Loppumaton yskä ja mitään selkeää vikaa ei löydy... ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pusse"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pusse"

Vieras
Ahdistaa, 3v. pojalla on ollut outo yskä helmikuusta asti, käytiin neuvolalääkärillä maaliskuussa ja lääkäri kuunteli pojan keuhkoja kauan. Vinkunaa sieltä kuulemma kuului ja epäili että siellä on joku pitkittynyt henkitorven tulehdus, ei mitään hoito-ohjeita, pitäisi parantua itsestään. Käytiin uudestaan toukokuun alussa ja vinkuna oli vähentynyt, ja poika yskikin vähemmän.

Nyt sitten poika on yskinyt pari viikkoa taas paljon rajummin, eilen päiväunet päättyi kivasti kun poika ensin yski ja yski ja yski ja lopulta levottomien unien päätteeks poika oksensi pahan yskänpuuskan jälkeen. Tuota on tapahtunut aiemminkin mutta viimeksi silloin helmikuussa, kun yskä oli myös pahana.

Pahimmat puuskat tulee diis nukkuessa, mutta kyllä tuo tuossa pitkin päivääkin yskii... Joskus pahan yskäpuuskan jälkeen pyytää vettä, eli kutittaakin varmaan inhottavasti kurkkua... Itsellä oli viime viikolla samanlainen yskä ja heräsin öisin yskimään ja se kutina ei meinannut vettä juomallakaan lähteä, voin vaan kuvitella miten ärsyttävää on yskiä tolla tavalla kuukausi kaupalla. Mulla meni kuitenkin ohi parissa päivässä.

Ollaan menossa taas lääkäriin, mutta kiinnostais kuulla onko jonkun muun lapsella ollut samanlaista mysteeristä päättymätöntä pahaa yskää? Ja onko se joskus loppunut tai onko löydetty joku oikea syy, jota pystyis jotenkin hoitamaan?

Ei mitään allergioita oo? Siitepölyallergia tekee mulle joskus kuivaa yskää, tai liian kuiva huoneilma. pöly yms. Eikä kotona oo mitään kosteusvauroita tms?

Siitepölyä voisin epäillä muuten, mutta kun tuo alkoi jo helmikuussa pahimilla pakkasilla... Ilmankostutinta on käytetty pojalla öisin, täällä on kyllä aika kuiva ilma ollut aina. Pölyä löytyy taatusti, mutta oon just ton yskän takia pyyhkiä pölyjä entistä tiheämmin.
Kosteusvaurioista en tiedä, viimeksi tehty kosteusmittaus 2007 kun muutettiin tänne ja silloin ainakin kaikki oli kunnossa...

Pelottaa joku astma, mutta oireileeko se noin... Liikunnan jälkeen ei mitenkääm erityisesti hengästy, on aika liikkuvainen poika

astma tai siitepölyallergia tulee ensimmäisenä mieleen. Ja kun lääkäriin menet niin kysy sit aina kun lääkäri jonkun diagnoosin esittää että entä sitte sen jälkeen jos ei tehoa.

[QUOTE="vieras";23922506]Ai niin ja närästys/refluksitauti voi kans tehdä sellasta ärsyttävää yskää.[/QUOTE]

Poika on kyllä yökkii aika helposti, mutta eiks sen lääkärin pitäis tollanen huomata? Ja lääkärin mukaan siellä on limaa jonkin verran siellä kurkussa...

[QUOTE="hei";23922552]Mulla oli itselläni joskus yli vuoden kestänyt yskä, oli muistaakseni krooninen poskiontelontulehdus tjms.[/QUOTE]

Mä niin toivon että on jotain ohimenevää...

Kyllä se syy varmaan selviää, ehdottele lääkärille vielä kaikki astmat ja refluksit yms., että osaa ajatella monelta kantilta eikä päätä valmiiksi jotain yhtä ainoaa vaihtoehtoa :D

Meillä oli tytöllä tuollasta ja sai lopulta ventolinea ja flixotidea, mitkä auttoivat.Ei varsinaista astmadiagnoosia, mutta taipumusta infektioastmaoireiluun.Pitkään oli taukoa, eikä tarvittu lääkitystä, mutta nyt kun kova räkätauti päällä, niin alkaa taas kuulostaa siltä kuin aiemminkin: /

[QUOTE="vieras";23922575]Kyllä se syy varmaan selviää, ehdottele lääkärille vielä kaikki astmat ja refluksit yms., että osaa ajatella monelta kantilta eikä päätä valmiiksi jotain yhtä ainoaa vaihtoehtoa :D[/QUOTE]

Sinänsä on turvallinen olo, että tää lastenlääkäri hoitaa erityisesti astma- ja allergiapotilaita :) mutta ois kyllä kiva tietää että mitä hittoa tälle voi tehdä...

