lukion käyneet olis asiaa!!

  • Viestiketjun aloittaja hanna
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
mua huolestuttaa etten saa äikkää läpi, ku olen niin surkea kirjoittaja ollu aina..omasta mielestä paras, mutta opettajien ja sensoreiden mielestä ääliö joka ei osaa mitään. :(
No eikä. Tuskin. Vai onks sun äikänope sanonut sulle niin? :hug:
no ei, mutta aineissa aina lukenu jtn ärsyttävää tyyliin tää on väärin..ei näin..kertaa kappalejako, joka on ihan oikein..vielä ihanampaa jos tulee tiukka pilkun viilaaja sensori tarkastaan äikän tekstejä niin jes..mulla on edessä monttupippalot. :'(
Milloinkas ne kirjoitukset alkaa? Tai siis koska äikkä?
tänään oli tekstitaidonkoe..
Siis nyt jo? Hitsi, mä oon pudonnut kelkasta...
siis kyllä tänään oli äidinkielen ensimmäinen osa eli tekstitaidonkoe ja äidinkielen toinen osa eli esseekoe on 10.3 muistaakseni..
Juu juu, olinhan mä asiasta kuullut... no, oliko vaikea koe?
mulle oli..aiheet käsitteli susia..oli mm. punahilkka satu mukana..
Olisko Punahilkasta pitänyt psykoanalyyttistä tulkintaa tehdä vai mitä haluttiin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Totta kai selviää, mutta asenteen pitää kyllä olla kohdillaan. Saat ilmaisen vinkin: "Mistään älä hämmästy. Jos hämmästyt, älä hämmenny. Jos hämmennyt, älä näytä sitä." (Ihan omaa tuotantoa tämä hajatelma...)

Joo, tämän olen myös huomannut joskus sijaisena ollessani... Neljä päivää olen koskaan äidinkieltä opettanut ja siihen ehti mahtua vaikka mitä... Käsityön opettaminen on sillä tavoin helpompaa, että ryhmissä yleensä on vain tyttöjä, ja tunnelma aika eri kuin mitä murrosikäisten "sekaryhmissä".

Huumori on tietysti yks parhaita keinoja jaksaa, vaan ehkä mua eniten yläluokilla "rassaa" se oppilaiden valvominen ja kyttääminenkin. Mutta se on se kasvatustyö tietysti sellaistakin.
 
hanna
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
mua huolestuttaa etten saa äikkää läpi, ku olen niin surkea kirjoittaja ollu aina..omasta mielestä paras, mutta opettajien ja sensoreiden mielestä ääliö joka ei osaa mitään. :(
No eikä. Tuskin. Vai onks sun äikänope sanonut sulle niin? :hug:
no ei, mutta aineissa aina lukenu jtn ärsyttävää tyyliin tää on väärin..ei näin..kertaa kappalejako, joka on ihan oikein..vielä ihanampaa jos tulee tiukka pilkun viilaaja sensori tarkastaan äikän tekstejä niin jes..mulla on edessä monttupippalot. :'(
Milloinkas ne kirjoitukset alkaa? Tai siis koska äikkä?
tänään oli tekstitaidonkoe..
Siis nyt jo? Hitsi, mä oon pudonnut kelkasta...
siis kyllä tänään oli äidinkielen ensimmäinen osa eli tekstitaidonkoe ja äidinkielen toinen osa eli esseekoe on 10.3 muistaakseni..
Juu juu, olinhan mä asiasta kuullut... no, oliko vaikea koe?
mulle oli..aiheet käsitteli susia..oli mm. punahilkka satu mukana..
Olisko Punahilkasta pitänyt psykoanalyyttistä tulkintaa tehdä vai mitä haluttiin?
1. tehtävä oli kertoa miksi punahilkka on satu.. 2. tehtävässä piti vertailla punahilkan sutta ja yhden runon sutta..jos nyt muistan oikein.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Epunkeppu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Totta kai selviää, mutta asenteen pitää kyllä olla kohdillaan. Saat ilmaisen vinkin: "Mistään älä hämmästy. Jos hämmästyt, älä hämmenny. Jos hämmennyt, älä näytä sitä." (Ihan omaa tuotantoa tämä hajatelma...)

Joo, tämän olen myös huomannut joskus sijaisena ollessani... Neljä päivää olen koskaan äidinkieltä opettanut ja siihen ehti mahtua vaikka mitä... Käsityön opettaminen on sillä tavoin helpompaa, että ryhmissä yleensä on vain tyttöjä, ja tunnelma aika eri kuin mitä murrosikäisten "sekaryhmissä".

