Lomarahat yms. äitiyslomalla ja hoitovapaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jenni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jenni"

Vieras
Osaako kukaan selventää mulle näitä kuvioita?

Olen jäänyt ä-lomalle siis lokakuun lopussa vakituisesta työpaikasta ja pidin juuri ennen ä-lomaa viikon talviloman.

Mutta ilmeisesti mulle on tämän loman aikana kertynyt normaalisti lomapäivät? Milloin ne sitten pidetään/maksetaan?

Kuulu ihan TES:in piiriin. Olen myös ilmoittanut että jään heti loman jälkeen hoitovapaalle, toistaiseksi määrittelemättömäksi ajaksi.

Kiitos avusta!!!!!

Lomat kertyy normaalisti äitiys/vanhempainvapaalla. Hoitovapaalla ei kerry.Kannattaa soittaa töihin ja sanoa että haluat pitää kesäloman esim silloin vanhempainvapaan perään. Itsehän en soitellut vaan ajattelin että ne automaattisesti lykätään sinne perään tai ainakin mulle soitetaan ja kysytään missä vaiheessa haluan kertyneen kesäloman pitää. Mutta ei, kesken äitiysloman mun tilille tupsahti lomarahat ja kesäloma oli laitettu päällekkäin äitiysloman kans...Nyt oon hoitovapaalla ja se loppuu elokuussa jonka jälkeen pidän vanhempainvapaalla kertyneen kesälomani.

[QUOTE="vieras";26566894]kyllä äitiys ja hoitovapaalta kertyy normaalisti lomat mutta ei hoitovapaalta. ennen hoitovapaata pitäisi pitää lomat pois.[/QUOTE]

Öh, menikö sulta tuossa ekassa lauseessa nyt jotain sekaisin? :)

Eli kertyy vai ei kerry? :D

Ja miten tuon pitämisen kanssa, kun oon kht jo hakenut alkamaan sitten heti ä-loman jälkeen, voiko niitä pitää sit jotenkin päällekkäin? Tuleeko ne automaattisesti vai pitääkö mun ilmoittaa lomasta jotenkin?

[QUOTE="jenni";26566923]Lomat kertyy normaalisti äitiys/vanhempainvapaalla. Hoitovapaalla ei kerry.Kannattaa soittaa töihin ja sanoa että haluat pitää kesäloman esim silloin vanhempainvapaan perään. Itsehän en soitellut vaan ajattelin että ne automaattisesti lykätään sinne perään tai ainakin mulle soitetaan ja kysytään missä vaiheessa haluan kertyneen kesäloman pitää. Mutta ei, kesken äitiysloman mun tilille tupsahti lomarahat ja kesäloma oli laitettu päällekkäin äitiysloman kans...Nyt oon hoitovapaalla ja se loppuu elokuussa jonka jälkeen pidän vanhempainvapaalla kertyneen kesälomani.[/QUOTE]

Hei, mites muuten tuo, vaikuttiko sulla lomarahat siihen ä-loman kelan maksamaan rahaan jotenkin? Ehkä mun kannattaisi laittaa palkanlaskijalle viestiä ja kysyä sieltä miten homma yleensä toimii...

Kodinhoitotukea käsittääkseni saa, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, eli saat sitä vuosilomaltasi. Tai siis työttömyystukea ja kodinhoitotukea ei voi molempia saada, mutta siitä ei nyt ollut kyse.

Äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana kertyy normaalisti lomat, hoitovapaan ajalta ei. Kotihoidontukea (Kelan maksamaa) voi saada samaan aikaan, kun pitää työpaikaltaan vuosilomaa. Kotihoidontuen edellytys ei ole se, ettei saa palkkaa tai käy töissä vaan että lapsi hoidetaan kotona. Kesälomasi aikana hoidat lastasi kotona ja olet oikeutettu kotihoidontukeen.

Loma päiviä pystyy jättämään meillä ainakin jemmaan. Itse pidän tänä kesänä vuoden vuoden 2011 lomapäivät ja olen siis hoitovapaalla ollut kohta vuoden. Saan kivasti lomarahaa, kun tulot normaalisti pienet. Sinun soittaisi palkanlaskentaan ja kysyt sieltä mitä mahdollisuuksia sulla on.

Joo kannattaa soitta palkanlaskijalle! Mäkin soitin jonku 10 kertaa ja kaikkiin kysymyksiin sai helposti selvyyden :) Ja ei vaikuttanut nuo lomarahat mihinkään, tiedä sit oisko pitänyt :O Mutta

Tässä onkin jo tullut selville, että muut vapaat kerryttävät lomia, paitsi hoitovapaa.

Meidän firmassa lomia ei makseta hoitovapaan aikana ellei itse niin halua. Minulla olikin aika mukavasti lomaa jemmassa ja nyt hoitovapaalla ollessani pidän niistä osan pois.

Vaikka työpaikkani nyt maksaakin hoitovapaani aikana minulle lomarahoja, niin Kela saattaa periä siltä ajalta kun saan lomarahaa, kotihoidontuesta sivutulo prosentin mukaan veroa. Juuri olen laput täyttänyt ja siinä kysyttiib myös hoitovapaalla pidettävän loman määrä ja kuinka paljon saa lomarahaa. Kelan sivuilta sitten luin että jos on muita tuloja, niin vero otetaan korkeammalla prosentilla.

[QUOTE="vieras";26567041]Tässä onkin jo tullut selville, että muut vapaat kerryttävät lomia, paitsi hoitovapaa.

Meidän firmassa lomia ei makseta hoitovapaan aikana ellei itse niin halua. Minulla olikin aika mukavasti lomaa jemmassa ja nyt hoitovapaalla ollessani pidän niistä osan pois.

Vaikka työpaikkani nyt maksaakin hoitovapaani aikana minulle lomarahoja, niin Kela saattaa periä siltä ajalta kun saan lomarahaa, kotihoidontuesta sivutulo prosentin mukaan veroa. Juuri olen laput täyttänyt ja siinä kysyttiib myös hoitovapaalla pidettävän loman määrä ja kuinka paljon saa lomarahaa. Kelan sivuilta sitten luin että jos on muita tuloja, niin vero otetaan korkeammalla prosentilla.[/QUOTE]

Osaatkohan sanoa, kun mulla tosiaan loppuu elokuun 17pvä hoitovapaa ja alkaa siitä kesäloma ja lomarahat siis maksetaan 30.heinäkuuta, että pitäiskö mun nyt ilmoittaa kelalle nuista tulevista lomarahoista?

Kelaan pitäisi aina ilmoittaa jos saa kotihoitotuen kanssa samaan aikaan jotain muutakin tuloa. Mutta kun sinä pidät lomasi vasta sitten kun hoitovapaasi on loppunut, niim mielestäni sinun ei tarvitse ilmoittaa Kelaan mitään. Kelassa ovat kuitenkin laskeneet hoitovapaarahasi tiettyyn ajankohtaan saakka ja sen rahan saaminen päättyy lomasi alkamiseen. Ei siihen ole Kelan täteillä mitään sanomista.

Se että lomapalkkasi maksetaan jo vähän aiemmin ei vaikuta asiaan mitenkään kun kuitenkin lomasi alkaa vasta hoitovapaan jälkeen. Minullekin työpaikka maksoi kuukautta ennen lomani alkua lomapalkkani, koska se on käytäntönä siellä.

Yhteistyössä