LÖYTYYKÖ AIKUISIA IHMISIÄ, JOTKA OVAT ALTISTUNET TUPAKALLE RASKAUSAIKANA TAI LAPSUUDESSAAN ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselijä

Vieras

Puhtaasti mielenkiinnosta haluaisin tietää, millaisia vaikutuksia on ollut vanhempien, lähinnä siis äidin, tupakoinnilla terveyteen.
Itse erehdyin imetysaikana muutaman kerran tupakoimaan ja luin paljon kauhutarinoita tupakan vaikutuksista. Toisaalta taas ns. normaalielämässä kaikki tapaukset, joiden vanhemmat ovat polttaneet, ovat melko terveitä. En siis pyri millään tavalla puolustelemaan/morkkaamaan tupakoitsijoita (henk.koht. en polta enää), vaan todella mielenkiinnosta haluaisin kokemuksia kuulla. Onko lapsettomuutta, allergioita jne.

KIITOS VASTANNEILLE!

Mun äitini on polttanut askin tupakkaa päivässä kaikkia kolmea lastaan odottaessaan. Isosiskollani on perinnöllinen sairaus, isäni puolelta, muuten olemme kaikki täysin terveitä. Ei allergioita tms. Kaikki olemme käyneet lukion (nuorin kirjoittaa nyt keväällä). Mulla maisteritutkinto, isosiskolla AMK.

70-luvulla syntynny ja äitini on sekä polttanut ja juonut reilujakin määriä alkoholia odotuksen aikana. Olen syntynyt pieni kokoisena alle 3kg mutta kuin ihmeen kaupalla ei mitään sairauksia ole. Toiset vetää viinaa kaksin käsin ja ihmeenkaupalla lapsi säästyy toisaalta jotkut juo suht maltilla tyai huomaamatta ja lapsella FAS. Nämä on sellasia henkimaailman asioita.

Äitini poltti koko sen ajan kun asuin kotona. Poltti sekä sisällä että autossa, raskausajasta en tiedä. Minulla on astma (joka on helpottanut kun muutin pois kotoa), siitepölyallergioita sekä kala-allergia. Ja lapsena minulla oli korvakierre.

Niin ja unohtui että minullakin on atooppinen iho.

Ensinnäkin... Kun tähän tulee kertomaan asioista, jotka saattavat johtua äidin raskaudenaikaisesta tupakoinnista niin samantien tässä ketjussa on vino pino tupakoivia mammoja lässyttämässä kuinka naapurin pentilläkin on sitä sun tätä eikä äitinsä tupakoinu, joten mikään asia ei missään nimessä voi johtua tupakasta.

Mutta itse asiaan. Meillä äiti tupakoi ja meiltä lapsilta löytyy astmaa, allergiaa, voimakasta nenäverenvuotoa, korvakierteet jokaiselta ja hedelmättömyyttä. Uskon vahvasti, että ainakin osa olisi voitu välttää, jos äiti ei olisi tupakoinut.

Muuten olen terve, mutta hedelmöityshoitoihin jouduin turvautumaan lapsen teossa. Korvakierre oli mulla ja veljellä pienenä. Siskolla astma. :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun äitini on polttanut askin tupakkaa päivässä kaikkia kolmea lastaan odottaessaan. Isosiskollani on perinnöllinen sairaus, isäni puolelta, muuten olemme kaikki täysin terveitä. Ei allergioita tms. Kaikki olemme käyneet lukion (nuorin kirjoittaa nyt keväällä). Mulla maisteritutkinto, isosiskolla AMK.

Kiitos vastauksesta:)!
Mielenkiintoista. Polttiko hän myös imettäessään? Oletko koskaan kantanut kaunaa äidillesi?

Mä en tiedä onko mun äiti polttanut raskausaikana, mut sillon kun mä oon ollut pieni, niin oli kaiketi ihan yleistä että poltettiin sisällä ja autossa jne. En kärsi lapsettomuudesta, en allergioista.

