Loppuvuoden 2018 lapsosten ketju

Perustetaanpa näin vuoden kohta päättyessä ketju loppuvuoden 2018 vauvoille. Loppuvuodella voisi tarkoittaa vaikkapa syys-joulukuussa syntyneitä. Itse olen lokakuun ketjusta, mutta sielläkin taisi syntyä sekä syys-, loka- että marraskuun vauvoja. Kun vauvat kehittyvät kuitenkin kukin omaan tahtiinsa, ei pienellä ikäerolla varmasti ole vertaistuelle merkitystä.

Halutessasi voit ilmoittaa ketjuun päivitettäväksi vaikkapa nimimerkin, vauvan syntymäkuun, monesko lapsi perheessä ja mitäpä muuta haluat kertoakaan. Tägää minut viestiin jos haluat päivityksen.

Syyskuun 2018 vauvat:

AnMaaria/poika/kolmas
Lumikko84/poika/ensimmäinen

Lokakuun 2018 vauvat:
Ensitanssi/ poika/ ensimmäinen
amaia/ tyttö/ ensimmäinen
Johannaz/ poika/ ensimmäinen
Montecea/ tyttö/ ensimmäinen
Sonde/poika/toinen

Marraskuun 2018 vauvat:
Moonastiina/tyttö/ensimmäinen
Jocrow/tyttö/ensimmäinen

Joulukuun 2018 vauvat:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: AnMaaria
@Montecea Kiitos uudesta ketjusta! Mielelläni jatkan jutustelua tällä puolella. Olin mukana tuolla Lokakuisten ketjussa, mutta vauvatyyppi yllätti ja ponkaisi maailmaan syyskuun puolella, hieman yli kolme viikkoa ennen laskettua aikaa. Alku on mennyt ihan mukavasti. Vauva on sellaista päivisin paljon nukkuvaa sorttia. Illat ollaan paremmin hereillä kun isommat lapsetkin on kotosalla.

AnMaaria/poika/Syyskuu 2018/kolmas
 
Meillä taisi @AnMaaria lasketut ajat olla melko lähekkäin lokakuussa, mutta teillä oltiin vikkelämpiä. :) Meillä on nukkumisten kanssa toisinpäin, illalla nukahtaa siinä kymmenen tienoilla ja nukkuu yön yhdellä tai kahdella herätyksellä, mutta päivällä ei nuku sitten millään, maksimissaan puolen tunnin pätkän. Ja hereillä ollessaan ei viihdy itsekseen, oonkin miettinyt sellasta Manducaa jossa voisi olla kyydissä että saisi kotihommia tehtyä muutenkin kun yksikätisesti. Kantoliinan sain kaverilta, mutta olen niiden sidontojen kanssa rehellisesti sanottuna täysin kädetön, ainakin vielä. Ehkä reppu ois helpompi?

Jouluksi on pieniä paineita kun kaikki haluavat joko kylään meille tai kutsua kylään, vähän jännittää miten kyläilyt noin pienen kanssa sujuu. Voi olla että vaan suotta murehdin, stressaava yhden lapsen äiti vai miten se menikään. :)

Vaatteissa meiĺä on jo siirrytty 62siin, ja kakkoskoon vaippoihin. Hullua miten nopsaan nämä kasvaa! Ja hullua tosin sekin miten isoja kokoeroja on sekä saman koon vaipoissa että vaatteissa. Saa nähdä tuoko pukki sitten jo seuraavaa kokoa!
 
  • Tykkää
Reactions: AnMaaria
@Montecea minäkin voisin liittyä mukaan:
Ensitanssi/poika/ensimmäinen

Meidän vauvamme syntyi lokakuussa. En kirjoittanut odottajien ketjuun, vaikka sitä luinkin, mutta nyt voisin alkaa myös kirjoitella. Olisi mukava saada vertaistukea!

Meillä on mennyt kaikki tähän mennessä hyvin. Vauva kasvaa hyvin (täälläkin käytössä nyt 62cm-vaatteet ja kakkoskoon vaipat) ja nukkuu myös kiitettävästi. Öisin herää 1-3 kertaa ja päivisin nukkuu päikkäreitä puolesta tunnista kahteen tuntiin. Onneksi on ns. helppo vauva, koska asumme ulkomailla, eikä tukiverkkoja ole liiaksi: kavereita ja tuttavia kyllä, mutta ei se ole ihan sama asia kuin jos asuisimme Suomessa.

