LÖYTYYKÖ AIKUISIA IHMISIÄ, JOTKA OVAT ALTISTUNET TUPAKALLE RASKAUSAIKANA TAI LAPSUUDESSAAN ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
On kait mulla joku lievä astma ja koira-allergia. Mutta en tiiä vaikuttiko äidin tupakointi näihin, äidillä kun on myös astmaa, tosin mummokin poltti raskaana...

Kiitos vastauksesta:). Mielenkiinnosta taas kyselen, että imetettiinkö sinua?

Joku ehkä kuusi viikkoa, maitoa ei tullut tarpeeksi ja laihduin pallomahaiseksi luurangoksi, kun äiti ei tajunnut ettei maito riitä.

Ainiin, olin syntyessäni, täysiaikaisena, 2610g ja 44cm, liekö tupakointi vaikuttanut...En tiedä.. Nykyään kyllä ihan normaalikokoinen, jopa iso yksilö :D

-80 syntynyt, äitini röökannut koko raskausajan ja lasiinkaan ei sylkenyt. Olen sairastanut lapsena atopiaa ja koliikin, muuten ollut ikäni terve ja normaalijärkinen & tapainen.

-71 syntynyt, äiti tupakoinut ja juonutkin raskausaikana, ei oo mikään nuhaa pahempi koskaan vaivannut ja kaksi lasta on itselläni nyt. Pienikokoinen kyllä olen mutta niin oon koko äidin puolen sukukin joten ei ollu syytä lähteä syyttelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Meillä äiti poltti kummankin, mun ja mun siskon odotusajat. Sisko oli korvikevauva - lapsuus astmaisena sairaaloissa, ja edelleen kärsii pahoista allergioista ja astma siis on ja lääkitys siihen melkoinen. Mua on imetetty ja pahat allergiat täälläkin, astmalta olen välttynyt, tosin kaikki edellytykset siihenkin on (henkeä alkaa ahdistaa eläinten lähellä). Kummallakin on atooppiset herkät ihot. Sisko ei ole lapsia yrittänytkään saada, joten hänen hedelmällisyydestään en tiedä, itse tulin helposti raskaaksi vaikka e-pillereitäkin söin 10vuotta.

Kumpikin meistä alkoi polttaa teini-iässä (lopetin itse kun tulin raskaaksi).

Kiitos vastauksesta. Mielenkiintoista olisi tietää, onko imetys suojannut sinua pahimmalta astmalta. Huolimatta siis siitä, että maidossa on ollut tupakan myrkkyjä. Onneksi ei ole sitä hedelmättömyyttä ollut:).

Jep, sitä mäkin oon miettinyt.
Lisään vielä että kumpikin meistä ollut syntyessään alle kolmikiloisia, eikä allergioita mainittavammin suvussa ole muuten.

Kiitos vastauksesta:).

On kait mulla joku lievä astma ja koira-allergia. Mutta en tiiä vaikuttiko äidin tupakointi näihin, äidillä kun on myös astmaa, tosin mummokin poltti raskaana...

Kiitos vastauksesta:). Mielenkiinnosta taas kyselen, että imetettiinkö sinua?

Joku ehkä kuusi viikkoa, maitoa ei tullut tarpeeksi ja laihduin pallomahaiseksi luurangoksi, kun äiti ei tajunnut ettei maito riitä.

Ainiin, olin syntyessäni, täysiaikaisena, 2610g ja 44cm, liekö tupakointi vaikuttanut...En tiedä.. Nykyään kyllä ihan normaalikokoinen, jopa iso yksilö :D

No kiva kuulla, että kasvu on tasaantunut iän myötä;)..

Alkuperäinen kirjoittaja Minsku82:
eli mun äiti ei juonu tai polttanu eikä isäkään ja mulla on astma, luki-ja kirjotusvaikeus, siskolla ja veljellä myös...

Näinhän se valitettavasti on, että täydellisilläkään elämäntavoilla ei geeniperimää muuteta. Itsellänikin on lapsettomuutta,hieman heittelevä mielenlaatu jne, vaikka äidin elämäntavat äärimmäisen terveelliset olleet.

Minun äiti poltti raskaus- ja imetysaikana. Lisäksi meillä poltettiin sisällä koko lapsuuteni ajan. Minä ja sisarukseni olemme kaikki ihan terveitä ja normaaleja aikuisia. Minulla puhkesi aikuisiällä eläin- ja siitepölyallergiat.

Alkuperäinen kirjoittaja mee:
Minun äiti poltti raskaus- ja imetysaikana. Lisäksi meillä poltettiin sisällä koko lapsuuteni ajan. Minä ja sisarukseni olemme kaikki ihan terveitä ja normaaleja aikuisia. Minulla puhkesi aikuisiällä eläin- ja siitepölyallergiat.

