Luitteko Me naisista 2 lestaadiolaisen äidin ulkomaanmatkasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mua aina jotenkin surettaa ihmiset, jotka ei ajattele omilla aivoillaan. Nuokin totesi, että tähän uskoon on kasvanut lapsena, etteivät edes ajattele mistä säännöt on tullut jne. Ne vaan on niin..

Tänään just luin. Aika ajatuksia herättävä juttu. Nauratti se "sävyttäviä voiteita ei saa käyttää ihon hoitoon, mutta itseruskettavia saa" jne. Tosi kummallisia pilkunviilaussääntöjä, kuka lie keksinyt, koska Lars Leevin aikaan tuskin on moisia sävyttäviä ollut...
Sinänsä en halua Lestaadiolaisuutta arvostella, koska siinä on paljon arvoja joita ihailen.

Tuo kyllä osui silmään että lapsen uskossa yhä ovat. Eipä niitä mitään perusteita sitten mihinkään tarvita kun kaikki asiat voi kuitata tuolla :/

Ja tosiaan omituisia sääntöjä. Koruja saa käyttää mutta korviksia ei? Hiukset saa kihartaa mutta ei värjätä? Eipä taida kukaan osata mitenkään järkevästi näitä sääntöjä perustella.

Alkuperäinen kirjoittaja hekla:
ja tuoko viittas siihen, ettei he ajattele omilla aivoillaan? :headwall:

Jos olisit lukenut kyseisen jutun, tietäisit, että se antoi ko. naisista sellaisen kuvan etteivät he liiemmin ajattele oman uskonsa perusteita. He totesivat että uskoon kasvaa jo lapsesta, joten sitä ei ole tarvetta sen kummemmin ajatella tai perustella.

Alkuperäinen kirjoittaja just:

niinpä.

vaikuttaa enemmän siltä että ap se on joka ei osaa ajatella "omilla aivoillaan"...

Minun mielestä se, että ei kyseenalaista mitään koska "asiat vain ovat aina olleet niin" on juuri sitä, ettei ajattele omilla aivoillaan.

Just tuo sääntöjen epäloogisuus ja järjettömyys mua on ihmetyttänyt aina. Tunnen muutamia lestadiolaisia eikä niitä ole mulle vielä kukaan kyennyt selittämään.

olen tavannut paljon lestaadiolaisia sekä työssä, että siviilissä. Musta ovat hyvinkin ajattelevaisia ihmisiä. Joitain asioita vaan itse on jäänyt miettimään. Just nämä että hiuksiin saa ottaa permanentin, muttei värjätä yms... Kuka ne on keksinyt ja milloin. Tuskin Leevin aikaan tukkaa hirveesti värjättiin. Eli joku keksii säännön ja muut uskoo kiltisti.....

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja just:

niinpä.

vaikuttaa enemmän siltä että ap se on joka ei osaa ajatella "omilla aivoillaan"...

Minun mielestä se, että ei kyseenalaista mitään koska "asiat vain ovat aina olleet niin" on juuri sitä, ettei ajattele omilla aivoillaan.

No näinhän suurin osa suomalaisista ajattelee, vaikka edustaisi mitä uskontokuntaa..

Mutta mun mielestä oli jotenkin teennäinen yhdistelmä heittää ne sinne etelään ne naiset ja sitten kuitenkin kirjoittaa niistä uskonnon asioista. pöh. Jotenkin säälittäviä valokuviakin oli osaksi niistä otettu, rassukoiksi kuvattiin koko naiset. Ei kovin reilua.

Ja joo, samaa mieltä olen, että ne uskonasiat oli älyttömiä. Mutta niinhän nuo uskonnot tuppaa olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Just tuo sääntöjen epäloogisuus ja järjettömyys mua on ihmetyttänyt aina. Tunnen muutamia lestadiolaisia eikä niitä ole mulle vielä kukaan kyennyt selittämään.

Älähän nyt, ei heillä mitään sääntöjä ole. Ei heidän vain tee mieli meikata, mutta itseruskettavia ilmeisesti tekee mieli.

Tätä juuri minäkin jäin miettimään, että aika pikkumaisilta ja turhilta tuntuvat tuollaiset yksittäiset säännöt. Logiikkaa niissä ei ainakaan tunnu olevan. Minunkin tapaamani lestadiolaiset ovat kyllä olleet tavallisia, ajattelevia ihmisiä. Ehkä tuo juttu oli vähän köykäisesti kirjoitettu ja antoi noista kahdesta naisesta hieman höynän kuvan. Eivätköhän hekin ole uskoaan ja valintojaan jossain vaiheessa elämäänsä miettineet.