Meillä on käytettynä ostettu Manduca, mutta vauva ei oikein viihdy siinä vielä. Pitää yrittää totutella pikkuhiljaa. Ja netistä lueskelin muiden kokemuksia ja osa sanoi, että vauva viihtyi kantorepussa hieman vanhempana, sitten kun vastasyntyneen lisäosaa ei enää tarvita. Toivottavasti meilläkin olisi näin. Olisi kätevämpi hoitaa kotiaskareita, esim. käydä pyykkituvassa, jos poika viihtyisi repussa.
 
  • Tykkää
Reactions: AnMaaria
Heippa! Kirjottelinkin lokakuun odottajien ketjussa, mutta olisi hauska kirjotella lisää nyt kun vauva on masun tällä puolen.

Täällä siis lokakuussa syntynyt tyttö (esikoinen) ja asutaan @Ensitanssi n tapaan ulkomailla.

Meillä menee vieläkin (nyt reilun 2kk iässä) 50 cm vaatteet! Taitaa olla aika pieni tapaus. Syntyikin kyllä pienenä (2,5 kg ja 45cm), ja nyt 2kk kontrollissa oltiin saatu n. 2kg ja 10 cm lisää.

Sama meininki nukkumisen suhteen kuin @Montecea että yöllä nukutaan jo aika hyvin (useimmiten 23-3 ja 4-6 ja sitten ehkä tunti tai pari katkonaisempaa päälle), mutta päivällä ei sitten malta nukahtaa ei millään vaikka on silminnähden väsynyt. Roikkuisi rinnalla vaan puolinukuksissa vaikka ei enää jaksa syödäkään. Hereillä ollessaan myös haluisi mieluiten olla sylissä, tosin enenevässä määrin alkaa lattialla ja sitterissä oleskelu kiinnostaa, kunhan on jotain värikästä pällisteltävää. Nyt oon ottanu projektiksi nukuttamisen, ja kun on riittävän kauan oltu hereillä ja homma menee kitinäksi niin heijaan tai paijaan niin kauan että lamppu sammuu. Helpolla neiti ei päästä, sinnikkäästi yrittää jatkaa hereillä ja vastustelee viimeseen asti mutta useimmiten lopulta se nukahtaa. Jos saan sen nukkumaan kunnon päikkärit (pari tuntia esim) niin sieltä herää todella hyväntuulinen tyttö. Mutta päikkäreitä on päivällä ehkä hyvässä lykyssä yhdet pitkät ja pari lyhyempää 15-30 min.

Kantoliina mulla onkin ja se on pelastanut joinain päivinä kun on pakko saada asioita tehtyä mutta se onnistuu vaan jos neiti siihen suostuu. Jos kiukuttaa niin sitten kantoliina on ihan kamala sen mielestä ja vaan pahentaa kiukkua :X3:
 
@Montecea

Täällä syntyi poika lokakuussa, esikoinen on
Kovasti jo höpöttelee meille vanhemmille ja vieraille :D

Meinannut kantoliinan hommata kun poika on todella läheisyyden kipeä persoona, en voi poistua huoneesta ilman että pikkuinen alkaa itkemään.
Sitten kun tulen takaisin niin johan hymyillyttää sitten :)
 
Meillä syntyi poika syyskuussa. Vaipat kokoa 3 ja vaatteet 62/68.
Iso poika, pari viikkoa sitten neuvolassa 7,4kg ja 66cm.
Viihtyy hyvin itsekseen lattialla,ei ole ikinä viihtynyt sylissä pitkiä aikoja (välillä jopa tätä harmittelen).
Ihanaa seurata kehitystä, pari viikkoa on kääntynyt kyljelleen ja nyt pari päivää mahalleen. Toisin päin ei vielä onnistu.
Leiluista on kiva pitää kiinni ja yrittää tunkea väkisin suuhun. Tutti ei enään maistu kun tilalle on tullut oman peukalon imeminen (kai sekin ajastaan loppuu...)

Olenko ainut joka miettii joko olisi valmis uuteen raskauteen ? Itseasiassa miehen kanssa sovittu että helmikuuhun asti mennään ilman ehkäisyä, tulee jos tulee meiningillä, sitten ehkäisy ja lapsiluku jää varmaan tähän yhteen.
 
