luomumaidon ja tavallisen ero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Orion-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kyllä meillä ainakin ternimaidot menevät vasikalle ja vasu saa juoda sitä niin paljon kuin haluaa! Ota asioista selvää.. Ja tämä siis "tavallinen" maitotila. Ise olet totaalisen ulkona siitä mistä ruokasi on peräisin. Ja luultavasti ripulisi johtuvat siitä että luomumaitoa ei käsitellä meijereissä yhtä paljon kuin "tavallista" maitoa. Itse maito ei ole kovin paljon parempaa.

Sanotaan näin karkeasti että Suomessa ei ole vielä tätä tehotuotantoa kun vertaa Eurooppaa tai Kanadaa. (3000 lehmän tai isommat karjakoot). Siellä tehdään bisnestä maidosta. Itse liputan pienten tilojen puolesta, koska karjan tarkkailu ja hoito on tehokkaampaa, mutta valitettavasti pienet tilat kuolevat ja isommat nousevat Suomessakin. Luomulehmät elävät vapaammin, koska säädökset kieltävät mm. kytkemisen ja kesäisin laidunruokinta on järjesttettävä. Ja ruokkiminen tapahtuu perustuen oman tilan luomurehuihin.

http://www.evira.fi/files/attachments/fi/evira/asiakokonaisuudet/luomu/lomakkeet_ja_ohjeet
/luomuohje_2_elaintuotanto_netti_15032010_2-painos.pdf <- sieltä vähän säädöksiä lukemaan niin ymmärrätte luomulehmien pidosta enemmän.

Samikin voisi vähän miettiä että kuinka nykyaikainen maitotuotanto järjestetään, jollei lypsykonein? Menetkö lypsyjakkaran kanssa laitumelle aamuin illoin? Nyt vähän järkeä peliin.

Ja siis ternimaitohan on ERITTÄIN tärkeää vastasyntyneelle ja sen vastustuskyvylle. 3-5 päivää on ainakin juotettava ternimaitoa vasikalle. En ole koskaan kuullut että joku ei olisi antanut ternimaitoa vasikalle vaan ottanut talteen muuhuun käyttöön. Jos joku tekee niin sen ihmisen karjapito ura ei ole pitkä. Ja mitä tulee tuohon, että vasikka viedään pois emolta heti, johtuu joskus myös siitä että emo hylkää vasikan tai ei ole kiinnostunut siitä. Itse olen karjatilalta kotoisin enkä ole mikään asiantuntija mutta asioita eka tutkimalla ja kenties ihan tilavierailuilla voi omaa pääkoppaa selventää eikä heti laukoa mitä mieleen tulee. Itse en tuo tue prosessoituja maitoja vaan ihan juon sitä ehtaa raakamaitoa. Maku on jumalainen ja terveenä olen pysynyt :)

Jess...meillä on luomutila lähellä ja hankin kokeillakseni 5 litraa maitoa.taisinpa hurahtaa tuohon luomumaitoon kerralla. Niin pehmeää, ja pannarikin suli ihan suuhun. Kokeilen vielä viilittämistä ja jogurttia tehdä itse. Aika näyttää mitä vatsa pitää, eikä isäntäkää nipottanut luomumaidon mausta...päin vastoin...
Täällä ihmiset pitävät maidon haku rinkiä...jopa kymmenienki kilometsien takaa, yksi tuo vuorollaan useammalle halukkaalle, näin säästetään polttoaineissa, eikä litran hintakaan päätä huimaa. Mieluummin maksan tuottajalle, kuin ahneille välikäsille!!!

Yhteistyössä