Löytyykö vertaistukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surku

Vieras
Lihavan lapsen äidille? Vai pelkkiä haukkuja..?

Vinkkejä saa antaa. Meillä siis tilanne, että 7-vuotias poika on reippaasti ylipainoinen. Periaatteessa asiat on kunnossa meillä, mutta puolet ajasta on isänsä luona, joka sitten ruokkii pitsalla ja sellaisella, ja liikaa saa syödä väli paloiksi sipsiä ja hampurilaista ja sellaista. (Meidän ruokavalio on ok, minä, uusi mieheni ja 3- ja 4-vuotiaat siskot ovat normaaleja/hoikkia)

Meillä siis syödään säännöllisesti, tervellistä kotiruokaa, poika harrastaa sählyä ja ulkoilee paljon, herkkuja ei juuri syödä. Ja nyt on pojan isäkin herännyt siihen, että ruokailutapoja täytyy muuttaa.

Kysymys kuuluukin, että mitä minä voin vielä kotona tehdä, jotta saataisiin poika "normaaleihin" mittoihin? Asioihin pojan isän luona en juuri voi vaikuttaa, vaikka olemmeki suht asiallisissa väleissä. Ja miten saan kouluterveydenhoitajan ym uskomaan, että tämä ei ole minun vika ? ;( Hirveitä saarnoja sain aina neuvolassakin siitä, asiasta jolle ei oikein mitään voinut!

No ehdottomasti pitäis pystyä tekeen molempien vanhempien yhteistyötä. JOs tiedät miten syödään terveellisesti toteuta sitä ja sopikaa tästä myös isän kanssa. Lasta ei tarvitse laihduttaa, vaan odotatte että pituuskasvu tasaa painoa. Eli keskitytte siihen että paino ei enää nouse. Tuon ikäiselle voi jo mielestäni myös selittää miksi toiset ruuat ovat parempia kuin toiset.

Alkuperäinen kirjoittaja surku:

Vinkkejä saa antaa. Meillä siis tilanne, että 7-vuotias poika on reippaasti ylipainoinen. Periaatteessa asiat on kunnossa meillä, mutta puolet ajasta on isänsä luona, joka sitten ruokkii pitsalla ja sellaisella, ja liikaa saa syödä väli paloiksi sipsiä ja hampurilaista ja sellaista. (Meidän ruokavalio on ok, minä, uusi mieheni ja 3- ja 4-vuotiaat siskot ovat normaaleja/hoikkia)

Meillä siis syödään säännöllisesti, tervellistä kotiruokaa, poika harrastaa sählyä ja ulkoilee paljon, herkkuja ei juuri syödä. Ja nyt on pojan isäkin herännyt siihen, että ruokailutapoja täytyy muuttaa.

Kysymys kuuluukin, että mitä minä voin vielä kotona tehdä, jotta saataisiin poika "normaaleihin" mittoihin? Asioihin pojan isän luona en juuri voi vaikuttaa, vaikka olemmeki suht asiallisissa väleissä. Ja miten saan kouluterveydenhoitajan ym uskomaan, että tämä ei ole minun vika ? ;( Hirveitä saarnoja sain aina neuvolassakin siitä, asiasta jolle ei oikein mitään voinut!

saako kysyä, mikä kokoinen poikasi on? Mullakin "iso" vajaa 4-vuotias poika.
Painaa 22kg ja pituus 112cm. Siskoni aina pelottelee, että pistä mahdollisimman pian harrastamaa jotain, koska muuten on parin vuoden päästä oikeesti lihava.
Mun mielestä ei kyllä oo ainakaan tällä hetkellä yhtään liian lihavassa kunnossa. Poika on sellanen roteva ruumiinrakenteeltaan, leveät hartiat ja ihan erilainen kropaltaan kuin esim isoveljensä.