Meillä kanssa vähän sama, ennen tykkäsi tutista mutta nyt oman nyrkin ja lelut haluaa suuhunsa. Vaikka tutti on suussa pitäähän ne sormetkin sinne saada samaan aikaan :)

Itse myös miettinyt milloin toisen kerran raskaaksi, ei tosin mikään kiire ole. Mutta mielessä on käynyt useaan kertaan :whistle:
 
Meillä on myös tuota pikkukakkosasiaa jo mietitty, ja ajateltiin että ehkä puolen vuoden sisään voisi saada jo luvan tulla. Jälkitarkastuksessa lääkäri piti luennon siitä kuinka väärin on kun esikosisten ei rauhassa anneta olla pieniä eivätkä saa nauttia isän ja äidin täydestä huomiosta kun vanhemmilla on kiire toisen tekoon. Se vähän pysäytti miettimään, mutta toisaalta jos noin ajattelee, eihän toiset tai kolmannet lapset koskaan saa nauttia täydestä huomiosta kun siinä on kuitenkin vanhempi tai vanhemmat lapset jakamassa huomiota. No, eipä mulla ole edes kuukautiset alkaneet joten ei ole ajankohtainen murhe, mutta kyllä tätä vielä pitää miettiä.

Meillä on nukkuminen mennyt tosi risaiseksi kun tyttö syö vähintään kahden tunnin välein läpi vuorokauden. Varmaan joku kasvukausi menossa? Tosin vähän mieityttää johtuuko siitä että on vaan raukka nälkäinen. Vaikea arvioida paljonko rinnasta juo, pullosta tietäisi ainakin määriä.
 
@Montecea , kiitos kun viitsit tän perustaa :)
Meillä siis lokakuu/poika/toinen.

Toivottavasti tulisi muistakin ryhmistä kirjottelijoita. Jäi niin vähäiseksi odotus-puolella.

Täällä nukutaan hyvin, ilman syömisiö 6-8h, mutta se unen saanti onki sit ongelma! Taistelee vastaan jne. Oon kaikki kikat ja temput kokeillu mut ei auta. Menee 2-3tuntia ns.nukutukseen. Uni tulee 00-02 :sleep: molemmat lapset päälle 4kg niin todennäköisesti se vaikuttaa et syöntiväli on pitkä, kun on jo sitä evästä omasta takaa :ROFLMAO:


Kolmatta ei enää tule, ellei käy joku tosi vahinko. 6kk synnytyksestä neuvola tarjoaa kuparikierukan ilmaseksi. Kuulemma kunta kohtasta. Sen siis otan.

Uni juttu nyt ongelma. Muuten asiat hyvin. Tyytyväinen, tosin 5-7viikon iässä itkukausi oli hirvee ja tuntu ikuisuudelta (en edes halua kuvitella mitä koliikki) :alien:

Rotasta vain muutamat kunnon kurat semmosells paineella et ampu suoraa läpi uusille vaatteille. Edelleen näkyy tahrat, vaikka sappisaippuaa ja 60pesua kokeiltu. Harmittaa :( en hoksannu et sen aikana käyttäs vähä kehnompia, jotka ei niin haittais.

Mut kirjotelkaahan (y)
 
hei!

Meillä tyttö syntyi marraskuun lopulla. on nyt siis kohta 6viikkoa. Painaa nyt 5,5kg ja on 57,5 cm. Vauva on meidän esikoinen.

Moonastiina/marraskuu/ tyttö/esikoinen @Montecea

Imetys lähti sairaalassa huonosti käyntiin, mutta heti kun tultiin kotiin alkoikin sujua ja nyt siis kasvanut hyvin pelkällä rintamaidolla. Pieniä vatsavaivoja ollut välilä iltaisin ja on tyytyväinen kun pääsee pystyasentoon ja katselemaan maailmaa. Söpösti jo hymyilee ja seurustelee. Vauva nukkuu yleensä noin 23-09 ehkä kahdella sytöllä, vaihtelee paljon. Välillä syö öisin nopeesti ja välillä onkin virkeä ja on hereillä esim 2h keskellä yötä... Päivällä nukutaan joko pienissä pätkissä tai sit pidemmät unet aamupäivällä ja joskus 17-20 välillä.

Minäkin useamman lapsen haluan, mutta en tosaankaan vielä :D Ehkä joku 3 vuoden ikäero ois kiva.

