LÖYTYYKÖ AIKUISIA IHMISIÄ, JOTKA OVAT ALTISTUNET TUPAKALLE RASKAUSAIKANA TAI LAPSUUDESSAAN ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän äiti ja isä polttaa sisällä ja autossa.. Ja tietysti meidän aikanakin piti vetää röökiä koko ajan.. Minulla hengitys vaikeuksia, Isoveljellä ei mitään.. 2 kertaa olen ollut jo raskaana enkä ole keskenmenoja kokenut. Tosin kärsivällisyyttä senkin edestä saatu odottaa...

Alkuperäinen kirjoittaja J:
Äitini tupakoi raskausajan ja meillä poltettiin sisällä kuusi ensimmäistä elinvuottani. Viitisen vuotta kesti saada oma lapsi ja väliin mahtui 6 keskenmenoa, joihin ei löydetty syytä. Kävi kieltämättä mielessä, jotta voisiko tuo tupakalle altistuminen lapsuudessa olla vaikuttamassa. Allergioita tai astmaa ei ole.

Onneksi kuitenkin ileisesti sait lapsen, onnittelen:).

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Eikö raskausajan tupakointi aiheuta tytöille ainakin lapsettomuutta?

itse ainakin paukahdin paksuksi melkein heti kun mahdollista ja ikää minulla kuitenkin oli 36. e-pillereitäkin olin syönyt toistakymmentä vuotta.

tupakansavussa kasvanut, kun molemmat vanhemmat polttivat. silloin ei ollut mitään puhetta tupakan vaarallisuudesta, joten sisällä röyhyttelivät niin kotiväki kuin vieraat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun äitini on polttanut askin tupakkaa päivässä kaikkia kolmea lastaan odottaessaan. Isosiskollani on perinnöllinen sairaus, isäni puolelta, muuten olemme kaikki täysin terveitä. Ei allergioita tms. Kaikki olemme käyneet lukion (nuorin kirjoittaa nyt keväällä). Mulla maisteritutkinto, isosiskolla AMK.

Kiitos vastauksesta:)!
Mielenkiintoista. Polttiko hän myös imettäessään? Oletko koskaan kantanut kaunaa äidillesi?

Äiti ei imettänyt meistä ketään, varmaan tupakoinnin vuoksi. Sekä äiti että isä tupakoivat, eivät sisällä mutta autossa kylläkin vaikka kyydissä olimmekin.

Olen alkanut oikeastaan vasta nyt kantamaan kaunaa äidilleni, kun tiedän itse, minkälaista on olla äiti. Esimerkiksi tuon äidin raskaudenaikaisen tupakoinnin sain selville ihan toiselta taholta, äitini valehteli minulle ettei ole raskausaikana polttanut. Vanhempani eivät muutenkaan olleet mitään parhaimpia vanhempia, emme me heitteillä olleet mutta sellainen kannustus ja tuki uupui koko lapsuuden. Ihmettelenkin, että kuinka me kaikki kolme olemme saaneet itsemme näin pitkälle elämässä ilman vanhempien sen kummempaa tukea.

Itse tupakoin ennen raskautta ja plussatestin jälkeen vielä kaksi päivää, sitten tumppasin viimeisenkin tupakan enkä sen jälkeen ole polttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Minnis:
Minun äiti on polttanut kaikissa neljässä raskaudessa. Meillä kaikilla on mielenterveysongelmia ja meillä tytöillä ainakin hedelmättömyyttä. Veljestä en vielä tiedä kun ei ole yrittänyt lapsia. kaikki olemme enemmän ja vähemmän allergisia.
Äiti polttaa edelleen ja on polttanut aina myös sisällä ja autossa meistä lapsista välittämättä.
JA KYLLÄ OLEN KATKERA.

Todella otan osaa. Kunpa tästä kirjoituksesta joku ymmärtäisi olla polttamatta, raskausaikana ja muutenkin! Oletteko kuitenkin onnistuneet lapsia saamaan? Toivottavasti. :)

tuota, jos tässä luetellaan kaikki sairaudet mitä on elämän aikana ollut, niin niitä on kaikilla. itse olen altistunut runsaasti passiiviselle tupakoinnille. olen perusterve.

