lonkan röntgen raskausviikolla 7 ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kokemuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kokemuksia

Vieras
Minut määrättiin molempien lonkkien röntgeniin ja olen raskausviikolla 7. Onko kenelläkään kokemusta moisesta ja miten toimittu? Sanoin lääkärille asiasta ja hän sanoi, että röntgenannoksen pitäisi olla nykytekniikalla niin pieni, ettei haittaa, mutta pyysi aikaa varatessani kertomaan asiasta vielä röntgenhoitajalle ennenkuin röntgeniin menen.

Minulta on otettu lannerangan röntgen viikko hedelmöityksen jälkeen ja rintarangan röntgen raskausviikolla 4-5, jolloin en vielä tiennyt raskaudestani. Nyt mietityttää altiistuuko sikiö liikaa röntgensäteille lonkan röntgenissä kun viikkojakin jo "ihan hyvin"? Maanantaina asia selviää varmaan kun varaan ajan, mutta nyt jo mietityttää kovasti. Kokemuksia?

Jos kyse vaan rasituskivuista tai muista vastaavista oireista niin en ymmärrä miksi ihmeessä otettaisiin varsinkaan alkuraskaudessa lantion alueen röntgeniä?? Tietty jos jokin painava syy esim. kasvaimen epäily niin asia eri mutta tuolloinhan olisit todennäköisesti jo muissa tutkimuksissa sairaalassa ja todennäköisesti harkittaisiin magneettikuvausta.

sädekeila osuu kyllä vähän väkisinkin kriittiselle alueelle. vaikka lyijysuojalla yrittää suojata, säteily hieman siroaa kehon sisällä lähiympäristöön eli myös sikiölle. itse jos olisin raskaana, ja kuvaus ei ole niin kiireellinen, jättäisin sen kuvauksen synnytyksen jälkeen. varsinkin kun noita kuvauksia on jo ennestään. on totta että laitteet kehittyneet ja sädeannokset pienentyneet, mutta riskiä en ottaisi, vaikka se pieni on.

sen verran taustatietoa, että mitä vaaraa siitä säteilystä on sikiölle? säde kun menee kehoon, suurin osa säteistä läpäisee kehon aiheuttamatta yhtään mitään haittaa, varsinkin matalaenerginen säteily (tavallinen rtg kuvaus). mutta kun sisällä kasvaa pieni sikiö, jonka solut jakaantuvat huikeaa vauhtia koko ajan sikiön kasvaessa ja kehittyessä, se ei ole hyvä asia. jos säteilystä yksikin säde sattuu osumaan jakaantuvaan soluun ja tämän solun dna ei kykene korjaamaan saanutta vauriota, voi syntyä syöpä/epämuodostuma.

liikaa ei pidä pelätä, mutta riskit pitää tiedostaa.

kiitos vastauksista. Tutkimus kuuluu työkykyarviooni, joka on parhaillaan käynnissä ja vaatii erilaisia tutkimuksia. Työkykyarvioon päädyttiin, koska oireeni häiritsevät merkittävästi nykyisessä työssäni suoriutumista. Olen menossa ensi viikolla myös fysiatrilla ja siitä luultavasti fysiatrin lähetteellä magneettikuviin, joten uskoisin, että tuota röntgensäteiden aiheuttamaa riskiä minun ei kannata ottaa. Onko minulla lupa kieltäytyä toimenpiteestä, vaikka minulle vakuutettaisiin, että se on riskitön/vähäriskinen?

En halua tulla pelottelemaan, mutta minulta eivät suostuneet ottamaan hammasröntgeniä ennen kuin oli varmuus siitä olenko raskaana vai en. Ei edes sen suojan kanssa.

tässä on vielä huolena sellainenkin asia, että lääkäri sanoi pelkäävänsä, etten fyysisesti välttämättä kestä tällä hetkellä raskautta...? :O Olen normaalipainoinen, 27-vuotias, minulla on erittäin kovat lonkka, iskias ja hermosäryt (mm. lonkkanivel tai mikä pallo olikaan "tippunut" kesällä kerran paikoiltaan). Mitään syytä kipuihini ja oireiluuni ei ole vielä löydetty... :(

Yhteistyössä