Luetteko paljon lapsillenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meitsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Meitsi

Jäsen
02.06.2008
359
0
16
Mietin tota toista ketjua, tupakointi raskausaikana hidastaisi puheenkehitysta. En väitä vastaan tai myönnä, koska ei kokemusta, mutta mieleen tuli, että lapselle puhuminen ja lukeminen on iso tekijä puheenkehityksen suhteen.

Eli luetteko lapsillenne paljon kirjoja ja jaksatteko vastailla heidän kysymyksiin?

Meillä luetaan paljon ja vastaillaan kysymyksiin.
Mutta täydellisiä ei olla, joskus jos poika (hieman päälle 3v) jankuttaa samaa asiaa koko ajan niin myönnän, saatan tiuskaista.
Mutta puhutaan paljon ja silti pojalla hieman vaikeuksia sanojen kanssa. '
Puhuu kyllä, mutta välillä tosi epäselvästi.

Luen aika paljon, meillä menee vähän kausittain tuo haluaako poika että sille luetaan. Nyt se ei oo kovin usein pyytänyt, välillä meni 10 kirjaa päivässä. Ja yllättävän kärsivällisesti jaksan vastailla kysymyksiin :D Poika on nyt 5 ja aika usein on sanottava että äiti ei tiedä, kysy sitten koulussa :D

Kaikki mitä olen lapsille lukenut on laskettavissa yhden käden sormilla. Ja kaikenkukkuraksi tupakoin raskausaikana. Eikä silti heillä ole mitään puheenviivästymiä. Ensimmäinen oppi itse lukemaan 5 vuotiaana, toinen on nyt 3 ja puhuu erittäin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Huono äiti:
Kaikki mitä olen lapsille lukenut on laskettavissa yhden käden sormilla. Ja kaikenkukkuraksi tupakoin raskausaikana. Eikä silti heillä ole mitään puheenviivästymiä. Ensimmäinen oppi itse lukemaan 5 vuotiaana, toinen on nyt 3 ja puhuu erittäin paljon.

Lukeeko teillä sitten joku muu lapsille? Jos sä et lue.
Lapsilla kun on taipumus kiinnostua kirjoista.

Ehkä se ei susta huonoa äitiä tee :D Mä en ole ollenkaan hyvä äiti vaikka luen paljon eikä tuo poika raukka osoita mitään merkkejä siitä että haluaisi oppia lukemaan vaikka ikää on 5 vuotta ja 4 kuukautta =)

Pakko ollu lukea paljon jotta lapsilla suomenkielentaito on pysynyt ja kehittynyt, nyt osaavat lukea sentää itse jo ja Aku Ankka on kovassa huudossa. Siinä on hyvää kieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meitsi:

Lukeeko teillä sitten joku muu lapsille? Jos sä et lue.
Lapsilla kun on taipumus kiinnostua kirjoista.

Mummo lukee joskus kirjoja, mutta näkevät mummoa maks. kerran kuussa eli tuskin siitäkään lähtöisin

Luen paljon lapsille. Minulle on luettu paljon pienenä ja oppisinkin itse lukemaan jo 5v iässä. Lisäksi äidinkielestä kirjoitin ällän ja muutenkin olen verbaalisesti lahjakas. Uskon, että on tuo lapsuusajan lukeminen vaikuttanut. Nyt just luen lapsille muumikirjoja, niitä alkuperäisiä. Niissä ihanaa kieltä käytetty, rikasta ja vivahteikasta. Itekin luen niitä iltaisin. :whistle:

Vielä on kuopus kohta 7v jolle luetaan joka ilta iltasatu, niin pitkään kuin hän itse tahtoo. Hoitajat ja muistaakseni myös opettajat ovat tuumanneet meille että sanavarasto lapsillamme on sen vuoksi niin laaja kun olemme lukeneet heille paljon, eli kyllä siinä on perää =)

Meilla tuplat ovat jo yhdeksan, ja edelleen tykkaavat , etta luen heille. He lukevat yleensa iltasatunsa englanniksi ja mina sen jalkeen luen heille Suomeksi. Ollaan menty tamalla samalla systeemilla jo vuosia.

