Lomaraha vapaaksi vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

ö

Vieras
Työnantaja tarjoaa mahdollisuutta pitää lomaraha vapaana kokonaan tai puolet. Minulle uusi asia tämä... mitä pitäisi huomioida?
Nämä nyt ainakin:

- vaihtosuhde eli kuinka monta päivää lomaa saa
- miten käy, jos sairastuu lomarahavapaana aikana eli palaako vapaa vai siirtyykö
- milloin lomarahavapaa pidetään ja milloin on viimeistään pidettävä
- luetaanko työssäolopäivien veroisiksi päiviksi eli vaikutaako lomanmääräytymiskuukauteen. siitä ei ole mainintaa vuosilomalaissa
- mitä sitten, jos työsuhde päättyy ennen kuin on ehtinyt pitää lomarahavapaan

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Minä kun olisin viime vuonna halunnut pitää vain 2 vkoa lomaa ja ottaa loput rahana, niin kirjanpitäjä sanoi ettei se käy. Miksiköhän toisinpäin käy?

Joutilaat duunarit näin taloudellisesti huonona aikana kannattaa pitää teitenkin mieluummin kotona makaamassa kuin maksaa tekemättömästä työstä ja tarpeettomasta työpaikallalojumisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Minä kun olisin viime vuonna halunnut pitää vain 2 vkoa lomaa ja ottaa loput rahana, niin kirjanpitäjä sanoi ettei se käy. Miksiköhän toisinpäin käy?

Liitot ovat taistelleet lomaoikeuden aikoinaan. Ja ajattelee ne sun jaksamistakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ö:
Työnantaja tarjoaa mahdollisuutta pitää lomaraha vapaana kokonaan tai puolet. Minulle uusi asia tämä... mitä pitäisi huomioida?
Nämä nyt ainakin:

- vaihtosuhde eli kuinka monta päivää lomaa saa
- miten käy, jos sairastuu lomarahavapaana aikana eli palaako vapaa vai siirtyykö
- milloin lomarahavapaa pidetään ja milloin on viimeistään pidettävä
- luetaanko työssäolopäivien veroisiksi päiviksi eli vaikutaako lomanmääräytymiskuukauteen. siitä ei ole mainintaa vuosilomalaissa
- mitä sitten, jos työsuhde päättyy ennen kuin on ehtinyt pitää lomarahavapaan

Kysy asiat omasta liitosta. Liitot eivät kyllä suosittele lomarahojen vaihtamista koska se on neuvoteltu etu....

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Lomarahahan on puolet palkasta eli esim. 24 päivän loman lomarahat vastaavat 12 päivää minkä saisit vaihtaessasi kaikki kesälomarahat vapaaksi

Meillä se on 10 arkipäivää.

Vaihdoin juuri puolet lomarahoista vapaaksi eli otin ylimääräisen lomaviikon.

Meillä kaksi viikkoa eli 10 työpäivää.
Työantajalla oikeus päättää milloin se pidetään, ei saa itse sanella (kuten ei loman ajankohtaakaan) Toivomuksia voi tietenkin esittää. On ansaittua lomaa joten ei vaikuta lomanmääräytymiseen jatkossa.
Meillä ainakin on sovittu näin.

Joo, vaihtosuhde on yleensä koko lomaraha ja 12pv eli 10 arkipäivää ja puolella tietysti puolet tuosta. Yleensä haluataan pidettävän kesän aikana eli hiljaiseen aikaan. Luetaan työssäolopäivien veroisiksi. Ja viimeiseen kysymykseen vastauksena: ei kannata vaihtaa, jollei ehdi pitää työsuhteen aikana.

Ihan kiva vaihtoehto, jos haluaa lomailla enemmän. Tosin itse taidan ottaa rahan mieluummin.

Meillä täyden kertymän lomat tuottaa vapaaksi vaihdettuna 12 pv eli 2 viikkoa. Voi vaihtaa kokonaan tai puolet ja on normilomaan rinnastettavissa lomankertymis ym asioissa. Etuudet ei huonone. Sen voi pitää min viikon jaksoissa talvilomakautena eli 1.10.-30.4. esimiehen kanssa sovittuna aikana.

Itse otan rahana (mies lomautettuna).

Itse en suostuisi maksamaan siitä että saan olla lauantain vapaana. Ei sitä myöskään liitot suosittele esim. ERTO: "ERTO suosittelee, että jos lomaraha sovitaan vaihdettavaksi vapaaksi, vapaan pituus tulisi laskea työpäivinä eli lauantaipäivät eivät kuluta lomarahavapaata. Tämä johtuu siitä, että kun lomaraha on rahaa, toimihenkilön ei kannata vaihtaa rahakorvausta sellaiseen vapaapäivään, joka ei muutoinkaan ole työpäivä."

Aika hölmöä mielestäni maksaa siitä että saa olla lauantaina kotona. Ennemmin ottaisin palkatonta 5 päivää ja pitäisin sen 6 päivän palkan.