Vauva viihtyy sitterissä, mutta syli on paras :) <3
 
Moi kaikki vanhat (ainakin Montecea, Sonde ja Amaia) ja uudet tuttavuudet! Ja onnellista ja hyvää uutta vuotta 2019!

Meillä on nyt 3 kk neuvola takana ja pojalla oli kokoa myös jo yli 7 kg kuten teillä @Lumikko84 - ei ihme että tuntuu hauikset kasvavan häntä kanniskellessa :LOL:. Vaatekoko on nyt 62/68, ja vaipoissa koko 3 ja kestovaipoissa koko M. Viime viikot on ollut kovaa kehitystä ja pojasta on tullut tosi seurallinen hymypoika. Käsien motoriikka on päivä päivältä parempi ja hereilläoloaikakin on hieman pidentynyt. Suosikkipuuhaa on nyrkin imeminen ja äidin tukkaan tarraaminen (ja sehän irtoaa - mulla alkaa olla käsillä se vaihe imetyksestä, että tukkaa irtoaa paljon :eek:. Tää on ikävä kyllä tuttua aiemmilta vauva-ajoilta)

@Montecea Täällä myös menossa toi syödään kahden tunnin välein vaihe. Oon aatellut et se vois liittyä tuohon käsien löytymiseen ja jatkuvaan huitomiseen. Voi kyllä olla että tässä vaiheessa tilataan myös lisää maitoa ja heräillään syömään myös sen takia.

Tuosta lapsiluvusta ja ikäerosta. Meillä on nyt kolme lasta ja ollaan nyt tähän tyytyväisiä. Pitkiin ikäeroihin (5 sekä 3 vuotta) päädyttiin perheen työkuvioiden takia. Ikäerosta huolimatta nuo kaksi isompaa lasta ovat hitsautuneet yllättävän hyväksi tiimiksi ja leikkivät keskenään paljon. Meidän 3-vuotias tyttö on niin onnellinen pienestä veljestään ja odottaa kovasti milloin pääsisi leikkimään myös hänen kanssaan :). Meille vanhemmille kyllä kävi niin molemmilla kerroilla, että vauvan syntyessä kuopus tuntui melkein yhdessä yössä muuttuvan isoksi lapseksi. Ehkä näin ei käy, jos kuopus on seuraavan lapsen syntyessä pienempi. En tiedä onko noilla ikäeroilla lopultakaan niin isoa väliä - pääasia, että se tuntuu hyvältä ja itselle sopivalta. Tsemppiä kaikille uudesta nyytistä haaveileville :love:
 
Lisäilin uudet, hihkaiskaa jos meni tietoja väärin. Joulukuisia ei vielä ole pinkkaan saatu ollenkaan, ehkä joulukuisissa vielä ihmetellään uusia tulokkaita.

Meillä taitaa vähän reilu viikko olla vielä 3 kk - neuvolaan. Punnitsin tytön kotona normaalilla aikuisten vaa'alla, siis punnaamalla ensin pelkän itseni ja sitten tyttö sylissä, ja sen perusteella olisi tullut kilo lisää kuukaudessa! Kieltämättä tuo ei mikään tieteellisin tapa punnita ole ja tytöllä oli vaippakin mikä neuvolassa otetaan pois, mutta hurjaa on kasvu silti. No näkeehän sen hyvin kuvia vertaamalla kuukauden takaisiin. Pituuttakin tulee, kohta loppuu hoitopöytä kesken!

Megasyöntijakso alkaa olla hiipumaan päin, viime yönä syötiin vain kolmesti mistä olen onnessani. Jospa kohta päästäisiin takas siihen kahteen jossa jo hetken aikaa käytiin, niin näyttäisin vähemmän jättiläispandalta. Päiväunet ei vieläkään oikein maistu, tänään sain kantoliinassa nukahtamaan jopa tunniksi kunhan liikuin koko ajan, toissapäivänä onnistuin huijaamaan parvekkeella puolentoista tunnin uniin. Ulkounissa vaan vieläkin oon vähän pukeutumisen suhteen noviisi, tuntuu että joka toinen kauhistelee kuinka paljon ja ihan hirveästi liikaa puen ja joka toinen on kauhuissaan kun ei kolmen vaatekerroksen lisäksi ole kuin äitiyspakkauksen toppapussi ja lampaantalja vaunuissa, kun untuvapussi vähintään pitäisi olla. Noh, kai tässä joku kultainen keskitie löytyy.