Alkuperäinen kirjoittaja J:
Äitini tupakoi raskausajan ja meillä poltettiin sisällä kuusi ensimmäistä elinvuottani. Viitisen vuotta kesti saada oma lapsi ja väliin mahtui 6 keskenmenoa, joihin ei löydetty syytä. Kävi kieltämättä mielessä, jotta voisiko tuo tupakalle altistuminen lapsuudessa olla vaikuttamassa. Allergioita tai astmaa ei ole.

Onneksi kuitenkin ileisesti sait lapsen, onnittelen:).

Kiitos! <3 Viimein se sydänkäpynen tuli!
Kysyit vielä katkeruudesta: itse en osaa olla katkera esim. vanhempien tupakoimisesta, koska minun lapsuudessa ei vielä tiedetty tupakoinnin terveyshaittoja. Myönnän kyllä katsovani kieroon raskaana olevia äitejä, jotka vielä tänä päivänä, näillä tiedoilla, polttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Eikö raskausajan tupakointi aiheuta tytöille ainakin lapsettomuutta?

itse ainakin paukahdin paksuksi melkein heti kun mahdollista ja ikää minulla kuitenkin oli 36. e-pillereitäkin olin syönyt toistakymmentä vuotta.

tupakansavussa kasvanut, kun molemmat vanhemmat polttivat. silloin ei ollut mitään puhetta tupakan vaarallisuudesta, joten sisällä röyhyttelivät niin kotiväki kuin vieraat.

Onnekis myös näin voi käydä:). Joillakin vastanneilla tuntuu tosiaan hedelmättömyyttä olevan, tiedä sitten, mistä johtuu. Itselläkin tuota ongelmaa on, vaikkei äiti ole tupakoinut.

ja tosiaan ennen suurin osa miehistä tupakoi, joten raskaana olevat altistui tupakalle. ja silti varmaan suurin osa ihan normaaleja. Allergiat ja astma on suomessa yleistyneet koko ajan, vaikka tupakointi vähentynyt. Monissa etelän maissa tupakoidaan kaikkialla ja noita sairauksia vähemmän. Ja on ihan tutkittu, että esim. astma on vahvasti perinnöllistä.

Ei polttanut raskausaikana, mutta aloitti aika pian uudestaan. Muistan, etten seurallisena lapsena malttanut pysyä hänestä kaukanakaan kun hän poltti, ja savun haju häiritsi. Sanoinkin hänelle siitä. Lopetti vasta jäätyään uudelle miehelleen kiinni. Oli salannut häneltä tupakoimisensa monta vuotta.

En tiedä, tuskin toi passiivinen tupakointi erityisemmin muhun on vaikuttanut. Tällainen mä olen...

Mun äitini on polttanut askin tupakkaa päivässä kaikkia kolmea lastaan odottaessaan. Isosiskollani on perinnöllinen sairaus, isäni puolelta, muuten olemme kaikki täysin terveitä. Ei allergioita tms. Kaikki olemme käyneet lukion (nuorin kirjoittaa nyt keväällä). Mulla maisteritutkinto, isosiskolla AMK.

Kiitos vastauksesta:)!
Mielenkiintoista. Polttiko hän myös imettäessään? Oletko koskaan kantanut kaunaa äidillesi?

Äiti ei imettänyt meistä ketään, varmaan tupakoinnin vuoksi. Sekä äiti että isä tupakoivat, eivät sisällä mutta autossa kylläkin vaikka kyydissä olimmekin.

Olen alkanut oikeastaan vasta nyt kantamaan kaunaa äidilleni, kun tiedän itse, minkälaista on olla äiti. Esimerkiksi tuon äidin raskaudenaikaisen tupakoinnin sain selville ihan toiselta taholta, äitini valehteli minulle ettei ole raskausaikana polttanut. Vanhempani eivät muutenkaan olleet mitään parhaimpia vanhempia, emme me heitteillä olleet mutta sellainen kannustus ja tuki uupui koko lapsuuden. Ihmettelenkin, että kuinka me kaikki kolme olemme saaneet itsemme näin pitkälle elämässä ilman vanhempien sen kummempaa tukea.

