Lukekaapas parasta ennen-päiväyksien kanssa hysterisoivat mammat tämä juttu ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köksän maikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köksän maikka

Vieras
Kaatopaikalle menee valtavasti syömäkelpoista ruokaa | Yle Uutiset | yle.fi

Mieletöntä ruuan haaskausta! Tämän lisäksi on hyvä muistaa (mitä jutussa ei mainittu) että jauhelihakastike tms. ei mene jääkaapissa säilytettynä päivässä tai kahdessa yhtään miksikään. Usein ruoat ovat syömäkelpoisia lähes viikon!

Tässä ois jokaiselle miettimisen paikka :)

Terveisin köksän ope

No en ole mamma mutta minulle on selvää että parasta ennen-päiväyksen jälkeen ruokaa (esim. piimä) voi käyttää vielä päiviä, viikon jopa, tai kuivatuotteiden (esim. keksit) kohdalla monta kuukautta. Käytettävä ennen-on sitten tarkempaa koska siinä on todellinen pilaantumisriski.

[QUOTE="Vieras";29015671]No en ole mamma mutta minulle on selvää että parasta ennen-päiväyksen jälkeen ruokaa (esim. piimä) voi käyttää vielä päiviä, viikon jopa, tai kuivatuotteiden (esim. keksit) kohdalla monta kuukautta. Käytettävä ennen-on sitten tarkempaa koska siinä on todellinen pilaantumisriski.[/QUOTE]

Nimenomaan näin. :) Viimeinen käyttöpäivä on eri asia, mutta senkin kohdalla voi yhden päivän jälkeen käyttää aistejaan.

Minua niin paljon surettaa tämä ruoan haaskaus, jos 125 kiloa menee vuodessa KÄYTTÖKELPOISTA ruokaa roskiin per henkilö. Eli meidän viisihenkisessä perheessä se tekisi 625 kiloa vuodessa eli 12 kiloa viikossa. Huhhui..

[QUOTE="Vieras";29015671]No en ole mamma mutta minulle on selvää että parasta ennen-päiväyksen jälkeen ruokaa (esim. piimä) voi käyttää vielä päiviä, viikon jopa, tai kuivatuotteiden (esim. keksit) kohdalla monta kuukautta. Käytettävä ennen-on sitten tarkempaa koska siinä on todellinen pilaantumisriski.[/QUOTE]

Minulla on ruislesepaketti, jonka parasta ennen -päivämäärä meni vuonna 2011. Eivätkä ne leseet silti millään lailla ole pilaantuneet.

Myös jauhoja, makaroneja ym. on tullut käytettyä vuosia parasta ennen -päivämäärän jälkeen.

Ikävää, jos AP oikeasti on köksän ope ja levittää tällaisia ajatuksia nuorisolle. Luulet varmaankin, että sen voi maistaa, jos ruoka on mikrobiologisesti huonoa.
Huolellisella suunnittelulla kotona ei edes koskaan tule tilannetta, että jonkin ruokatarvikkeen parasta ennen päiväys tai viimeinen käyttöpäivä ohitetaan. Ei tarvitse lähteä pelaamaan venäläistä rulettia siitä, onko ruokamyrkytysbakteerien määrä jo kasvanut liian suureksi jonkun ruokailijan toleranssille.

Olen Matikan open kanssa samaa mieltä. Kun ostaa mitä tarvitsee ja käyttää sen suositellussa ajassa, niin ei tarvitse miettiä kuinka kauan päiväyksen jälkeen mitäkin tuotetta uskaltaa syödä.

Valmistan itse aina suuremman määrän ruokaa, jäähdytän nopeasti ja laitan jääkaappiin. Tiedän, että tällä tavalla ruoka säilyy hyvänä muutaman päivän. Tämä tapa on varmaan hyvä opettaa jo köksän tunneilla koululaisille. Monet ihmiset säilyttelevät tuntikausia ruokaa huoneen lämmössä ja nostavat sitten vasta jääkaappiin. Ei se silloin tietenkään säily yhtä kauaa syömäkelpoisena.

Hapanmaitotuotteita voi käyttää huoletta vielä päiväyksen jälkeen. Todellakin ihan turhaa hysterisointia monella mammalla. Itse olen käyttänyt mm. pari kuukautta vanhaa rahkaa ja piimää. Ihan hyviä ovat olleet. Viimeksi tein jauhalihakastiketta 2 päivää päiväyksen mentyä vanhaksi. Ja sitä kastiketta söin vielä viiden päivän päästä ilman ongelmia.

Normaalitapauksissa ihminen kyllä voi luottaa aisteihinsa eli näiden päivämäärien kanssa ei tarvitse olla niin ehdoton. Tiedän kyllä miten bakteerit käyttäytyvät, koska työskentelen niiden parissa. On tullut useampaankin otteeseen testailtua esim. mausteiden mikrobipitoisuuksia. Niitä en lähtisi vuosikausia ylimääräistä säilyttelemään.

No en mä kyllä viikon vanhaa ruokaa söisi vaikka kuinka olisi ollut koko ajan jääkaapis. Toki eri asia jos on ollu pakastimes, mutta on pakastettuun ruokaanki omat suosituksensa kauanko voi olla pakastettuna. Jääkaapis ollutta ruokaa syödään 1-2 päivää.

Jotkut ihmiset ei edelleenkää tajua mitä eroa on parasta ennen päiväyksellä ja viimeinen käyttöpäivä. Ei esim. voida käyttää maitoa jossa ollut eilen parasta ennen päiväys eikä tajuta ettei se maito oo viä vanhaa ja on täysin juomakelpoosta.