Tekeekö muuten kulaan teistä käsitöitä vauvalle? Tai no niin, millä ajalla. :)

Ja vilpitön ihailu @AnMaaria lle ja muille jotka tässä kolmen kuukauden megatankkausjaksossa vielä samalla hoitavat isomman sisaruksen tai sisarukset. Itse kun jumittaa sohvannurkassa tuntitolkulla imettämässä niin pakosti miettii että millä kädellä tässä ne vanhemmat lapset hoitais. Oon selvästi alisuoriutuja. :) Mua nauratti kun lueskelin imetystuen sivuja ja siellä vaan kehotettiin järkkäämään niin että joku aikuinen on koko ajan seurana ja paikalla tuomassa unohtunutta harsoa tai juotavaa tai mitä nyt imettäjä kaipaakin. Samoin illoiksi suositeltiin rekrytoimaan koko suku ja ystävät kanniskelutalkoisiin kun tässä vaiheessa unet on vähän hakusessa. Ihan mukavia ideoita, mutta en tiedä mistä tähän polkaisisin jonkun aikuisen istumaan viereen kun mieskin on töissä samoin kun kaikki muutkin läheiset, kuten varmaan useimmilla muillakin. Noh, ehkä tässä nyt itsekin pärjää vaikka se harso joskus unohtuisikin. :)

Hyvää uutta vuotta kaikille! En malta odottaa kuinka loistava tästä vuodesta tulee, kun 2018 oli niin mahtava. :)
 
Ai niin @Sonde lle piti vielä sanoa että meilläkin rotasta tuli hirveä vaipparalli pariksi päiväksi, ja siinä olin kyynärpäitä myöden sappisaippuassa liottelemassa bodeja monta päivää. Vauvankakka tahraa kyllä hirveästi, jos heti ehyii huuhtomaan ja liottelemaan niin ehkä selviää, mutta on täälläkin jo iskenyt niitä tahroja jotka ei irtoa kun saksilla. Huoh...
 
Osaako joku kokeneempi äiti neuvoa? heh :unsure:
Tämä minun pikkumies alkaa olemaan 3kk vanha ja nyt alkanut olemaan todella itkuinen/levoton, ei kelpaa rinta ei korvike. Eikä sylissä tykkää pitkään olla myöskään. (Tuntuu haluavan liikkua kovasti vaan ylös päin sylissä) o_O
Pikkuinen nukkuu myöskin vähän miten sattuu, neuvolassa kaikki oli mallikkaasti. (kasvu,pituus jne)
Puklailut todella paljon syntymästään lähtien, mutta neuvolassa sanoivat että on vielä normaalia. :confused:
Ei kyllä minusta jos olan yli kaaressa lentää maito, ja myöskin selällään!
Mikä todella huolettaa minua.
 
@Johannaz en oo yhtään sen kokeneempi äiti, mutta meillä on kans tuota että ei enää viihdytä sellaisessa "vauva-asennossa" sylissä oikein muullon kun väsyneenä, muuten pitää päästä pystyyn, joko hartialle kasvot mun olan yli tai sitten selkä mun vatsaa vasten kasvot menosuuntaan. Kantoliinassa on nyt jo muutamaan kertaan viihtynyt myös. Samoin sitterissä tykkää olla, oon yhdistäny nää kaikki siihen että haluaa nähdä ympärilleen?

Meillä ei ennen puklailtu juurikaan mutta nyt on kyllä ollu niitä kaaripukluja syötön jälkeen. Neuvolassa sanoivat että maidon hajuinen puklu on vaan merkki siitä että ahneuksissaan söi vähän liikaa ja mahaportti on vielä vähän löysä, mutta oksennuksen hajuinen puklu on sitten refluksiin viittaavaa. Minusta meillä on enempi niitä maidon hajuisia ja lähinnä jonkun aikaa syötön jälkeen. Tuntuuko teillä puklailu häiritsevän vauvaa? Meillä ei, saattaa aurinkoisesti hymyillen puklata, joten kuvittelisin ettei ole hapanta maitoa eikä polta ruokatorvessa. Mutta en näistä kyllä sen enempää tiedä.

