Luette nyt tämän!Ja kommentoittekin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Villivadelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Villivadelma

Aktiivinen jäsen
19.08.2005
3 906
0
36
Viime yönä olin menossa röökille ja huomasin,että tohon ovensuuhun kuistille oli jääny roskapussi ja se roskapussi liikku ja rapisi! :o No,mä sitten miehelle että mee kattomaan mikä siellä on.Ei selvästi päässy se elukka sieltä pussista pois.
Mies meni kattomaan ja siellä oli siili! :D Mies autto siilin pois ja vei sen tonne nurmikolle..Kohta menin kurkkimaan ikkunasta,niin se siili oli kömpiny takas tohon kuistille syömään niitä roskia. :x
Mä sitten vein sille sapuskaa ja vettä.Aamulla oli ruuat hävinny.
Tänä iltana vein taas ruokaa ja äsken katsoin ikkunasta,niin siellä toinen söi ihan innoissaan.Ihana otus. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
Mitäs ruokaa annat? Meillä kans pyörii useempikin, mutta kun en tiiä mitä niille vois antaa.

Netistä löytyy ohjeita.Mä vein maissia,muutaman turvotetun koiran raksun,kurkkua ja omenaa. (:

Tää lista on netistä:
Porkkanasose / -raaste (/raaka
porkkana)
Kypsä kana tai naudanliha
Herne-maissi-paprika
Valkosipuli
HYLA-raejuusto
HYLA-viili
Päärynä
Banaanisose
Manteli
Keitetty silakka, siika, ahven, lohi
Kuivattu kala
Maapähkinä
Keitetyn kanamunan valkuainen
Tonnikala
Omena

uudetsarjat8.gif

Siilit on ihan parhaita! :heart: Mulla tuli ihan lapsuus mummulassa mieleen.Aina jätetiin siileille juotavaa ja syötävää pihamaalle ja mummun kanssa yhdessä katseltiin kuistilta niiden puuhia. =)

Tuolla rivareilla asuttaessa siili tuli viimeisenä kesänä meille sisään kun takaovi oli auki ja kissa oli vähän ihmeissään, yritti koko ajan mennä siilin perässä. Kävi syömässä kissan ruokakupeista ruoat ja meinas mennä telkan taakse mutta onneksi tajusin sitte ottaa hanskat millä vähän tuuppasin siiliä takapuolesta että sain menemään takasin ulos, monena iltana tuli meidän takapihalle ja meillä on kuvakin (otin sen) kun se oli sisällä keittiössä. Miten tähän saisi lisättyä kuvan, en kyllä muista onko se tässä koneella, pitääpä muuten käydä tsekkaamassa. Kävin kattomassa ja löytyihän se mutta on niin tumma ettei viitti sitä ees yrittää tänne saada.

Mie ihmettelin kerran kun takapihalta kuului outoa kolinaa.No siilihän siellä oli,Tonnikalapurkki päässä :laugh: Kävin ottamassa reppanalta purkin pois päästä ja nakkasin ajatuksissani siihen nurtsille(purkin siis)...no kohta se perhanan purkki oli TAAS sen siilin päässä :D

Meilläkin välillä siilit vierailee. Toi koira (vasikan kokoinen) pelkää niitä, kun ne tuhisee. Sit se ottaa niitä suuhunsa(!) ja kuljettaa ympäri pihaa. Viime syksynä semmonen istua tönötti koiran ruokakupissa ihan pokkana ja koira raivos vieressä.

Onnex sille tuli opetettua pentuna "tiputa"-käsky ja useimmiten se kyllä sen siilinkin tiputtaa, kun oikein karjun. Pienenä nypin siltä kolme siilin piikkiä kuonosta irti, mut ei se silti niitä rauhaan jätä. Onnex se ottaa ne suuhunsa sillain nätisti, et ei pure niitä.

Aika kaistapäitä ne siilitkin on. Edellisessä talossa ne valitsi kulkureittinsä meen pihan poikki ja aina ne oli ton koiran suussa. Silti ne tuli aina vaan uudestaan ja uudestaan. Onnex ne usein menee samaan kellonaikaan, et voi laittaa ton koiran sisälle.

Siili on vielä kiva pihalla hipsuttelija, mutta rotat eivät niinkään, joten roskia ei kannattaisi jättää minkään elukan tongittavaksi ja revittäväksi :) *sormella sosottelee* =)

Alkuperäinen kirjoittaja kräm:
:heart: Siilit on ihania!

Paitsi silloin kun ne keskellä yötä tunkeutuvat koiran häkkiin ruuan hajun perässä ja koira herättää haukullaan koko kulmakunnan. Nim. merk. viime kesänä eräänkin yön valvoneena ja koiraa sisälle roudanneena siilien takia.

Yhteistyössä