lomarahat äitiyslomalla/hoitovapaalla?

Arwen Undomiel

Aktiivinen jäsen
20.06.2007
7 059
0
36
Helsinki
Olen siis ollut kotona keväästä 2008, ensin sairaslomalla, sitten äitiyslomalla/vanhempainvapaalla ja sitten oitovapaalla kunnes jäin taas vanhempainvapaalle ennen kuopuksen syntymää.

Viime kesänä sain normaalisti lomapalkan mutta mites tänä vuonna?
Töissä eivät osanneet sanoa ja palkanlaskija lomalla :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii:
Olen siis ollut kotona keväästä 2008, ensin sairaslomalla, sitten äitiyslomalla/vanhempainvapaalla ja sitten oitovapaalla kunnes jäin taas vanhempainvapaalle ennen kuopuksen syntymää.

Viime kesänä sain normaalisti lomapalkan mutta mites tänä vuonna?
Töissä eivät osanneet sanoa ja palkanlaskija lomalla :headwall:

Niiden nyt vaan ON OSATTAVA sanoa. Soittakoot sille kotiin jos ei muuten selviä (mut onko sulla se sitten 1-4 viikosta kiinni? Et sitten aikaisemmin ajatellut kysellä :saint: )

maran alalla lomapalkka on riippuvainen tuloista. joku % osa. eli jos et oo sielt saanu tuloja viimeseen vuoteen et saa loma rahaa. mut jos tuloja niin myös lomaraha.

Jos olet ollut äitiys/vanhempainvapaalla huhtikuun 2009 ja maaliskuun 2010 välisenä aikana, saat tuona aikana kertyneet lomapäivät tänä kesänä. Hoitovapaalla ei kesälomapäiviä kerry, joten ei myöskään lomapalkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ltm:
Niiden nyt vaan ON OSATTAVA sanoa. Soittakoot sille kotiin jos ei muuten selviä (mut onko sulla se sitten 1-4 viikosta kiinni? Et sitten aikaisemmin ajatellut kysellä :saint: )

No kun mä kuvittelin että saan ne lomarahat ihan normaalisti kuten viime vuonna mut en olekaan enää varma :headwall:

Enkä viitsi kovistella työkavereita kun kyse on pienestä yrityksestä jossa on nyt muutenkin ollut aivan liian rankkaa.

3viikkoa odotusta on kuitenkin pitkä aika joten ajatelin kysäistä tietäiskö joku käytäntöä!

Alkuperäinen kirjoittaja ltm:

No kun mä kuvittelin että saan ne lomarahat ihan normaalisti kuten viime vuonna mut en olekaan enää varma :headwall:

Enkä viitsi kovistella työkavereita kun kyse on pienestä yrityksestä jossa on nyt muutenkin ollut aivan liian rankkaa.

3viikkoa odotusta on kuitenkin pitkä aika joten ajatelin kysäistä tietäiskö joku käytäntöä!

Onko sulla lomapäiviä? Siitähän se on kiinni. Eli jos on lomapäiviä niin saat loma-ajan palkan ja siltä ajalta myös lomarahan. Jollei ole, niin ei tule.

Onko yrityksestä kiinni millon näitä lomarahoja/-palkkoja maksetaan? Meinaa ite jäin äitiyslomalle keväällä ja kesäloma siis pitämättä. Meille maksetaan kesälomakin "pois roikkumasta" rahana, mutt onko niissä joku tietty päivä millon maksetaan? Juu, juu palkanlaskija onm sitä varten, mutt eipä tullu kysyneeks ja luottamusmieskään ei muistanu sitä, kun liiton asian tiimoilta olin häneen yhteyksissä.

Kiitos etukäteen :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olet ollut äitiys/vanhempainvapaalla huhtikuun 2009 ja maaliskuun 2010 välisenä aikana, saat tuona aikana kertyneet lomapäivät tänä kesänä. Hoitovapaalla ei kesälomapäiviä kerry, joten ei myöskään lomapalkkaa.

Katsoin kelan sivuilta niin olin 2009 vanhempain vapaalla 12.6 asti ja nyt kuopuksesta vanhempainvapaa alkoi 19.12.2009!

Mites niitä päiviä kertyi per kk?

En kuulu liittoon, valitettavasti!

Alkuperäinen kirjoittaja toinen kyselijä:
Onko yrityksestä kiinni millon näitä lomarahoja/-palkkoja maksetaan? Meinaa ite jäin äitiyslomalle keväällä ja kesäloma siis pitämättä. Meille maksetaan kesälomakin "pois roikkumasta" rahana, mutt onko niissä joku tietty päivä millon maksetaan? Juu, juu palkanlaskija onm sitä varten, mutt eipä tullu kysyneeks ja luottamusmieskään ei muistanu sitä, kun liiton asian tiimoilta olin häneen yhteyksissä.

Kiitos etukäteen :)

Yrityskohtaista. Meillä esim. on sovittu, että kaikki vakituiset saavat lomarahan heinäkuun ensimmäinen pankkipäivä. Lomapalkka tulee sitten silloin kun se loma on.

Äitiysloma ja vanhempainvapaa kerryttää kesälomaa, eli siltä ajalta sulle on kertynyt lomapäiviä ja niistä kuuluu saada myös sitte ainakin loma-ajan palkkaa. Lomarahasta en osaa sanoa, koska joissakin tesseissä lomarahan saaminen edellyttää, että loman jälkeen palaa töihin tai sitten jos on pois työstä, se on työssäoloon verrattavaa poissaoloa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Katsoin kelan sivuilta niin olin 2009 vanhempain vapaalla 12.6 asti ja nyt kuopuksesta vanhempainvapaa alkoi 19.12.2009!

Mites niitä päiviä kertyi per kk?

En kuulu liittoon, valitettavasti!

Päiviä kertyy tessin mukaan. Itellä oli niin, että päiviä kertyi 2/kk ja sitten jos lomaa oli kertynyt 30päivää, sai siihen vielä 6 päivää ylimääräistä, näiltä kuudeltä päivältä ei kuitenkaan saanut lomarahaa, vaikka lomapalkan saikin.

Hoitovapaalla ei kerry lomia koska se ei ole työssäoloon rinnastettavaa aikaa kuten ä-loma on.

Lomapäiviä kertyy TES:n mukaisesti, tyypillisesti yli vuoden töissä olleelle 2,5 päivää per kk.

Ja liittoon kannattaa liittyä.

Mun laskun mukaan sun pitäisi saada 2009 huhti ja touko ja 2010 tammi, helmi, maalis. Eli 5kk x2,5pvää lomaa tekisi 12,5 lomapäivää. Jos normaali koko vuoden lomasaldo on 30 päivää, niin siitä voit haarukoida lomarahan suuruutta -> karkeasti sanottuna kolmannes siitä lomarahasta, mitä olet aikaisemmin saanut.

Jos olet nyt vanhempainvapaalla,niin silloinhan et voi olla vuosilomalla ts. et voi saada lomapalkkaa. Lomaraha voidaan tietty maksaa jos firma semmoista politiikkaa käyttää eli kertyneistä lomapäivistä maksetaan vuosittain lomarahat, vaikkei lomia pystyisi pitämäänkään.

Yhteistyössä