Meilläkin tytön puhe välillä hieman epäselvää ja sanamuodot väärin. Luetaan paljon, tällä hetkellä jaksaa jo kuunnella Nopolan Heinähattu ja vilttitossu tarinoita (4v). Kyselee ja saa vastauksia. Yleensä vielä mietitään, mitä tarinassa tapahtui ja kenties miksi.
Myönnetään että joskus kysymystulvaan (olipa aihe mikä tahansa), tekisi mieli laittaa sormet korviin ja lällättää... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Meduusa:
Vielä on kuopus kohta 7v jolle luetaan joka ilta iltasatu, niin pitkään kuin hän itse tahtoo. Hoitajat ja muistaakseni myös opettajat ovat tuumanneet meille että sanavarasto lapsillamme on sen vuoksi niin laaja kun olemme lukeneet heille paljon, eli kyllä siinä on perää =)

Näin kerrottu meillekin.

jokapäivä vähänsen välillä enemmänkin.olen lukenut syntymästä saakka..ja likka on hulluna kirjoihin..ainut mikä saa hänet rauhoittumaa pakalleen on satu..likka 11kk

Minusta jokaisen vanhemman "velvollisuus" on lukea lapselleen vähintään se iltasatu enkä voi käsittää, miksei joku tee niin. Laiskuuttako? Oma poika (juuri 3 v täyttänyt) on jo melkoinen verbaaliakrobaatti ja varmasti osasyynä on se, että pojalle on aina luettu paljon ja kiinnitetty myös huomiota kielen kehittämiseen. Selitetty asioita, vastattu kysymyksiin jne.

meillä tyttö osasi jo hieman li vuoden ikäisenä puhua pitkiäkin lauseita. siis aika selkeäasti mielestäni. ollaan aina luettu hänelle paljon ja keskusteltu kaikesta mahdollisesta. Mutta jotenkin musta tuntuu että toi puheen kehitys jne on kuitenkin kauheen yksilöllistäö, että en ottais itelleni kredittejä siitä että hän osaa hyvin ilmaista itseään, vaan ihan sattuman kaupaksi sitä nimittäisin.

luemme siis kolme kirjaa iltasaduksi. ja useimmiten jotain muutakin pitkin päivää. liäksi keksin itse satuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:
meillä tyttö osasi jo hieman li vuoden ikäisenä puhua pitkiäkin lauseita. siis aika selkeäasti mielestäni. ollaan aina luettu hänelle paljon ja keskusteltu kaikesta mahdollisesta. Mutta jotenkin musta tuntuu että toi puheen kehitys jne on kuitenkin kauheen yksilöllistäö, että en ottais itelleni kredittejä siitä että hän osaa hyvin ilmaista itseään, vaan ihan sattuman kaupaksi sitä nimittäisin.

luemme siis kolme kirjaa iltasaduksi. ja useimmiten jotain muutakin pitkin päivää. liäksi keksin itse satuja.

Voit ihan hyvin ottaa siitä itsellesi krediittiä. On aika monessa tutkimuksessa todistettu juttu että jos lapselle luetaan paljon ja selitetään asioita, se vaikuttaa kielen kehitykseen positiivisesti.

Mie luen tuolle vauvalle yleensä noin 5 kirjaa päivässä. Meil on hyviä vauvakirjoja, mis on värikkäitä kuvia ym. niin poika tykkää kovasti katella niitä&että luen sille. Vaik ikää pojalla vasta 5kk :)

meillä on ollut tämän vuoden lempikirja tammen kultaisien kirjojen"mattilan isännän karjatarha" ja se on luettu peräkkäinkin monia kertoja..nyt on tullut autokirjat kans kuvioon mukaan.. luen siis muutaman kirjan/kerran illassa..