Löytyykö apua migreeniin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teehetki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä yksi migreenistä kärsivä. Mulle apu on tullut kunnon täsmälääkkeestä. Se vaan vaati pitkällisen kokeilun, että mikä lääke/annostus on se paras. Tämä siis kohtauksen iskiessä. Kohtaukset pysyvät mulla parhaiten poissa ja kurissa, kun syön terveellisesti ja säännöllisesti, juon tarpeeksi, vältän valvomista (tämän hetkisessä elämäntilanteessa vähän mahdotonta, kun on vauva perheessä ) ja alkoholin suhteen nollatoleranssi. Säännöllisyys ja terveet elämäntavat siis pitävät migreenit parhaiten poissa.

Toiset ovat saaneet apua akupunktiosta, itse en ole sitä kokeillut. Mulla on pahimmillaan ollut 12-15 särkypäivää kuukaudessa ja tuolloin aloitin estolääkityksen. Se vähensi migreeneitä niin, että särkypäiviä oli pahimmillaan 6 kuukaudessa ja nekin niin helppoja, että särky meni ohi parilla tulehduskipulääkkeellä. Mulla raskaus on aina jättänyt migreenit pois mutta ainakaan vielä ne pahimmat kohtaukset eivät ole palanneet. Pärjään siis edelleen pelkällä kohtaushoidolla.

Yhdyn edelliseen siitä, että juomalla paljon pystyn ainakin itse pitämään migreenin parhaiten kurissa. Kohtauksen jo ollessa päällä, täsmälääkkeellä voi lyhentää kestoa usealla tunnilla, mutta parhaiten toimii ennaltaehkäisy.

Mulla meni pitkään ennen kun tajusin yhdistää kohtaukset siihen, että aamiainen oli jäänyt välistä. Vaikka söin lounaan, tästä seurasi yleensä iltapäivällä migreenikohtaus, joka kesti 6-12h.

Mulla on aurallinen migreeni ja se alkaa aina näon sumenemisella, jopa tässä vaiheessa olen saanut kohtauksen lähes estettyä juomalla litran vettä. Eli mulla ainakin migreeni on suoraa seurausta liian vähäisestä määrästä nesteita. Janon tunnetta en koskaan tunne, vaikka olisinkin juonut liian vähän. Siinä vaiheessa kun jo on jano, on usein liian myöhäistä.

Yhteistyössä