Itse tupakoin ennen raskautta ja plussatestin jälkeen vielä kaksi päivää, sitten tumppasin viimeisenkin tupakan enkä sen jälkeen ole polttanut.

Itsekin tumppasin tupakan heti kun sain raskaudesta tietää. Synnytyksen jälkeen jostain omituisesta syystä kuvittelin, ettei hittaa, jos tupakoi silloin, kun on poissa vauvan luota ja vauva saa pullosta. Näin siis muutamia kertoja tapahtui. Tuosta kannan järjetöntä kaunaa itselleni, sillä eiväthän ne myrkyt heti verestä ja maidosta katoa.
Toivottavasti voin kuitenkin muuuten olla sellainen äiti, jolle ei tarvitsisi kantaa kaunaa. Kiitos vastauksesta:).

Altistuin, koska se oli 1970 luvulla vielä ihan normaalia että vanhemmat poltti myös sisällä tai autossa vaikka perheessä lapsia.

Lapsena kärsin korvatulehduskierteestä ja minulla oli atoppinen iho sekä maito-allergia. Aikuisena kärsin pahasti siitepölyallergioista ja astmaepäilyskin on nyt päällä. Tietenkään en tiedä näiden syiden yhteyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja --:
ja tosiaan ennen suurin osa miehistä tupakoi, joten raskaana olevat altistui tupakalle. ja silti varmaan suurin osa ihan normaaleja. Allergiat ja astma on suomessa yleistyneet koko ajan, vaikka tupakointi vähentynyt. Monissa etelän maissa tupakoidaan kaikkialla ja noita sairauksia vähemmän. Ja on ihan tutkittu, että esim. astma on vahvasti perinnöllistä.

Totta. Olen itse melko varma, että ylihygieenisyys on yksi syy allergioiden lisääntymiseen. Immuunipuolustukselle ei enää riitä tekemistä, joten se ylireagoi. Toki saasteilakin on varmasti oma vaikutuksensa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Ei polttanut raskausaikana, mutta aloitti aika pian uudestaan. Muistan, etten seurallisena lapsena malttanut pysyä hänestä kaukanakaan kun hän poltti, ja savun haju häiritsi. Sanoinkin hänelle siitä. Lopetti vasta jäätyään uudelle miehelleen kiinni. Oli salannut häneltä tupakoimisensa monta vuotta.

En tiedä, tuskin toi passiivinen tupakointi erityisemmin muhun on vaikuttanut. Tällainen mä olen...

Olisikin mielenkiintoista tietää, miten pelkkä tupakointi esim. imetyksen aikana vaikuuttaa. Mutta mene ja tiedä. Nykyään kun imetystä suositellaan tupakoinnista huolimatta (tälle on varmasti hyvät syyt, joita en epäile).
Jännä, miten voikin noin kauna piilotella tupakointiaan :D..

Minun äiti on polttanut kaikissa neljässä raskaudessa. Meillä kaikilla on mielenterveysongelmia ja meillä tytöillä ainakin hedelmättömyyttä. Veljestä en vielä tiedä kun ei ole yrittänyt lapsia. kaikki olemme enemmän ja vähemmän allergisia.
Äiti polttaa edelleen ja on polttanut aina myös sisällä ja autossa meistä lapsista välittämättä.
JA KYLLÄ OLEN KATKERA.

Todella otan osaa. Kunpa tästä kirjoituksesta joku ymmärtäisi olla polttamatta, raskausaikana ja muutenkin! Oletteko kuitenkin onnistuneet lapsia saamaan? Toivottavasti. :)

No yhdellä siskoistani on nyt kaksi lasta. Meille tulossa esikoinen monen vuoden yrittämisen ja hoitojen tuloksena. Yhdelle siskoistani ei ole vielä suotu edes raskautta.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
raskausaikana äiti ei polttanut,mutta sekä äiti että isä polttivat sisällä kunnes alkoivat polttaa ulkona kun minä ja sisko olimme 10v. Siskolla on krooninen suolistosairaus ja astma.Mulla ei ole mitään muuta kuin heinänuha.Lapset ovat saaneet alkunsa helposti.

