Luottaako lääkäriin vai ei...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouvaliini

Aktiivinen jäsen
24.09.2007
4 613
0
36
Lääkäri määräs mulle eilen lääkkeen josta katto jostain tietokannastaan et pits olla ihan turvallinen syödä vaikka imetän. Katoin sit lääkkeen sitä tuoteselostetta ja siinä luki et "Käytöstä raskauden ja imetyksen aikana on vain vähän kokemusta. Siksi käyttöä ei suositella raskaus- eikä imetysaikana." Uskaltaakohan tuota nyt sit syödä ollenkaan...

Teratologinen tietopalvelu

Avoinna arkisin klo 9-12

puh: (09) 4717 6500

(normaalihintainen puhelu)

Teratologinen tietopalvelu on valtakunnallinen puhelinpalvelu, joka antaa tietoa teratogeeneistä.

Teratogeeneillä tarkoitetaan ulkoisia tekijöitä, joilla on haitallisia vaikutuksia hedelmällisyyteen tai kehittyvään sikiöön. Tällaisia voivat olla äidin tai isän käyttämät lääkkeet, äidin infektiot, sekä erilaiset kemialliset tai fysikaaliset ympäristöaltistukset.

Teratologinen tietopalvelu vastaa myös imetyksen aikaista altistumista koskeviin kyselyihin.

Teratologiseen tietopalveluun voivat ottaa yhteyttä raskautta suunnittelevat, tai jo lasta odottavat äidit ja isät, terveydenhuollon ammattihenkilöt, apteekit ja viranomaiset sekä tiedotusvälineet. Palvelu ei puutu äidin, raskauden tai lapsen hoitoon, eikä määrää lääkkeitä.

Palvelun ollessa suljettuna ota yhteys omaan neuvolaan tai äitiyspoliklinikkaan.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437

Alkuperäinen kirjoittaja idu:
Jos se on lääke mitä ilman ei pärjää niin uskaltaa, ja varmaan on kun kerran lääkäri määräs? Itse luottaisin lääkäriin.

Kyllä pärjään ilmankin mut on vaan niin inhottava vaiva et jotain hauluisin kokeilla. Mut kehen luottaa enää tässä maailmassa jos ei lääkäriin...

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Alkuperäinen kirjoittaja idu:
Jos se on lääke mitä ilman ei pärjää niin uskaltaa, ja varmaan on kun kerran lääkäri määräs? Itse luottaisin lääkäriin.

Kyllä pärjään ilmankin mut on vaan niin inhottava vaiva et jotain hauluisin kokeilla. Mut kehen luottaa enää tässä maailmassa jos ei lääkäriin...

No minä en ainakaan luota, ihmisiä nekin ovat. Siis ihan koneelta katsoi? Soita tuohon palveluun, niin minä tekisin, parempi pelata varman päälle!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minä en ainakaan luota, ihmisiä nekin ovat. Siis ihan koneelta katsoi? Soita tuohon palveluun, niin minä tekisin, parempi pelata varman päälle!

miten sä niihin ihmisiin paremmin luottaisit kun lääkäriin? koneelta nekin sen katsoo ja ihan ihmisiä ovat...

Lääkkeitä ei ikinä tutkita raskaana olevilla naisilla (tai imettävilläkään), siksi tuo teksti on käytännöllisesti katsoen kaikissa lääkkeiden tuoteselosteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

miten sä niihin ihmisiin paremmin luottaisit kun lääkäriin? koneelta nekin sen katsoo ja ihan ihmisiä ovat...

Jos itseäni jokin asia epäilyttää tarkistan sen varmuuden vuoksi myös toiselta asiantuntijataholta...

Olin itse aikoinaan noin viikon ilman kipsiä murtuneen ranteen kanssa, jossa oli ainoastaan tavallinen lasta ja side, nekin väärin laitettuna *kiitos päivystyksen juniorilääkärin* Asia korjaantui vasta kun pyysin omalääkäriä varmistamaan käden hoidon.

Alkuperäinen kirjoittaja Bööna:
Lääkkeitä ei ikinä tutkita raskaana olevilla naisilla (tai imettävilläkään), siksi tuo teksti on käytännöllisesti katsoen kaikissa lääkkeiden tuoteselosteissa.

Toisaalta niiden vaikutuksista kerätään kuitenkin tietoa...

Mikä vaiva sinulla on? Minä en käyttäisi ellen olisi aivan pakko. Itse olen kärsinyt ikävästä vaivasta jo puoli vuotta koska en halua laittaa kortisonia iholleni koska imetän. Lääkärin mukaan on ok tämäkin, mutta en halua altistaa vauvaani millekään ylimääräiselle lääkeaineelle ellei tosiaan ole suurinpiirtein hengestä kysymys.

Yhteistyössä