Te jotka olette jo olleet 3 kk -neuvolassa tai muuten tiedätte, mitä rokotuksia siellä tulee? Tuttua äitiä oli neuvolassa kehotettu varaamaan kotiin vauvojen särkylääkettä jos 3 kk -rokotuksista reidet aristaa tai on kuumetta. Ush, ahdistaa se tilanne kun omaa lasta pistetään, teki mieli labrantätiäkin tirvaista turpaan kun otti verikoetta. Vaikka järjellä tajuan että on hyväksi vauvalle, niin primitiivireaktio iskee silti. Ehkä se oon minä jolle ois hyvä olla lääkitys varattuna rokotuksen ajaksi.
 
@Johannaz Täällä kyllä maito maistuu, mutta puklailu ja ajoittainen levottomuus ja hankala olo kyllä vaivaavat. Aina ei tunnu olevan selvää syytä, mutta useimmiten tuntuu vaivaavan joko hampaat (tai siis ikenet :D - poika työntää nyrkkiä suuhun, kuolaa kovasti ja valittaa) tai sitten masuvaivat (silloin mikään muu ei oo hyvä kun edestakaisin käveleminen vauva sylissä - tätä on jostain syystä useimmiten iltaisin ku yritetään käydä nukkumaan). Meillä on menossa nyt bifibaby (koliikkitipat) tuon puklailun takia. Kokeiltiin myös disflatylia, jota neuvolasta suositeltiin, kun alussa oli niin itkuinen vauva. Se auttoi hyvin mahakipuun, mutta ei puklailuun. Ehkä se puklailu on pikkuisen helpottanut tuon bifibabyn myötä, mutta ei ole kokonaan kadonnut. Ootteko te kokeilleet kumpaakaan näistä?

@Montecea Luulen että meillä on kyseessä noista kahdesta ylensyönti + suoliston jonkinlainen kypsymättömyys eikä niinkään refluksi, kun useimmiten on hyväntuulinen poitsu ja kasvaa hirmuista vauhtia.
 
Moi kaikki.
Tässä on ehkä hiukan vähemän puklailtu pari päivää. Vaihdoin korvikkeen kokonaan toiseen merkkiin.
Neuvolasta ehdottivat kokeilemaan myös sellaista sakeuttajaa, vaikuttaa vauvan olotila paremmalta :)
Ei ole niin levoton ja itkuinen myöskään.
Tosiaan pikkusen naamasta aina näen milloin on puklu tulossa, rupeaa heilumaan, ja todella levottomaksi meni touhu, ei ollut hyvä asento olla muuten kuin sylissä pystyssä

Tosiaankin ne puklut haisi oksennukselle pikkuiseilla, ja selvästi näkyi että vatsahapot nousi ylös vai miksikö sitä ilmiötä nyt kutsutaan puklu oli sellaista hiutalemaista/kokkareista.
Sai neuvolan hoitaja sen omakohtaisesti kokea viime kerralla, kun puklasi hänen päälleen :eek:
No nyt ainakin uskoi että taitaa olla refluksista kysymys.
 
@Johannaz teidän neuvolantäti sentään selvisi pukluilla, meidän perillinen pissasi neuvolantädin syliin kun kanniskeli ilman vaippaa punnittavaksi :D Kuulemma ei ole pahin asia sekään mitä on työpäivänä päälleen saanut. Kiva kuulla että puklailu rauhoittuu, tuosta maidonsakeuttajasta en ollut kuullukaan mutta kuulostaa ihan loogiselta, nousee vähemmän kurkkuun.

3 kk neuvola ehti olla siis keskiviikkona. Siellä tuli 3 rokotetta, yhtenä toinen annos rotaa, mistä edelleen se vaipparallivaroitus. :) Tosin tällä kertaa ei niin pahana kun viimeksi. Ne kaksi muuta olikin sitten tosi kurjia, ensinnäkin pistäminen aiheutti kamalan surkuhuudon, kahdesti, ja illalla nousi sitten kuume. Onneksi oli etukäteen varoitettu että kannattaa varata vauvaburanaa yötä varten, raukkapieni nyyhkytti unissaankin pitkin yötä mutta burana taisi auttaa. Sotkin sitä maitoon kun haisee niin voimakkaasti lääkkeeltä ettei meinannut suu aueta millään.

