Lomaraha osa-aikaisella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja o
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

o

Vieras
Hei!

En oikein tiedä kyselenkö tätä oikeassa paikassa, mutta kokeilenpa kuitenkin jos joku täällä tietää. Laitoin saman myös toisaalle...

Olen nyt äitiyslomalla, osa-aikaisesta työstä (ts. töitä 0-38h /vko, yleensä ~30h) toimistossa. Mitään työehtosopimuksia tuolla ei noudateta, joten siksipä pitääkin ottaa faktoista selvää ennen kuin alan tapella työnantajan kanssa.

Eikös KAIKILLE äitiyslomalaisille kerry lomarahaa äitiysloman aikana?? Vaikka alalla ei työehtosopimusta olisikaan. Minulla kun ei ole säännöllistä kuukausipalkkaa, niin miten tuo lomaraha sitten määräytyy? Onko tämä oikeus lomarahaan lakisääteinen?

Luulen että minulle näet sanotaan etten ole oikeutettu lomarahaan, koska olen sopimuksella 0-38 h /vko. (Tiedän, ihan kusipäinen sopimus, mutta sille nyt tässä vaiheessa ei voi enää mitään. Takaisin en tuohon työpaikkaan aio palata.) Voinko siis vedota johonkin lakipykälään tässä asiassa?

Äitiyslomani loppuu keväällä ja aion jäädä hoitovapaalle, mutta toivon saavani ne lomarahat, jotta edes jotenkuten tulisi toimeen tuon kituisen hoitovapaan aikana.. Jääköhän haaveeksi?

Itse olen osa-aikaisena kaupassa, vähintään 15h/vko, vaikka töitä oli kyllä enemmän.

Ja jäin äitiyslomalle, jonka aikana mulle kertyi lomapäivät ihan normaalisti ja lomarahat niistä lomapäivistä. Ja tuota miten sen suuruus laketaan en tiedä, mutta yhdet lomarahat sain kesällä, kun työpaikassani maksetaan kaikille samaan aikaan.

Ja nyt olen jäämässä uudelleen äitiyslomalle ja myös tuolta ajalta lomat kertyvät normaalisti. Ja näin kyllä käsittääkseni on kaikilla aloilla.

Voitko kertoa millainen työpaikkasi on, siis millaä alalla? Olisi helpompi miettiä vastausta kysymykseesi. Että eikö tosiaan voi vedota mihinkään työehtosopimukseen tms.

Kaupan alalla loma kertyy osa-aikaisellakin.
Mutta jään odottelemaan josko valaisisit vähän enemmän tuosta työnantajastasi...

Moi,

Ensin pari ""tarkennusta"" termeihin: :-)

vuosilomapalkka = ns. lomapalkka, perustuu vuosilomalakiin

lomaraha = entinen lomaltapaluuraha, yleensä 50% vuosilomapalkasta, perustuu työehtosopimuksiin

(lomakorvaus = maksetaan työntekijälle mm. silloin, kun ansaitut lomat jäävät pitämättä työsuhteen päättymisen takia)

Ja sitten:
Kyllä, myös osa-aikaisten työntekijöiden äitiys- ja vanhempainvapaa on työssäolon veroista aikaa eli myös he ansaitsevat ajalta lomaa.

Vuosilomalaista löydät tarkemmin vastauksia.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050162

Yhteistyössä