrissa?
Kiitos, ihanaa että joku vastaa myös asiallisesti <3

Eri lääkäri oli, että voihan sekin kai selittää... mutta kyllä kasvu varmasti on hidastunut, koska nyt pariin viikkoon ei ole enää mahanahkaa kiristänyt, toisin kuin vielä aiemmin *auts*

Seuraava kontrolli vasta rv 39+ eli kuukauden päästä!!! Jos nyt ei synny ennen sitä...
 
anna
Alkuperäinen kirjoittaja HelP!:
Minulla on vallimainen istukka, siksikin pelkään, että saako vauva nyt varmasti riittävästi ravintoa.
Mene heti ambulanssilla päivystykseen ja sano, ettet suostu lähtemään pois ennen kuin saat magneettikuvauksen!
 
vieras
mie:lle vastaus eipä tullut mieleeni. Täytti se äitiyden onni koko pään. Eikä tuo painoarvion heitto oo mua mitenkään haitannut. Pikemminki nauratttanut, että tyttö kasvo sitten vauhdilla viikonlopun aikana.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
200 grammaa viikossa painoa on hyvinkin optimaali ja normaali kasvuvauhti sikiölle noilla viikoilla. tulet saamaan todennäköisesti ihan normikokoisen vauvan, kolme ja puolkilosen suunnilleen. älä nyt huoli, luota lääkäriin. kaikki varmasti hyvin!
Niinhän se olisi, mutta mulla painoa oli tullut sikiölle 200g KAHDESSA VIIKOSSA, eli vain 100g viikko!
 
miekii
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
200 grammaa viikossa painoa on hyvinkin optimaali ja normaali kasvuvauhti sikiölle noilla viikoilla. tulet saamaan todennäköisesti ihan normikokoisen vauvan, kolme ja puolkilosen suunnilleen. älä nyt huoli, luota lääkäriin. kaikki varmasti hyvin!
ootko hoitsu? lä'äkäri? paholaisen kätyri, älä tule tänne selittämään soopaa. kyllä kuule me kaksplussan mammat ollaan sen verran eteviä, ettei mennä tuohon hömppään mukaan. ME sentään tiedetään näistä asioista jotain!
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mie:lle vastaus eipä tullut mieleeni. Täytti se äitiyden onni koko pään. Eikä tuo painoarvion heitto oo mua mitenkään haitannut. Pikemminki nauratttanut, että tyttö kasvo sitten vauhdilla viikonlopun aikana.
Etkö ota äitiyttäsi vakavasti vaan naureskelet hoitovirheille? Toivottavasti teillä käy perhetyöntekijä pitämässä teitä silmällä.
 
anna
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
200 grammaa viikossa painoa on hyvinkin optimaali ja normaali kasvuvauhti sikiölle noilla viikoilla. tulet saamaan todennäköisesti ihan normikokoisen vauvan, kolme ja puolkilosen suunnilleen. älä nyt huoli, luota lääkäriin. kaikki varmasti hyvin!
Niinhän se olisi, mutta mulla painoa oli tullut sikiölle 200g KAHDESSA VIIKOSSA, eli vain 100g viikko!
Mä ainakin olisin jo tilannut ambulanssin! Vai etkö sä välitä syntymättömän lapsesi terveydestä???
 
Ap
Ja lääkärikuntaa noin yleisesti vähättelemättä, niin lääkäritkin tekee virheitä. Meillä ei olis esikoista ollenkaan, jos en itse olisi ollut tarkkana lääkärissä ja oikonut virheitä (IVF-lapsi)...
 
tytteli
Mulle arvioitiin ensin painoksi reilusti yli 4 kg, ja sitten polilla alle 3,5kg, ja olin itse aivan varma, että on isompi kuin eka . Laitteet on tuosta kehittyneet, joten kyllä se on melko oikein tuo paino-arvio. 200g ero ei oo mitään arviossa! Synnyttämään mennessäkin tuli mulle vielä eri arvoi, että pieni vauva on tulossa, ootko nyt varma, että oot jo tulossa synnyttämään...vauva painoi sitten yli 4kg ja kätilö sanoi vaan että ohhoh, enpä heti uskonut, että vauva on näin iso! Kyllä se menee pieleenkin loppuraskaudesta, kun ultralla ei enää nää kunnolla, kun se kohtu on niin täynnä:)
 
ddd
Alkuperäinen kirjoittaja miekii:
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
200 grammaa viikossa painoa on hyvinkin optimaali ja normaali kasvuvauhti sikiölle noilla viikoilla. tulet saamaan todennäköisesti ihan normikokoisen vauvan, kolme ja puolkilosen suunnilleen. älä nyt huoli, luota lääkäriin. kaikki varmasti hyvin!
ootko hoitsu? lä'äkäri? paholaisen kätyri, älä tule tänne selittämään soopaa. kyllä kuule me kaksplussan mammat ollaan sen verran eteviä, ettei mennä tuohon hömppään mukaan. ME sentään tiedetään näistä asioista jotain!
Ainahan ne kehottaa luottamaan toisiinsa. Eihän ne koskaan myönnä omia tai toisten virheitä vaan peittelevät niitä yhteistuumin.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja anna:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
200 grammaa viikossa painoa on hyvinkin optimaali ja normaali kasvuvauhti sikiölle noilla viikoilla. tulet saamaan todennäköisesti ihan normikokoisen vauvan, kolme ja puolkilosen suunnilleen. älä nyt huoli, luota lääkäriin. kaikki varmasti hyvin!
Niinhän se olisi, mutta mulla painoa oli tullut sikiölle 200g KAHDESSA VIIKOSSA, eli vain 100g viikko!
Mä ainakin olisin jo tilannut ambulanssin! Vai etkö sä välitä syntymättömän lapsesi terveydestä???
...tsiisus...
 
x
Välillä menee noi arviot pieleen. Mulle ennustettiin 2,5-kiloista, mutta poika oli 4,4-kiloinen. Itse tosin osasin jo etukäteen arvella, että kyllä se isompi on kuin 2,5 kg.
 

Yhteistyössä