Lomailevat vanhemmat, hakekaa lapsenne päivähoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Missy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvä kirjoitus. Näinhän se on. Jos vanhempi on kotona, on lapsenkin paikka siellä. Ja nyt en puhu siitä jos vanhempi sairastaa/tekee etätyötä kotona/ tekee opintoja kotoa käsin jne.

Minusta tämä on sitä vanhemmuuden uusavuttomuutta. Kun ei kyetä enää itsenäiseen ajatteluun vaan mennään kuin aivottomat lehmät "etujen nimissä" eteenpäin. Jankataan jääräpäisesti: MINULLA ON OIKEUS. Niin, lapsellakin on oikeus olla kotona vanhempien luona. En hyväksy edes sitä että äiti on kotona vauvan kanssa ja muut lapset on hoidossa. Elämä on mitoitettava oman jaksamisen ja mahdollisuuksien mukaan,ei turvaten valtion palveluksiin.

Kuka aikuinen haluaisi olla töissä läpi vuoden?

Siis uskomatonta! Palstamammojen lapsilla toki on lomaa ainakin 2 kk vuodessa.

Palstamamma tai ei. Mutta meillä lapsilla on 4-6vko lomaa kesäisin + syysloma, joululoma ja talviloma. Meitä on kaksi vanhempaa ja käytetään aktiivisesti myös omia lomia, palkatonta siis. Ei ole työnantajaakaan haitannut kun ajankohdat on hyvissä ajoin sovittu ja itse hoidamme asioita niin että ylimääräiset lomat ei aiheuta ongelmia muille työntekijöille.

Toki kaikilla työpaikoilla ei tuo onnistu. Mutta käytännössähän meillä kaikilla on se 30 päivää lomaa per vuosi. Suotaneen se sama määrä lomaa lapsillekin.

Missäs ne lapset Apusen mukaan ovat päivähoitopäivän päätyttyä, kun vanhemmat kuulemma rellestää etelässä? Vai onko päivähoito nykyään 24/7 palvelua?

Annettaisko niille pätkätyövanhemmille subjektiivinen oikeus lomiin, ennen kuin suljetaan päiväkotien ovet kesällä?

Missäs ne lapset Apusen mukaan ovat päivähoitopäivän päätyttyä, kun vanhemmat kuulemma rellestää etelässä? Vai onko päivähoito nykyään 24/7 palvelua?

Annettaisko niille pätkätyövanhemmille subjektiivinen oikeus lomiin, ennen kuin suljetaan päiväkotien ovet kesällä?

Pätkätyövanhemmille loma mistä? Lapsista?

Mitä väliä millainen työsuhde on, pätkää vai jatkuvaa. Lapset kuuluu kotiin kun vanhemmat on kotona. Vanhemmuudesta ei anneta lomia. Jos pätkätyöläisellä ei ole lomia niin toki oikeus on viedä lapset hoitoon silloin kun on itse töissä. Mutta muutoin ei.

Isompi päivähoitomaksu vaan.. Myös pienituloisille..maksettais vaan niistä päivistä joita käytetään. Mun mielestä on ihanaa kun lapset kesällä kotona. Ihanaa kun nukutaan pitkään ja saavat temmeltää pihalla.

Pätkätyövanhemmille loma mistä? Lapsista?

Mitä väliä millainen työsuhde on, pätkää vai jatkuvaa. Lapset kuuluu kotiin kun vanhemmat on kotona. Vanhemmuudesta ei anneta lomia. Jos pätkätyöläisellä ei ole lomia niin toki oikeus on viedä lapset hoitoon silloin kun on itse töissä. Mutta muutoin ei.

No tietenkin subjektiivinen oikeus lomiin töistä. Tunnetko ketään, joka rällää omilla lomilla, kun lapset on päiväkodissa?

No tietenkin subjektiivinen oikeus lomiin töistä. Tunnetko ketään, joka rällää omilla lomilla, kun lapset on päiväkodissa?

Kyllä. Valitettavasti.

Mun mielestä taas pätkätyöläisten kyseenalaiset työsuhteet ei kuulu tähän keskusteluun mitenkään. Niille on oma paikkansa. Minusta lapset ovat oikeutettuja lomiin aina silloin kun vanhemmillakin sellainen on. JOS vanhemmalla ei ole lomaa, siis kummallakaan niin tilanne on haastava toki.

Oletteko molemmat pätkätyöläisiä?

Kyllä. Valitettavasti.

Mun mielestä taas pätkätyöläisten kyseenalaiset työsuhteet ei kuulu tähän keskusteluun mitenkään. Niille on oma paikkansa. Minusta lapset ovat oikeutettuja lomiin aina silloin kun vanhemmillakin sellainen on. JOS vanhemmalla ei ole lomaa, siis kummallakaan niin tilanne on haastava toki.

Oletteko molemmat pätkätyöläisiä?

Mä oon kuule kahden pienen lapsen hoitovapaalla oleva kotiäiti, jolla on vakivirka odottamassa, mies taas pätkätyöläinen. Kun on seurannut parin tuntemani totaali yh:n lapsenhoito-ongelmia pätkätyöviidakossa, niin ei paljon naurata, kun joku työnantajan edustaja on noin pihalla nykyajan työmarkkinoista.

Luuletteko että kaikkia vanhempia kiinnostaa pitää omia lapsiaankotona yhtään enempää kuin on pakko. Suurinta osaa ei kiinnosta, ennen kuin laki muuttuu. Ja paineet kalliin päivähoidon muutoksiin ovat jo valtavat. Esim joka kuukausi maksetaan keskimäärin tuhat euroa/lapsi, kun ihan täysjärkiset, kotonolevat vanhemmat vievät lapsen kokopäivähoitoon. Lomailuajoistakaan ei kaikkialla tarvitse selvitellä mitään.

Mä oon kuule kahden pienen lapsen hoitovapaalla oleva kotiäiti, jolla on vakivirka odottamassa, mies taas pätkätyöläinen. Kun on seurannut parin tuntemani totaali yh:n lapsenhoito-ongelmia pätkätyöviidakossa, niin ei paljon naurata, kun joku työnantajan edustaja on noin pihalla nykyajan työmarkkinoista.

Mä tiedän työelämn haasteet. Mutta mitä se tähän ketjuun kuuluu??? ON on viedä muksut hoitoon jos se on pakollista työn vuoksi.

LUEPPA uudelleen keskustelun aloitus niin ymmärrät että tässä ei puhuta pätkätyöläisyydestä vaan siitä että ne onnekaat - heitäkin on - jotka saavat loman vievät lapset hoitoon vapaillaan.

Yhteistyössä