Luinpa lapselleni eilen iltasadun

Tyttäreni sai syntymäpäivälahjaksi Grimmin veljesten parhaat iltasadut kirjan. Ajattelin että nyt kun tyttö on päälle kolmevuotias jaksaisi hän paremmin keskittyä pidempiin satuihin. Yhteistuumin valitsimme saduksi Lumikin.

Sadun alku olikin oikein mukava mutta sitten tuli kohta jossa paha äitipuoli antoi metsäställe hommia, kohta menee näin...

"Vie lapsi ulos metsään, sillä en halua enää nähdä häntä silmissäni. Päästä hänet päiviltä ja tuo minulle keuhkot ja maksa todisteeksi...." :O Siis wtf... piti ihan vilkaista kirjan kantta että onko siinä K15 merkintä. Yritä siinä nyt sitten muokata satua lapselle sopivaksi. Sadusta varmaan noin 75% käsitteli kuolemaa, tappamista ja teurastamista.

No satu luettiin loppuun muokaten sitä aika paljon. Lueskelin kirjan muitakin satuja ja ne oli ihan yhtä pimeitä... Tulin siihen tulokseen että nämä Grimmin kielitieteilijä veljekset ovat satuja kirjoittaessaan olleet kännissä, psykoosissa tai vihanneet lapsia :)

Siis miten en itse muista satujen olleen noin väkivaltaisia, kyllä noita jo minunkin lapsuudessa luettiin. Huvittaa vaan tuonkin sadun jälkeen se että joku pitää Muumeja liian palottavana.
 
"vieras"
Veljekset tekivät itseasiassa sadut aikuisille. Siksi ne on alkuperäismuodossaan sangen julmia. Mä olen myös joutunut uudelleensanoittamaan noita satuja. Mummo taas on kertonut niitä sanasta sanaan ja sitten on yöllä juteltu pahoista äitipuolista ja tappamisesta :/
 
"Vieras"
:D. Voi jestas! Pitää mielenkiinnosta hankkia niitä joskus, kun en enää muista. Pienille lapsille en kyllä aio niitä lukea. Mutta olen kyllä joutunut ihan "tavallisiakin" satuja muokkaamaan lukiessa. Vaikka eivät nyt sentään tuolle tasolle yllä.
 
"an-nikki"
Mä olen ihan suosiolla jättänyt Grimmin sadut suurimmaksi osaksi väliin, kun en jaksa kokoajan lukiessa sensuroida tarinaa. Onneksi maailma on täynnä satuja, joita lukea. :)
 
"vieras"
»Mylläri: Lapseni, jollen hakkaa molempia käsiäsi poikki, niin paha vie minut mukanaan, ja tuskissani lupasin jo totella häntä. Autathan minua hädässäni ja anna anteeksi se paha, minkä sinulle teen.
Tyttö: Rakas isä, tee minulle mitä haluat, olen sinun lapsesi.»
 
[QUOTE="vieras";26371022]»Mylläri: Lapseni, jollen hakkaa molempia käsiäsi poikki, niin paha vie minut mukanaan, ja tuskissani lupasin jo totella häntä. Autathan minua hädässäni ja anna anteeksi se paha, minkä sinulle teen.
Tyttö: Rakas isä, tee minulle mitä haluat, olen sinun lapsesi.»[/QUOTE]

Jep...tuon jälkeen voisi tosiaan toivotella kauniita unia :D
 
fhahj
Siis tuliko sinulle vasta nyt yllätyksenä tuo?? Nuohan ovat hyvännen aika sentään klassikoita. Jokainen tietää, että ne on raakoja satuja, eikä pikkuisille tarkoitettuja. Silloin kun nuo on kirjoitettu lapsia pidettiin pieninä aikuisina ja ajat on muuttuneet. Aikakin oli sellainen, että kuolema oli koko ajan läsnä.
 
Siis tuliko sinulle vasta nyt yllätyksenä tuo?? Nuohan ovat hyvännen aika sentään klassikoita. Jokainen tietää, että ne on raakoja satuja, eikä pikkuisille tarkoitettuja. Silloin kun nuo on kirjoitettu lapsia pidettiin pieninä aikuisina ja ajat on muuttuneet. Aikakin oli sellainen, että kuolema oli koko ajan läsnä.
Olen varmaan lukenut/kuullut niistä ne siistityt versiot. En muista niitä ihan noin väkivaltaisina. Ja kyllä tiedän että ne on klassikoita. Ei ole vaan tarvinnut hirveästi satuja lukea ennen omien lasten syntymää.
 
"vieras"
Kai jokainen nyt tietää, että Grimmin veljesten tarinat ovat todella väkivaltaisia. Tai ainakin pitäisi tietää, yleissivistystä. Samantyylisiä ovat muut saman ajan tarinat, tosin Grimmin ovat oikein tunnettuja väkivaltaisuudestaan. Oletteko lukeneet esim. Mark Twainin tarinoita? Kyllä sielläkin on hakattuja lapsia ja irtileikattuja päitä.
 
