Lukekaa tämä pliis!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut nuori
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut nuori

Vieras
Oon kohta 15 ja oon poika. Oon vaa 153cm pitkä ja pikkuveljeni on vain 3-5cm lyhyempi, kuin minä ja on 2v nuorempi, kuin minä. Minulla on jo alkanut tulla hieman tummia häpykarvoja. Ja saunassa en ole huomanut ainakaan, että veljelläni olisi vielä karvoitusta.( en mitenkään ole katellut). Kammoni on siis se, että pikkuveljeni kasvaa minusta ohi tai että hänellä alkaa äänen murros ennen minua. Onko mahdollista, että pikkuveljeni kasvaisi ainakaan vielä parin vuoden sisällä ohi minusta. Se riittäisi minulle. Tietenkin voihan siitä aikuisena tulla minua pidempi, mutta tärkeintä olisi, ettei se tapahtuisi vielä yläaste aikanani. Siis onko mahdollista, että vaikka murrosikäni on pidemmällä , että hän kasvaisi ohi minusta vielä ihan heti?

Nuorten pituuskasvu on yksilöllistä. Toinen venähtää esimurrosiässä 20 cm hetkessä ja toinen vasta 17 vuoden iässä.

Minkä pituisia isäsi ja äitisi ovat6? Tai isovanhempasi? Voit siitä suunnilleen arvioida oman aikuisiän pituutesi ja myös pikkuveljesi.

Älä nyt vielä huolestu. Mittaa viiden vuoden päästä :) Silloin olette saavuttaneet oikean pituutenne.

Pituuskasvu on tosi yksilöllistä ja toki varmasti harmittaa, jos pikkuveli kasvaakin nopeammin. Mutta sille et voi mitään joten älä turhaan stressaa itseäsi vertailemalla häneen. Se mitä itse voit tehdä oman pituuskasvusi maksimoimiseksi on syödä ravintorikasta ruokaa josta saat kasvuun tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita, maitoa josta luiden tarvitsemaa kalsiumia ja d-vitamiinisää kannattaa myös syödä syksystä kevääseen. Toinen yhtä oleellinen on riittävä uni, sillä unessa erittyy kasvuhormonia. Nuku siis riittävästi! Ja älä aloita tupakointia, se vaikuttaa pituuskasvuun hillitsevästi.

Kasvustaan ja kehityksestään huolestuneet teinit käyvät avautumassa siellä, mistä he uskovat apua saavansa. Mistä muualta kuin mammapalstalsta huolestunut nuori voisi apua hakea? Ja jos kasvu on ongelma, totta ihmeessä vanhempien ja isovanhempien kehitys ja pituus on selvillä!

Jos isäsi on kasvanut vasta myöhään, on täysin mahdollista että sinulla on samoin. Kovin pitkiä ihmisiä ei suvuissasi näytä olevan, joten hirveän pitkäksi et ole varmaankaan kasvamassa, mutta normimittaan kuitenkin. :)

Jos kuitenkin olet kovasti huolissasi, käypä koulusi terveydenhoitajan juttusilla. Hän voi laittaa sinulle lähetteen tarkempiin tutkimuksiin ja tarvittaessa erikoislääkärille, joka katsoo onko tarvetta kasvuhormonihoidolle tms.

Yhteistyössä