Luin yhdestä suurperheestä. Niillä oli 9 lasta, 12 v oli vanhin ja siitä sit alaspäin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jooo:
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
No ei todellakaan ole normaalia pukata lapsia tota tahtiin. Normaalit ihmiset ajattelevat omaa terveyttään, taloutta ja sisaruksia viimeistään muutaman lapsen jälkeen.

Tätä kyllä peesaan. Ei siinä mitään, ei se minulta ole pois. Kyllä siinä jää neliöt pieneksi jos 95m2 talossa on yli 10 henkeä. Enkä voi millään uskoa että kaikille lapsille sitä vanhemman huomiota tulee. Ellei sitten saa kodinhoidossa jotain ulkopuolista apua, tosin tässä varmaan lapset ovat kanssa aika työllistettyjä.

Mitä se sulle kuuluu, ketkä asuu minkäkin kokoisessa talossa, ja mistä voit olla varma ettei lapsille riitä rakkautta? Tuskin perheeseen enää tulis lapsia, jos niitä ei rakastettais!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
No ei todellakaan ole normaalia pukata lapsia tota tahtiin. Normaalit ihmiset ajattelevat omaa terveyttään, taloutta ja sisaruksia viimeistään muutaman lapsen jälkeen.

Tätä kyllä peesaan. Ei siinä mitään, ei se minulta ole pois. Kyllä siinä jää neliöt pieneksi jos 95m2 talossa on yli 10 henkeä. Enkä voi millään uskoa että kaikille lapsille sitä vanhemman huomiota tulee. Ellei sitten saa kodinhoidossa jotain ulkopuolista apua, tosin tässä varmaan lapset ovat kanssa aika työllistettyjä.

No mä en kiellä etteikö olis ahdasta ja sekin et minä en ison perheen kans lähtis asumaan kerrostaloon.
Mut tuohon mä sanoisin,et miten niin lapset on isossa perheessä sen työllistetympiä kuin muissakaan?
Oli lapsia yks tai ykstoista niin olen aika varma,et lähes joka talossa lapsetkin joutuu osasa kotihommista tekemään. Tiskivuorot ja imuroinnin. Mut se on puppua et pitäis isompian aina vahtia pienempiä. Ei meillä vaan.

Kiitos kun vastasit. Tuo ap mainitsema perhe asui minusta hyvin ahtaasti nykypäivän perheeksi ajateltuna. Ei siinä mitään sen suhteen jos neliöitä on enemmän. Tarkoitan että jotta äiti voi antaa huomiota kaikille lapsille, tulee apua tulla kodinhoitoon muualta. Ku puhutaan tuollaisesta määrästä esim. vaatteiden pesemistä, ruuan laittoa tai siivousta. Kyllä siinä on pilkkomista lapsillakin että saa ruuan tehtyä tai puhtaat vaatteet kaappiin. Ei niistä pienimmistä kuitenkaan ole vielä auttamaan. Hienoa ettei teillä isommat vahdi pienempiä. Jokaisella lapsella on oikeus omaan lapsuuteen, eikä äidin/isän jatkoksi sisaruksille.

Alkuperäinen kirjoittaja Ä:

Ja onko siinä jotain vikaa että lapset on työllistettyjä? Ite olen pirun tyytyväinen että jo kotona opin tekemään töitä ja "oman osani" ilman palkkioita. Ei se lapsuus siinä ainakaan hukkaan mennyt.

Kyllä minusta lasten kuuluukin tehdä töitä ja tyttöjen ja poikien pitää opetella kaikkien kotitöiden tekeminen kotona. Mutta rajansa on siinäkin, ja jos äiti haluaa sitä huomiota myös lapsille antaa niin tarvitsee hän apua. Eri asia hoidetaanko lapset kotona vai ei. Tuossa tilanteessa jotenkin kuvittelisiin että kaikki lapset olisivat kotona, näin ei tainnut kuitenkaan olla. Minusta lapsen pitää saada keskittyä kouluun, läksyihin, leikkimiseen ja harrastuksiin. Kotitöitä sitten opetellaan hiljalleen siinä samalla, lapsuus on kuitenkin niin lyhyt aika.

