Luokkaretket ennenmuinoin ja nyt........ Missä sinä olet käynyt?

  • Viestiketjun aloittaja tuuitu
  • Ensimmäinen viesti
tuuitu
Mietin just ku kaksoset lähtee nyt luokkaretkelle Keskiuudeltamaalta junalla Helsinkiin eläinmuseoon. JA vanhemmat maksaa kaiken... Okei ei kovin paljoo maksa, mut n.10e/hlö matkat ja opastus.

Mut "silloin kuin minä olin lapsi" me käytiin Vantaalta esim. porvoossa, Turussa, jne. JA ei maksanut mitään... Oli tilaus bussit ja kaikki..
Oliks silloin niin paljon valtiolla rahaa?
Kaipa sitten...


Mites sinä olet luokkaretkeillyt? Kuka maksoi?
 
hmm, pienessä kaupungissa olen kasvanut, tai sanotaan, sen kyljessä.. ala-asteen toka luokalla poljimme kaupungin keskustaan torille jäätelölle.. kuudennella kävin naantalissa ja turussa bussilla.. seiskalla ja kasilla pyöräilimme n.30kilometrin maaseuturetken.. ja ysillä olimme tampereella bussimatkalla, elokuvat, metso, ei ainakaan särkänniemi... :D
 
vieras
Me ollaan käyty Keski-Suomesta lähinnä Särkänniemessä ja lähempänä jossain perinnemuseoissa yms. Ehkä kerran saatettiin peruskouluaikana käydä Helsingissä, muistaakseni luonnontieteellisessä museossa. Laskettelemassa käytiin Himoksella kerran.

En muista että oltais maksettu mitään, mutta pari diskoa järjestettiin kyllä. Diskoilla kerättiin rahaa sellasiin luokkaretkiin joille lähti vaan meidän luokka, mutta noi koko samaa luokka-astetta koskevat oli niitä ilmaisia.
 
Särkkiksessä, Raumalla jossain majakalla(?), Ruottin laivalla, Leafin tehtaalla, leirikoulussa jossain ruottinkielisellä saaristoalueella, ähtärissä, ei ny yhtäkiiä tuu muita mieleen.

Ainaki leirikouluun ja risteilyyn pidettiin kirppareita ja särkkiksen reissuun taidettiin järjestää joku mehudisco.
 
hemuli
Minä olen luokkaretkeilly mm. Helsingissä ja koulu makso kaiken ruokia myöten.
Mun toisen lapsen koulu kävi 6.luokan luokkiksella leirikoulussa viikon Ahvenanmaalla ja alkoivat kerätä rahaa siihen kolkilla, saivat niin paljon että busseineen, ruokineen yms. ei maksanut kodeille mitään ja jäiki rahaa vielä :) oli tosi aktiivinen ope heillä :heart:
Toinen lapsi kuukilla, opettaja ilmotti et luokkaretki on kahden päivän leirikoulu jossaki lähileirintä alueella ja kodit maksaa 100? siis oikeesti SATA EUROA jos ei halua/voi maksaa pääsee mukaan mutta muiden maksu osuus nousee :headwall:

Tällä nykyisellä paikkakunnalla noudatetaan sääntöä et rahaa ei saa pyytää kodeilta, eli eivät juurikaan retkeile :(
 
mie
Ysillä Helsingistä Tampereelle maakuntamatkalle Pyynikille ja Särkänniemeen , osa rahoista kerättiin buffetinpidolla koulun tilaisuuksissa ja loput "pappa betalar"-periaatteella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Toinen lapsi kuukilla, opettaja ilmotti et luokkaretki on kahden päivän leirikoulu jossaki lähileirintä alueella ja kodit maksaa 100? siis oikeesti SATA EUROA jos ei halua/voi maksaa pääsee mukaan mutta muiden maksu osuus nousee :headwall:

Tällä nykyisellä paikkakunnalla noudatetaan sääntöä et rahaa ei saa pyytää kodeilta, eli eivät juurikaan retkeile :(
Käsittämätöntä :eek: . Ja mitä kahdessa päivässä muka ehtii leirikouluilla?
 
vieras
Ala-asteella käytiin Joensuussa, Lieksassa, Ilomantsissa ja Kuopiossa. Kunta nähtävästi makso silloin. Yläasteella kerättiin ysillä rahaa ja käytiin Tampereella. Lukiossa Lontoossa.
 
