Loppuraskauden lääkärineuvola?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piippiip
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli siis vaihtelee tosi paljon.. Mietin vaan, ku tässä kolmannessa raskaudessa neuvola-aikoja on niin vähän, että mihinhän saan sen viimeisen lääkärinneuvolan, ku sitä ei oo vieläkään varattu (rv 31+6 tänään) ja seuraava neuvola on ens viikon torstaina (32+5) että mihinhän sen ajan parissa viikossa ehtii saada. Mut sepä on heidän ongelma.. Täällä on lääkäriajat aina tosi tiukassa.

[QUOTE="ap";26378729]Eli siis vaihtelee tosi paljon.. Mietin vaan, ku tässä kolmannessa raskaudessa neuvola-aikoja on niin vähän, että mihinhän saan sen viimeisen lääkärinneuvolan, ku sitä ei oo vieläkään varattu (rv 31+6 tänään) ja seuraava neuvola on ens viikon torstaina (32+5) että mihinhän sen ajan parissa viikossa ehtii saada. Mut sepä on heidän ongelma.. Täällä on lääkäriajat aina tosi tiukassa.[/QUOTE]
Soita sinne ja varaa aika?Itsekkin tein niin kun tajusin että viimeistä aikaa ei vielä ole ja ajat on täälläkin todella piukassa.

Meillä ainakin varataan yksi aika kerrallaan. Mulla on seuraava aika 32+3 ensi viikolla ja silloin varataan seuraava neuvola raskausviikolle 34+ jotain. Yritän silloin kyllä kysyä, voisko lääkärineuvolan varata rv 35+ jotain, koska ollaan rv 36 reissussa ja 37 on liian myöhään (mun pitää saada painoarviolähete).

No täällä takapajulassa on tarjolla vain yksi lääkärineuvola ja se keskiraskaudessa. Näin siis normaalisti etenevässä raskaudessa, toki jos ongelmia niin tarpeen mukaan pääsee lääkärille (=näin siis sanovat, todellisuudessa aikoja ei ole vaan pitää mennä päivystyksenä synnärille). Minkäänlaista synnytystapa-arviota ei esim ole.

[QUOTE="xXx";26378798]No täällä takapajulassa on tarjolla vain yksi lääkärineuvola ja se keskiraskaudessa. Näin siis normaalisti etenevässä raskaudessa, toki jos ongelmia niin tarpeen mukaan pääsee lääkärille (=näin siis sanovat, todellisuudessa aikoja ei ole vaan pitää mennä päivystyksenä synnärille). Minkäänlaista synnytystapa-arviota ei esim ole.[/QUOTE]

Missä näin? Tässä rikotaan kyllä pykäliä urakalla. Kamala vastuu jää myös terveydenhoijalle.

[QUOTE="kätilö";26378808]Missä näin? Tässä rikotaan kyllä pykäliä urakalla. Kamala vastuu jää myös terveydenhoijalle.[/QUOTE]

Jyväskylässäkin on vain yksi lääkärineuvola keskiraskauden tienoilla. Itsellä se oli viikoilla 26.

[QUOTE="minä";26378836]Jyväskylässäkin on vain yksi lääkärineuvola keskiraskauden tienoilla. Itsellä se oli viikoilla 26.[/QUOTE]

On kyllä aikamoista.. varsinkin uudelleensynnytäjillä, kun on kuitenki aikamoiset riskit paikkojen aukeamisen yms. suhteen. Täällä on uudelleensynnyttäjillä kaksi lääkärineuvolaa (keskiraskaus ja loppuraskaus).

[QUOTE="joku";26378848]On kyllä aikamoista.. varsinkin uudelleensynnytäjillä, kun on kuitenki aikamoiset riskit paikkojen aukeamisen yms. suhteen. Täällä on uudelleensynnyttäjillä kaksi lääkärineuvolaa (keskiraskaus ja loppuraskaus).[/QUOTE]

Ennenaikaisen synnytyksen uhan vuoksi tärkeämpää on juuri se keskiraskauden tarkastus. Jos loppuraskauden lääkärinla on vasta rv 36, niin eihän sillä ole mitään merkitystä onko kohdunsuu aukeamassa vai ei. Vauvan annetaan joka tapauksessa jo syntyä jos on syntyäkseen.

