Palkanlaskijoita tai muita asiasta tietäviä paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex- työntekijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ex- työntekijä

Vieras
Eli irtisanouduin työstäni ja pyysin pitämättä jääneet lomapäiväni rahana. Pitäisikö loma-ajan palkan lisäksi tulla lomaraha? Onko loma-ajan palkka siis se kk-palkka mitä normaalisti saan + lomaraha? Eli jos palkka on 2200/kk niin pitäisikö lomakorvaus tässä tapauksessa olla 2200+1100 eli 3300?

Riippuu paljonko sulla on lomaa pitämättä.

Oletko pitänyt tänä vuonna kesäloman? Uusi lomanmääräytymiskausi on alkanut huhtikuussa, joten periaatteessa uutta lomaa on kertynyt huhtikuu-syyskuu, ei vielä koko kuukautta.

[QUOTE="vieras";22080324]ensinen "lomalta paluu"-raha maksetaan vain jos tulee lomaltaan takasin,ja se on 50%loma rahasta.
mutta skoak työsuhteesi päättyi niin et saa paluurahaa[/QUOTE]

ok, mites sitten kun palasin töihin äitiyslomalta ja n. 4kk:n päästä irtisanouduin eli eikö minulle olisi pitänyt silloin kuitenkin lomaltapaluuraha maksaa tai siis viimeistään nyt kun silloin töihin palatessani sitä ei maksettu?

[QUOTE="ööö";22080347]Riippuu paljonko sulla on lomaa pitämättä.

Oletko pitänyt tänä vuonna kesäloman? Uusi lomanmääräytymiskausi on alkanut huhtikuussa, joten periaatteessa uutta lomaa on kertynyt huhtikuu-syyskuu, ei vielä koko kuukautta.[/QUOTE]

Mulla on kertyneitä lomapäiviä yhteensä 43, josta osa siis äitiyslomien aikana enkä ole pitänyt siis mitään lomia töihin paluuni jälkeen vaan kaikki pyysin rahana.

Alkuperäinen kirjoittaja ex- työntekijä;22080278:
Eli irtisanouduin työstäni ja pyysin pitämättä jääneet lomapäiväni rahana. Pitäisikö loma-ajan palkan lisäksi tulla lomaraha? Onko loma-ajan palkka siis se kk-palkka mitä normaalisti saan + lomaraha? Eli jos palkka on 2200/kk niin pitäisikö lomakorvaus tässä tapauksessa olla 2200+1100 eli 3300?

Lomarahan saaminen riippuu ihan täysin alasi työehtosopimuksista. Kaikilla aloilla sitä ei makseta työstä irtisanoutuneille. Jotkut työnantajat sen sijaan maksavat sen, vaikkei työehtosopimuksessa ko. asiasta mitään puhutakkaan.

Itse irtisanoutuessani, ja ottaessani pitämättömiä edellisen kesäisiä lomia rahana yllätyksekseni jouduin maksamaan lomarahat pitämättömiltä päiviltä takaisin.

Eli niiden lomarahojen varaan ei kannata laskea yhtään mitään!

[QUOTE="poikia3";22080370]Lomarahan saaminen riippuu ihan täysin alasi työehtosopimuksista. Kaikilla aloilla sitä ei makseta työstä irtisanoutuneille. Jotkut työnantajat sen sijaan maksavat sen, vaikkei työehtosopimuksessa ko. asiasta mitään puhutakkaan.

Itse irtisanoutuessani, ja ottaessani pitämättömiä edellisen kesäisiä lomia rahana yllätyksekseni jouduin maksamaan lomarahat pitämättömiltä päiviltä takaisin.

Eli niiden lomarahojen varaan ei kannata laskea yhtään mitään![/QUOTE]

Nokun minä työskentelen alalla, jossa ei mitään sovellettavaa työehtosopimusta ole, eli en voi TES:ä tutkia..

Alkuperäinen kirjoittaja ex- työntekijä;22080387:
Nokun minä työskentelen alalla, jossa ei mitään sovellettavaa työehtosopimusta ole, eli en voi TES:ä tutkia..

Laki ei vaadi maksamista, eli sitten on ihan työnantajasta kiinni. Täytyy sanoa, että itse törmäsin tuommoiseen ensimmäistä kertaa elämässäni, ettei lomarahoja maksettaisin, ja työpaikkaa olen kuitenkin muutaman kerran vaihtanut. Kaikissa muissa työpaikoissa lomaraha on maksettu ja kokemusta siis sekä julkisesta, että yksityisestä sektorista.

Mikäli nyt ymmärsin oikein niin työskentelet alalla jolla ei ole yleissitovaa tessiä.
Tällöin noudatetaan vuosilomalakia ja tämä taas ei tunne käsitettä lomaraha=lomaltapaluuraha.

Vaikka olisi tes niin lomarahaa ei yleensä makseta jos irtisanoo itsensä ja haluaa lomapäivänsä rahana edes lähtemättä sille lomalle. Se ei siis tarkoita että palaa äitiyslomalta taikka hoitovapaalta töihin vaan joko sitä että jää sille vuosilomalle, taikka sitten toisissa tesseissä pitää siltä lomalta myös palata takaisin töihin.

Jos olet kuukausipalkkalainen ja lomapäiviä on tuo 43 ja kuukausipalkkasi on 2.000 euroa.
Laskukaava:

2000 / 25 * 43 = 3.440,00 Tämä on se summa joka pitäisi saada ja kulkee nimellä LOMAKORVAUS TYÖSUHTEEN PÄÄTTYESSÄ.

Jos palkkasi on tuntipalkka taikka provisio taikka jotain muuta niin laskukaava on sitten toisenlainen. Ym kaava pätee vain säännölliseen kuukausipalkkaan

Lomarahaa ei makseta jos lomapäiviä ei pidetä. Eli saat lomakorvauksen pitämättömistä lomista, mutta et lomarahaa. Varaudu myös siihen, että JOS lomarahat on edellisiltä lomavuosilta jo maksettu, niin ne voidaan periä takaisin jos kyseisiä lomia ei ole pidetty.
Yllä on laskettu lomakorvauksen määrä oikein.

Yhteistyössä