luomenpoiston haavan hoito, tietääkö kukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laastaripää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laastaripää

Vieras
kävin luomenpoistossa, kaulasta postettiin mutteivät antaneet mitään hoito ohjeita tai yms. :( lätkäs vaan valkoisen lapun haavan päälle. kirurgi otti luomen. niin onko kellään tietoa, täytyykö desifioida tai vaihtaa lappua tai joitain? tiedottomat älkää vaivautuko vastaamaan..:)
kiitos.

Nyt pitää ihan kaivella muistilokeroita. Siitä on jo aikaa kun poistettiin selästä iso luomi.

Muistaakseni sen lapun piti antaa olla vuorokausi ja sitten suihkutella päivitääin sitä ja jos se haava vaivaa tai vaatteet hankaavniin voihan sen peittää lapulla sitten.

Sori jos oli huono vastaus :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Tiitteräinen:
Nyt pitää ihan kaivella muistilokeroita. Siitä on jo aikaa kun poistettiin selästä iso luomi.

Muistaakseni sen lapun piti antaa olla vuorokausi ja sitten suihkutella päivitääin sitä ja jos se haava vaivaa tai vaatteet hankaavniin voihan sen peittää lapulla sitten.

Sori jos oli huono vastaus :ashamed:
Hyvä vastaus
=)

Mä suihkuttelin kahden päivän kuluttua poistosta. (iso luomi ja helppo kohta suojata suihkun aikana) Tosin mulla se oli verisuonikasvain, eli poistettiin juuria kahden sentin syvyydeltä. Näin siis jouduttiin tikkaamaankin useisiin ihokerroksiin. Luulisin kuitenkin että vuorokausi suihkuttelematonta aikaa riittää ns. tavallisten pintaluomien poiston jälkeen.

Sitten tietysti seurailet tikkien reunojen mahdollista punoitusta, kuivaat puhtaalla pyyhkeellä taputelleen haavan aina suihkun jälkeen kuivaksi ja vältät ihoalueen tarpeetonta venytystä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkup.:
voi ei mä oon vaan pitäny lappua haavan päällä, eikait ala mätäneen..hmmmp. poistosta on jo useita päiviä.:(
saasitä pitää eikä missään nimessä kannata repiä irti jos ei lähde itteleensä!

Tässä oikeita ohjeita
Ommeltu haava on pidettävä puhtaana ja kuivana

* Sideharsotaitokset voitte poistaa vuorokauden kuluttua toimenpiteestä.
* Haavan päälle asetettu haavateippi saa olla haavan suojana ompeleiden poistoon asti, mikäli teippi säilyy puhtaana ja kuivana. Jos teipin alle kertyy vanhaa verta tai se likaantuu, teippi voidaan vaihtaa tai suojata haava puhtaalla sidetaitoksella. Huom! Ei laastarilla!
* Kudosnestettä saattaa normaalisti erittyä haavasta ensimmäisten päivien aikana.
* Mikäli haava on puhdas ja kuiva, eikä joudu alttiiksi hankaukselle tai lialle, se voidaan jättää ilman suojausta.
* Puhdas ommeltu haava ei vaadi mitään erityishoitoa (käsittelyä antiseptisilla aineilla).
* Haava ja haavateippi kestävät kevyen suihkutuksen.
* Saunominen, kylpy tai uiminen ei ole suositeltavaa tulehdusvaaran takia niin kauan kuin ompeleet ovat haavassa.

voi ei mä oon vaan pitäny lappua haavan päällä, eikait ala mätäneen..hmmmp. poistosta on jo useita päiviä.:(

Ota nyt se lappu pois siitä päältä ja katso miltä haava näyttää. Jos on kovin punoittava ja mahdollisesti turvoksissa, niin on ehkä alkanut tulehtua. Nyt suihkuttelet haavaa ja jos haavan ympärillä on katetta, sellaista keltaista kuivaa märkää niin nypi ne varovasti pois ja suihkuttele lisää. Todennäköisesti on kuitenkin jo tehnyt siihen rupea, eli älä sitä sitten nyppäise.

Siis onko siinä ompeleiden päällä ns.perhosteippi? Sellainen ohut teippi. Sehän saa olla. Mutta koko jutun peittävät teipit ja laput pois.
Tuskin se nyt mätänee. Suihkuttelua vaan ahkerasti.

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
saasitä pitää eikä missään nimessä kannata repiä irti jos ei lähde itteleensä!

Tässä oikeita ohjeita
Ommeltu haava on pidettävä puhtaana ja kuivana

* Sideharsotaitokset voitte poistaa vuorokauden kuluttua toimenpiteestä.
* Haavan päälle asetettu haavateippi saa olla haavan suojana ompeleiden poistoon asti, mikäli teippi säilyy puhtaana ja kuivana. Jos teipin alle kertyy vanhaa verta tai se likaantuu, teippi voidaan vaihtaa tai suojata haava puhtaalla sidetaitoksella. Huom! Ei laastarilla!
* Kudosnestettä saattaa normaalisti erittyä haavasta ensimmäisten päivien aikana.
* Mikäli haava on puhdas ja kuiva, eikä joudu alttiiksi hankaukselle tai lialle, se voidaan jättää ilman suojausta.
* Puhdas ommeltu haava ei vaadi mitään erityishoitoa (käsittelyä antiseptisilla aineilla).
* Haava ja haavateippi kestävät kevyen suihkutuksen.
* Saunominen, kylpy tai uiminen ei ole suositeltavaa tulehdusvaaran takia niin kauan kuin ompeleet ovat haavassa.

kiitos netskuli! meinasin jo säikähtää että pilaalle meni. hyvä etten ehtinyt repiä teippiä. se on ihan hyvänä säilynyt kun se on tuossa korvan alla eikä siihen juurikaan mikään hankaa.
:)

Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Siis onko siinä ompeleiden päällä ns.perhosteippi? Sellainen ohut teippi. Sehän saa olla. Mutta koko jutun peittävät teipit ja laput pois.
Tuskin se nyt mätänee. Suihkuttelua vaan ahkerasti.

siinä on just sellainen "iso" teippi, jota en oo poistanut. en usko että on mennyt vettä tai likaa niin tiiviisti siinä on pysynyt. mulla ei oo kyllä mitään teippejä täällä kotona, muuta kun laastaria....:0