[QUOTE="ap";26378729]Eli siis vaihtelee tosi paljon.. Mietin vaan, ku tässä kolmannessa raskaudessa neuvola-aikoja on niin vähän, että mihinhän saan sen viimeisen lääkärinneuvolan, ku sitä ei oo vieläkään varattu (rv 31+6 tänään) ja seuraava neuvola on ens viikon torstaina (32+5) että mihinhän sen ajan parissa viikossa ehtii saada. Mut sepä on heidän ongelma.. Täällä on lääkäriajat aina tosi tiukassa.[/QUOTE]

Jos sulla on menossa jo kolmas raskaus niin eihän sulla mikään kiire sinne viimeiseen lääkärineuvolaan ole. Itselläni se laitettiin tarkoituksella rv 37, (kolmatta odotan), koska kun olen jo 2 synnyttänyt alateitse, niin ei ole epäilystäkään etteikö se kolmaskin sieltä mahtuisi. Muuten seuranta on ihan samanlainen siellä lääkärineuvolassakin kuin th:n vastaanotolla, eli mitataan verenpaineet, paino ja seurataan sf-mittaa + vauvan sykettä eli samat jutut kuin terkkarin vastaanotolla. Aikaa vain on varattu n.15-20, kun taas th:n vastaanotolle 30-45min eli pikainen käynti se on.

Jos enneaikaista supistelua tms, niin kyllä ne sitten siirtää lääkärineuvolaa aikaisempaan ajankohtaan, mutta jos raskaus sujunut tähänkin asti hyvin, niin ei ole mitään syytä mennä kovin aikaisin lääkärineuvolaan. Itselläni varattiin lääkärineuvola-aika rv 34 käynnillä, ja täälläkin on ajat tiukassa, mutta silti saatiin aika varattua. Aina niitä peruutusaikojakin kuitenkin tulee.

Ennenaikaisen synnytyksen uhan vuoksi tärkeämpää on juuri se keskiraskauden tarkastus. Jos loppuraskauden lääkärinla on vasta rv 36, niin eihän sillä ole mitään merkitystä onko kohdunsuu aukeamassa vai ei. Vauvan annetaan joka tapauksessa jo syntyä jos on syntyäkseen.

Näin juuri. Itse oli juuri eilen tässä lääkärineuvolassa ja kolmatta odotan. Kohdunsuu pehmennyt ja os. sormelle auki, mutta eipä se toinenkaan syntynyt kuin vasta rv 40+, vaikka silloin oli tämä sama tilanne rv36. Joten tuskin tämä kolmaskaan kovin paljoa aikaisemmin syntyy, vaikka saisi mun puolestani jo syntyä.

T: rv 37+2

Alkuperäinen kirjoittaja kohta kolmen äiti;26378896:
Jos sulla on menossa jo kolmas raskaus niin eihän sulla mikään kiire sinne viimeiseen lääkärineuvolaan ole. Itselläni se laitettiin tarkoituksella rv 37, (kolmatta odotan), koska kun olen jo 2 synnyttänyt alateitse, niin ei ole epäilystäkään etteikö se kolmaskin sieltä mahtuisi. Muuten seuranta on ihan samanlainen siellä lääkärineuvolassakin kuin th:n vastaanotolla, eli mitataan verenpaineet, paino ja seurataan sf-mittaa + vauvan sykettä eli samat jutut kuin terkkarin vastaanotolla. Aikaa vain on varattu n.15-20, kun taas th:n vastaanotolle 30-45min eli pikainen käynti se on.

Jos enneaikaista supistelua tms, niin kyllä ne sitten siirtää lääkärineuvolaa aikaisempaan ajankohtaan, mutta jos raskaus sujunut tähänkin asti hyvin, niin ei ole mitään syytä mennä kovin aikaisin lääkärineuvolaan. Itselläni varattiin lääkärineuvola-aika rv 34 käynnillä, ja täälläkin on ajat tiukassa, mutta silti saatiin aika varattua. Aina niitä peruutusaikojakin kuitenkin tulee.

No just soitin ja varasin ajan. Mulla on muutamia rajoituksia, millon aika ei käy, niin sen vuoksi asiaa hätäilin. Rv 36 ei saanu enää aikoja niille päiville, jotka mulle sopi. Ja th siellä oli sitä mieltä, että oli tosi hyvä ku soitin, kun kesällä on muutenkin vaikeampi noita aikoja saada.

Onhan se tosi pikainen käynti, mutta mun mielestä silti tärkeä. Ainakaan mun th ei osaa arvioida vauvan kokoa tai tarjontaa läheskään niin hyvin kuin lääkäri. Sen vuoksi haluan käydä lääkärillä. Viimeksi th:n mukaan oli tulossa viisikiloinen vauva (sf-mitta yläkäyrällä) ja lääkäri sanoi, että syntyy samankokoinen kuin edellinen (3400) ja vauva oli syntyessään 3200g. Eli luottamusta ei herätä mun th:n taidot aivan aina..

