lomarahasta....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mymmeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mymmeli

Vieras
oon käynyt vuoden vaihteeseen asti n.vuoden ajan viikonlopputöissä. jäin joulun tietämillä n.2kk sairaslomalle. kun palasin töihin niin kahden vkon jäleen sain kuulla, että nämä vanhukset ei halua että sine enään menen. sen jälkeen ei ole ollut mitään, vaikka työnantaja lupasi pikaisesti katsoa muun tehtävän minulle. pomo ei ole nyt sitten viimiseen kk ottanut mitään yhteyttä ja tämän kk alussa tilille ilmestyi summa jossa luki lomaraha. Voiko tämä olla kuitenkin lopputili?

Lomaraha voidaan muutenkin maksaa lomavuoden päättymisen jälkeen, eikä välttämättä tarkoita sitä, että olet nyt saanut lopputilin ja lomarahat. Selviää, kun kysyt työnantajalta...

Onko sinulla kirjallinen työsopimus? Jos ei ole, niin olet ollut keikkalainen ja tuskin sinua enää töihin pyydetään, jos asiakkailta on tullut negatiivista palautetta. Ikävä kyllä näin se vaan on!

Onko sinulla työsopimus ? Todennäköisesti ei, vaan olet tehnyt "keikkaa" ja sinulla ei ole varsinaista työsuhdetta, josta voitaisiin maksaa lopputili. Työnantaja maksaa kuitenkin lomakorvauksen kertymän lain mukaisesti rahana sinulle niiltä jaksoilta, jotka olet ollut töissä. Lopputili maksetaan taas silloin, jos sinulla on ollut työsopimus, joka on päättynyt.

kyllä mulla on ollut ihan kirjallinen työsopimus. tosin siinä ei lue kun 1kk irtisanomisaika, ei muta asiaan liittyen. mua jotenkin nyt jännittää kovin sinne soittaa. miten mää nyt asian selvitän sen pomon kans

ja tilanne on muutenkin se, että haluaisin pois koko firmasta. se nytvaan ei taida olla ihan fiksu veto jos itse itseni sanon irti. eikös siitä tule taas muita ongelmia?

Alkuperäinen kirjoittaja mymmeli:
ja tilanne on muutenkin se, että haluaisin pois koko firmasta. se nytvaan ei taida olla ihan fiksu veto jos itse itseni sanon irti. eikös siitä tule taas muita ongelmia?

pitkä karenssi kai, jos meinaa jotain työttömyyskorvauksia saada.

Kyllä siitä pitää irtisanomisilmoitus tulla, niin kauan kun et sitä saa kuvittelet kiltisti olevasi töissä ja kyselet vaan että mihin seuraavaksi. B)

Ja firmassa voi olla käytäntö että lomarahat maksetaan kaikille osa-aikasille tai keikkalaisille esim. juuri kerran vuodessa tähän aikaan. Sitten jos sulle kertyy lomia niin loma-ajan palkan saat silloin kun pidät loman.

ok. anteeksi että oon näin pihalla mun omasta työstä. mutta onko tämä sitten ihan ok että mulle ei makseta yhtään mtään korvauksii tms. esim viime kk kun oon kiutekin listalla mutta työtä ei ole olut.

Huom! Lopputilin yhteydessä pätkähommista maksetaan yleensä lomakorvaus (kiinteä %), ei lomarahaa. Lomaraha maksetaan silloin, kun työntekijällä on käytettävissä myös lomapäiviä.

Alkuperäinen kirjoittaja mymmeli:
ok. anteeksi että oon näin pihalla mun omasta työstä. mutta onko tämä sitten ihan ok että mulle ei makseta yhtään mtään korvauksii tms. esim viime kk kun oon kiutekin listalla mutta työtä ei ole olut.

Sekin riippuu sun työsopparista ja siihen merkityistä minimiviikkotunneista. Ja siitä onko käytössä joku esim. 12-18 viikon tasoittumisjärjestelmä. Mutta jso on esim. merkitty että 20 tuntia viikossa töitä ja piste, ei tasoittumisjärjestelmää, niin siltä ajalta sun pitää palkka saada, oli sulle osoitettuna töitä tai ei.

Yhteistyössä