Alkuperäinen kirjoittaja krisse:

Mitä se sulle kuuluu, ketkä asuu minkäkin kokoisessa talossa, ja mistä voit olla varma ettei lapsille riitä rakkautta? Tuskin perheeseen enää tulis lapsia, jos niitä ei rakastettais!!!!!!

Ei minulle kuulukaan. Oletan jos tänne laitetaan että asiaa saa kommentoida oman mielipiteen mukaan, ehkä tämä avartaa myös minun näkökantaani. En epäile yhtään ettei lapsia rakastettaisi, kerrotko mistä näin päättelit?

Mä ihmettelen kanssa tuota nykyajan tilamääritettä. Ollaan etsimässä uutta kotia ja anoppi tokas, että kyllä se vähintään 20m2 per henki täytyy olla.. Siis pienet lapset tarvii noin paljon tilaa itselleen, yksinololle??

Ei kun selventämään näitä asioita minulle. Olen tuonut tietääkseni oman mielipiteeni ja sinä saat kertoa omasi ja perustella sitä. Itse etsin kotia 4 ihmiselle ja kyllä etsin asuntoa jossa noin 80m2 tai enemmän. Ajatellen että vessa, keittiö, eteinen ja vaatekaappi on yhteistä tilaa.

Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:

Kiitos kun vastasit. Tuo ap mainitsema perhe asui minusta hyvin ahtaasti nykypäivän perheeksi ajateltuna. Ei siinä mitään sen suhteen jos neliöitä on enemmän. Tarkoitan että jotta äiti voi antaa huomiota kaikille lapsille, tulee apua tulla kodinhoitoon muualta. Ku puhutaan tuollaisesta määrästä esim. vaatteiden pesemistä, ruuan laittoa tai siivousta. Kyllä siinä on pilkkomista lapsillakin että saa ruuan tehtyä tai puhtaat vaatteet kaappiin. Ei niistä pienimmistä kuitenkaan ole vielä auttamaan. Hienoa ettei teillä isommat vahdi pienempiä. Jokaisella lapsella on oikeus omaan lapsuuteen, eikä äidin/isän jatkoksi sisaruksille.

Niin meillä ei ole minkään laista kotiapua saatavilla. Itse hoidan kaikki päivisin ja lapset auttaa viemällä omat pyykit kaappeihin,keräävät lelut, petaavat omat sängyt ja järkkäävät omat huoneet. MInä olen kaverina heille. Meillä on isommatkin vielä suht pieniä,et ei heistä olisikaan vahtioiksi vielä. Ja olen myös itse isosta perheestä lähtöisin ja ei meidän tarvinnu hoitaa sisaruksia. MItä nyt huolehdittiin,et ku äiti oli lähteny töihin niin et ekaluokkalainenkin selvis lähteen(olin yläasteella). Ja kotiin tullessa piti vuorollaan jokaisen laittaa ruoka ja tiskit.
Ja tiedätkö,et kun on tottunu ja hommat saanu oraganisoitua oikeen niin tuokin työmäärä (pyykit,ruoka) menee ihan siinä tehdessä. Ei se ole minulle ainakaan ollu vielä mitenkään ylivoimaisen suuri. Ja joka päivä kerkeen vielä pihallekkin lasten kans vähintään sen kerran ja koiranki ulkoiluttaa ja juoksuttaa.Meillä kaikki lapset kotona nyt kun en ole töissä.
Mä olen näistä asioista jutellu tosi paljon muiden isojenperheiden äitien kans :)

ja voin sanoa et ei sitä kaikki ymmärrä,et miksi en laita 1vuotiasta 7vuotiaan veljen vahdittavaksi pihalle vaan menen itse ulos...
Mut meillä on 6 ja 7 vuotiaat tosi innokkaita osallistuun ruuanlaittoon ja saavat osallistuakkin sen mitä osaavat.

Ei kun selventämään näitä asioita minulle. Olen tuonut tietääkseni oman mielipiteeni ja sinä saat kertoa omasi ja perustella sitä. Itse etsin kotia 4 ihmiselle ja kyllä etsin asuntoa jossa noin 80m2 tai enemmän. Ajatellen että vessa, keittiö, eteinen ja vaatekaappi on yhteistä tilaa.

Juuh jokainen asuu sellaisessa kun on mahdollista asua. Toiset väljemmin toiset tiiviimmin.

No en kyllä noin ahtaasti haluais asua..

Yhteistyössä