Luetun ymmärtämisen vaikeus, apuva!

Meidän esikoinen on viidennellä luokalla oleva tyttö. Hänellä on suuria ongelmia luetun ymmärtämisessä, kolmannella luokalla oli hetken tukiopetuksessa, aika pian opettaja kuitenkin sanoi että ei ole enää tarvetta tukiopetukseen.

Lukee kuitenkin paljon erilaisia kirjoja, on siis jonkin asteinen lukutoukka kuten äitinsäkin.... :whistle:

Mitenkä pystyn häntä auttamaan? Tukiopetusta kyllä olen ajatellut pyytää koululta mutta pystynkö itse jotenkin olemaan avuksi??? :/
 
Koululla on varmaankin laaja-alainen erityisopettaja, joka on erikoistunut luetun ymmärtämisen kuten muihinkin oppimisvaikeuksiin. Kovin huolestuttavalta ei kuitenkaan kuulosta jos kerran tyttönne lukee mielellään ja erilaisia kirjoja. On aika epätodennäköistä, että hän lukisi jos ei ymmärtäisi niitä. Onko lukeminen mekaanisesti hidasta (ääneenluku)?

Itse äitinä kyselisin kirjojen sisällöstä ja juonesta. Se auttaa lasta myös jäsentämään lukemaansa ja vähän mutkan kautta myös kehittämään lukutaitoa ja myös yllättäen kirjoittamista (sitä jäsentämistä kun tarvitaan paljon mm. koevastauksissa etenkin lukuaineissa ja yläasteella). Jotkut lapset hyötyvät miellekartoista: sitä mukaan kun luetaan, piirretään jokaisesta luvusta 1-3 olennaista asiaa paperille. Jos ei tykkää piirtää tai se on hidasta, voi myös kirjoittaa sanan tai pari (mutta ei siis pitkiä lauseita eikä varsinkaan kopioida kirjaa sanasta sanaan)

Jos ongelma on oikein paha, niin lukisin lapselleni ääneen ja keskuselisin hänen kanssaan asiat sitä mukaa kun etenisimme.Työtä tämä kyllä vaatii niin vanhemmilta kuin lapselta.
 

Yhteistyössä