[QUOTE="ap";26378948]No just soitin ja varasin ajan. Mulla on muutamia rajoituksia, millon aika ei käy, niin sen vuoksi asiaa hätäilin. Rv 36 ei saanu enää aikoja niille päiville, jotka mulle sopi. Ja th siellä oli sitä mieltä, että oli tosi hyvä ku soitin, kun kesällä on muutenkin vaikeampi noita aikoja saada.

Onhan se tosi pikainen käynti, mutta mun mielestä silti tärkeä. Ainakaan mun th ei osaa arvioida vauvan kokoa tai tarjontaa läheskään niin hyvin kuin lääkäri. Sen vuoksi haluan käydä lääkärillä. Viimeksi th:n mukaan oli tulossa viisikiloinen vauva (sf-mitta yläkäyrällä) ja lääkäri sanoi, että syntyy samankokoinen kuin edellinen (3400) ja vauva oli syntyessään 3200g. Eli luottamusta ei herätä mun th:n taidot aivan aina..[/QUOTE]

Mulle ei tokassa eikä tässä kolmannessakaan ole sanottu mitään painoarviota, nehän ovat vain suuntaa antavia ja usein johtavat harhaan. Silti samankokoisia olivat eka ja toka ja oletettavasti tänä kolmaskin. Eli itse en ainakaan painoarvion takia käynyt lääkärineuvolassa, sitä varten tarvitsisi olla ultralaitteet joita taas meidän neuvolassa ei ole. Ja jos lääkäri toteaa että nyt on syntymässä hirmuisen kokoinen vauva, niin kyllähän ne lähetteen laittaa äitipolille jossa asia tarkistetaan ultralla.

Alkuperäinen kirjoittaja kohta kolmen äiti;26378980:
Mulle ei tokassa eikä tässä kolmannessakaan ole sanottu mitään painoarviota, nehän ovat vain suuntaa antavia ja usein johtavat harhaan. Silti samankokoisia olivat eka ja toka ja oletettavasti tänä kolmaskin. Eli itse en ainakaan painoarvion takia käynyt lääkärineuvolassa, sitä varten tarvitsisi olla ultralaitteet joita taas meidän neuvolassa ei ole. Ja jos lääkäri toteaa että nyt on syntymässä hirmuisen kokoinen vauva, niin kyllähän ne lähetteen laittaa äitipolille jossa asia tarkistetaan ultralla.

Mulle onneksi on, ja tiedän, että sama lääkäri on nytkin kun menen lääkärille. Mulle (kolmannenkin lapsen saavalle!) lääkärin tapaaminen loppuvaiheessa on tärkeää. Tiedän lääkärin osaavan hommansa, ja luotan häneen. Toisin kuin terveydenhoitajaan, joka kakkosella arvioi tarjonnankin väärin.

[QUOTE="ap";26379014]Mulle onneksi on, ja tiedän, että sama lääkäri on nytkin kun menen lääkärille. Mulle (kolmannenkin lapsen saavalle!) lääkärin tapaaminen loppuvaiheessa on tärkeää. Tiedän lääkärin osaavan hommansa, ja luotan häneen. Toisin kuin terveydenhoitajaan, joka kakkosella arvioi tarjonnankin väärin.[/QUOTE]

Mulla terkkari taasen on todella ammattitaitoinen ja on osannut kertoa vauvan tarjonnan joka ollutkin rt:ssa jo koko loppukolmanneksen (minkä itsekin tosin kolmatta odottaessani osaan jo havaita). Sen verran tuosta tarjonnasta vielä haluan sanoa, en halua pelotella, mutta esikoiseni oli rt:ssa loppuun asti kunnes jossain rv 39 tienoilla kääntyikin vielä avosuutarjontaan (huomattiin vasta synnytyksessä) ja synnytys oli erittäin pitkäkestoinen (imukupilla lopulta syntyi) ja kivulias. Eli mun kokemuksella, mikään ei ole koskaan varmaa eikä luotettavaa. :)

Mukavaa loppuraskautta sinne!

[QUOTE="ap";26378827]Niin mun varmaan täytyyki tehdä.. Se mun terveydenhoitaja on kyllä niin virkaintoinen, että varmaan repii pelihousunsa kun oon varannut ajan yksikseen, kun se haluais ne aina varata :D[/QUOTE]

No soita sille terkkarille ja pyydä sitä varaamaan jo se aika sulle?

[QUOTE="joku";26379117]No soita sille terkkarille ja pyydä sitä varaamaan jo se aika sulle?[/QUOTE]

Ei oo terkkarille numeroa. Täällä on nykyään keskitetty ajanvaraus, ja omalle terveydenhoitajalle ei voi soittaa ollenkaan.

Yhteistyössä