Vaipoista kysymys, olenko viimeinen ihminen maan päällä joka tajuaa että vaippakoot ovat valmistajakohtaisia? Siis sillä tavalla että esim.koko 2 on yhdellä valmistajalla 3-6 kiloa ja toisella 4-8? Älyttömintä on että esim. Pampersilla ei kokoluokitus pidä kutiaan edes saman valmistajan eri tuotemerkeissä, Pampers Baby Dry koko 3 on pienemmille vauvoille kun Pampers Premium Protection koko 3. Mikä järki? Nuo Premium Protectionit ova huonoja vaippoja muutenkin, ensinnäkin haisevat märkänä, siis ei pissalle vaan märälle selluloosalle vaikka kastelisi vaan vedellä, toisekseen se pintaverkko tarttuu vauvan peppuun ja kolmannekseen vaippa jää niin märäksi että vauvan peppu on ihan märkämärkä, ei vaan kostea niin kun muissa vaipoissa. Jos joku muu haluaa jatkaa tätä mun tieteellistä vaippatutkimustani niin vaippojen koot menevät aina yhden vaippakoon sisällä sillä lailla että esim. kakkoskoon vaipoissa pienin on Libero 1 Touch, sitten Libero Newborn, Lupilu, Muumi, Pampers BabyDry ja Pampers Premum Protection. Muita merkkejä en oo vertaillu, nämä siis ihan taitetun vaipan pituutta ja leveyttä mittailemalla. Kaupantekijäisinä vielä tältä palstalta löytynyt niksipirkka Libero 1 Toucheihin: kannattaa kynsisaksilla napsaista se sisin kuminauha taitteen kohdalta poikki, koska se on niin jännemäisen kireä että painaa punasen rannun vauvan nivusiin. Katkaisemalla löystyy vain sen verran ettei kiristä mutta pitää edelleen tavaran sisällä.

Että näin jännää meidän päivissä
 
Toivottavasti @Johannaz selvisitte rokotuksista ilman sivuvaikutuksia!

Neuvolasta piti sanoa että aivan huimaa tuokasvu 2 kk --> 3kk, meillä oli tullut melkein 4 senttiä ja vähän vajaa kilo! Huh, ei ihmekään jos maitoa uppoaa. Nätisti käyrillä mentiin. Neuvolantäti oli vähän sitä mieltä että mahallaan ollessa pitäisi jo tukeutua käsivarsiin, meillä ollaan vasta kyynärnojassa. Käski pitää enemmän mahallaan, pitää yrittää.
 
Moikka!
Meillä on vielä 2kk neuvolakin edessä, katotaan miten pikuinen reagoi sit ekaan rokotteeeseen, eikös se silloin tule?

Meillä vauva ei hirveästi ole pulautellut, mutta röyhtäsee monesti isosti aina syönnin päälle. Pieni itkuisempi vaihe täälläkin ja sylissä haluaa ehdottomasti olla pystyssä ja nin että näkee mitä ympärillä tapahtuu :D

Onneksi olen saanut hänet nyt myös vihtymään kantorepussa ja ekaa vikkoa on nukkunut unia myös parvekkeella..siellä nukkuu hyvin! Vaatii vaan minulta vaunujen roudailua hissittömässä talossa, kun en ole ainakaan vielä ostanut parvekerattaita erikseen. Mäolen laittanut sisävaatteiden pääee sellasen paksuhkon nallehaalrainja sit vaan hyvään lämpöpussiin, tuntuu tarkenevan? :)

Mä en ole ite käsityöihmisiä, mutta onneksi vauva on saanut lahjaksi ihania neulottuja vaatteita :) Aikaa ei ehkä olisikaan ihan vielä semmoiseen. Vaikka nyt pidempien päikkäriden aikana tuntuu, että ehtii yllättävän paljon ja ihan myös rentoutumaan kun esikoinen on kyseessä :)
 
Noista vaipoista. Luin tutkimuksen, jossa tuli ilmi et muumi vaipat oli "puhtaimpia" kemikaaleista. Pampersit sisälsi eniten näitä huonoja kemikaaleja. Saattaa ärsyttää ihoa. Ja tuo et pampers haisee voimakkaalle, tais liittyä et vauva jolla vaippa 24h hengittää näitä kemikaaleja. Niitä saa eu:ssa myydä, mutta silti niissä saattaa olla haittaa. En nyt sit oo niitä käyttänyt. Harmi kun pampersin housuvaipat oli parhaimpia esikoisella.
En löydä linkkiä enää mut googlaamalla varmana löytyy, jos joku haluaa tarkemmin lukea vaippavertailua.