Mun äiti poltti kun odotti isosiskoani. Poltti varmaan askin päivässä, sisko syntyi kuukautta etuajassa. On aina ollut perusterve, mutta kouluiässä tuli mielenterveysongelmia :(
Dg nuorena aikuisena bipolaarinen :( :(
Minä olen myös perusterve, ei myöskään mt-ongelmia. Äiti ei polttanut mua odottaessaan enää (oli lopettanut). Isä polttaa vieläkin, aina ulkona polttanut. Äiti syyttää nyt itseään siskon mt-ongelmista, ja on varma että tupakointi on aiheuttanut ongelmat.. Enpä itse oikein jaksa uskoa että näin olisi..

Äiti ei ole ikinä myöntänyt polttaneensa odotusaikana, mutta jotenkin luulen että on kuitenkin polttanut kun tuo nortti edelleen maistuu tauotta... Poltti myös koko lapsuuteni. Isä poltti piippua sisätiloissa siihen asti kun menin kouluun. Tästä huolimatta en koe kärsineeni terveydellisesti noista. Mulla ei ole koskaan ollut mitään hengitystiesairauksia (yhtä ainoaa keuhkokuumetta lukuunottamatta) eikä ole niitä kuuluisia oppimisvaikeuksiakaan. Aloin kyllä sitten itse tupakoimaan ollessani juuri ja juuri 17v. Lasten myötä kuitenkin lopetin.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
70-luvulla syntynny ja äitini on sekä polttanut ja juonut reilujakin määriä alkoholia odotuksen aikana. Olen syntynyt pieni kokoisena alle 3kg mutta kuin ihmeen kaupalla ei mitään sairauksia ole. Toiset vetää viinaa kaksin käsin ja ihmeenkaupalla lapsi säästyy toisaalta jotkut juo suht maltilla tyai huomaamatta ja lapsella FAS. Nämä on sellasia henkimaailman asioita.

Näinhän se on. Suorastaan ihmeellistä, miten toisille lunto "kostaa" kaiken, ja monille ei mitään taphdu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mielenkiintoista. Polttiko hän myös imettäessään? Oletko koskaan kantanut kaunaa äidillesi?

Luetko vain ne vastaukset, joissa sanotaan ettei tupakoinnista ollut haittaa? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Ensinnäkin... Kun tähän tulee kertomaan asioista, jotka saattavat johtua äidin raskaudenaikaisesta tupakoinnista niin samantien tässä ketjussa on vino pino tupakoivia mammoja lässyttämässä kuinka naapurin pentilläkin on sitä sun tätä eikä äitinsä tupakoinu, joten mikään asia ei missään nimessä voi johtua tupakasta.

Mutta itse asiaan. Meillä äiti tupakoi ja meiltä lapsilta löytyy astmaa, allergiaa, voimakasta nenäverenvuotoa, korvakierteet jokaiselta ja hedelmättömyyttä. Uskon vahvasti, että ainakin osa olisi voitu välttää, jos äiti ei olisi tupakoinut.

Ikävä kuulla! Onko hedelmättömyyttä miehillä vai naisilla? Ei tarvitse vastata, kunhan mielenkiinnosta tenttaan..

Minä vietin lapsuuteni passiivisesti tupakoiden, varmasti moni muukin 70-luvun lapsi. Äitini myös tupakoi raskausaikana. Olen täysin terve, kuten olin lapsenakin, ei korvakierteitä tms. Lapsia myös olen saanut ihan luomuna. Vaikka tupakointi lisääkin riskiä erilaisiin ongelmiin, ei se kuitenkaan niitä väistämättä aiheuta. Onnenkauppaa....

