Loukkaantuisitko tästä (eriarvoisuus ja isovanhemmat)?

  • Viestiketjun aloittaja justiiinsa juu
  • Ensimmäinen viesti
justiiinsa juu
Isovanhempien eriarvoisuudesta lapsenlapsia kohtaan eli tilanne tämä veljeni ja minun kuopukset ovat poikia. Ovat syntyneet parin vkon välein. Mua suunnattomasti ahdistaa viettää yhteisiä juhlia (syntymäpäivät, isän-/äitienpäivä, joulut yms.) Lapsia verrataan surutta keskenään ja lähinnä etsitään vikoja meidän pienimmäisestä, jotta saadaan veljen poikaa ylennettyä. Koen, että vanhempani yrittävät lipittää veljeäni koko ajan. Tätä on tapahtunut aiemminkin, mutta eilen sitten mulla repesi. Verrattiin lasten syömisiä (kun tuo "matti" on hyvä syömään, ja koitahan nyt "veeti" syödä, kun se on niin huono syömään... ja kun "matti" on niin reipas puhumaan ja on jo vuoden ikäisestä ärrät ja ässät sanoa selkeästi (meidän lapsella on hieman hankaluuksia puhumisessa)) Ovat molemmat kolme vuotiaita ja paha mieli tulee tästä vertailusta. Sanoinkin muutaman kerran topakasti vastaan ja ilmeisesti ymmärsivät yskän, mutta silti ketuttaa lapsen puolesta aivan suunnattomasti. Mitäs mieltä tästä? Olenko nyt itse tehnyt kärpäsestä härkäsen, vai?
 
äiti
Olisin varmaan itse tuossa vaiheessa kehottanut vertaajia haistamaan isot paskat (vaikka matin kun tietenkin ovat isommat ja paremmat) ja keksimään uusia keskustelunaiheita joissa ei tarvitse kilpailuttaa pieniä lapsia.
 
Justiinsa juu
Aiemminkin on vastaavanlaisia tilanteita ollut ja yrittänyt vaan itse lakaista maton alle, mutta nyt tuntuu, että pää räjähtää ja tarkoitus onkin tänään ottaa asia vielä esille äitini kanssa. Mikäli ei viesti mene perille niin turha on enää meitä odotella yhteisille kekkereille. Voi veettu, että aikuiset ihmiset osaa olla ilkeitä ja lapsellisia. Veljeni perhe asuu kauempana ja näkevät tätä harvemmin kuin meidän lasta. Lapseni näkee paljon isovanhempia (pari kertaa vkossa) ja silloin on aivan eri ääni kellossa. Että mua sapettaa!!
 
vieras
Meillä on samanlaisia tilanteita ollut.Tyttömme ja miehen veljen lapsen ikäero on vajaa kuukausi.Miehen veljen vaimo on mestari liiottelemaan ja jopa valehtelemaan tämmösissä asioissa.Olen itse parhaaksi katsonut että emme tapaile kovin usein ja mihinkään perhejuttuihin emme anoppilaan lähde.Tämän veljen vaimon jutut ovat poikkeuksetta sellaisia että meidän lapsi on jälkeen jäänyt kaikessa ja heidän lapsi on varmasti tuleva nero.Ja en muuten liiottele ollenkaan.
 
en hyväksyisi ollenkaan tuollaista vertailua. sanon omille lapsillenikin aina, että heidän vertailussaan ei ole mitän järkeä. tai voihan sitä vertailla esim omenaa ja appelsiinia, koska kumpikin ovat hedelmiä, mutta siihen se yhtäläisyys loppuukin. kannattaa odottaa, että on itse rauhallinen ja sitten puhua tästä asiasta suoraan isovanhemmille.
 

Yhteistyössä