Koita ainakin olla pakottamatta poikaa esim lenkille, ja koita rajoittaa syömistä huomaamattomasti. Itse lihoin 10-vuotiaana yhtenä kesänä aika paljon, ja äitini pakotti minua sitten lenkille ja vahti pitkään syömisiäni. Sen seurauksena vieläkin 10 vuotta myöhemmin tarkkailen koko ajan painoani ja syömisiäni, enkä pääse yli asiasta. Nyt siis bmi ollut jo monta vuotta 19, eli hoikka olen.
Hyvä jos isä on nyt myös herännyt tuohon asiaan. Pienillä muutoksilla saadaan ihmeitä aikaan. Esim jos juo kokista paljon, niin vaihtakaa zeroon. Sipsit voi vaihtaa maissinaksuihin :) Ei liian radikaaleja muutoksia yhtäkkiä. Tsemppiä!

Mulla on juu kaikki perusasiat kyllä tiedossa, että pitää pitää lapsen paino samana ja sillä tavalla. Se yhteistyö tässä on varmaan se suurin ongelma. Se ei paljon auta, vaikka kuinka oltais tervellisesti täällä meillä, jos sitten isän luona on kaikki vähän sinne päin jos sitäkään.

Lapselle olen jotain selittänyt, mutta aika vähänn. Siksi vähn, koska, minä olen vähän huolestunut siitä, että poika sitten luulee liikaa itse olevansa vastuussa tästä asiasta (isänsä luona siis) vaikka aikuisen vastuuhan se on lapsen syöminen aina kuitenkin.

oletko keskustellut asiasta isän kanssa ihan rauhallisesti ja vakavasti,kerro että pelkäät pojan joutuvan kiusatuksi ja terveyshaitoista...jos teillä kotona ruokailuasiat kunnossa,niin kyllä se on isän asia myös ryhdistäytyä.Sopikaa että kerran viikossa herkutellaan,isä voi syödä herkkuja pojan nukkuessa,muttei tarjoa niitä joka päivä pojalle.Hyvä että puutut asiaan ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja hei ap:
Alkuperäinen kirjoittaja surku:

saako kysyä, mikä kokoinen poikasi on? Mullakin "iso" vajaa 4-vuotias poika.
Painaa 22kg ja pituus 112cm. Siskoni aina pelottelee, että pistä mahdollisimman pian harrastamaa jotain, koska muuten on parin vuoden päästä oikeesti lihava.
Mun mielestä ei kyllä oo ainakaan tällä hetkellä yhtään liian lihavassa kunnossa. Poika on sellanen roteva ruumiinrakenteeltaan, leveät hartiat ja ihan erilainen kropaltaan kuin esim isoveljensä.

kyllä poika on selvästi valitettavasti ylipanoinen eikä vaan roteva. Meni juuri ekalle, ja on suunnilleen 125cm pitkä. Minä joudun sille ostamaan housut silleen että 136-140 kokoisista lyhennän lahkeet, eli masu on ihan liian iso (jos muuta kuin verkkaria haluaa käyttää).

Alkuperäinen kirjoittaja No:
oletko keskustellut asiasta isän kanssa ihan rauhallisesti ja vakavasti,kerro että pelkäät pojan joutuvan kiusatuksi ja terveyshaitoista...jos teillä kotona ruokailuasiat kunnossa,niin kyllä se on isän asia myös ryhdistäytyä.Sopikaa että kerran viikossa herkutellaan,isä voi syödä herkkuja pojan nukkuessa,muttei tarjoa niitä joka päivä pojalle.Hyvä että puutut asiaan ajoissa.

Puhelimessa ollaan puhuttu kyllä. Ehkä pitäisi yrittää saada se johonkin ihan niinkuin "palaveriin" ihan oikeasti eikä vain puhelimessa. Ei se onneksi kovin kaukana asu ja on periaatteessa ihan ok ihminen. semmoiset sohvaperunaelämäntavat vaan joista on selkeästi tuolle pojallekin haittaa.

No niin, sain pojan isän suostumaan jonkinlaiseen palaveriin. Mennään kahville keskustelemaan minä, minun mies, pojan isä ja sen naisystävä joka kanssa on aika usein sen luona.
Ainoa vaan, että sanoi, ettei millään usko, että pojan paino voisi pysyä muuttumattomana melkeinpä kolme vuotta (sen verran arvioisin, että voisi kulua, että on poika niin pitkä että paino on suhteessa hyvä pituuteen). Jotenkin täytyy kai saada sitten uskoa vahvistettua tuohon että on se mahdollista kuitenkin ja siihen pitää pyrkiä joka tapauksessa.

Yhteistyössä