Loppuu järki vajaa 9kk ikäisen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Väsynyt äiti"

Vieras
Joka yö herää 1-20 kertaa ja pitää nukuttaa sylissä sängyn reunalla pomppien. Sanomattakin selvää että minulta jää unet todella vähiin, hyvin hyvin harvoin pääsee tuolla yhdellä herätyksellä. Unikoulua pitäisi kai alkaa miettiä vaan kun en jaksa sitä huutoa, vähemmällä kiukulla pääsee vain napata syliin se ja nukuttaa. Ei syö enää yöllä... Pahimmat hammasvaivat on takana ja eroahdistuskin tuntuu helpottavan, vatsavaivoja ei tunnu olevan eikä allergiaa, niistä on kokemusta useamman lapsen kohdalta aiemmin. Isäkään ei voi yörumbassa auttaa kun tarvii unensa töiden vuoksi, nukkuu lähes joka yö nykyään sohvalla. Eikä juuri muitakaan apujoukkoja yöhommiin ole. Aamulla on itsekin kuitenkin oltava jo klo 7 hereillä koululaisten vuoksi, olin nukkunut tai en, päiväunet ovat unelmaa vain, vauva nukkuu kyllä mutta itse en voi.

Tottahan tuo joskus helpottaa ja loppuu, kun lapsi kasvaa. Parin lapsen kanssa ollut samaa ongelmaa mutta en muista enää miten niistä selvitty : /

[QUOTE="Vieras";22398519]Pakko kysyä, että onko tuo ollut tuollaista ihan alusta asti? Siis vauvan syntymästä? Tuo unien vähyys?[/QUOTE]

Saanko vastata omasta puolestani?

Meillä on ollut. Toinen lapsi ei nukkunut vauvanakaan kuin pieniä pätkiä kerrallaan ja kolmas itki vatsaansa melkein pari vuotiaaksi ja kumpikin heräili ja herätti useita kertoja yössä. Todella useita.

Pahimmassa vaiheessa nukahtelin seisaalleni pihaan...

Viereen ei nuku, alkaa pyöriminen ja ylös nouseminen ja juttelu vaikka olisi pilkkopimeää. Tämä touhu alkoi kun lopetin imetyksen lapsen ollessa puoli vuotias, oli pakko lopettaa vaihtoehdottoman pitkän antibiootin vuoksi jolle lapsi reagoi ihottumalla, terveeksi piti itseni saada kuitenkin. Siihen saakka nukkui kuin tukki yöt, rintaa mutusti ehkä 1-3 kertaa yössä.

Saanko vastata omasta puolestani?

Meillä on ollut. Toinen lapsi ei nukkunut vauvanakaan kuin pieniä pätkiä kerrallaan ja kolmas itki vatsaansa melkein pari vuotiaaksi ja kumpikin heräili ja herätti useita kertoja yössä. Todella useita.

Pahimmassa vaiheessa nukahtelin seisaalleni pihaan...

Saat. :)
Kuuntelen mielelläni aiheeseen liittyviä keskusteluita, koska olen tällä hetkellä raskaana - ja yksinodottaja. Luultavimmin en osaa kuvitellakaan, mitä se arki käytännössä VOI olla, vaikkei rankimman kautta meniskään..

[QUOTE="Vieras";22398538]Saat. :)
Kuuntelen mielelläni aiheeseen liittyviä keskusteluita, koska olen tällä hetkellä raskaana - ja yksinodottaja. Luultavimmin en osaa kuvitellakaan, mitä se arki käytännössä VOI olla, vaikkei rankimman kautta meniskään..[/QUOTE]

Esikoinen oli ja on yhä supernukkuja, tosin heräsi syömään öisin n. 1-vuotiaaksi, mutta ei valvottanut sen enempää, kun koliikista oli päästy. Se oli kyllä yhtä helvettiä :kävelin seiniä pitkin yökaudet itkevä lapsi käsivarrellani ja väänsin itsekin itkua. Toinen taas superkukkuja, inhosi nukahtamista todellakin jo vauvasta saakka, heräili useita kertoja, eikä nukahtanut uudelleen. Koliikkiin hoksasin hakea apua vyöhyketerapiasta ja se toimi.

Kun kakkonen alkoi nukkua edes silloin tällöin koko öitä tai ainakin oli hiljaa hereillä, syntyi kolmonen, joka kärsi suolisto-oireisesta allergiasta ja kitisi yötä päivää. Heräili öisin ja piti minua hereillä. Kun hän oli n. 1-vuotias, hän oli sairaalassa osastolla tutkittavana ja ehdottomasta kiellostani huolimatta häntä "unikoulutettiin" huudattamalla ja nukkuminen meni entistä vaikeammaksi, rassu ei uskaltanut nukkua, ellei maannut kasvot käteni päällä.

Kun kolmonen nukkui edes satunnaisesti jonkun yön melkein heräilemättä, syntyi nelonen...

Ja kaikki epelit ovat kömpineet yöllä viereen n. 6-vuotiaiksi saakka, nelonen vielä 7-vuotiaana satunnaisesti, mutta uskomattoman hiljaisesti ja huomaamattomasti.