Kiva kuulla! Oliskohan teilläkin tuo imettäminen sitten suojannut tupakan haitoilta. Mene ja tiedä:).

Kiva kuulla! Oliskohan teilläkin tuo imettäminen sitten suojannut tupakan haitoilta. Mene ja tiedä:).

No tuskinpa enää aikuisiän kaikki jutut ole kiinni vain oman äidin tekemisistä. Oleellista on: tupakoiko aikuinen itse, harrastaako liikuntaa, syökö terveellisesti, juoko alkoholia jne? Jos itse vetää röökiä, makaa sohvalla syöden makkaraa, niin turha siinä on omaa äitiään syytellä.

Alkuperäinen kirjoittaja hhh:

No tuskinpa enää aikuisiän kaikki jutut ole kiinni vain oman äidin tekemisistä. Oleellista on: tupakoiko aikuinen itse, harrastaako liikuntaa, syökö terveellisesti, juoko alkoholia jne? Jos itse vetää röökiä, makaa sohvalla syöden makkaraa, niin turha siinä on omaa äitiään syytellä.

Olet oikeassa. Eikä tietenkään syyttely yleensäkään johda mihinkään. Minua vain sattuu kiinnostamaan tämä aihe, mm. että miten imetys suojaa tupakan aiheuttamilta haitoilta, vaikka maidossakin olisi tupakan aineita. Mielenkiintoinen juttu.

Äitini ei tupakoinut, isä ja isänisä sen sijaan paljonkin meillä sisällä, autossa, joka paikassa. Mulla on atooppinen iho sekä erinäisiä allergioita ja sama juttu siskollani, yhdellä veljistä allergioita mutta loput terveitä. Korva- ja koliikkilapsia meistä sisaruksista on ollut lähes jokainen.

Alkuperäinen kirjoittaja wand:
Äitini ei tupakoinut, isä ja isänisä sen sijaan paljonkin meillä sisällä, autossa, joka paikassa. Mulla on atooppinen iho sekä erinäisiä allergioita ja sama juttu siskollani, yhdellä veljistä allergioita mutta loput terveitä. Korva- ja koliikkilapsia meistä sisaruksista on ollut lähes jokainen.

Ikävä kuulla. Ilmeisesti teillä siis poltettiiin sisällä silloinkin, kun olitte aivan vauvpoja, vai? Passiivisen tupakoinnin vaikutukset ovat melko pelottavia. :(

Alkuperäinen kirjoittaja -:
no eikös se imetys jotain suojaa anna, ainakin näin olen ymmärtänyt. ainakin tulehdustaudeilta..

Antaa kyllä. Mietin vain välillä, että eikös ne tupakan karsinogeenit ym. mene myöskin maitoon. Joten vaikka maito suojaa tulehduksilta, saattaako se altistaa syövän synnylle.. Jaa'a. Pienen ihmisen pohdintoja. Tuskinpa suuret lääkärijärjestöt suosittelisivat imetystä myös tupakoitsijoille, jos se olisi niin suuri riski esim. tuon syövän synnylle. Ja ennenkaikkea imetys on kaikinpuolin hieno juttu!

Alkuperäinen kirjoittaja hhh:

Tästä on ihan tehty tutkimus, että nimenomaan aikuisiän astma ja allergiat ovat yleisempiä niillä, joiden äiti on tupakoinut raskausaikana.

Ikävä kuulla. Ilmeisesti teillä siis poltettiiin sisällä silloinkin, kun olitte aivan vauvpoja, vai? Passiivisen tupakoinnin vaikutukset ovat melko pelottavia. :(

No ainakin siihen aikaan, kun minä olin pieni. Näin ainakin muistelen. Minusta seuraavan lapsen kohdalla ei enää poltettu sisällä, mutta automatkojen aikana ja oven vieressä ulkona kyllä. Pappa lopetti aikoinaan, isä tupakoi vieläkin :(

Siis ei ole tarkoitukseni syytellä yhtään ketään, eihän noista asioista vielä edes tiedetty tarpeeksi siihen aikaan..

No ainakin siihen aikaan, kun minä olin pieni. Näin ainakin muistelen. Minusta seuraavan lapsen kohdalla ei enää poltettu sisällä, mutta automatkojen aikana ja oven vieressä ulkona kyllä. Pappa lopetti aikoinaan, isä tupakoi vieläkin :(

Siis ei ole tarkoitukseni syytellä yhtään ketään, eihän noista asioista vielä edes tiedetty tarpeeksi siihen aikaan..

Näinhän se on. Eihän se syyttely auta ketään. Minä vain mielenkiinnosta utelen:). Ja kyllähän tietysti geeneilläkin on osansa.

Yhteistyössä