Lomien pitäminen hoitovapaan jälkeen, täytyykö pitää puolen vuoden sisällä töihinpaluusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hoitovapaaltahan ei kerry lomia. Kai siinä joku "aikasääntö" kuitenkin on. Kyllähän ne jossain kohdin tulee pitää ellei ota rahana.
Itse pidin pitämättä jääneet lomat hoitovapaan yhteydessä eli ennen kuin jäin hoitovapaalle.

Itse en ole pitänyt lomia ennen hoitovapaalle jäämistä ja niitä on mukavasti jemmassa. Nyt sitten kuulin, että kaikki nuo kertyneet täytyy pitää puolen vuoden sisällä töihin paluusta pois. Se vähän ihmetyttää ja mietinkin, onko tämä yleinen käytäntö. Mielellään olisin tietenkin säästänyt osan seuraavaan kesään :)

Hmmm..... Mulla on osa säästövapaana - yksi kesä jäi pitämättä, sovittiin että laitetaan säästöön, sitten tulikin pari lasta jne lomia niistä. Nyt jemmassa 42 pv +ne säästövapaat. Ja pidän kyllä ihan vapaaehtoisesti ne 42 heti tänä kesänä. Ensi kesäksi sulle kertyy jo uusia lomapäiviä? Koska menet töihin.?

Niin ja kai nää on niitä tessiin kuuluvia juttuja.

Tuo on työpaikkakohtaista, käsittääkseni noista ei ole määrätty mitään itse laissa enkä ole niissä tes:seissäkään nähnyt, joita olen katsonut. Joillakin työpaikoilla on käytäntö, että kertyneet lomat on pidettävä ennen töihinpaluuta, toisissa paikoissa taas lomat saa pitää miten lystää. Itse olen onneksi jälkimmäisenlaisessa työpaikassa...

Kait ne sopimusasioista, työpaikkakohtaisia. Ja hiukan ihmettelen, että miksi näistä ei voisi työnantajan kanssa keskustella jo hoitovapaan aikana/ennen töihin paluuta?

Itse olen pidännyt yleensä lomani silleen jo hoitovapaan aikana, että kun palaan töihin, niin minulla on korkeintaan normaalit lomat kuluvalle vuodelle. Olin esimerkiksi viime kesänä reilut 2kk kesälomalla, nyt kun palaan syksyllä ja lomat lähtevät taas kertymään, niin minulla on jemmassa 12pv + syyskuusta menevät normaalit lomat taas kertymään eli ensi vuonna minulla on normilomat. Ja asiast sovittu työnantajan kanssa jo viime keväänä :D

No valitettavasti meillä töissä kaikki lomat oli pidettävä jo hoitovapaalla. (olin sen 3v kotona) eli nyt kun palaan töihin, niin mulla ei ole mitään lomia. Ikävää, mutta ei voi mitään, onneksi aina voi koittaa anoa palkatonta.

Yhteistyössä