Se, että uskoon kasvaa, ei tarkoita, ettei sitä joutuisi jossain vaiheessa punnitsemaan ihan henkilökohtaisesti! Kyllä jokainen aikuinen (ehkä nuorikin jo) on jossain vaiheessa käynyt sen vaiheen lävitse ja tehnyt sen päätöksen, haluaako itse näin ajatella ja uskoa vai ei.
Ja kyllä se järki pelaa v-lestadiolaisillakin. On kyseenalaistamista ja epäilyjä ihan niinkuin kenellä tahansa olisi. Mutta totta on, ettei nämä asiat voi täysin aueta kenellekään ulkopuoliselle, vaikka kuinka sitä haluaisi. Se on jännä asia. :) Se ehkä antaa sen "tyhmän" kuvan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:

Älähän nyt, ei heillä mitään sääntöjä ole. Ei heidän vain tee mieli meikata, mutta itseruskettavia ilmeisesti tekee mieli.

Ja siltä varalta, että joku ajattelee minun olevan vielä ilkeämpi ja katkerampi kuin olen, täsmennetään: tunnen useita lestadiolaisia, jotka ovat hienoja ihmisiä. Kunnioitan ja arvostan heitä. Mutta kokemukseni on, että noista kauneudenhoitoon tai ehkäisyyn liittyvistä säännöistä ei voi puhua, koska "sääntöjä ei ole, jokainen tekee niin kuin oikeaksi tuntee".

Ja siltä varalta, että joku ajattelee minun olevan vielä ilkeämpi ja katkerampi kuin olen, täsmennetään: tunnen useita lestadiolaisia, jotka ovat hienoja ihmisiä. Kunnioitan ja arvostan heitä. Mutta kokemukseni on, että noista kauneudenhoitoon tai ehkäisyyn liittyvistä säännöistä ei voi puhua, koska "sääntöjä ei ole, jokainen tekee niin kuin oikeaksi tuntee".

Ei oikeasti mitään sääntöjä ole koko v-lestadiolaisuudessa! Näin se vaan on.
V-lestadiolaisuus ei ole mitenkään lakihenkistä, siksi asioitakaan ei ihan yksiselitteisesti voi aina sanoa. Helppoa? Ei varmasti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja oioi:
---kauniita vaatteitteita ja koruja saa käyttää, muttei tehdä reikiä korviin tai meikata !!??

Voisiko tätä verrata siihen, että ei-lestadiolainen käyttää alkoholia, mutta ei pidä oikeana käyttää huumeita kuitenkaan? Päihteitä molemmat ja sekavuuden saavat aikaan, mutta miksi toinen on "oikein" ja toinen "väärin"?

Alkuperäinen kirjoittaja kukkis:
---kauniita vaatteitteita ja koruja saa käyttää, muttei tehdä reikiä korviin tai meikata !!??

Voisiko tätä verrata siihen, että ei-lestadiolainen käyttää alkoholia, mutta ei pidä oikeana käyttää huumeita kuitenkaan? Päihteitä molemmat ja sekavuuden saavat aikaan, mutta miksi toinen on "oikein" ja toinen "väärin"?

Huumeet on laittomia!Sitäpaitsi kohtuullisesti käytettynähän "viini ilahduttaa sydämen"... Niinku Raamatussakin sanotaan;)

Alkuperäinen kirjoittaja No:

Huumeet on laittomia!Sitäpaitsi kohtuullisesti käytettynähän "viini ilahduttaa sydämen"... Niinku Raamatussakin sanotaan;)

Huumeet on laittomia, mutta en usko, että se on ainoa syy olla käyttämättä.

Mutta on myös ei-lestadiolaisia, jotka käyttävät huumeita tai ainakin jotakin tiettyä huumetta. Sekä ei-lestadiolaisia, jotka eivät juo alkoholia. Toisen oikea/väärä on erilainen kuin jonkun toisen.

Sen sijaan ainakin minun tuntemani vanhoillislestadiolaiset ovat hämmästyttävän yksimielisiä siitä, ovatko esim. permanentti, hiusten värjääminen, korvien rei-ittäminen, meikkaaminen tai huulikiillon käyttö oikein tai väärin. Ja sehän minua hämmästyttää, kuinka sääntöjä ei ole, mutta yhteisön ulkopuolinenkin tietää, kuinka yhteisöön kuuluva käytännössä toimii.

Yhteistyössä