Terveisin suurtalouskokin koulutuksen saanut

Ikävää, jos AP oikeasti on köksän ope ja levittää tällaisia ajatuksia nuorisolle. Luulet varmaankin, että sen voi maistaa, jos ruoka on mikrobiologisesti huonoa.
Huolellisella suunnittelulla kotona ei edes koskaan tule tilannetta, että jonkin ruokatarvikkeen parasta ennen päiväys tai viimeinen käyttöpäivä ohitetaan. Ei tarvitse lähteä pelaamaan venäläistä rulettia siitä, onko ruokamyrkytysbakteerien määrä jo kasvanut liian suureksi jonkun ruokailijan toleranssille.

AP on köksän ope ja opettaa tietysti nuorille ennen kaikkea huolellisesta suunnittelua yms. Niinhän tässä linkkaamassani jutussakin sanotaan! Mutta aina joskus tulee eteen tilanteita, että ruoka jääkin käyttämättä. (esim. kaveri pyytää sinua syömään niin kieltäydyt asiasta sen vuoksi, kun jääkaapissa on kermaviilipurkki, jossa on tänään viimeinen päiväys ja olin ajatellut tehdä siitä tänään ruokaa. Pakko on mennä tekemään, koska huomenna en voi sitä käyttää).

Haluan sen lisäksi opettaa nuorille, että parasta ennen-päiväys ei ole viimeinen käyttöpäivä. Se kertoo siitä, että ruoka-aine on parasta ennen kyseistä päivää, mutta useimmiten aistinvaraisesti havainnoimalla siitä huomaa, onko se pilalla sen jälkeen. Vielä koskaan en ole kuullut, että ruokamyrkytystä tms. olisi tullut siitä, että kotona on käyttänyt päivämäärän mukaan vanhentuneita ruokia.

Haluan opettaa ennen kaikkea suunnitelmallisuutta ja huolellisuutta, mutta myös järjen käyttöä.

Lisään vielä, että en luule, että sitä voi maistaa, että ruoka on huonoa. Mutta yhdistämällä eri aisteja (näkö, haju ja maku) niin havaitsee kyllä onko ruoka mennyt yhdessä päivässä huonoksi. Avaamalla jauhelihapaketin näet lihan värin, siitä voit päätellä jo paljon. Voit haistella lihaa, siitä voit päätellä vielä enemmän.

Toki jos sinä olet saanut asiaan paremman koulutuksen, niin näytä minulle, että mitä siinä ruuassa tapahtuu, joita en aisteilla näe. Koskaan ei voi oppia liikaa uutta!

Kyllä kummasti ihmiset jotka pystyy syömään sitä päivän pari vanhaa maitoa/lihaa on huomattavasti terveempiä ja vastustuskyky on parempaa. Mä en ikinä kotona oo syöny päivääkään vanhaa ja kun anoppilassa käytiin syömässä olin mä aina viikon maha kuralla - ihan joka kerta. Se ei ollu pilalla vaan mun maha ei ollu tottunu siihen. Nykyisin mulle ja lapsille onkin pöydässä omat maidot/piimät ja muu porukka juo niitä päivän/pari vanhoja ja ruoka tehdään tuoreeseen... ...kyllä mä ymmärrän että tolla ikäluokalla on jääny se lama-aika päälle niin että mitään ei heitetä hukkaan ja aisteilla katsotaan onko elintarvike syötävää.

Kyllä mä monet raaka-aineet itekkin käytän vasta käyttöpäivän jälkeen, mutta ne ei saa näyttää, haista ta mastua oudoilta. Kuiva-aineet saattaa mennä suusta alas vuodenkin tai kaks parasta ennen päivän jälkeen.

Tässäpä vielä pari linkkiä, joissa on hyvää asiaa aiheesta :)

http://www.saasyoda.fi/viimeinen-k%C3%A4ytt%C3%B6p%C3%A4iv%C3%A4-ja-parasta-ennen

http://www.saasyoda.fi/s%C3%A4ilyt%C3%A4-oikein

http://www.saasyoda.fi/vinkkej%C3%A4-ruokah%C3%A4vikin-v%C3%A4hent%C3%A4miseen

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;29015818:
Kyllä kummasti ihmiset jotka pystyy syömään sitä päivän pari vanhaa maitoa/lihaa on huomattavasti terveempiä ja vastustuskyky on parempaa. Mä en ikinä kotona oo syöny päivääkään vanhaa ja kun anoppilassa käytiin syömässä olin mä aina viikon maha kuralla - ihan joka kerta. Se ei ollu pilalla vaan mun maha ei ollu tottunu siihen. Nykyisin mulle ja lapsille onkin pöydässä omat maidot/piimät ja muu porukka juo niitä päivän/pari vanhoja ja ruoka tehdään tuoreeseen... ...kyllä mä ymmärrän että tolla ikäluokalla on jääny se lama-aika päälle niin että mitään ei heitetä hukkaan ja aisteilla katsotaan onko elintarvike syötävää.

Kyllä mä monet raaka-aineet itekkin käytän vasta käyttöpäivän jälkeen, mutta ne ei saa näyttää, haista ta mastua oudoilta. Kuiva-aineet saattaa mennä suusta alas vuodenkin tai kaks parasta ennen päivän jälkeen.

Nimenomaan, järjen ja aistien käyttöä! En tietenkään käytä (tai opeta ketään käyttämään) sokeasti vanhentuneita elintarvikkeita.

Parasta ennen päivää käytetään sellaisissa tuotteissa joista on mahdollista havaita ovatko ne pilalla (haju, ulkonäkö, maku). Viimeinen käyttöpäivä taas on todellakin viimeinen käyttöpäivä, koska näistä tuotteista ei pilaantumista voi havaita.

Yhteistyössä