"Anne"
En muista tuota satua niistä, mutta tuli heti mieleen se kun Tittelintuure vihastuu kun tyttö tiesi hänen nimensä ja hän polki jalkaa ja repi toista niin että repesi kahtia ja vajosi maahan.

Tai toinen, jossa valehteleva sisar heitettiin mäkeä alas naulatynnyrissä jne (lievää).

Yksi satu kertoi uudesta vaimosta joka siivosi kun mies oli poissa. Oli kielletty menemästä huoneeseen johon vaimolla oli verinen avain. Vaimo meni ja siellä roikkui koukuissa entisten vaimojen päitä hiuksista..samaan aikaan ovi kolahtaa kun mies tulee kotiin..
 
Ha, tuon sadun luin juuri 2 ja 4vuotiaille lapsille toissapäivänä enkä pitänyt sitä outona - niin se lumikki on aina mennyt että elimet viedään todisteeksi...
Mutta topeliuksen saduista lopetin lukemisen kesken kun kerrottiin aika yksityiskohtaisesti eläintappeluista.

tittelintuuren muuten luin eilen - eiko Rompanruojahan se oli kun halkesi..
 
"Minttu"
Löysin kaupasta niin siistityn version punahilkkasadusta, että ostin sen ihan pilan päiten. Siinä susi kysyy ensin punahilkalta mihin tämä on menossa ja punahilkka kertoo, vaikka äiti on sanonut ettei saa jutella vieraille. Sen jälkeen susi juoksee isoäidin mökille. Kun punahilkka saapuu isoäidin talolle, hän löytää suden makaamasta isoäidin sängyssä yömyssy päässä ja isoäiti on lukittu vaatekaappiin. Samassa punahilkan isä saapuu paikalle, päästää isoäidin kaapista ja susi juoksee tiehensä. Sen jälkeen punahilkka päättää, ettei enää koskaan puhu vieraille. Suden motiivi sängyssä makoilulle jätetäänä kokonaan kertomatta ja tarina tuntuu järjettömältä. 2-vuotiaani kuitenkin rakastaa tuota kirjaa, joten sitä luetaan välillä monta kertaa päivässä. Huokaus...
 
IhanaValo
Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;26371301:
Ha, tuon sadun luin juuri 2 ja 4vuotiaille lapsille toissapäivänä enkä pitänyt sitä outona - niin se lumikki on aina mennyt että elimet viedään todisteeksi...
Mutta topeliuksen saduista lopetin lukemisen kesken kun kerrottiin aika yksityiskohtaisesti eläintappeluista.

tittelintuuren muuten luin eilen - eiko Rompanruojahan se oli kun halkesi..
Mie en oo ikinä kuullutkaan tuota versiota Lumikista, vasta luettiin omien lasten kanssa Disneyn versio ja olikohan siinä käytetty sanaa "Lumikki on surmattava" ja sekin piti selittää lapsille, mitä se tarkoittaa.
En tommoisia sisäelinjuttuja alkais kovin pienille lukemaan...
 
pikana
Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;26371301:
Ha, tuon sadun luin juuri 2 ja 4vuotiaille lapsille toissapäivänä enkä pitänyt sitä outona - niin se lumikki on aina mennyt että elimet viedään todisteeksi...
Mutta topeliuksen saduista lopetin lukemisen kesken kun kerrottiin aika yksityiskohtaisesti eläintappeluista.

tittelintuuren muuten luin eilen - eiko Rompanruojahan se oli kun halkesi..
Näin minäkin olen lumikin oppinut, että metsästäjän on vietävä ne elimet todisteeksi. Empä ole koskaan ajatellut, että se kohta pitäs siistiä jotenkin. Tosin en lue grimmin versioina satuja lapselle.
 
"vieras"
Löysin kirppikseltä ihastuttavan pupukirjan jonka mieheni laittoi ukin kouraan saatesanoilla; luepas lapsille iltasatu kun äiti ei ollut paikalla. Ukki luki ja luki ja ihmetteli ja luki ja ihmetteli ja lapset hihku kuorossa "ukki jatkaa" mies oli istunu sohvalla kaulapitkällä ja kuulostellu mitä se ukki siellä loruilee... kyseessä oli VÄESTÖLIITON pupukirja!? Siellä ne isäpupun siittiöt kirmas kohti äitipupun munasoluja ja rakensivat kodin kohtuun minne kuljettiin emättimen kautta jne. arvatkaa kuka nauroi vedet silmissä kun kotiuduin
 
Me ollaan saatu lahjaks muutamia satukirjoja ja aika monessa on todella pelottavia ja julmia satuja, on jääny sit lukematta..En mä viitti illalla alkaa lukee lapselle tuhmista lapsista joita hakataan, märkäjuttuja jotka syö lapsia tms..
 

Yhteistyössä