Ala-asteella kerättiin rahaa luokkaretkiä ja leirikoulua varten järjestämällä discoja, myyjäisiä jne,,,
Käytiin ainakin särkänniemessä ja Ruotsissa risteilyllä ja itse maksettiin.

Oma kuudesluokkalainen lähtee ensi viikolla Särkänniemeen ja maksettavaa kertyi 36?. Olivat myös leirikoulussa talvella ja syksyllä Turunlinnassa, joten minun mielestä olisivat voineet kyllä tehdä jonkun vähän pienemmänkin kevätretken.
 
hemuli
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Toinen lapsi kuukilla, opettaja ilmotti et luokkaretki on kahden päivän leirikoulu jossaki lähileirintä alueella ja kodit maksaa 100? siis oikeesti SATA EUROA jos ei halua/voi maksaa pääsee mukaan mutta muiden maksu osuus nousee :headwall:

Tällä nykyisellä paikkakunnalla noudatetaan sääntöä et rahaa ei saa pyytää kodeilta, eli eivät juurikaan retkeile :(
Käsittämätöntä :eek: . Ja mitä kahdessa päivässä muka ehtii leirikouluilla?
Niillä oli makkaran paistoa, narun hyppyä ja muuta mukavaa, kälysissä mökeissä :( ja toi summa oli aivan tajuton :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Toinen lapsi kuukilla, opettaja ilmotti et luokkaretki on kahden päivän leirikoulu jossaki lähileirintä alueella ja kodit maksaa 100? siis oikeesti SATA EUROA jos ei halua/voi maksaa pääsee mukaan mutta muiden maksu osuus nousee :headwall:

Tällä nykyisellä paikkakunnalla noudatetaan sääntöä et rahaa ei saa pyytää kodeilta, eli eivät juurikaan retkeile :(
Käsittämätöntä :eek: . Ja mitä kahdessa päivässä muka ehtii leirikouluilla?
Meillä ainakin luokkatoimikunta on miettinyt kohdetta. 6:n luoka leirikoulupaikka on jo varattu (jäppinen nyt 4:llä ) Pakko olla ajoissa, paikat menee vauhdilla. Rahaakin ollaan kerätty jo useampi vuosi.

Mukavahan on että jotain tekevät yhdessä. Mitä hintaan sisältyy?
 
vieras
Me ollaan käyty Linnanmäellä, Heurekassa, Särkänniemessä, Zoolandiassa, Turun linnassa ja kuudennella luokalla oltiin viikko Tukholmassa. Mistään ei ite tarvinnut maksaa, ruoat saatiin myös Tukholman reissulla. Käyttörahat sitten vanhemmat antoi mukaan.
 
Myö käytii Helsingis, runberin karkkitehtaal (joka vuos,ku ohi ajettii), eduskuntalol (9lk), heses syömäs (5lk), pizza raxis (8lk), shoppailees (en muista sen kauppakeskuksen nimee hesas.. 8 ja 9lk), linnanmäel (6lk),kasvitieteellinenmuseo (7lk). Eduskuntatalo ja kasvitieteellinenmuseo oli ilmasii, linnanmäkee kerättii rahaa ja muut sit ite maksettii.. ja bussit oli ilmasia.. ja noi kaikki on ihan täl 2000-luvun aikan..
 
Saraldo
Ala-asteella käytiin yleensä Särkänniemessä tai Linnanmäellä. Zoolandiassakin käytiin jossain vaiheessa. Yläasteella oltiin kerran Tukholman-risteilyllä, mutta vähän sen jälkeen tuli kielto, ettei luokkaretket saa kestää yli yön eikä yli meren. Leirikoulussa oltiin viidennellä yhdessä lähikunnassa, se kesti viikon. Ja Turusta siis tehtiin nämä retket.

Ja muistaakseni ala-asteella kaupunki maksoi, mutta kerättiin jollain diskoilla tms. lippurahaa tms... En oikein muista, kun on 20 vuotta aikaa =).
 

Yhteistyössä