Ja tarinan opetus on se, että hengissä ollaan!;)

Ei onneksi tarvitse olla rankkaa. Kannattaa vain uskoa vaistojaan ja tehdä niin, kuin itselle ja lapselle tuntuu sopivimmalle. Minä olisin seonnut, jos olisin totellut suosituksia yöimetysten lopettamisen ja lapsen siirtämisen omaan sänkyyn tai huoneeseen suhteen. Nuo nukkuivat vieressä ja söivät rintaa, kun halusivat, kumpikin saimme sentään hieman unta.

Nukkumattomuuskierre on jäänyt päälle moneksi vuodeksi, ei oikein osaa nukkua, vaikka lupa olisi.

[QUOTE="Väsynyt äiti";22398513]Joka yö herää 1-20 kertaa ja pitää nukuttaa sylissä sängyn reunalla pomppien. Sanomattakin selvää että minulta jää unet todella vähiin, hyvin hyvin harvoin pääsee tuolla yhdellä herätyksellä. Unikoulua pitäisi kai alkaa miettiä vaan kun en jaksa sitä huutoa, vähemmällä kiukulla pääsee vain napata syliin se ja nukuttaa. /[/QUOTE]

Onpa viisas 9-kuinen, kun osaa sanoa: "Minä en sitten nuku omassa vuoteessani, vaan vain sinun vieressäsi." - Et varmaan koskaan opeta lapsellesi mitään muutakaan...

meillä oli tuota samaa ja sitten uskaltauduin pitämään unikoulua... se sujui niin hyvin että ei huudettu juuri ollenkaan. minuutin itkuja muutaman kerran kolmena yönä... neljäntenä yönä nukkui 12h.. nyt nukkuu n 10h ja sitten ylös leikkimään.
Suosittelen.
Mut tokihan tää mikä toimi meillä ei välttis toimi kaikilla. Mun kaveri suosittteli soittamaan unikouluttajalle jos tulee ongelmia nukkumisen kanssa. Joten oisko siitä apuja?

Eipä tuossa taida mikään muu auttaa kuin se unikoulu... kun on jo tottunut tuohon tapaan... seuraavaks et vaan ota pois sänngystä... silittelet vain... meillä esikko jakso ekana yönä huutaa 3h.. mut kahtena seuraavana enää 1/2h ja sit nukkukin jo monta tuntia heräämättä :)

Tota mä en tajua,ei viitti huudattaa mutta joutuu kuitenkin kuuntelemaan sitä huutoa kun lapsi vaatii nukuttamista...
Ei sulla ole paljoa vaihtoehtoja jos et halua unikoulua pitää. Tai jos et itse sitä pysty pitämään niin anna miehen /äitisi/sukulaisen/ystävän/sairaalan pitää.

Kyllä mulle ainakin tuli sisua huudattaa lapsi lopulta, kun oli itse tarpeeksi väsynyt ja kyllästynyt öisiin herätyksiin. Ja se on niin lapsesta kiinni mikä tehoaa. Onko tuttia käytössä? Voitko ottaa viereen nukkumaan.

[QUOTE="Väsynyt äiti";22398525]Viereen ei nuku, alkaa pyöriminen ja ylös nouseminen ja juttelu vaikka olisi pilkkopimeää. Tämä touhu alkoi kun lopetin imetyksen lapsen ollessa puoli vuotias, oli pakko lopettaa vaihtoehdottoman pitkän antibiootin vuoksi jolle lapsi reagoi ihottumalla, terveeksi piti itseni saada kuitenkin. Siihen saakka nukkui kuin tukki yöt, rintaa mutusti ehkä 1-3 kertaa yössä.[/QUOTE]

Auttaisiko jos pitää lasta tiukemmin kiinni itseä vatsen niin ettei pääse nousemaan ylös?

Meillä on 5v kehitysvammainen autisti-poika joka ensimmäiset vuodet kyllä nukkui itse hyvin sänkyynsä, mutta nämä pari viimeistä vuotta on olleet hankalat. Nyt saan nukahtamaan kun pidän tiukasti kainalossa kädetkin suljettuina (ok, viimeaikoina on saanut kyllä löydennettyä tuossa otteita) ja laulan hiljaa. Jos lapsi on rauhoittunut hyvin tilanteeseen niin nukahtaa jo 10minuutissa. Yksin jos laittaa sänkyyn niin ei nukahda lain vaan hypää heti pystyyn jne.

Meil myös lapsi joka syntymästä asti on ollu ongelmanukkuja. On tehty yhteistyötä jne unikouluttajan kanssa jne mut vasta ikä on tuonu apua, joskaan ei vieläkään aivan ongelmitta suju ja ikää se 3v. Ekavuosi meni sumussa ja heräten+taistellen nukkumisen kanssa, sen jälkeen jo säännöllisemmin mut vasta yli 2v alko osata nukahtamisen kohtuuajassa eikä juur heräilly.
Tollon 9kk ei ollu sylissä mut heräili sängyssään ja tarvitsi uniapua, tollon sänky oli aivan kiinni mun sängyssä joten ei tarvinnu pomppia mihinkään. Suosittelen kyl ap että totutat vauvasi pois tuosta sylirumbasta. Se tietää aluksi huutoa mut toikin tapa syö sua ja paljon.

