Lomaraha!!!kuka tietää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ÖpöNaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eiks lomapalkka oo ihan peruspalkka ja jos se vaihtelee niin sit keskituntiansioiden mukaan. Ihan kuin oisit töissä. Vuorotyöläisten lisistä ja semmosista en osaa sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ÖpöNaana:
eli mun tilinauhassa luki esim lomaraha 800?
niin kait saan sit lomapalkan myöhemmin,ja paljon lomapalkka sitten on?

Lomaraha on 50% loma-ajan palkasta. Yleensä lomarahasta maksetaan puolet lomalle lähtiessä ja toinen puoli töihin palatessa.

lomapalkka on samansuuruinen summa ku mitä siun palkka sitä ajalta muutenki olis. oisko tuo lomaraha jonkulainen bonus? meillä on lomaraha=lomapalkka ja bonukset ihan erikseen. joskus on myös maksettu ns. lomaltapaluuraha, joka on ollu noin puolet normipalkasta ja maksettu sen jälkeen ku on lomalta palattu.

sekava selitys juu.. I know... :ashamed:

Lomarahan maksaminen perustuu lähinnä työehtosopimuksiin ja se voi vaihdella alasta riippuen. Kaupan alalla työehtosopimuksen mukaan: "lomaraha maksetaan työntekijän:
- aloittaessa loman ilmoitettuna tai sovittuna aikana
- palatessa työhön heti loman päätyttyä.

Lomaraha maksetaan myös työntekijän:
- oltua poissa työstä työnantajan suostumuksella välittömästi ennen loman alkamista tai sen päätyttyä.
- ollessa estynyt palaamasta työhön vuosilomalain 3 §:n 5 momentissa mainitusta syystä.

Lomaraha suuruus on 50 % lomapalkasta. Lomaraha maksetaan vuosilomalain mukaan ansaittua lomaa vastaavasta lomapalkasta."

Esimerkki

Lomaraha on 50 % kesälomapalkasta 1.299,75 eurosta eli 649,90 euroa.

Lomaraha maksetaan loman alkaessa. Puolet kesäloman lomarahasta voidaan maksaa viimeistään joulua edeltävänä palkanmaksupäivänä. Työsuhteen päättyessä ennen sitä lomaraha maksetaan lopputilissä.

eli saadaan kaikki lomaraha samaan aikaan ja sit kun mulla loma loppunut jolloin tulis se palkaton kituutus ni saan normi palkan periaatteessa?
ettei tuo 800 oo kaikki mitä tulee?

Tuo 800 nimittäin on paljon enemmän kuin puolet mun palkasta :ashamed:
onkohan käynyt moka.-.

no sen verran vielä että onkos kaikilla samaan aikaan maksussa nuo lomarahat ja jos on niin milloin ne on? tuleeko nyt kesäkuun vika vai miten?

Alkuperäinen kirjoittaja wirtsu:

no sen verran vielä että onkos kaikilla samaan aikaan maksussa nuo lomarahat ja jos on niin milloin ne on? tuleeko nyt kesäkuun vika vai miten?

vastasin ylemmäs :whistle: