Alkuperäinen kirjoittaja jooo:
Kiitos kun vastasit. Tuo ap mainitsema perhe asui minusta hyvin ahtaasti nykypäivän perheeksi ajateltuna. Ei siinä mitään sen suhteen jos neliöitä on enemmän. Tarkoitan että jotta äiti voi antaa huomiota kaikille lapsille, tulee apua tulla kodinhoitoon muualta. Ku puhutaan tuollaisesta määrästä esim. vaatteiden pesemistä, ruuan laittoa tai siivousta. Kyllä siinä on pilkkomista lapsillakin että saa ruuan tehtyä tai puhtaat vaatteet kaappiin. Ei niistä pienimmistä kuitenkaan ole vielä auttamaan. Hienoa ettei teillä isommat vahdi pienempiä. Jokaisella lapsella on oikeus omaan lapsuuteen, eikä äidin/isän jatkoksi sisaruksille.
Niin meillä ei ole minkään laista kotiapua saatavilla. Itse hoidan kaikki päivisin ja lapset auttaa viemällä omat pyykit kaappeihin,keräävät lelut, petaavat omat sängyt ja järkkäävät omat huoneet. MInä olen kaverina heille. Meillä on isommatkin vielä suht pieniä,et ei heistä olisikaan vahtioiksi vielä. Ja olen myös itse isosta perheestä lähtöisin ja ei meidän tarvinnu hoitaa sisaruksia. MItä nyt huolehdittiin,et ku äiti oli lähteny töihin niin et ekaluokkalainenkin selvis lähteen(olin yläasteella). Ja kotiin tullessa piti vuorollaan jokaisen laittaa ruoka ja tiskit.
Ja tiedätkö,et kun on tottunu ja hommat saanu oraganisoitua oikeen niin tuokin työmäärä (pyykit,ruoka) menee ihan siinä tehdessä. Ei se ole minulle ainakaan ollu vielä mitenkään ylivoimaisen suuri. Ja joka päivä kerkeen vielä pihallekkin lasten kans vähintään sen kerran ja koiranki ulkoiluttaa ja juoksuttaa.Meillä kaikki lapset kotona nyt kun en ole töissä.
Mä olen näistä asioista jutellu tosi paljon muiden isojenperheiden äitien kans
ja voin sanoa et ei sitä kaikki ymmärrä,et miksi en laita 1vuotiasta 7vuotiaan veljen vahdittavaksi pihalle vaan menen itse ulos...
Mut meillä on 6 ja 7 vuotiaat tosi innokkaita osallistuun ruuanlaittoon ja saavat osallistuakkin sen mitä osaavat.