Meillä lähti pojan 2v kuukausia kestäny yskä astmapiipulla. Ei siis sen tarkemmin astmaa tutkittu, mutta kun antibiootit eivät auttaneet niin kokeiltiin tuota ja tehos parissa päivässä. Lisäks oli allergialääkkeet. Enempää ei astmaa tutkittu, eli ei sitä mitenkään diagnosoinu, katotaan myöhemmin jos uusii...

Mulla myös pojalla ollut infektioastama, oireili vastaavan oloisella yskällä, josta aina lääkäri sanoi että menkää kotiin ja jos viikon päästä jatkuu, tulkaa uudelleen. Sitä vatvottiin ihan liian pitkään ennenkuin hän sai nuo samat lääkkeet, Ventoline ja Flixotide. Ne auttoivat. Sittemmin poika on oikein diagnosoitu parantuneeks astmastaan, mut edelleen flunssa voi joskus jättää kuivan yskän, ja olemme parantaneet sen noilla samoilla lääkkeillä. Itsekin käytän niitä pahimpaan siitepölyaikaan.

On siis kahta astmatyyppiä, rasitusastma sekä infektioastma.

[QUOTE="Pusse";23922646] mutta ois kyllä kiva tietää että mitä hittoa tälle voi tehdä...[/QUOTE]

Suosittelen yksityistä lääkäriä. Ei jää hoito kesken tai kantaaottamattomaksi ja mitäänsanomattomaksi kun lääkärillä on oikeasti halu saada lapsi terveeksi

[QUOTE="näin on";23922664]Suosittelen yksityistä lääkäriä. Ei jää hoito kesken tai kantaaottamattomaksi ja mitäänsanomattomaksi kun lääkärillä on oikeasti halu saada lapsi terveeksi[/QUOTE]

Eikä lääkäri aina vaihdu, vaihdu ja vaihdu.

Löytyy ihminen, joka ottaa vastuun asiasta.

Mulle on tullut sellanenkin kiero ajatus, että kun tää neuvolalääkäri on myös tuolla yksityisellä lääkärinä, ja on ainoa yksityinen lastenlääkäri näillä seuduin, että neuvolassa vaan juoksuttaa seuraamassa tilannetta ja odottaa että me kyllästytään ja mennään sinne sen yksityiselle vastaanotolle ja sitten vasta alkaa määräämään rohtoja :D

Ei voi mitään, hämää vaan kun ei mitään tolkullisia ohjeita tule asiantuntijalta joka tietää lasten astmoista ja allergioista kaiken...

[QUOTE="Pusse";23922695] vaan juoksuttaa seuraamassa tilannetta ja odottaa että me kyllästytään ja mennään sinne sen yksityiselle vastaanotolle ja sitten vasta alkaa määräämään rohtoja[/QUOTE]

Se on se vittumainen tilanne näissä.

Esimerkisi EKKS:n kirurgi sanoi ihan suoraan, että jatko-hoitoa tarvittaessa kannattaa mennä lääkäriasema pilleriin. Ei kyllä sanonut, että on siellä itse töissä :D

meillä oli melko samanlaista kuin teillä. lopulta selvisi liimakorvat ja korvien putkitus tehtiin ja kitarisa leikattiin samalla. yskä hellitti. nyt kun putket ovat tulleet pois niin yskä on erittäin satunnaista talvisaikaan kun on kuiva ilma, allergialääke auttaa siihen. testeissä ei olla käyty, ollaan syksyllä menossa ehkä.

Meillä astman oireet alkoi pitkittyneellä yskällä. Välillä parempia jaksoja ja välillä edelleen pitkittynyttä yskää lääkityksistä huolimatta. Nytkin pitkä yskä vaihe menossa...

Alkuperäinen kirjoittaja Viinipyräle;23922654:
Mulla myös pojalla ollut infektioastama, oireili vastaavan oloisella yskällä, josta aina lääkäri sanoi että menkää kotiin ja jos viikon päästä jatkuu, tulkaa uudelleen. Sitä vatvottiin ihan liian pitkään ennenkuin hän sai nuo samat lääkkeet, Ventoline ja Flixotide. Ne auttoivat. Sittemmin poika on oikein diagnosoitu parantuneeks astmastaan, mut edelleen flunssa voi joskus jättää kuivan yskän, ja olemme parantaneet sen noilla samoilla lääkkeillä. Itsekin käytän niitä pahimpaan siitepölyaikaan.

On siis kahta astmatyyppiä, rasitusastma sekä infektioastma.

On muuten myös ei allerginen astmakin.

Minulla tuli mieleen, että voisiko kyse olla esim. mykoplasmasta. Se selviää verikokeella. Meillä oli yhdellä lapsella tuollaisia oireita ja mykoplasma todettiin. Saatiin siihen tehoava antibioottikuuri ja oireet hävisi.

Toisella lapsella astma teetätti tuollaiset oireet. Kolmannella myös astma.

Yhteistyössä