Tämäkin on kyllä mielenkiintoista, sillä juuri passiivisen tupakoinninkin sanotaan niin vaarallista olevan. Onneksi sinulle ei tullut oireita:).

Äitee poltti koko raskausajan ja on polttanut koko ajan senkin jälkeen..
Täysin terveenä olen pysynyt eikä mulla ole ollut noita hedelmöittymis ongelmiakaan.. (tulin raskaaks vahingossa, ehkäisyrenkaan kanssa.. )
Mutta eihän noista koskaan tiiä, toisilla voi olla jotain, toisilla ei..Varmaa syy-seuraus yhteyttä tuskin oikein millään saadaan näihin allergioihin ja raskausaikana tupakointiin, vaan mennään sillä "saattaa olla vaikutusta" periaatteella...

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:

Jännä, miten voikin noin kauna piilotella tupakointiaan :D..

Niinpä. Ei se mieskään vissiin yhtään ihmetellyt, miksi sillä oli eteisessä yksi vahvasti hajuvedelle haiseva takki...

JA KYLLÄ OLEN KATKERA.

No yhdellä siskoistani on nyt kaksi lasta. Meille tulossa esikoinen monen vuoden yrittämisen ja hoitojen tuloksena. Yhdelle siskoistani ei ole vielä suotu edes raskautta.

Onnea raskaudesta, todella:)!

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Äitee poltti koko raskausajan ja on polttanut koko ajan senkin jälkeen..
Täysin terveenä olen pysynyt eikä mulla ole ollut noita hedelmöittymis ongelmiakaan.. (tulin raskaaks vahingossa, ehkäisyrenkaan kanssa.. )
Mutta eihän noista koskaan tiiä, toisilla voi olla jotain, toisilla ei..Varmaa syy-seuraus yhteyttä tuskin oikein millään saadaan näihin allergioihin ja raskausaikana tupakointiin, vaan mennään sillä "saattaa olla vaikutusta" periaatteella...

Näinhän se on. Poltettiinko teillä sisällä. Ed. mielenkiinnosta kyselen:)..

meillä poltettiin sisällä.Olen 71 syntynyt.Ei ole mitään allergioita ollut koskaan ja olen itseasiassa ollut kaikenkaikkiaan älyttömän terve eikä esim töistä sairauspoissaoloja ole juuri ollut.Sellaisia fyysisiä sairauksia on ollut, jotka eivät liity mitenkään tupakointiin tai olisi siitä johtuvaa, että olen altistunut tupakansavulle

Tää nyt menee ehkä jo ääritapauksiin, mutta haluan nyt kuitenkin kertoa.

Eli eli, mieheni sisko poltti yli askin päivässä koko raskausajan, kotona sisällä, ulkona lapsen vieressä esim. kävellessä (tai ylipäätään aina kun oli ulkona poltti tauotta) yms. |O Samoin lapsen ainoassa mummulassa (eli kälyni vanhemmilla=appivanhemmillani) poltetaan sisällä.

3-vuotiaana tytöllä todettiin dysfasia sekä lievä autismi ja psykiatrin sekä erikoislääkäreiden yhteinen mielipide oli, että tytön sairaudet johtuvat vanhemmista. (eli tupakointi, mutta mukana on myös laiminlyöntiä ja nälässä pitoa). |O

Tytöllä oli paha koliikki ensimmäisen 4kk elämästään=vieroitusoireita? Kun tyttö muutti 4-vuotiaana meille savuttomaan kotiin 10 kuukaudeksi, hän kärsi ensimmäiset 6-7 viikkoa vieroitusoireista. Oireet olivat samat kuin aikuisella. Nyt kun tyttö muutti takaisin vanhemmilleen paljastui, että tyttö polttaa myös tupakkaa. :o |O :'( Ikää 5,5 vuotta. Tästä on nyt noin kuutisen viikkoa ja tyttö on nyt sijaiskodissa. Ja kärsii vieroitusoireista.

Yhteistyössä