3kk neuvola vielä edessä.

Tuntuu oudolle et jo 3kk ikää. Varmaan jouluhässäkkä vaikutti siihen ettei niin täysillä voinut keskittyä vauvaan. Nimittäin esikoiselta paljon muistoja mut tuntuu et tän vauvan kans ei oo kerenny kovin tutustuun ja tekeen mitään. Varmaan vaikuttaa tää vuoden aikakin kun ei ulkona kovin oo vietetty aikaa.

Oon nyt alkanut hävittää vauva tavaroita. Melko haikee olo. Joku jännö tunne et luovunko nyt tosiaan esim. dopplerista.. oon sen uutena ostanut ja muistoja liittyy kun etittiin ääntä ja sit ku sen kuuli jne. Tuntuu et en haluis luopua noista (n) mut turha alkaa kaikkia säästään, koska lapsi luku on täynnä.
 
@Sonde

Kannattaa ne säilyttää osa ainakin, voit antaa sitten omille lapsille myöhemin katseltavaksi. Tosin itse varmaan hullu? heh, säilytin pojan ensimmäiset vaatteet sairaalasta, pieni body,tossut ja hattu :D Ei enää mahdu hänelle muutenkaan.
Ja minun pikkuveljelle tulossa toinen vauva, niin annan heille loput pienet vaatteet. Pistää hyvä kiertämään.
Joitakin vaatteita kun kerkesin käyttämään vain kerran. :(
 
  • Tykkää
Reactions: Sonde
Minä pistin kanssa syrjään niitä ihanimpia pieniä juttuja muistoksi, ja tietty kotiintulovaatteet, ne sairaalasta saadut villatöppöset, mummojen neulomia ihanuuksia ja muuta sellasta. Säästin myös sairaalarannekkeen ja ensimmäisen joulun pakettikortteja jos vaikka mitä. Ensin olin aatellu säästää niitä äitiyspakkauslaatikkoon, mutta kun tämän vuoden laatikko oli minun silmään niin kamalan ruma, säästin sellaisen nätin lahjapakkauslaatikon missä vauva sai joululahjansa. Aattelin että sitten kun se on täysi, käyn sen vielä läpi ja pistän kiertoon jos tuntuu että siellä on jotain joka ei niin tärkeää ookaan, etten ny sorru liiallisuuksiin. Tavallisemmat vaatteet sun muut pistän kiertoon kun miehen sisko saa vauvan maaliskuussa, tosin sinne tulee poika niin nuo tyttömäisimmät taitaa jäädä antamatta.

Onko joku jo ollut 4kk neuvolassa, mitäs siellä? Mä ootan jo kauhulla 5 kk neuvolaa jossa tulee se kolmas rotasatsi ja ne samat kaksi rokotetta kun 3 kk neuvolassa. Meillä oli aivan hirveä viikon vaipparalli siitä rotasta, pahempi kun ekasta satsista ja jos kolmas kerta on vielä pahempi niin en kyllä ala...

Onko teillä muuten vauvalle jo alkanut muodostua päivärytmiä, ja jos niin minkälaista? Meillä ei oikein voi sanoa että oisi, vähän mennään tuurilla ja sattumalla. Välillä ei nuku yksiäkään päiväunia, välillä nukkuu kolmet. Tuo jo riittää tekemään päivärytmistä niin muuttuvan etten kehtaa sitä rytmiksi edes sanoa. Varsinkin ne päivät jollon ei nukuta on aika rytmittömiä...

Ja viihtyykö teidän vauvat itsekseen? Kun puhuin tosta päiväuniasiasta neuvolassa ja sivulauseessa sanoin että niinä päiväunettomina päivinä ei sit oikein muuta tehdäkään kun viihdytetään vauvaa, hän sano että tämän ikäisen pitäisi kyllä jo viihtyä itsekseenkin. Ei kyllä meillä ainakaan pientä hetkeä pidempää aikaa, siis niin että oikeasti sillä aikaa ehtisi itse tehdä jotain muuta. Viihtyy kyllä vaikka sitterissä mun vieressä kun vaikka laitan pyykkejä tai muuta ja samalla höpötän ja juttelen, mutta ilman sitä vieressäoloa ja juttelua ei kyllä pitkään viihdytä.

Ootteko jo kiinteiden alotusta miettineet?
 
  • Tykkää
Reactions: Sonde

Yhteistyössä