Voi! Paljon voimia ap:lle! Meillä samanlainen tapaus, joka on pian 11kk. Meillä myös syntymästä saakka ollut herätyksiä 3-20. Eli ei vielä ikinä olla selvitty alle 3 heräämisellä. :(

Onhan teillä suljettu mahdolliset allergiat pois? Mä suunittelin unikoulua, mutta sitten alkoi allergiaepäilyt ja niiden kartoitus on nyt kesken. Maitoallergia on nyt aika varma, mutta ei ainakaan kuukauden maidoton dieetti ole meidän öihin vaikuttanut mitenkään.

Meillä kyllä aloitetaan jonkin sortin unikoulu, kunhan nuo muut allergiat on poissuljettu. :)

Voimia vielä kerran! :)

[QUOTE="Väsynyt äiti";22398545]rauhoittaa, siksi aikaa mitä juo. Kun pullo tyhjenee alkaa huuto.[/QUOTE]

Onko lehmänmaitoallergia poissuljettu? Omaa nyt jo 4-vuotiasta aikoinani iltaisin ja öisin sylissä nukutin. Juuti niin,että lapsi makasi päinmakuulla vatsa reisien päällä ja siitä hyrskytellen vatsavaivainen lapsi sitten nukkuin. Myös tuo itku maidonjuomisen jälkeen voisi viitata vatsavaivohin... Huomioi siis tämäkin mahdollisuus, että takan voi olla fyysinen vaiva.

Maitoallergian oireita voivat olla itkuisuus, iho-oireet (ihottuma poskilla, pakaroissa, takareisissa, pakaravaossa), uloste haisee imelälle vaihdellen ripulista ummetukseen.

Jos epäilet maitoallergiaan, ota yhteys neuvolaan.

Vastaan useammalle kerralla. Kirjoitinkin jo ettei apuja yöhommiin saa mistään, mies tarvii unet että voi käydä töissä, isovanhemmat työelämässä jne... Allergiaa ei ole, useammasta allergialapsesta kokemus eikä tämä ole lainkaan sellaista. Itku ei ole kipuitkua tms, vaan turhautumista ja mukavuudenhalua, ei itke sylissä, vain siihen asti kiukkuaa että otan syliin. Tutti on, mutta se lentelee pitkin yötä ympäriinsä .
Tulisi edes yksi hyvä yö nyt niin sen jälkeen voisin alkaa unikouluhommiin, nytkin väsyttää niin että pelkkä ajatus huudatuksesta inhottaa.

[QUOTE="Väsynyt äiti";22399295]Vastaan useammalle kerralla. Kirjoitinkin jo ettei apuja yöhommiin saa mistään, mies tarvii unet että voi käydä töissä, isovanhemmat työelämässä jne... Allergiaa ei ole, useammasta allergialapsesta kokemus eikä tämä ole lainkaan sellaista. Itku ei ole kipuitkua tms, vaan turhautumista ja mukavuudenhalua, ei itke sylissä, vain siihen asti kiukkuaa että otan syliin. Tutti on, mutta se lentelee pitkin yötä ympäriinsä .
Tulisi edes yksi hyvä yö nyt niin sen jälkeen voisin alkaa unikouluhommiin, nytkin väsyttää niin että pelkkä ajatus huudatuksesta inhottaa.[/QUOTE]

Mun ei ole tarkoitus teilata sun kirjoituksia, eikä sun tietoa allergioista varsinkin jos sulla kokemusta niistä on. :)
Suolisto-oireinen maitoallergiahan oireilee usein juuri ainoastaan rauhattomina öinä. Meidän pojalla on tuo, eikä meilläkään ole kipuitkua, vaan sellaista yleistä rauhattomuutta, ähinää ja kitinää.

Tiedän tuon sun tunteen tuosta unikouluasiasta. Tuo on niin totta, että kun on itse tosi väsynyt, ei edes omat voimat riitä moiseen.

Tuossa iässähän monilla on yölevottomuutta, tavallisesti uniongelmiin haetaan apua juuri 6-10 kk iässä. Tulee hampaita ja uusia taitoja. Meillä tyttö oppi kävelemään 9 kk iässä ja juuri ennen sitä yöt olivat levottomia, vaikka muuten on aina ollut hyvä nukkuja. Olisko sitä tuttia mahdollista laittaa vaikka jollain tuttinauhalla yöpukuun kiinni ettei hukkuisi? Meillä oli tuossa vaiheessa pinnasängyssä varmaan kuusi seitsemän tuttia, niin aina joku osui mun käteen sieltä, lapsi ei vielä itse osannut laittaa tuttia omaan suuhunsa.

En osaa tämän enempää auttaa, eihän se lohduta yhtään että saattaa mennä ajan kanssa ohi.

Yhteistyössä