luki-häiriöstä

Meillä on ekaluokkalainen poika, joka ei ole vieläkään oppinut yhdistämään kahta kirjainta tavuksi, saati lukemaan.... Onko kellään ollut samoja ongelmia. Hän käy tukitunneilla ja kovasti yrittää , mutta ei vaan onnistu. Hän ei myöskään muista kaikkien numeroiden ulkonäköä... Mistä voisi löytää lisämateriaalia tai vaikka harjoittelujuttuja ongelmaan? :attn:
 
Häh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 15:38 leenuska kirjoitti:
Menkää äkkiä kasvatus-ja perheneuvolaan testeihin. EI ole normaalia, ettei vieläkään osaa edes kaksikirjaimisia tavuja lukea tai tunne kaikkia numeroita!
Kuinka niin ei ole normaalia. Tuttavien lapsissa on paljonkin sellaisia jotka ovat oppineet lukemaan vasta tokalla luokalla. Kunhan nyt keväällä alkaisivat nuo tavut löytyä. :eek: Jokainen oppii omalla ajallaan. Ei saa ladata lapselle liikaa paineita, silloin ei varmasti opi. Monesti joululoma tekee hyvää, kunhan lapsi saa vaan levätä eikä liikaa trimmata.
 
Caroline
Ota asia heti puheeksi lapsen opettajan kanssa. Hän on ammattilainen ja osaa kertoa, jos on syytä huoleen. Onko lapsesi syntynyt loppuvuodesta? Jospa hän ei ole vielä kypsä lukemaan oppimiselle. Minusta asia kannattaa kuitenkin selvittää lapsen oman open ja vaikka erityisopen kanssa. Ja onhan myös koulun tehtävä ottaa yhteys vanhempiin, jos on huoli lapsen oppimisesta ja näkevät esim. testauksen tarpeellisena.

 
Hei

Meillä on ekaluokkalainen joka ei osaa edes kaikkia kirjaimia vielä. Hänkin käy tukiopetuksessa mutta editys on aika hidasta.
Numerot hän osaa aika hyvin.
Olen aika huolissani ja olisin myös kiitollinen jos jollain olisi apua asiaan


 
Heissan!
Meillä on nyt poika kolmannella luokalla ja ensimmäinen takuttiin kovasti. Itselläni on lukihäiriö joka todettiin myöhään (ollessani 8-luokalla). Lukemaan itse opin 3-luokalla. Tästä ja lapsen takkuamisesta johtuen etsin heti apua opettajalta ja sain kovasti. Iso kiitos edelleen opelle. Ensimmäisen luokan poikani kävi tukiopetuksessa äidinkielestä ja lukemistunnit hän kävi pienryhmässä. Lisäksi joka toinen viikko oli myös matematiikan tukiopetus. Keväällä vihdoin alkoi lukeminen "sujua". Ensimmäisen vuoden lopussa hitaasti lukien lyhyet sanat onnistuivat.

Toisen vuoden alussa kouluun saapui vihdoin kauan odotettu koulupsykologi. Poikani pääsi tutkimuksiin ja kartoitettiin ongelma kohta. Näin saatiin mustaa valkoiselle että poika tarvitsee edelleen pienryhmäopetusta ja pojalle saatiin "työkalut" miten selvitä sanoista ja ongelmista. Kaikella tällä saatiin pojan lukutaito toisen luokan loppuun mennessä ikäryhmänsä keskitasolle.

Nyt mennään tosiaan jo kolmannella luokalla ja lukutaito on ikäluokan keskitasoa. Pelkoni vieraasta kielestä on osoittautunut lähes turhaksi. Pojan kova tahto ja päättäväisyys saa ihmeitä aikaan. Edelleen samat virheet löytyvät tekstistä (aina vain kyllä harvemmin) eli kirjainten peilaus, kaksoiskonsonantit, puuttuvat kirjaimet. Mutta nyt teksti on luettavaa.

Kaikki oppivat lukemaan aikanaan. Työtä ja kannustusta. Meillä kannustus oli tarrakalenteri. Tarran sai alussa oikein kirjoitetusta sanasta, sitten lauseesta jne. Ja palkinto kun tarpeeksi tarroja on kasassa. Toivottavasti tästä on edes lohdutukseksi jos ei suoranaisia vinkkejä olekaan!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 20:30 Häh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 15:38 leenuska kirjoitti:
Menkää äkkiä kasvatus-ja perheneuvolaan testeihin. EI ole normaalia, ettei vieläkään osaa edes kaksikirjaimisia tavuja lukea tai tunne kaikkia numeroita!
Kuinka niin ei ole normaalia. Tuttavien lapsissa on paljonkin sellaisia jotka ovat oppineet lukemaan vasta tokalla luokalla. Kunhan nyt keväällä alkaisivat nuo tavut löytyä. :eek: Jokainen oppii omalla ajallaan. Ei saa ladata lapselle liikaa paineita, silloin ei varmasti opi. Monesti joululoma tekee hyvää, kunhan lapsi saa vaan levätä eikä liikaa trimmata.
Itselläni 3,5-vuotias lapsi, joka osaa kaikki luvut 0-10 ja tunnistaa tavallisimmat kirjaimet. Jos koululainen ei vielä osaa, niin huolen paikka on. Koulun kautta voi päästä koulupsykologin testauksiin, ei tarvitse välttämättä hakeutua kasvatus- tai perheneuvolaan. Opettajan kanssa kannattaa jutella asiasta, sitä kautta apu tulee luultavasti nopeimmin.
 
Niin piti tuohon ylläolevaan vielä lisätä, että lapsella on jonkin verran luki-häiriötä, mutta miehen mielestä erityisopetusta ei tarvita. Lapsi on samoilla linjoilla isänsä kanssa. Aikamoinen itseluottamus, ääneen lukeminen kuitenkin takkuaa ja varmasti koulussa joutuu sitä harrastamaan.

Tulevaisuus näyttää miten lapsen käy. MIelestän kuitenkin pitäisi lapselle antaa "kaikki kortit käsiin" l. mahdollisuus erityisopetuksen kautta helpottaa lukemaan oppimista. Pakottamaan en aio silti ryhtyä, jollei lapsi itse siihen suostu.
 
Yhä jatkoa. Luki-häiriöinen on vanhin lapsemme. Muut oppivat lukemaan jo ennen kouluikää. Täytyy sanoa, että kannustin aivan valtavasti pieniäkin lukemisyritykisä, toisin kuin esikoisen kohdalla. Esikoinen sai kritiikkiä jokaisesta pikkuvirheestä, lieneekö siitä peruja nykyiset vaikeudet. Täällä äiti syyllistää itseään...

Mutta kehukaa lapsen onnistumiset taivaisiin ja vaietkaa mieluummin ne virheet!
 

Yhteistyössä