Mun äitini poltti odotusaikana, ja muistan että meillä tupakoitiin satunnaisesti myös autossa ym. Sisällä kotona ei poltettu. Mä olen allerginen ja mulla on atooppinen iho. Mulla itselläni on myös poika ja hänkin on atoopikko, mä en polttanut raskausaikana. Ei sitä tiedä siis onko sillä äitini tupakoinnilla mitään osuutta mun allergioihin. Muuten olen perusterve.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Luetko vain ne vastaukset, joissa sanotaan ettei tupakoinnista ollut haittaa? ;)

En. Tuli vain niin vauhdilla, etten ehdi reagoida. Oikeastaan useimmiten taidan bongata vain ne negatiiviset lopputulemat (olen järkyttävän määrän tutkimuksia lukenut omaa hulluuttani), ja se yllättää positiivisesti, jos negatiivisia vaikutuksia jollekin ei ole tullut. Itse en siis tupakoinut lainkaan raskausaikana. :)

Äitini poltti minua odottaessaan ja minulla on vaikea astma ja monia allergioita, eka lapsi tehty hedelmöityshoidoin 6 vuoden yrityksen jälkeen mutta toka tullut luomuna. Siskoni aikaan ei äiti polttanut ja hän on täysin terve.. Olen kieltämättä miettinyt että onko raskaudenaikaisella polttamisella ollut vaikutusta terveyteeni ja ollut siitä vähän katkerana. Vaikka voihan nuo johtua jostain muustakin.

raskausaikana äiti ei polttanut,mutta sekä äiti että isä polttivat sisällä kunnes alkoivat polttaa ulkona kun minä ja sisko olimme 10v. Siskolla on krooninen suolistosairaus ja astma.Mulla ei ole mitään muuta kuin heinänuha.Lapset ovat saaneet alkunsa helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan :
Äitini poltti minua odottaessaan ja minulla on vaikea astma ja monia allergioita, eka lapsi tehty hedelmöityshoidoin 6 vuoden yrityksen jälkeen mutta toka tullut luomuna. Siskoni aikaan ei äiti polttanut ja hän on täysin terve.. Olen kieltämättä miettinyt että onko raskaudenaikaisella polttamisella ollut vaikutusta terveyteeni ja ollut siitä vähän katkerana. Vaikka voihan nuo johtua jostain muustakin.

Mietinkin usein, kantaako lapset vanhemmileen kaunaa. Itselläni on ollut lapsettomuutta, vaikka äiti ei polttanut. Joten eihän sitä aina tiedä, mikä mistäkin johtuu:).

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan :

Tämä onkin jännittävää (vaikkakin ohi aiheen), miten moni ryhtyy saamaan lapsia luomuna hedelmöityshoitojen jälkeen. :)

Äitini tupakoi raskausajan ja meillä poltettiin sisällä kuusi ensimmäistä elinvuottani. Viitisen vuotta kesti saada oma lapsi ja väliin mahtui 6 keskenmenoa, joihin ei löydetty syytä. Kävi kieltämättä mielessä, jotta voisiko tuo tupakalle altistuminen lapsuudessa olla vaikuttamassa. Allergioita tai astmaa ei ole.

Minun äiti on polttanut kaikissa neljässä raskaudessa. Meillä kaikilla on mielenterveysongelmia ja meillä tytöillä ainakin hedelmättömyyttä. Veljestä en vielä tiedä kun ei ole yrittänyt lapsia. kaikki olemme enemmän ja vähemmän allergisia.
Äiti polttaa edelleen ja on polttanut aina myös sisällä ja autossa meistä lapsista välittämättä.
JA KYLLÄ OLEN KATKERA.

En ehdi kaikkiin vastata, joten kiitän näin tässä kaikista vastauksista. Mielenkiintoista on! On siis allergioita ja hedelmättömyyttä, mutta toisilla ei mitään.. hmm. Onneksi ei ainakaan syöpiä tms. kauheaa. Tosin ehkä syöpäpotilas nyt ei täällä olisi kirjoittelemassaa.. Ehheh juu, huono vitsi.
Antakaas palaa vaan, lisää kokemuksia! :)

Yhteistyössä