Lukemisen vaikeus...silmät harittaa ym.

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Oon huomannu, et välillä tulee semmoisia vaiheita, et kun luen kirjaa, niin silmät käy ikäänkuin harittamaan, tekstit sumenee silmissä, silmät kostuu, kun oikein yrittää sinnitellä ja lukea ym. Välillä pakko pistää silmtä hetkeksi kiinni ja hieroa hieman, et pystyy taas lukemaan. Luen paljon iltaisin, joten voiko johtua siitä, eli pienestä väsymyksestä (tuota kyllä tapahtuu ihan päivälläkin välillä ) vai voisiko silmissä olla jotain? Edellisestä näkötestistä on aikaa jokunen vuosi, mut tähän asti on näkö aina ollut niin hyvä, kuin vain voi olla... Äidilläni on semmoiset lasit, joita siis käyttää töissä tietokoneella, autoa ajaessa ja lukiessa. Isosiskoni sai jokunen vuosi sitten lasit, joita käyttää lukiessa, autolla ajaessa ja telkkaa katsoessa...

Näkö huonontunut. Mulle kävin just samalla tavalla. Kävin näöntarkastuksessa ja lasit tarvin nykyään koko ajan. Minkä ikäinen olet? Useinhan vanhetessa lukunäkö huononee.

olen 29v. tälleen tietokoneella kun olen ja luen, ni ei ongelmaa, mut iuhan vaan tavan kirjojen kanssa tuota tulee. Nyt pitäiskin kyllä olla työhöntulotarkastuksessa näkötarkastus ja silloin selviää jotain jos selviää.

Nyt muuten huomasin, et tässä kun luin näitä tekstejä, ni välillä saa lukiessa palata hieman taaksepäin, kun meinaa ,,,miten sen nyt sanois...siis, et ku normisti silmät keskittyy tekstiin, ni nyt ikäänkuin katsoo niiden läpi yhtäkkiä ja sit meneekin luku sekasin... Tiiättekö niitä semmosia sekakirjavia kuvia, mitä kun tuijottaa silleen ensin ihan likeltä ja sit pikkuhiljaa siirtää kuvan kauemmas, ni näkyy kolmiulotteinen kuva... mie oon aina niitä pystyny katsomaan silleen, et keskitän katseeni silleen, et katson suoraan sen kuvan läpi, ni nään sen kolmiulotteisen... ni nyt tuntuu samalta...

Mä sain samanikäisenä lasit. Ja mulla on siis myös hajataittoa ja plussa-näkö huono. Ihan samanlaisia oireita mullakin.
Missä sulle tehdään se näöntarkastus? Tuollaiset normaalit mm. lääkäreissä tehtävät taulutestit ei oo hyviä, varsinkaan jos kyseessä huono lähinäkö. Kannattaa käydä optikolla näöntarkastuksessa. Nehän on useissa paikoissa ilmaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä sain samanikäisenä lasit. Ja mulla on siis myös hajataittoa ja plussa-näkö huono. Ihan samanlaisia oireita mullakin.
Missä sulle tehdään se näöntarkastus? Tuollaiset normaalit mm. lääkäreissä tehtävät taulutestit ei oo hyviä, varsinkaan jos kyseessä huono lähinäkö. Kannattaa käydä optikolla näöntarkastuksessa. Nehän on useissa paikoissa ilmaisia.

yksityisessä lääkärikeskuksessa ...täytyykin katsoa, ensin, et mitä siellä on ja sit vaikka optikolle näön tarkastukseen... mie oon tätä kans jo vähän epäilly, ku viel äidillä ja siskolla sama homma ja lasit saanu nuorina...sisko oli muistaakseni 25 paikkeilla...

Yhteistyössä