Huumori on tietysti yks parhaita keinoja jaksaa, vaan ehkä mua eniten yläluokilla "rassaa" se oppilaiden valvominen ja kyttääminenkin. Mutta se on se kasvatustyö tietysti sellaistakin.
Mulla on lähtöajatuksena se, että teinit on perseestä ;). Sit kun ne ei joskus (läheskään aina) oo sitä, niin hitsit kun tulee hyvä mieli. Huumori auttaa ilman muuta, mut mä ajattelen kuitenkin niin, että olen aikuisena ja opettajana auktoriteettiasemassa, en kaveri. Mun tehtävä ei oo miellyttää vaan opettaa. Varsinkin alussa oon aika tiukkis, siitä on sit helpompi löysätä. Yleensä tepsii hyvin, oppilaat tykkää kun on selvät sävelet. Vaan alku uuden luokan kans on aina aika syvältä, kun oppilaat kokeilee ei-niin-omaperäisin keinoin open sietokykyä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Mulla oli myös tänään tuo tekstitaidon koe! =)
Mistäs tytsi kirjoitit?
Kysymykset meni suurin piirtein näin:

1. Piti kertoa piirteitä, jotka tekevät Punahilkan tekstilajista sadun.

2. Piti eritellä sellaisen susi-runon rakennetta.

3. Piti vertailla suden merkitystä punahilkka-sadussa ja tossa runossa.

4. Piti kertoa, mitä retorisia keinoja on käytetty sudesta kertovassa artikkelissa.

5. Piti tutkia eduskuntakysymyksen argumentaatiota: mitä kirjoittaja väittää ja miten perustelee väitteensä?

Tein 3, 4 ja 5 :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Mulla oli myös tänään tuo tekstitaidon koe! =)
Mistäs tytsi kirjoitit?
Kysymykset meni suurin piirtein näin:

1. Piti kertoa piirteitä, jotka tekevät Punahilkan tekstilajista sadun.

2. Piti eritellä sellaisen susi-runon rakennetta.

3. Piti vertailla suden merkitystä punahilkka-sadussa ja tossa runossa.

4. Piti kertoa, mitä retorisia keinoja on käytetty sudesta kertovassa artikkelissa.

5. Piti tutkia eduskuntakysymyksen argumentaatiota: mitä kirjoittaja väittää ja miten perustelee väitteensä?

Tein 3, 4 ja 5 :)
Hitsi, mä oon varmaan nyt tosi äikänope, mutta pääsispä vielä joskus vastaamaan noihin kysymyksiin...
 
Mä odotan jo esseetä =) Täytyy siitäkin koittaa repiä hyvät pisteet...toivon, että tä tekstitaito menis nyt hyvin. Vaikea varmasti saada korkeita pisteitä noista esseistä, yksi meiän abeista kirjoitti syksyllä äikästä L:n ja sai esseestä 55p..lähti 60 pisteellä, mut ytl laski pisteitä.

Ja tämä oppilas on meidän koulun parhaimpia :whistle: Mitkä mahtaa olla mun mahikset 55 tai 60 pisteeseen :D
 
Tuhansien murheellisten laulujen maa

Syyttömänä syntymään
Sattui hän
Tähän maahan pohjoiseen ja kylmään
Jossa jo esi-isät
Juovuksissa tottakai
Hakkasivat vaimot, lapset, jos ne kiinni sai

Perinteisen miehen kohtalon
Halus välttää poika tuo
En koskaan osta kirvestä
Enkä koskaan viinaa juo
Muuten juon talon

Lumihanki kutsuu perhettä talvisin
Vaan ei tahdo tehdä koskaan lailla isin
Mut kun työnvälityksestä työtä ei saa
Hälle kohtalon koura juottaa väkijuomaa
Niin Turmiolan Tommi taas herää henkiin
Ja herrojen elkeet tarttuvat renkiin
Kohti laukkaa, viina kauppaa

Sen miehen epätoivoon ajaa
Kun halla viljaa korjaa
Keskeltä kylmän mullan hiljaa
Kylmä silmä tuijottaa
Kun kirves kohoaa

Keskeltä kumpujen
Mullasta maan
Isät ylpeinä katsovat poikiaan
Työttömyys, viina, kirves ja perhe
Lumihanki, poliisi ja viimeinen erhe

Tämä tuhansien murheellisten laulujen maa
Joka tuhansiin järviin juosta saa
Katajainen kansa, jonka itsesäälin määrää
Ei mittaa järki eikä kärkimäärä
Joka lauluissa hukkuvat elämän valttikortit
Ja kiinni pysyvät taivaan portit
Einari Epätoivosta ne kertovat

(Martti Syrjä)



Nouse, riennä, Suomen kieli,
korkealle kaikumaan!
Suomen kieli, Suomen mieli,
niis' on suoja Suomen maan,
Yksi mieli, yksi kieli
Väinön kansan soinnuttaa,
Nouse, riennä, Suomen kieli,
korkealle kaikumaan, korkealle kaikumaan!
.
Suomalisen kuokka, aura
kyntäneet on Suomenmaan;
kasvoi vehnä taikka kaura,
maa on meidän perkaamaa,
Kelläs täss' ois äänen vuoro
meidän maata johdattaa?
Nouse siis sä, Suomen kieli,
korkealle kaikumaan!
.
Suomalainen yksin kesti
ruton, nälän aikana,yksin miekallansa esti
vihollisen maastansa;
soumalain' siis yksin käyköön
käsin ohjiin onnensa.
Nouse, nouse, Suomen kieli,
korkealle kaikumaan!
.
Äänisjärvi, Pohjanlahti,
Auranrannat, Vienansuu,
siin' on, suomalainen, mahti,
jok' ei oo kenenkään muun.
Sillä maalla sie oot vahti,
älä ääntäs halveksu!
Nouse, riennä, Suomen kieli,
korkealle kaikumaan!

(A. Oksanen)


**************************************************
Mä muistan vieläkin analysoineeni aineistoaineessa näiden runojen sekä jonkun 70-lukulaisen taistolaisrunon kuvaa suomalaisuudesta. (Oi niitä aikoja...)
 

Yhteistyössä